Bil-jungle!
Fra : Ann Nielsen

Dato : 16-03-04 17:08

Hejsa.

Vi er igang med at fumle os fremad i den biljungle, der findes derude i det
virkelige liv! Skræmmende er det!

Vi vil gerne have en ny bil, med god garanti (12 års rustgennemtærring, 3
års totalgaranti), god plads (behøver ikke lige frem være en lastvogn) og
dejlig siddekomfort for os høje skandinavere (dvs rattet skal kunne gå ind
og ud - og op og ned). Den må max koste 300.000 kr, og meget gerne mindre :)
Vi kører ca. 25.000 km om året, og har hund (den er dog i transportkasse, og
det fylder jo lidt mere, trods at det "kun" er en skødehunds størrelse).

Men sikke en jungle. Er der nogle derude, der har nogle rigtig gode
erfaringer med deres nye biler?

Jeg ved godt, at I alle sikkert har nogle gode råd, men jeg er også sikker
på, at der er nogle der har nogle dårlige erfaringer med deres nye biler.
Jeg er lutter øre for det hele.

På forhånd tak,

Ann Nielsen

Fra : jan@stevns.net

Dato : 16-03-04 18:18

"Ann Nielsen" <annn@adslhome.dk> skrev :

> [...]
>og ud - og op og ned). Den må max koste 300.000 kr, og meget gerne mindre :)

Jeg har for kørt tid siden prøvet den ny Ford Focus C-Max .... uhmmm!

den overrasker svært meget - selv den alm stationcar version, er
faktisk rigtigt velkørende og rummelig. (og til at betale)

Men - du har ret, det er sgu' en jungle.

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 16-03-04 19:36

On Tue, 16 Mar 2004 18:18:03 +0100, jan wrote:

> Men - du har ret, det er sgu' en jungle.

Og så alligevel ikke... jo det er en jungle når vi snakker Hr. og Fru
Danmark biler med en 1,kedelig motor ilagt...

Men går man efter noget mere specielt er det faktisk ganske ligetil

Lad manden vælge, så er problemet løst )

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk - "Carpe Aptenodytes!"

Fra : jan@stevns.net

Dato : 16-03-04 20:48

"Martin Johansen [6000]" <visit_my@website.invalid> skrev :

>Lad manden vælge, så er problemet løst )

Tjaehhh - tro det eller lad være .... en af mine tidligere biler var
faktisk fruen's valg - hun syntes svært godt om dens udseende, farve,
og et par andre ting, så en Rekord D Berlina kom ind i familien, for
længe længe, meget længe siden.

Den var nu slet ikke så ringe endda, men det var fruen's bil, medens
jeg og brormanden pissede rundt i små hidsige Simca'er med ordentlige
gasværker, og rigtige tragte- øehh, og lidt motor "utenom det vanliga"

de var sgu svært sjove de æsker - en ting de ikke kunne : vælte ;)

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 19-03-04 18:06

On Tue, 16 Mar 2004 20:47:43 +0100, jan wrote:

> Den var nu slet ikke så ringe endda, men det var fruen's bil, medens
> jeg og brormanden pissede rundt i små hidsige Simca'er med ordentlige
> gasværker, og rigtige tragte- øehh, og lidt motor "utenom det vanliga"

Hehe det lyder som når min gamle fader fortæller om dengang med hans
Morris Mascot og dens fortræffelige svingegenskaber

> de var sgu svært sjove de æsker - en ting de ikke kunne : vælte ;)

Ahh slet ikke?

Fra : jan@stevns.net

Dato : 19-03-04 18:20

>Hehe det lyder som når min gamle fader fortæller om dengang med hans
>Morris Mascot og dens fortræffelige svingegenskaber

Tjaehhh - Sømkasserne var jo bilen af slagsen, med et hjul i hvert
hjørne, og de er pr. definition ikke specielt lette af vælte ;)

De kunne æde sving som en bedre alfa, og ellers tonse derudaf...

Min havde en 1600 maskine, med racerslebet knast, 2 Dobbelte 40mm
Dell'orto'er, lettede ventil, hårdere fjedre, og bearbejdet topstykke,
så den har vel kunne rive 140-150 heste af sig, ved 8-9000 snoninger -
det lyder ikke at specielt meget, men bilen vejede ikek ret meget, så
den var kvik - ganske kvik.

>Ahh slet ikke?

Det lykkedes ikke os at vælte med nogen af dem. At stationcar
versionen slog kolbøtter ud over et autoværn, var ikke bilens skyld,
men en ret overoptimistisk chaufut.

