England - Skotland
Fra : Olav

Dato : 16-03-04 17:40

Vi går så småt og overvejer en tur til England - Skotland i juli. Enten bil
solo eller bil og teltvogn.
Vi overvejer tunnellen ved kanalen, og derfor er vi interesserede i andres
erfaringer. Også gerne erfaringer med alternative ruter.
Mvh. Olav

Fra : Peter K. Nielsen

Dato : 17-03-04 13:10

"Olav" <olav*****************@mail.dk> wrote in message
> [...]
> Vi overvejer tunnellen ved kanalen, og derfor er vi interesserede i andres
> erfaringer. Også gerne erfaringer med alternative ruter.

Hej Olav,

Jeg har boet 3 år i England, så jeg kan fortælle lidt om landet generelt..
JEg har dog ingen erfaringer med camping i England.

Tunnellen er utrolig dyr, men også både behagelig og hurtig. Færgerne
fungerer næsten som storebæltsfærgerne i gamle dage. Det er ikke nødvendigt
men dog tilrådeligt at reservere plads på dage med spidsbelastninger. Her
skal du dog tage højde for at spidsbelastningerne følger de engleske
helligdage. Således at det der er spidsbelastninger for os europæere vil
være spidsbelasting i retning af europa. I kan sejle fra Calais boulogne (ca
20 Km fra Calais) og I kan også sejle fra Holland. Fra Calais tager det ca 5
kvarter at sejle over. (prøv at ramme sejlturen til England så i sejler ved
daggry. Synet at Cliffs of Dover badet i en lavthængende sol kan give enhver
gåsehud op og ned af ryggen. Ja man kan ligefrem se spitfirene humpe det
sidste stykke ind over klinten Færgerne er dyrere end vi er vant til
over storebælt, og de skifter i løbet af døgnet, så der er rigtig mange
penge at spare ved at sejle på det "rigtige" tidspunkt.

Jeg ved ikke om det er lovligt at overnatte på rastepladser, men det er i
hvert tilfælde livsfarligt. Hold jer fra uoplyste rastepladser efter mørkets
frembrud. Tilgengæld er der ved at være mange tankstationer langs
motrvejene, så det behøver ikke være et problem.

Traffikken er et kapitel for sig selv, som ingen europæer kan forstå uden at
have oplevet den. Rule no.1 hold jer langt væk fra det englænderne kalder
"verdens største parkeringsplads" M25 (ringvejen rundt om London) i
myldretiderne.
Husk hvis du skal krydse Themsen på M25 ved London at have mønter ved
hånden. (taksten for en personbil er 1£ - mener men er ikke sikker at
taksten for bil og CV er 1,70£
Kødannelser er noget man er nødt til at regne med, men i modsætning til f.
eks. Tyskland så er det fuldstændig uforudsigeligt hvor der er køer i
England - eller sagt på en anden måde. Det er der altid. (og vil du i snak
med englændere, så er det emne undtagelsen fra reglen om at man som
udlænding ikke skal kritisere landet Derudover undgå at tage bilen ind
til London. Det kan simpelthen ikke svare sig. Du kan gå hurtigere end du
kan køre. Sæt bilen på en S togs station og tag toget ind. The underGruond
er velfungerende og du kan hurtig komme til et hvilket somhelst punkt i
London (og systemet er betydeligt lettere at sætte sig ind i end det
københavnske ditto)

Gør jeg selv den tjeneste at køre lidt nordpå op i landet. Her vil I opdage
"det rigtige England" Den gamle serie "folk og fæ" vil stadig kunne
laves med lokale statister Samtidig vil I opdage at hvis i kører rundt i
landet, så har England faktisk alle landskabstyper (bortset fra de højeste
alper) som resten af europa, blot samlet på en Ø.

Derudover så er englænderne i modsætning til deres rygte lette at komme i
kontakt med, og de har en forrygende humor som vi danskere umiddelbart
forstår, og de forstår vores humor.

