Rottweiler erfaringer.
Fra : Pwh

Dato : 16-03-04 17:47

Som det måske er nogen bekendt herinde skal jeg have en makkerinde
til Tyson (Lab/Schæfer på 2 år) her til forår/sommer. Jeg har ikke lagt
mig helt fast på race eller om det skal værer en blanding igen.
Jeg er begyndt at overveje om en Rottweiler er en god hund for mig.
De krav jeg stiller til en hund er bla, den skal værer til at opdrage
og skal kunne omgåes andre mennesker og dyr på en god måde som voksen.
Er en Rottweiler en for dominerende hund, eller er det et spørgsmål
om at få den socaliceret fra starten af, det er der rig mulighed for hvor jeg bor.
Alle erfaringer med racen modtages med stor tak på forhånd, og som sagt ligger
det fast at det skal værer en tæve, uanset racen jeg vælger i sidste ende.

/Jens (der glæder sig som et lille barn til den næste hvalp)

Fra : Holm

Dato : 16-03-04 18:05

"Pwh" <deterikkegodtatvide@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> De krav jeg stiller til en hund er bla, den skal værer til at opdrage
> og skal kunne omgåes andre mennesker og dyr på en god måde som voksen.

Hej Pwh/Jens...)

Jamen jeg er af den opfattelse at alle hunde er til at opdrage )
Og hvordan den udarter sig kommer an på dens ejer ...meget enkelt ikke ?
.........og så vil jeg ellers overlade roret til rottweiler folket ))

Mange hilsener Holm

Fra : Pwh

Dato : 16-03-04 18:50

> [...]
> Og hvordan den udarter sig kommer an på dens ejer ...meget enkelt
> ikke ? ........og så vil jeg ellers overlade roret til rottweiler

Jo, men der er vist stor forskel på hvor let det er at få de forskellige racer lydige,
det er en af grundene til at jeg mere eller mindre har droppet en Ridge, jeg føler mig
ikke sikker på at jeg kan tøjle dens jagtinstinkt. Jeg havde så overvejet en hvid Schæfer,
men det ser ikke ud til at der er nogen kuld der kommer til at passe rigtigt godt sammen
med mine tidsplaner, og alm Schæfer er jeg ikke så vild med.

/Jens

Fra : fam. Ager

Dato : 16-03-04 20:32

> [...]
> det fast at det skal værer en tæve, uanset racen jeg vælger i sidste ende.
>

> /Jens (der glæder sig som et lille barn til den næste hvalp)
--------

Hej Jens!.

Du skal da have en boxer,så klart!!. En munter, lærenem og altid venlig
hund, et barn af sind til den ender sine dage!!.
Det var jo ikke lige rottweiler erfaringer, men jeg måtte lige.....
venligst Marie....

---
T-man

Fra : Pwh

Dato : 16-03-04 21:34

> [...]
> venlig hund, et barn af sind til den ender sine dage!!.
> Det var jo ikke lige rottweiler erfaringer, men jeg måtte lige.....

Øhh, nej tak, jeg bryder mig ikke meget om Boxere ;(
Info omkring Rotter vil jeg meget hellere have ;)

/Jens (som ikke søger forslag til alternative racer, ellers mange tak)

Fra : Berit Nielsen

Dato : 17-03-04 01:02

Hej Jens.

Vi har i vores familie haft Rottweilere siden 97.
Vi stiftede første gang bekendtsskab med denne race,
da en arbejdskollega skulle af med den hvalp som familien havde anskaffet
sig.
De havde 2 små børn, samt et mongol barn som kræve fuld opmærksomhed.
Der passede en hvalp ikke lige ind tidsmæssigt, og denne lille hvalp var
istedet blevet et mareridt.
Som havde ødelagt det halve af huset samt ungernes legetøj.
Vi tog forbi og drak en kop kaffe, og havde købt hvalpen da vi gik derfra.
Hun vandrede lige ind i vores hjerter, og har været den dejligste hund nogen
kan ønske sig, på alle måder.
Hun er sød, kælen, hjertelig, venlig, vagtsom, opmærksom, stabil, legesyg,
og en rigtig hyggefis.
Vores unger kan lege med hende i haven, de kan gå tur med hende.
Legekammerater kan komme ind og ud af døren, vi kan have hende med på ture
fra hesteryg.. osv...
Efter vi havde haft hende i et par år, købte vi os en anden Rottweiler tæve.
De var lige så forskellige som nat og dag, og alligevel så ens på mange
måder.
Men hvor den ene havde haft en god opvækst, havde den anden stået bundet til
et traktor dæk i et år.
Så det er sikkert grunden til største delen af forskellen.
Ens for dem begge er at det er en meget hengiven hund.
Den har ikke nødvendigvis det store motionsbehov, men har behov for at blive
aktiveret og indlemmet i familien.
Det er en trofast hund, som higer efter kontakten, og som oftest knytter sig
stærkest til et familiemedlem.
Uden det dog bliver et problem for den at fungere med resten af familien.
En rottweiler er let at træne, og de fleste nyder at blive arbejdet med.
Som med alle andre racer skal man være bestemt,
og konsekvent på den rette måde, og selvfølgelig huske at med ros når man
langt.
En rottweiler har behov for at kende sin plads i familien, men ikke alle er
dominerende.
Vores tæve har lige (sidste år) fået et dejligt kuld hvalpe på 9 stk.
De er alle vidt forskellige, men med en indsats fra vores side var de alle
renlige omkring 6 ugers alderen.
De var vant til social adfærd, og at gå i snor (korte ture) inden de kom
"hjemmefra".
De kunne alle sidde, dække samt komme på indkald.
Da vi valgte at være meget i vores dejlige have var det noget som faldt
naturligt ind.
Og hundene nød legen, som egentlig var almindelig lydighed, pakket godt ind
i leg og motivation.
Idag er de alle velfungerende hunde.