Kom med 120 rundt i et sving, ramte autoværnet i modsatte bane, og
tjuhej en lufttur. Vi burde egentligt slet ikke være i live den dag i
dag , når vi tænker lidt tilbage.... Men hold op de var sjove de
kasser.

Fra : Alfisten Hr. Mogens ~

Dato : 19-03-04 18:23

On Fri, 19 Mar 2004 18:20:16 +0100, jan@stevns.net wrote:

>De kunne æde sving som en bedre Alfa...

Jeg tror faktisk aldrig, at en sådan æske har givet mig baghjul på de
små veje i Vestjylland!

/Mogens

Fra : Peter Weis

Dato : 19-03-04 18:58

"Alfisten Hr. Mogens Knudsen" <dkfritidbilSLET@DETTEe-mail.dk> wrote in
message news:72bm50lks986ncnl6oiajtt14m53433fie@4ax.com...

> Jeg tror faktisk aldrig, at en sådan æske har givet mig baghjul på de
> små veje i Vestjylland!

Var det ikke dengang du kørte Fiat (altså ikke Alfa)?

mvh
Peter

Fra : Hr. Mogens Knudsen

Dato : 19-03-04 19:04

On Fri, 19 Mar 2004 18:58:20 +0100, "Peter Weis"

>Var det ikke dengang, du kørte Fiat (altså ikke Alfa)?

Og? :)

Min Fiat 125 Special stod ikke tilbage for min kammy's Alfa Romeo
Guilia 1600 (senere 1750).

/Mogens

Fra : Peter Weis

Dato : 19-03-04 20:55

"Hr. Mogens Knudsen" <dkfritidbilSLET@DETTEe-mail.dk> wrote:

> Min Fiat 125 Special stod ikke tilbage for min kammy's Alfa Romeo
> Guilia 1600 (senere 1750).

Jeg er af samme mening ... men så kan man vel heller ikke udlede så meget om
Alfa'en i forhold til Sømkassen.

mvh
Peter

Fra : Hr. Mogens Knudsen

Dato : 19-03-04 21:03

On Fri, 19 Mar 2004 20:55:09 +0100, "Peter Weis"

>Jeg er af samme mening ... men så kan man vel heller ikke udlede så meget om
>Alfa'en i forhold til Sømkassen.

I princippet har du faktuelt ret, men da vi er enige om ovenstående
udmelding, kan vi vel tilpasset en anelse sige, at det kan man nu godt
alligevel

/Mogens

Fra : jan@stevns.net

Dato : 19-03-04 21:14

"Peter Weis" <p.weis@email.dk.slet> skrev :

>Jeg er af samme mening ... men så kan man vel heller ikke udlede så meget om
>Alfa'en i forhold til Sømkassen.

man kunne vist ikke udlede ret meget mere af det jeg skrev, end at en
heftig (?) sømkasse kan æde sving/snoet vej som en alfa ....

(der lå ikke underforstået at der blev ment "og en alfa" ! )

Fra : jan@stevns.net

Dato : 19-03-04 21:09

Alfisten Hr. Mogens Knudsen <dkfritidbilSLET@DETTEe-mail.dk> skrev :

>Jeg tror faktisk aldrig, at en sådan æske har givet mig baghjul på de
>små veje i Vestjylland!

Det ville jo også kræve du kunne indhente den ;)

Fra : Hr. Mogens Knudsen

Dato : 19-03-04 21:14

On Fri, 19 Mar 2004 21:08:50 +0100, jan@stevns.net wrote:

>Det ville jo også kræve du kunne indhente den ;)

Jeg havde jo en kammerat, der kørte i sådan een.

/Mogens

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 21-03-04 10:04

On Fri, 19 Mar 2004 18:20:16 +0100, jan wrote:

> Tjaehhh - Sømkasserne var jo bilen af slagsen, med et hjul i hvert
> hjørne, og de er pr. definition ikke specielt lette af vælte ;)

Nej det kan jeg godt se

> [...]
> så den har vel kunne rive 140-150 heste af sig, ved 8-9000 snoninger -
> det lyder ikke at specielt meget, men bilen vejede ikek ret meget, så

Nja, synes nu ellers det lyder af pænt meget. Kvik har den været, det er
jeg sikker på

Fra : jan@stevns.net

Dato : 21-03-04 11:54

"Martin Johansen [6000]" <visit_my@website.invalid> skrev :

>Nja, synes nu ellers det lyder af pænt meget. Kvik har den været, det er
>jeg sikker på

Når du holder de 140-150 hypper op mod dens egenvægt, i lettet
tilstand, på knap 700kg, så får man et helt fint los i rumpeteren..