Så glæd dig til en anderledes men forrygende ferie. Vil du have konkrete
oplysninger om specifikke steder/seværdigheder, er du velkommen til at
skrive på mail (fjern "en" i mailadressen)

Peter

Fra : Carsten Holck

Dato : 18-03-04 23:21

Peter K. Nielsen wrote:
> "Olav" <olav*****************@mail.dk> wrote in message
>
> Hej Olav,
snip.... en fin beskrivelse

Måske en tilføjelse:
Hvis i ikke er for mange, så prøv Bed&Breakfast, det er nemt, og man kommer
ofte i fin snak med de lokale.
Jeg har flere gange kørt single omkring på må og få og fundet en B&B når jeg
syntes at det var passende at "slå lejr" og er altid blevet godt modtaget.
Men jeg har det også meget fint med "uplanlagte" ferier - sådan af typen :
Jeg tager til England, Jeg vil besøge /Edinburg/Stonehenge/ indsæt selv/,
jeg er nok hjemme om ca 3 uger, ret til ændringer forbeholdes, og det var så
nok planlægning for den ferie

God tur !
/carsten

Fra : Peter K. Nielsen

Dato : 19-03-04 06:48

"Carsten Holck" <cholck@malling.com.invalid> wrote in message

> snip.... en fin beskrivelse

Tak

> Måske en tilføjelse:
> Hvis i ikke er for mange, så prøv Bed&Breakfast, det er nemt, og man
kommer
> ofte i fin snak med de lokale.

Jeg kan kun give dig ret. Bed and breakfast har mange fordele, og er
forholdsvis billigt. JEg kan huske at jeg da jeg boede i England
"imponerede" min chef, med de lave overnatningsudgifter. (han forventede jo
at jeg boede på hoteller men jeg foretrak faktisk B&B netop på grund af "
oplevelsesværdien". Mange danskere opfatter England som et land der er
"bagefter" Danamrk på mange områder, men når man kommer "ind under huden" på
englænderne, så ender det uværgeligt med at man ender med at spørge sig selv
om hvem det egentlig er der er bagefter hvem?. Så hvis man gerne vil lære
noget om det land man rjser i, og lære at forstå lidt mere af et folks måde
at tænke på, så er B&B en perfekt måde.

Men lad mig endnu engang advare om en af englændernes "særheder" De elsker
at kritisere stort set alt ved deres land (ligesom vi danskere elsker at
brokke os over skatten) men som udlænding skal man aldeles ikke bryde sig om
at "deltage i koret" (traffiksitiuationen som undtagelse
Og lad for guds skyld også være med at rose franskmændene alt for meget

Som den opmærksomme læser nok har fundet ud af, så elsker jeg de
englændere...........selv om de altså er skøre

Peter

Peter

Fra : Olav

Dato : 19-03-04 07:23

Tak for nogle gode svar!

Jeg kan nu konkludere, at færger over kanalen er det billigste, og at jeg
bør overveje Bed and Breakfast.

Så er der vist noget med, at man skal tildække den asymmetriske del af
lygteglasset? Og jeg forestiller mig, at det tager lidt tid inden
venstrekørsel er automatiseret?

Mvh. Olav

Fra : phk

Dato : 19-03-04 07:26

"Olav" <olav*****************@mail.dk> skrev i en meddelelse

> Så er der vist noget med, at man skal tildække den asymmetriske del af
> lygteglasset? Og jeg forestiller mig, at det tager lidt tid inden
> venstrekørsel er automatiseret?

Det ligger i rygraden at køre i højre side. Så det gør man lige pludselig
hvis man ikke tænker sig om.

--
Per, Esbjerg

Fra : @rsten

Dato : 19-03-04 11:36

phk wrote:
> "Olav" <olav*****************@mail.dk> skrev i en meddelelse

> Det ligger i rygraden at køre i højre side. Så det gør man lige
> pludselig hvis man ikke tænker sig om.

Jep, men pas især på hvis du laver en parkering i "den gale side"
(girafparkering) det kræver megen overvinding at køre over i den "forkerte"
side specielt hvis du starter på et tidspunkt hvor der ikke er andre på
vejen

Og så er der lige den med rundkørsler, det kan være en prøvelse, jeg besøgte
engang et firma nord for London hvor der i nærheden var en rundkørsel der
bestod af 5 eller 6 små rundkørsler placeret rundt i en ring det betyder at
der tilsyneladende opstår en "center" rundkørsel hvor man så kører den
forkerte vej rundt. Ifølge de lokale ( med et stort grin) hvar den lavet af
en vejdesigner en dag han havde glemt sin blindestok og er vist den
eneste af sin slags (men berømt). Jeg må indrømme at jeg holdt ind til side
og gik ud for at inspicere terrænet før jeg paserede den. Og jeg kørte endda
i en udlejningsbil hvor rattet jo sad i "den rigtige side"

Du kan se den på http://www.2pass.co.uk/roundabout.htm se Magic Roundabout
in Hemel Hempstead lige under figuren

--
/carsten

Fra : @rsten

Dato : 19-03-04 11:44

@rsten wrote:

> Du kan se den på http://www.2pass.co.uk/roundabout.htm se Magic
> Roundabout in Hemel Hempstead lige under figuren
Og iøvrigt
http://www.swindonweb.com/life/lifemagi0.htm
http://www.armin-grewe.com/holiday/wiltshire/swindon-roundabout.htm

--
/carsten

Fra : Peter K. Nielsen

Dato : 19-03-04 08:19

"Olav" <olav*****************@mail.dk> wrote in message
> Tak for nogle gode svar!
>
> Jeg kan nu konkludere, at færger over kanalen er det billigste, og at jeg
> bør overveje Bed and Breakfast.

he he - ja det er også mit råd

> Så er der vist noget med, at man skal tildække den asymmetriske del af
> lygteglasset?

så vidt jeg husker kan du købe færdig skårede tapestykker på færgen til det
brug

Og jeg forestiller mig, at det tager lidt tid inden
> venstrekørsel er automatiseret?

Det er til gengæld ikke så slemt som mange tror. og jeg vil sige jo mere
trafik jo nemmere. Problemet opstår når du er helt alene og der ikke er
nogen traffik, så går det ofte galt første gang du skal svinge fra en vej
ind på en anden, og hvis der så lige pludsleig kommer en modkørende så vil
din refleks være at trække til højre.
Så kør på tidspunkter hvor der er anden traffik, og "min" lille huskeregel
er at jeg altid skal sidde inde ved rabatten. (det med højre og venstre
bliver lidt forvirrende) Pas især på ved motorvejskørsel.

Peter

Fra : Ped

Dato : 19-03-04 15:27

Olav wrote:

> Og jeg forestiller mig, at det tager lidt tid inden
> venstrekørsel er automatiseret?

Ja, der går lige lidt tid inden det sidder på rygraden. Det første
stykke tid skal man koncentrere sig grundigt og kigge godt efter hvad de
andre gør. Men når man lige har fået det hele spejlvendt er det ikke svært.

Men pas på! Det farligste tidspunkt er når du synes du har fat i
trafikmønsteret og begynder at slappe af og køre på rygraden. Hvis der
sker et eller andet pludseligt og uforudsigeligt lige foran dig, er der
risiko for at du handler pr. instinkt og trækker til den forkerte side.

En gang kørte jeg i det skotske højland på motorcykel på en meget smal
og meget kuperet vej. Måske gik det lidt for stærkt, for på en bakketop
mødte jeg pludselig en bil og var nødt til at undvige. Selv efter flere
dages rutine i venstrekørsel reagerede jeg på den måde jeg absolut ikke
skulle: Jeg trak til højre. Og hvorfor gik det så ikke galt? Fordi
bilisten var en hollandsk turist, der også reagerede ved at trække til
højre!

Jens L. Pedersen

Fra : Ewan Pedersen

Dato : 27-03-04 00:26

Hej Peter

Den holder ikke helt stik, jeg skal der over i påsken
tunnellen koster retur 2122.50 kr. og
P&O Ferris koster retur 1736.25 kr.
Og færgen fra Esbjerg er alle de indvendige kahytter bukket, så der er kun
de udvendige og de koster 6450 kr. for en 3 mands kahyt.

Ewan

--
Mvh/Ewan

Fra : Peter K. Nielsen

Dato : 27-03-04 08:01

"Ewan Pedersen" <etp@pedersen.tdcadsl.dk> wrote in message
> Hej Peter
>
> Den holder ikke helt stik, jeg skal der over i påsken
> tunnellen koster retur 2122.50 kr. og
> P&O Ferris koster retur 1736.25 kr.

Hvad er det du mener ikke holder stik?
Jeg mener med et andet valg af tidspunkt vil du kunne tage P&O billigere.
Jeg spekulerer også over om tunnellen har døgnafhængige priser, for den 19
Sept betalte jeg 3200 for en enkelt billet
men forklar hvad det er du mener der ikke holder stik

> Og færgen fra Esbjerg er alle de indvendige kahytter bukket, så der er kun
> de udvendige og de koster 6450 kr. for en 3 mands kahyt.

Den er selvfølgelig en mulighed, hvis man kan få det til at passe med de
dage den afsejler (sejler hver anden dag) Grunden til at jeg ikke nævnte den
var at da jeg foretog rejsen på jævnlig basis var det uden CV, og så er det
hurtigere at køre sydom - også selv om man skal op til Leicester, og bor i
Viborg.

Peter