Jeg kan varmt anbefale dig racen, og tager hatten af for at du sætter dig
lidt ind i selve racen inden du anskaffer dig en.
Vi har for tiden en lille rottweiler pige på "længrevarende ferie" da hun
fik stresse i sine vante omgivelser.
Trods unoder, og med lidt arbejde skal der nok komme en god hund ud af
hende.
Men vi kræver alle forskellige ting af vores hunde, derfor skal du vurdere
dine krav til hund nummer 2.
Skal det være en familie hund, skal det være en arbejdshund eller hvad
ønsker du og din familie.
Nogle der bor i nærheden af os, har anskaffet sig en labrador, som er så
aktiv at den kræver mindst 3 ½ times motion om dagen.
Godt det ikke er mig der har sådan en hund, og normalt ligger det jo ikke
til labradoren at være så aktiv.
Men de vandrede rundt med den lille hund, fordi nu havde de fået den og det
var jo sjovt.
så skal hunden jo blive aktiv, og det forstår menneskene så ikke.

Håber du kan bruge det til lidt kendskab om rottweileren,
ellers er du velkommen til at henvende dig til mig.
Hilsen Berit Nielsen
http://www.familiehunde.dk

Fra : BettinaP

Dato : 17-03-04 08:38

"Berit Nielsen" <anonym-afsender@post.dk> wrote in message
http://www.familiehunde.dk

snip en hel masse om rottweilere

og det kan jeg kun skrive under på. God beskrivelse Berit
Det er en pragtfuld race der kan blive den dejligste familiehund hvis den
kommer ind i den rigtige familie. Hvis jeg ellers kunne overkomme en hund
nr. 2 ville det helt klart blive en rottweiler....

held og lykke med jagten Jens

BettinaP
(ridgebackejer og rottweiler-elsker)

Fra : Pwh

Dato : 17-03-04 10:21

> [...]
> den kommer ind i den rigtige familie. Hvis jeg ellers kunne overkomme
> en hund nr. 2 ville det helt klart blive en rottweiler....

Du har sikker været i kontakt med mig herinde dengang jeg spurgte på
en Ridge, den race har jeg mere eller mindre droppet da jeg ikke føler mig
sikker på at jeg kan få sådan en jagthund lydig nok til mine ønsker.
Har du nogen erfaringer med hvordan Rottetæver er i forhold til fremmede hunde.
Jeg vil kun have hunde der kan omgåes andre hunde på en god måde, uden at
skulle dominerer hele tiden og starte slagsmål.

/Jens

Fra : BettinaP

Dato : 18-03-04 10:14

"Pwh" <deterikkegodtatvide@tdcadsl.dk> wrote in message

> Du har sikker været i kontakt med mig herinde dengang jeg spurgte på
> en Ridge, den race har jeg mere eller mindre droppet da jeg ikke føler mig
> sikker på at jeg kan få sådan en jagthund lydig nok til mine ønsker.

det har jeg nemlig. Jeg tror nu nok din frygt om deres jagtinstinkt er
ubegrundet.,...du kan få en lige så lydig hund ud af en ridgeback som en
rottweiler, det er bare et lidt mere "spændende" arbejde *G*
Nå, men det er jo lige meget...det var rottweileren det handlede om nu

> [...]
> Jeg vil kun have hunde der kan omgåes andre hunde på en god måde, uden at
> skulle dominerer hele tiden og starte slagsmål.