De absolut sjoveste biler at "tävla mot" var Golf GTI'erne - de troede
jo bare en bæbrune sømkasse var stabdard, men blev lumskt klogere.

(Hvis der er en bestemt bil, jeg stadig tænker på med et kæmpegrin, er
det sgu' sømkassen)

Fra : Ann Nielsen

Dato : 16-03-04 21:50

"Martin Johansen [6000]" <visit_my@website.invalid> wrote in message

> [...]
> Martin Johansen [6000]
> http://tuxx.dk - "Carpe Aptenodytes!"
> Mandrake Linux 9.2 med Fluxbox 0.9.6devel

Hvis manden valgte, så skete der jo ikke noget... (puha var ved at skrive
noget andet..) Derfor er det nok mest mig der vælger, da jeg også har
erfaringen mht. køretøjer!

Mht. kedelig motor, hvad består en kedelig motor af?

Jeg vil hellere have en "kedelig motor" end at lege en ALT ALT ALT for
gammel "Brian" i sin Golf GTI! Vi har jo alle forskellig smag, heldigvis!

Ann

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 19-03-04 18:05

On Tue, 16 Mar 2004 21:50:22 +0100, Ann Nielsen wrote:

> Hvis manden valgte, så skete der jo ikke noget... (puha var ved at skrive
> noget andet..) Derfor er det nok mest mig der vælger, da jeg også har
> erfaringen mht. køretøjer!

Hehe okay Jeg ved bare, at skulle jeg køre rundt i en kedelig æske
fordi min kone havde valgt den pga. "den jo er pæn i farven" så tror jeg
nok både hende og bilen blev skiftet ud ret hurtigt...

> Mht. kedelig motor, hvad består en kedelig motor af?

Den består af alt under 2,0 og helst over 150HK (min definition)

> Jeg vil hellere have en "kedelig motor" end at lege en ALT ALT ALT for
> gammel "Brian" i sin Golf GTI! Vi har jo alle forskellig smag, heldigvis!

Altså... man behøver jo ikke lege Brian, bare fordi man har en bil der
ved hvor festen er...

Fra : jan@stevns.net

Dato : 19-03-04 18:24

"Martin Johansen [6000]" <visit_my@website.invalid> skrev :

>Den består af alt under 2,0 og helst over 150HK (min definition)

fair nok - men hverken motorstørrelsen, eller effekten siger ret meget
om en maskine er kedelig eller ej.

>Altså... man behøver jo ikke lege Brian, bare fordi man har en bil der
>ved hvor festen er...

Nøehhhhh..... men ;)

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 21-03-04 10:10

On Fri, 19 Mar 2004 18:23:32 +0100, jan wrote:

> fair nok - men hverken motorstørrelsen, eller effekten siger ret meget
> om en maskine er kedelig eller ej.

Det er rigigt, men alle de firkantede kasser ala WagonR kan ikke være
morsomme. Og jeg ved det... har været på KBH-tur i sådan en... jeg gør
det aldrig mere - mage til møgæske skal man godt nok lede længe efter!

Jeg har sagt det før og jeg siger det igen - de mænd der kører rundt i
sådan en har _ikke_ valgt den selv - det nægter jeg simpelthen pure, at
tro på Han er et offer for kvindens manipulation om en bil der skal
være max anvendelig og kedelig. Og af frygt for, at undvære varmt vand i
laaang tid, så bukker han under og skriver med blødende hjerte under på
slutsedlen...

Kan godt være jeg har fordomme......... Og jo, selvfølgelig findes
der mænd for hvem en bil rager dem en høstblomst, men de er altså i
fåtal.

> Nøehhhhh..... men ;)

Hehe, ved godt hvor du vil henad

Fra : jan@stevns.net

Dato : 21-03-04 11:57

> [...]

>være max anvendelig og kedelig. Og af frygt for, at undvære varmt vand i
>laaang tid, så bukker han under og skriver med blødende hjerte under på

Narjjjjj, der er sgu' nogen, for hvem bilen bare er en undskyldning
for ikke at gå - en af de "typer" (venligt ment) er en af
kammesjukkerne, han købte en "Bingo" fordi der var oceaner af plads i
den , til både barnevogn, og jeg skal gi' dig skal jeg - det var
udelukkende rent praktiske årsager, der gjode deres valg. I dag hvor
deres unger er ude over barnevogns-stadiet, kører de Passat - og jo,
den har da fået skiftet bærearme ......

