oof sider: Ikke for mac?
Fra : Martin Ammentorp

Dato : 16-03-04 20:47

Hmm

Det kan vel ikke være sådan, at off institutioner ikke fungerer på mac??

Jeg har ikke kunnet få:

http://netgis.helsinge-kommune.dk/netgis/defaultframes.asp?kundegrp=2&ku
ndenr=215

og

http://gis.stam.dk/arealinfo/AI_Map.asp?Page=ArealInfo

til at virke i Safari, IE og Mozilla (10.2.8)

kan I?

venlig hilsen

Martin

--and don't forget to boogie

Fra : Jonas Voss

Dato : 16-03-04 21:17

In dk.edb.mac, martin@xyzammentorp.org wrote:

> Jeg har ikke kunnet få:

> http://netgis.helsinge-kommune.dk/netgis/defaultframes.asp?kundegrp=2&ku
> ndenr=215

Ironisk nok står der følgende på deres 'about'-side:

+--------
+--------

> http://gis.stam.dk/arealinfo/AI_Map.asp?Page=ArealInfo

> til at virke i Safari, IE og Mozilla (10.2.8)

> kan I?

Nej, ikke her desværre.

På deres side med kendte problemer står der kun windows omtalt:

   <http://gis.stam.dk/arealinfo/AI_Text.asp?Page=ArealInfo&TextTypeName
   =Vejledning#11._Kendte_problemer>

Så mon ikke at vi kan skyde en hvid pil efter det?

--
| Jonas @ 55.68 , 12.57 | <http://blog.verture.net/> |

BOFH-excuse: microelectronic Riemannian curved-space
   fault in write-only file system

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 16-03-04 22:34

Martin Ammentorp wrote:
> Det kan vel ikke være sådan, at off institutioner ikke fungerer på mac??
>
> Jeg har ikke kunnet få:
>
> http://netgis.helsinge-kommune.dk/netgis/defaultframes.asp?kundegrp=2&ku
> ndenr=215

Nej, den virker ikke i WaMCom 1.3.1, iCab 2.9 og Netscape 4.8/128 på Mac
OS 9.2.2.

Kun Netscape 4.8 får forsiden frem, men alle links er fuldstændig døde.
WaMCom og iCab viser kun en række knapper, og klikker man på dem, får
man en besked om at skifte til større kort.

> http://gis.stam.dk/arealinfo/AI_Map.asp?Page=ArealInfo

Denne side virker nogenlunde i WaMCom 1.3.1, men ikke i iCab. - har ikke
prøvet Netscape 4.8. Men nogle links er døde, og kort vises ikke.

Slår man over på "Tekstversion", virker alle links, jeg har prøvet.
ganske godt for synshandicappede, der bruger talesyntese!

> til at virke i Safari, IE og Mozilla (10.2.8)
> kan I?

Har brugt WaMCom 1.3.1 (tysk Mozilla), iCab 2.0 og Netscape 4.8/123bits,
Mac OS 9.2.2 på G3/900/512mb RAM...

Og så er det tilsyneladende ikke engang en FrontPage, der er brugt til
Helsinge Kommune, men et program, der skulle hedde DTD 3.2 Final. Og den
skulle være W3C verificeret.. - det står der i det mindste, men det
er da vist sås som så med den verificering....

mvh. Erik Richard

<KMLDenmark"NO"@netscape.net>

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 17-03-04 00:35

> [...]
> skulle være W3C verificeret.. - det står der i det mindste, men det
> er da vist sås som så med den verificering....

*LOL*

DTD betyder Doc Type Declaration.

/Preben
--
http://www.ravnekrogen.dk/gallery/salg

Fra : Jonas Voss

Dato : 17-03-04 02:30

In dk.edb.mac, NOSPAM@nospam.dk wrote:

> [...]
> skulle være W3C verificeret.. - det står der i det mindste, men det
> er da vist sås som så med den verificering....

DTD 3.2 Final er ikke et program, men en bestemt version af HTML
standarden. W3C er det konsortium der står for at vedligeholde og
udvikle (X)HTML.

   <http://www.w3.org/>

I toppen af et velformet HTML dokument står der en Document Type
Definition (DTD). I det pågældende dokument er HTML 3.2 Final anvendt,
og derfor starter dokumentet med at deklarere, at den er skrevet i denne
version af HTML ved at skrive følgende i toppen af dokumentet.

   <!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 3.2 Final//EN">

Man kan læse hele DTDen for HTML 3.2 Final på denne adresse:

   <http://www.w3.org/MarkUp/Wilbur/HTML32.dtd>

DOCTYPEs er til for at din standardrespekterende browser ved hvordan den
skal fortolke det HTML-dokument du har bedt den om at vise. Hvis der
ikke er nogen DOCTYPE, eller den er forkert, går din browser i
'Quirks-mode'. Det kan man læse mere om her:

   <http://www.alistapart.com/articles/doctype/>

At de i artiklen så har valgt at skrive, at DTD står for Document Type
Declaration, og ikke Document Type Definition må anses som en fejl.