Jeg har set rottweilere fra den ene yderlighed til den anden, så jeg tror
ikke man kan sige noget helt 100% om racen.
Min brors gamle tæve var så selvsikker at INTET kunne hidse hende op, hun
blev bare stående hvis det var noget hun ikke brød sig om (så ingen grund
til aggressivitet overfor andre på nogen måde- der var ingen tvivl om hvem
der bestemte). Min brors nuværende rottweilerhan knurrer en anelse hvis en
anden hanhund spiller for smart for tæt på, men mere bliver det aldrig til,
ellers tuller han bare rundt og hilser på alle de hunde der kommer i
nærheden. Jeg går til træning med en skøn tæve der smider sig overgivende
ned så snart en anden hund kommer i nærheden af hende...og så går jeg til
træning med en rottweilerhan der ikke kan tåle at gå tættere end 10 meter på
de andre hunde, så går den helt amok :-/

Det Berit skriver passer vist meget godt - de fleste er dejlige og
omgængelige hunde der sagtens kan omgåes andre. Og så er der selvfølgelig
desværre dem ejeren har misforstået.....dem er der nok inden for alle racer.
Hvis du bare er omhyggelig med at vælge den rigtige hvalp vil det ikke blive
noget problem. Det er ikke verdens mest legesyge hund, men den kan sagtens
omgåes andre hvis den får lov til at lære det fra starten.

BettinaP

Fra : Berit Nielsen

Dato : 21-03-04 21:50

> Det er ikke verdens mest legesyge hund, men den kan sagtens
> omgåes andre hvis den får lov til at lære det fra starten.
>
> BettinaP

Det vil jeg nu igen sige er lige så forskelligt som alt andet.
Mine elsker at lege, og gør det både med unger og andre hunde.
Hver eneste gang muligheden byder sig er de klar på leg.
Nogle dage mere end andre, men det kommer jo helt an på humøret.
En hund skal ikke lære at omgås andre, det falder dem ganske naturligt
allerede fra søskendekuldet,
men nogle mennesker lære dem (bevidst/ ubevidst) at de ikke skal / kan omgås
andre.
Og så opstår problemerne på sigt.
Igen er det vigtigt at man markerer, og huske at vise at man er fører på den
rette måde.

Hilsen Berit Nielsen, Århus
http://www.familiehunde.dk

Fra : Pwh

Dato : 17-03-04 10:16

Berit Nielsen wrote:
> [...]
> Det er en trofast hund, som higer efter kontakten, og som oftest
> knytter sig stærkest til et familiemedlem.

Tyson som jeg har i forvejen har også nogle af de egenskaber som
du beskriver, så en Rotte burde passe fint med os, Familien består
pt kun af mig og Tyson og en kat, så det er jo ikke et problem at den
knytter sig stærkest til mig.

> [...]
> arbejdet med. Som med alle andre racer skal man være bestemt,
> og konsekvent på den rette måde, og selvfølgelig huske at med ros når

Det er faktisk den måde jeg også valgte at opdrage Tyson, og han fungerer
meget fint nu, jeg har aldrig gået til træning med ham, men har brugt meget
tid på ham og jeg vil vove den påstand at han er lydigere end mange hunde
der går til træning i diverse hundeklubber.

> En rottweiler har behov for at kende sin plads i familien, men ikke
> alle er dominerende.

Der bliver ingen problemer med at den finder sin plads i forhold til mig,
hvordan den kommer til at indordne sig i forhold til Tyson må tiden jo vise.

> Jeg kan varmt anbefale dig racen, og tager hatten af for at du sætter
> dig lidt ind i selve racen inden du anskaffer dig en.

Jeg har for vane at sætte mig ind i tingene inden at jeg tage store beslutninger,
og en hund som man skal dele liv med de næste 11-12 år er jo en stor beslutning.
Det vil værer synd for både hunden og mig hvis jeg får en race der ikke passer til mig.

> Men vi kræver alle forskellige ting af vores hunde, derfor skal du
> vurdere dine krav til hund nummer 2.
> Skal det være en familie hund, skal det være en arbejdshund eller hvad
> ønsker du og din familie.

Det er lidt svært at få helt konkret ned på skrift men hunden er primært
ment som en 'hyggehund'. Forstået på den måde at jeg ikke har planer om
at gå til diverse stævner med hende, men hun vil få en rimelig aktiv hverdag,
jeg lufter vel Tyson ca 2-3 timer om dagen, afhængigt af vejr og årstid, og
så bruger jeg også tid sammen med ham når vi er hjemme. Men tanken med
hund nr 2 er mest at Tyson får en makker af samme race, det tror jeg han
vil have megen glæde af, og han leger fint med hvalpe og unghunde, helst tæver.

> Håber du kan bruge det til lidt kendskab om rottweileren,
> ellers er du velkommen til at henvende dig til mig.