>Kan godt være jeg har fordomme......... Og jo, selvfølgelig findes
>der mænd for hvem en bil rager dem en høstblomst, men de er altså i
>fåtal.

Der er vist flere end du tror ;)

>Hehe, ved godt hvor du vil henad

høhø......

Fra : Ann Nielsen

Dato : 19-03-04 00:29

Hej Jan

Så var jeg ude og prøve køre den nye Ford Focus C-Max. Du har ret, det er en
dejlig bil, med masser af plads + masser af dejlig benplads. Tænk jeg måtte
rykke sædet TILBAGE og rykke rattet lidt fremad... Det var en dejlig
følelse! Men! Jeg syntes godt nok at den var meget "blød" i det. Når man
drejede med alm. hastighed, syntes jeg at man blev kastet ud i siden. Jeg
syntes at sæderne var for lækre og er ret sikker på at man vil have det godt
på forsædet og på bagsædet ikke mindst, selv på lange ture. Vi prøvekørte en
1,8 trend model, og den var ikke så sportslig motoren, så det skuffede lidt
med 120 HK'er der ikke rigtig "sparkede r..! :)

Nu mangler jeg nok bare at overtale kæresten :) For det er da den bil jeg
bedst kan lide, af de maaaange biler vi har prøvet :)

Tak for tipset,

Ann

Fra : Kim Kristensen

Dato : 19-03-04 01:44

"Ann Nielsen" <annn@adslhome.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Nu mangler jeg nok bare at overtale kæresten :) For det er da den bil jeg
> bedst kan lide, af de maaaange biler vi har prøvet :)

Kastet ud i siden, hmmmm måske er der noget om snakken som svenskeren kommer
med.

http://www.aftonbladet.se/vss/bil/story/0,2789,434796,00.html

http://www.aftonbladet.se/vss/bil/story/0,2789,441480,00.html

Med venlig hilsen Kim

Fra : jan@stevns.net

Dato : 19-03-04 03:48

"Kim Kristensen" <kim01@kristen_nospam_sen.tdcadsl.dk> skrev :

>Kastet ud i siden, hmmmm måske er der noget om snakken som svenskeren kommer
>med.

>http://www.aftonbladet.se/vss/bil/story/0,2789,434796,00.html

Den jeg prøvede virkede ikke som om den led af problemer i den
retning, men bevares - det er jo ikke en lille flad sportsvogn, man
sådan bare lige hiver rundt i et højresving med 90 km/t. (*1)

Den almindelige Focus kører nok lidt mere bastant, og følger rattet,
som en kat følger en mus.

Den eneste bil, jeg nogen sinde har taget et venstresving i, med over
60 er min Scorpio, og det var ikke en forudprogrammeret manøvre, men
for at undgå en lastbil, der kom på tværs - Jeg kom rundt, til alles
forundring, også min.

Fra : Kim Kristensen

Dato : 19-03-04 09:19

"jan@stevns.net" <mailto:jan@stevns.net> skrev i en meddelelse
"Re: Bil-jungle!"

> [...]
> sådan bare lige hiver rundt i et højresving med 90 km/t. (*1)
>
> Den almindelige Focus kører nok lidt mere bastant, og følger rattet,

Nej det er da et familiehøjhus, men det er vist også tyngdepunktet som gør den
anderledes end Mazda 3 og Volvo S40. Så hvis de har lavet en rigtig køreglad
undervogn som også Focus har fået ros for og så flyttet tyngdepunktet op, ja så
kan jeg da godt se at den måske kan overskride grænsen til det overstadige. Under
alle omstændigheder var det nok en god ide for Ann & Co. at finde et øde sted og
rive sådan en C-Max lidt rundt for at prøve hvad de selv syntes, og gerne på våd
asfalt.

> [...]
> 60 er min Scorpio, og det var ikke en forudprogrammeret manøvre, men
> for at undgå en lastbil, der kom på tværs - Jeg kom rundt, til alles

Ja nogle gange kan man blive positivt overrasket og gudskelov for det, de kan
spare en selv og andre for mange skrammer.

Med venlig hilsen Kim

-- Sendt via http://www.autoatlas.dk - din bilguide (Fra IP:80.91.2.10)

Fra : Ann Nielsen

Dato : 19-03-04 11:16

> Kastet ud i siden, hmmmm måske er der noget om snakken som svenskeren
> [...]

