BK - gift eller papirløst
Fra : Ib Molbech

Dato : 16-03-04 17:00

Hvordan noterer man i BK at et papirløst samliv giver børn. Vil udskrifterne
ikke altid angive at parterne er gift?
Det samme problem opstår, hvis en ugift pige bliver utilsigtet gravid og
føder et barn og man kender faren. Kan man notere ham som far, uden at det
fremstår som om parterne er gift?

Mvh
Ib Molbech

Fra : Otto Jørgensen

Dato : 16-03-04 17:14

Tue, 16 Mar 2004 17:00:25 +0100, in dk.videnskab.historie.genealogi, "Ib
Molbech" <Molbech@stofanet.udskift> wrote:

> [...]
>føder et barn og man kender faren. Kan man notere ham som far, uden at det

standar er at to personer er gift. Hvis de ikke skal være det, må du
velge f.eks. at vedkommende er ugift med barnefaren

--
Otto Jørgensen
http://home.online.no/~otjoerge/bk/

Fra : torleif haugødegård

Dato : 18-03-04 20:27

On Tue, 16 Mar 2004 17:13:50 +0100, Otto Jørgensen
<otjoerge%øføø%@online.noAWAY> wrote:

>standar er at to personer er gift. Hvis de ikke skal være det, må du
>velge f.eks. at vedkommende er ugift med barnefaren

En gammeldags, foreldet konstruksjon i BK.
Den basale forbindelse er relasjonen barn<->far/mor, biologisk eller
ikke, ekteskabet er bare en hendelse som enhver annen hendelse.

Torleif Haugødegård, Hamar/Trondheim
tha@tha.no
www.tha.no

Fra : Otto Jørgensen

Dato : 19-03-04 16:37

Thu, 18 Mar 2004 20:26:55 +0100, in dk.videnskab.historie.genealogi,
torleif haugødegård <tha@tha.no> wrote:

>En gammeldags, foreldet konstruksjon i BK.
>Den basale forbindelse er relasjonen barn<->far/mor, biologisk eller
>ikke, ekteskabet er bare en hendelse som enhver annen hendelse.

tull.
I gedcom lages en familierelasjon som forteller om sammenhengen mellom
personene og i denne familierelasjonen overføres også opplysninger om
ekteskap, ikke ekteskap m.m.

En familierelasjon mellom barn<->far/mor er en familierelasjon og ikke
en individuell relasjon.

Fra : torleif haugødegård

Dato : 19-03-04 20:39

On Fri, 19 Mar 2004 16:36:51 +0100, Otto Jørgensen

>tull.
>I gedcom lages en familierelasjon som forteller om sammenhengen mellom
>personene og i denne familierelasjonen overføres også opplysninger om
>ekteskap, ikke ekteskap m.m.

Nå var det ikke den gammeldagse og mangelfulle GEDCOMstandarden jeg
hadde i tankene, men databasen i slektsdataprogrammet.
Moderne slektsdataprogrammer er hendelsesorientert, ikke familie- og
ekteskapsorientert.
Slektskap mellom to personer har ikke nødvendigvis noe med hverken
familie eller ekteskap å gjøre.

Fra : Otto Jørgensen

Dato : 19-03-04 21:11

Fri, 19 Mar 2004 20:38:32 +0100, in dk.videnskab.historie.genealogi,
> [...]

>ekteskapsorientert.
>Slektskap mellom to personer har ikke nødvendigvis noe med hverken

fra min side spiller det i grunnen ingen rolle hvordan en produsenten
ordner det internt i sin database eller på annen måte.
Det viktigste er at løsningene som presenteres for brukerne gir det
brukerne forventer.

I slike tilfeller er jeg lite interessert i å lete i "sorte bokser" for
å se hvordan den ene eller andre programutvikligeren har løst oppgaven.

Hva som er moderne, er en målestokk som du setter og det kan du gjerne
gjøre for meg.
Dette er jo ikke nye tanker fra din side om hvem som er moderne:=)))

Fra : support@bk6.dk

Dato : 19-03-04 21:08

"Ib Molbech" <Molbech@stofanet.udskift> skrev i en meddelelse
> [...]
> føder et barn og man kender faren. Kan man notere ham som far, uden at det

I stedet for begivenheden Gift skal du anvende Ugift - så vil du få den
rigtige formulering i udskrifterne.

Med venlig hilsen
Chris Gade Oxholm Sørensen - www.brotherskeeper.dk -
support@brotherskeeper.dk