Jow, tak skal du have, jeg blev da noget mere posetivt stemt for racen nu.
Hvis du kunne fortælle mig lidt om hvordan dine Rotter fungerer sammen med
fremmede hunde så ville jeg værer glad. Jeg lufter nemlig dagligt Tyson på en
stor eng hvor der kommer masser af løse hunde af alle racer, og jeg ønsker mig
ikke at få en dominerende ballademager der altid skal værer i snor.

/Jens

Fra : Berit Nielsen

Dato : 17-03-04 10:44

> [...]
mig
> ikke at få en dominerende ballademager der altid skal værer i snor.

Hej Jens.
Det ligger ikke til Rottweileren at være direkte aggresiv over for andre
hunde.
Det kommer igen helt an på hvilke omstændigheder du byder din hund.
Vores egne har ingen problemer overhovedet med andre hunde, og får lov at
lege lige så snart muligheden byder sig.
Dog kan de fra tid til anden have et problem med en enkelt hund,
men så afbryder vi bare og dækker hunden som har problemet af mens de øvrige
hunde får lov at lege videre med den fremmede hund..
Nu ser det nok lidt vildt ud når man lufter 3 rottweilere, men det foregår
hovedsagligt i løs line på plads.
Men igen et spørgsmål om opdragelse, og omgivelser.
Jeg kender da også rottweilere som ikke kan tåle andre, men det syndtes i de
tilfælde jeg kender.
At folk har "bestemt" de har en farlig hund, og opfører sig derefter.
Strammer snoren op, stopper evt. ved møde med andre hunde, og det kan du
selv tænke dig resultatet af i sidste ende.
Behandel din nye hund, som en din nuværende hund, bare vær opmærksom, brug
sund fornuft og vær konsekvent når det er nødvendigt.
Så er jeg sikker på at du vil blive lige så glad for Rottweileren som mange
andre der kender den.

Hilsen Berit Nielsen, Århus
http://www.familiehunde.dk

Fra : Pia J

Dato : 17-03-04 10:46

Der er vist ret stor forskel på Rotter afhængigt af hvilke linier de kommer
fra. De tyske hunde siges at være en hel del skarpere end andre - til
gengæld bedre for dem som ønsker at træne brugshund på højt plan.

Så kig på linierne og forhør dig evt. med rottweilerklubben omkring
anbefalinger til en "hygge-rotte".

Find evt. også en kennel som gør brug af hvalpetesten så du ikke får dem
mest dominante, men heller ikke den mest frygtsomme i kuldet - sidstnævnte
kan nogengange næsten være sværere.

:Pia

Fra : Pia J

Dato : 17-03-04 10:50

Ellers vil jeg da sige du skal have samme kombination som os, bare i omvendt
rækkefølge: en labweiler og en schæffador. :) Fantastisk makkerpar, ikke fra
første dag, men anden. Max troede den lille krøltop var drattet ned fra
månen, den skulle i hvert fald ikke røre ham! Men hun fik skovlen under
ham...

:Pia

Fra : Pwh

Dato : 17-03-04 13:52

Pia J wrote:
> [...]
> makkerpar, ikke fra første dag, men anden. Max troede den lille
> krøltop var drattet ned fra månen, den skulle i hvert fald ikke røre

Jamen sådan en Lab/Rotteblanding står skam også på ønskelisten,
det er bare ikke så tit at jeg ser den blanding sat til salg ;-(

/Jens

Fra : M. Jørgensen

Dato : 17-03-04 16:33

> Jamen sådan en Lab/Rotteblanding står skam også på ønskelisten,
> det er bare ikke så tit at jeg ser den blanding sat til salg ;-(
>
> /Jens

Hej Jens.
Jeg var lige på den blå avis og fandt nedenstående måske noget for dig.
Jeg ville ikke skrive telefonnummeret men find selv annoncen.

Labrador Formel 1/Rottweiler, tæve, 9 mdr., gode jagt egenskaber, lærenem,
børnevant, chip, vacc.,
Priside 2000.

Hilsen Marianne

Fra : Pwh

Dato : 17-03-04 18:21

> [...]
> dig. Jeg ville ikke skrive telefonnummeret men find selv annoncen.
>
> Labrador Formel 1/Rottweiler, tæve, 9 mdr., gode jagt egenskaber,

Tak skal du have Marianne, men for det første har jeg ikke tid til at få en hund
mere før til maj/juni, og jeg vil have en fra hvalp af.
Den glæde skal jeg og Tyson da ikke da ikke snydes for
Jeg chekker også dagligt DBA og markedsgruppen, ved en hurtig søgning på
nettet igår fandt jeg også et par Rottekenneler der har hvalpe der passer
med mine tidsplaner, jeg bliver nød til at kunne holde fri 2 uger når hvalpen kommer.

/Jens