Hmm! Det ser ikke for godt ud..... sælgeren stod og pralede med at den havde
været i Ekstra Bladet i søndags og fik de BEDSTE karakter, sammenlignet med
Mondeoen. Jeg ved godt at det var SÆLGEREN der fortalte det.... meeen
hvorfor skulle han lyve om det.... hmmm!

Her er hvad E-B skrev: http://ekstrabladet.dk/VisArtikel.iasp?PageID=242496

Det er meget mystisk at Aftonbladet og EB har SÅ forskellige menninger....
hvem laver egentlig de undersøgelser der er til at STOLE på?

Hilsen

Ann :)

Fra : Kim Kristensen

Dato : 19-03-04 14:30

"Ann Nielsen" <mailto:annn@adslhome.dk> skrev i en meddelelse
"Re: Bil-jungle!"

> [...]
>
> Det er meget mystisk at Aftonbladet og EB har SÅ forskellige menninger....
> hvem laver egentlig de undersøgelser der er til at STOLE på?

Ja det kan være svært at finde ud af hvem man skal stole på, det gælder både
sælgere, journalister og mange andre.

EB har vel testet en og beskrevet det de har oplevet, på det underlag de nu har
testet den på. Svenskeren har i følge teksten testet den mere end en gang, og
tilsyneladende tre forskellige eksemplarer på flere forskellige underlag. Jeg ved
ikke hvor meget man skal ligge i det han skriver, men det var ham der med en
dramatisk undvigemanøvrer i Mercedes A-klassen fik påpeget de problemer der var
med den. Mercedes ændrede jo på den model for at få den til at opføre sig
anderledes, selv om det tog tid. Audi har jo også måtte ændre deres TT-model og
Toyota for nogle år siden en Corolla, som slog så meget med halen ved en test at
et bagdæk blev krænget af fælgen. Så det sker for store og velrenommerede firmaer
at der må en eller anden form for efterjustering til, men det er heldigvis en
sjældenhed.

Fra : Mr. Mogens Knudsen, ~

Dato : 19-03-04 17:37

On Fri, 19 Mar 2004 14:30:18 +0100, "Kim Kristensen"
<kim01@kristen_nospam_sen.tdcadsl.dk> wrote:

>Ja det kan være svært at finde ud af hvem man skal stole på, det gælder både
>sælgere, journalister og mange andre.

Nej, det er ret nemt. Man skal stole på sig selv og dén intuition, man
får ifm. prøvekørslen. En tilfældig journalists mening om en bil, er
jo set ud fra hans synspunkt og ikke din.

Et eksempel -> BMW M3 cabriolet:
"Der er absolut ingen plads i bilen, ligesom bagagerummet er en ynk.
Undervogn slår hårdt igennem, og er direkte ubehagelig"

Ovenstående kunne være skrevet af en journalist, der er familiefader
med 3 børn. Var det en ung journalist, ville ordlyden være stik modsat
(ekemplet er fra det virkelige liv - altså ikke fiktivt).

> [...]
>tilsyneladende tre forskellige eksemplarer på flere forskellige underlag.

Exactly - forskellig indfaldsvinkel...

/Mogens

Fra : Kim Kristensen

Dato : 20-03-04 00:22

"Mr. Mogens Knudsen, DK" <dkfritidbilSLET@DETTEe-mail.dk> skrev i en
meddelelse news:438m509une4297i9no96e8b9108k8k1f2g@4ax.com...

> [...]
> med 3 børn. Var det en ung journalist, ville ordlyden være stik modsat
> (ekemplet er fra det virkelige liv - altså ikke fiktivt).

Det kan vi slet ikke blive uenige om. Det er også derfor jeg foreslår den
udvidede "rundrivning" på et øde sted, også gerne med nedsat friktion.

Det jeg faldt over var at Ann skrev " Men! Jeg syntes godt nok at den var
meget "blød" i det. Når man drejede med alm. hastighed, syntes jeg at man
blev kastet ud i siden" så hvis man med frisk kørsel ender med en
karruseltur er det jo nok rigtigt hvad svenskeren skriver.

Med venlig hilsen Kim

Fra : Carsten Petersen

Dato : 19-03-04 10:06

> [...]
>
> Nu mangler jeg nok bare at overtale kæresten :) For det er da den bil jeg
> bedst kan lide, af de maaaange biler vi har prøvet :)

Pas på rusten! Det lyder sindssygt i 2004, men på udstillingen Biler for
Alle i Herning i oktober havde Ford en sølvmetallic C-Max udstillet med
tydeligt begyndende rustangreb ved bagklappens hængsler! Da folk begyndte at
tale om det, og en lind strøm af mennesker kom for at se det ved selvsyn,
fik udstillingsbilen desværre et "problem" med den elektriske lås til
bagklappen så den ikke kunne åbnes! En kunde der netop havde bestilt en
C-Max susede direkte hjem til sin forhandler for at kontrollere sin bil. Den
led af samme skavank, så han annullerede handlen lige på stedet.
Har siden fra en Fordmand hørt at det ikke er usædvanligt.