Men det var lidt om DTDere.

--
| Jonas @ 55.68 , 12.57 | <http://blog.verture.net/> |

BOFH-excuse: Bit rot

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 17-03-04 08:49

Jonas Voss <voss@null.dk> wrote:
> At de i artiklen så har valgt at skrive, at DTD står for Document Type
> Declaration, og ikke Document Type Definition må anses som en fejl.

Bare Bones Software anvender nu også betegnelsen Document Type
Declaration i programmet BBEdit.

/Preben
--
http://www.ravnekrogen.dk/gallery/salg

Fra : Jonas Voss

Dato : 17-03-04 09:40

In dk.edb.mac, spam@events.dk wrote:

> Bare Bones Software anvender nu også betegnelsen Document Type
> Declaration i programmet BBEdit.

Jeg tror måske også jeg øgede forvirringen ved det jeg skrev, ikke
mindst min egen.

En Document Type Definition er f.eks. denne for XHTML 1.1:

   <http://www.w3.org/TR/xhtml11/DTD/xhtml11.dtd>

Altså det fysiske dokument der beskriver standarden.

En Document Type Declaration er de linier i toppen af et HTML-dokument
der deklarerer hvilken Document Type Definition der er brugt. For at
blive i XHTML 1.1 eksemplet ville den se således ud:

   <!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.1//EN"
   "http://www.w3.org/TR/xhtml11/DTD/xhtml11.dtd">

Mon ikke det er sådan det skal forstås?

--
| Jonas @ 55.68 , 12.57 | <http://blog.verture.net/> |

BOFH-excuse: Repeated reboots of the system failed to solve problem

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 17-03-04 11:33

> [...]

> blive i XHTML 1.1 eksemplet ville den se således ud:
>
> <!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.1//EN"

Enig.
Og det som ERS opfattede som et oprettelsesprogram var en Doc Type
Declaration

/Preben
--
http://www.ravnekrogen.dk/gallery/salg

Fra : Jonas Voss

Dato : 17-03-04 15:31

In dk.edb.mac, spam@events.dk wrote:

> Enig.
> Og det som ERS opfattede som et oprettelsesprogram var en Doc Type
> Declaration

Jepper (:

--
| Jonas @ 55.68 , 12.57 | <http://blog.verture.net/> |

BOFH-excuse: Plasma conduit breach

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 17-03-04 22:51

Hej Jonas

Jonas Voss wrote:

> DTD 3.2 Final er ikke et program, men en bestemt version af HTML
> standarden. W3C er det konsortium der står for at vedligeholde og
> udvikle (X)HTML.
>
>    <http://www.w3.org/>

Jeg har aldrig givet mig ud for ekspert i HTML skrivning, så det eneste,
jeg gjorde var at kigge på 'Source Info'.- Jeg syntes bare det så
temmelig rodet ud i forhold til andre, jeg har kigget på... - Og så
ledte jeg efter, om der stod noget med MS Script og/eller Frontpage...

> [...]
>
> At de i artiklen så har valgt at skrive, at DTD står for Document Type
> Declaration, og ikke Document Type Definition må anses som en fejl.

Svjv. så er HTML 4 efterhoånden det mest brugte, - er det ikke korrekt?
- Kan det være derfor, at siden kan ses i Netscape 4.8 (men ikke bruges,
NC 4.8 er bagudkompatibel til HTML 3) og ikke i de andre browsere.
Såvidt jeg kan se, så er WaMCom ikke bagud kompatibelt længere end til
4.0...

- Og så for at gøre forvirringen om DTD endnu større, så har jeg faktisk
et lille program, der normalt forkortes 'DTD' = 'Data & Text DeCleaner
1.0'. Det er en form for texteditor til ASCII text til sammenligning og
skrivning af kodetekst, så det er vel ikke så mærkelig, at man kunne
tage fejl... - Jeg brugte den noget på System 7.1 og 7.5.x, men om den
virker på nyere OS, véd jeg ikke. - Den fandtes både i en Win 3.x og Mac
version... Såvidt jeg husker var den tillige med tysk af oprindelse.

mvh. Erik Richard

<KMLDenmark"NO"@netscape.net>

Fra : Martin Ammentorp

Dato : 17-03-04 10:07

Martin Ammentorp <martin@xyzammentorp.org> wrote:

> [...]
>
> og
>
> http://gis.stam.dk/arealinfo/AI_Map.asp?Page=ArealInfo
>
> til at virke i Safari, IE og Mozilla (10.2.8)

Fik flg svar:

Hej Martin

Kortsiderne burde kunne køre under mac.

En mulig årsag til problemert kan være, at Java Plug-in er valgt som
default run-time under egenskaberne for Java Plug-in i kontrolpanelet.
Se iøvrigt vores beskrivelse under "kendte problemer":
http://gis.stam.dk/arealinfo/AI_Text.asp?Page=ArealInfo&TextTypeName=Vej
ledning#11._Kendte_problemer

men det hjalp nu ikke....

venlig hilsen