Carsten

Endnu en udgydelse fra CP's PC!

Fra : Roberto Saldo

Dato : 19-03-04 10:13

Carsten Petersen wrote:

> [...]
> led af samme skavank, så han annullerede handlen lige på stedet.
> Har siden fra en Fordmand hørt at det ikke er usædvanligt.

Man skulle tro at de var mere omhyggelige for at undgå dårlig reklame.
Man skal nok generelt holde sig fra de første modeller uanset mærket.

--
Roberto Saldo

Fra : Ann Nielsen

Dato : 19-03-04 11:18

"Carsten Petersen" <carsten@newmail.dk> wrote in message

> [...]
> led af samme skavank, så han annullerede handlen lige på stedet.
> Har siden fra en Fordmand hørt at det ikke er usædvanligt.

FØJ det lyder heller ikke godt... det er jo ligesom vores Peugeot!

Fra : Henrik B.

Dato : 19-03-04 12:41

Ann Nielsen wrote:

:: FØJ det lyder heller ikke godt... det er jo ligesom vores Peugeot!

Jeg prøver igen: Prøv en Avensis 1,8.

Ingen begyndende rust fra forhandleren (12 år mod gennemtæring). Og den
opfylder kravet om de 3 års garanti. Den kører desuden snildt 15 km/l.

M.v.h.

Fra : Peter G C

Dato : 19-03-04 12:56

"Henrik B." <saab@tdcadsl_nospam_.dk> skrev i en meddelelse

[klip]

> Jeg prøver igen: Prøv en Avensis 1,8.

Det gør jeg også....

Forklar nu lidt om, hvorfor du har så stor interesse for Toyotaer....

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : C. Caspersen

Dato : 19-03-04 13:13

> Forklar nu lidt om, hvorfor du har så stor interesse for Toyotaer....

Så kan du forkklare bagefter, hvorfor du har så stor interesse for
Peugøjter...

/Caspersen

Fra : Henrik B.

Dato : 19-03-04 13:41

Peter G C wrote:
:: Det gør jeg også....
::
:: Forklar nu lidt om, hvorfor du har så stor interesse for Toyotaer....

Som jeg fortalte Mogens, sidst vi var til Biler i Bella:

Der er to slags bil-folk - Entusiaster og fanatikere.

Entusiaster kan også se noget godt i andet/andre.
Fanatikere kan kun se noget godt i eget mærke/interesse.

Jeg er (Saab)entusiast, men kan godt se fordele/ulemper ved andre mærker
også. Og som uddannet sælger har jeg det med at kigge på folks behov, mere
end egne interesser, når spørgsmål som Ann's kommer op. Der er mange
"herinde" der har problemer med at se ud over egne interesser - og for den
sags skyld modtage kritik af "eget" mærke/model. Om de er fanatikere skal
jeg ikke udtale mig om, men blot konstarere at det forholder sig sådan.

M.v.h.

Fra : Peter G C

Dato : 19-03-04 14:35

> [...]
> :: Forklar nu lidt om, hvorfor du har så stor interesse for Toyotaer....
>
> Som jeg fortalte Mogens, sidst vi var til Biler i Bella:

Du svarer fortsat ikke på mit spørgsmål.

Jeg kørte ikke i Citrobang hvis jeg havde råd til noget andet. Jeg er ikke
fantiske eller noget. Du har altid gode indlæg om Saab pga din store viden
om mærket, men du vil ikke forklare, hvorfor du er så glad for japserne....
det undrer mig.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Kim Kristensen

Dato : 19-03-04 14:52

"Henrik B." <mailto:saab@tdcadsl_nospam_.dk> skrev i en meddelelse
"Re: Bil-jungle!"

> [...]
> sags skyld modtage kritik af "eget" mærke/model. Om de er fanatikere skal
> jeg ikke udtale mig om, men blot konstarere at det forholder sig sådan.

Jeg kan godt følge dig Henrik, det er også helt bevist at jeg ikke har nævnt det
mærke jeg selv kører. Jeg må tilstå at jeg efter snart 28 år med mærket ikke kunne
tænke mig at eje andet, men at jeg så sagtens kan køre andet og se fornuften i
andre mærker.

Fra : jan@stevns.net

Dato : 19-03-04 14:46

"Henrik B." <saab@tdcadsl_nospam_.dk> skrev :

>Jeg prøver igen: Prøv en Avensis 1,8.

du er stadig sikker på du ikke er "toyota-sælgeren" ?

Fra : Ann Nielsen

Dato : 19-03-04 15:38

"Henrik B." <saab@tdcadsl_nospam_.dk> wrote in message
> [...]
>
> Ingen begyndende rust fra forhandleren (12 år mod gennemtæring). Og den
> opfylder kravet om de 3 års garanti. Den kører desuden snildt 15 km/l.

Uha. Vi har også været ude og kigge på en Avensis.... Toyota er bare ikke
lige os... minder for meget om biler til min fars generation (han er 65 år)!
Det er bare noget vi har i os, ligesom Skoda!!!!! Beklager! Jeg har prøvet
Skoda, den kørte skam også godt... meeeen den havde jo stadig Skoda mærket
og navnet :( :( :(

(lidt kræsen er man vel altid, især med de penge der skal af til en ny dyt!)

Fra : jan@stevns.net

Dato : 19-03-04 17:18

"Ann Nielsen" <annn@adslhome.dk> skrev :

>Uha. Vi har også været ude og kigge på en Avensis....
>Toyota er bare ikke lige os...
>minder for meget om biler til min fars generation (han er 65 år)!

Haha .... ROFL + LOL + Alt_det_andet ;)

Så fik han den, fik han, ham Toyotasælgeren ..... fnis

Fra : Mr. Mogens Knudsen, ~

Dato : 19-03-04 17:41

On Fri, 19 Mar 2004 15:38:14 +0100, "Ann Nielsen" <annn@adslhome.dk>
wrote:

>(lidt kræsen er man vel altid, især med de penge der skal af til en ny dyt!)

Samme her, så jeg ville se på en Seat. Jeg synes vældig godt om Toledo
TDI 130, som med sænket undervogn og brede sutter er kanon
(set een hos Storgaard, Bramming)

/Mogens

Fra : Carsten Petersen

Dato : 20-03-04 01:52

"Mr. Mogens Knudsen, DK" <dkfritidbilSLET@DETTEe-mail.dk> skrev i en
meddelelse news:hi8m50dqe6n45c962sc3uo15o2i0sg2t1q@4ax.com...

> Samme her, så jeg ville se på en Seat. Jeg synes vældig godt om Toledo
> TDI 130, som med sænket undervogn og brede sutter er kanon
> (set een hos Storgaard, Bramming)

Jamen gør du nu også det Mogens?
Samme bil fås jo 1.8T 180 hk, og af en eller anden uforklarlig årsag havde
jeg opfattelsen at det mere var dig *S*
Jeg synes også vældig godt om TDI 130'eren. Hver eneste dag!

Fra : Hr. Mogens Knudsen

Dato : 20-03-04 06:48

On Sat, 20 Mar 2004 01:51:46 +0100, "Carsten Petersen"
<carsten@newmail.dk> wrote:

>Jamen gør du nu også det Mogens?

Jow, jow...

>Samme bil fås jo 1.8T 180 hk, og af en eller anden uforklarlig årsag havde
>jeg opfattelsen at det mere var dig *S*

Jeg ville jo godt prøve at ejer et af de der "Wunderbäume"
Så¨kan jeg jo endnu bedre udtale mig om de manglende kvaliteter!

>Jeg synes også vældig godt om TDI 130'eren. Hver eneste dag!

Som en Toledo eller anden VAG?

/Mogens

Fra : Carsten Petersen

Dato : 22-03-04 01:08

"Hr. Mogens Knudsen" <dkfritidbilSLET@DETTEe-mail.dk> skrev i en meddelelse

> Jow, jow...

> Jeg ville jo godt prøve at ejer et af de der "Wunderbäume"
> Så¨kan jeg jo endnu bedre udtale mig om de manglende kvaliteter!

> Som en Toledo eller anden VAG?

Så klart Toledo, den ser jo dødgodt ud, kører kanon, og pynter i min
indkørsel

Fra : C. Caspersen

Dato : 16-03-04 19:47

"Ann Nielsen" <annn@adslhome.dk> skrev i en meddelelse
> Vi vil gerne have en ny bil, med god garanti (12 års rustgennemtærring, 3
> års totalgaranti)

Så skal I spejde mod Japan og Korea, da der kun er Land Rover af europæiske
mærker, der giver 3 års garanti. De 12 år ville jeg nok slække lidt på, hvis
det bliver aktuekt, da jeg mener, at *alle* biler kan holde syn i 12 år uden
at skulle svejses.
De fleste giver dog 12 år i dag.

Når I skal have gødyret med i en kasse vil en stc. eller MPV være sagen:

Daewoo Tacuma
Honda Stream:
Mazda 6 stc.
Mazda Premacy
Nissan Almera Tino
Nissan Primera stc.
Toyota Corolla stc og Verso

Ovenstående ligger under 300.000 kr. og er nok i store træk hvad I skal
kigge efter med de kriterier.

> Men sikke en jungle. Er der nogle derude, der har nogle rigtig gode
> erfaringer med deres nye biler?

Har gode erfaringer med Nissan, men det kan du jo ikke bruge til så meget,
da ejere af alle mærker vil sige, at de har gode erfaringer med deres nye
biler.

/Caspersen

Fra : Lars Frandsen

Dato : 16-03-04 19:52

"C. Caspersen" <cmccas@fjerndettesol.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> at skulle svejses.
> De fleste giver dog 12 år i dag.
>
> Når I skal have gødyret med i en kasse vil en stc. eller MPV være sagen:

Skoda Octavia Stc.
--
Mvh.
Lars Frandsen, Bramming

Fra : Mogens...

Dato : 16-03-04 19:54

On Tue, 16 Mar 2004 19:51:37 +0100, "Lars Frandsen" <lars@jyde.dk>
wrote:

> [...]

Skulle jeg bruge så mange penge på en bil, blev den næppe japansk
eller lignende...

>Skoda Octavia Stc.

Hvorfor en Skoda, når man kan købe en Seat for de samme penge?

/Mogens

Fra : Henrik B.

Dato : 16-03-04 20:16

Mogens... wrote:
:: Skulle jeg bruge så mange penge på en bil, blev den næppe japansk
:: eller lignende...

Det bli'r svært andet, når ét af kriterierne er 3 års garanti.

M.v.h.

Fra : Mogens...

Dato : 16-03-04 20:43

On Tue, 16 Mar 2004 20:16:19 +0100, "Henrik B."
<saab@tdcadsl_nospam_.dk> wrote:

>Det bli'r svært andet, når ét af kriterierne er 3 års garanti.

Oversigten er hér:
Kia giver 3 års garanti uanset km, men kun 2 år på batteri og visse
sliddele

Hyundai giver 3 års reklamationsret på mekanikken uanset km

Mitsubishi giver 3 år reklamationsret/100.000 km på mekanikken

Daewoo, Honda, Land Rover, Lexus, Mazda, Nissan, Subaru, Suzuki og
Toyota giver 3 års garanti/100.000 km

Alfa Romeo, Chrysler, Ferrari, Fiat, Maserati, Rover og Volvo giver 2
års garanti uanset km

Citroën giver 1 års garanti generelt, men 2 år/100.000 km på
hydraulikken

Audi, BMW, Ford, MB, Opel; Peugeot, Porsche, Renault, Saab, Seat,
Skoda og VW følger kun loven.

/Mogens

Fra : Henrik B.

Dato : 16-03-04 21:01

Mogens... wrote:
[...]

Point being? (andet end at der er et par Koreanere imellem også - hvolket
jeg tvivler på SÅ ville være dit valg).

M.v.h.

Fra : Mogens...

Dato : 16-03-04 21:06

On Tue, 16 Mar 2004 21:00:48 +0100, "Henrik B."
<saab@tdcadsl_nospam_.dk> wrote:

>Point being?

Ja så havde manden jo hele listen - jeg konstruerede den jo lige
"forleden dag" hvor du, Bjørn og jeg vendte emnet...

>(andet end at der er et par Koreanere imellem også - hvilket
>jeg tvivler på SÅ ville være dit valg)

Antal års garanti vil jo aldrig være et element/parameter i mit
bilvalg. Jeg kigger på helt andre forhold.

/Mogens

Fra : Ann Nielsen

Dato : 16-03-04 21:59

"Mogens..." <dkfritidbilSLET@DETTEe-mail.dk> wrote in message

> [...]
>
> Antal års garanti vil jo aldrig være et element/parameter i mit
> bilvalg. Jeg kigger på helt andre forhold.

Jeg kan godt forstå at du måske kigger på andre ting end 3 års garantien. Vi
har bare en dum erfaring med Peugeot! Vi har en 106 Zet model, som vi godt
kunne tænke os blev lidt større. Vi har MANGE dårlige erfaringer med
Peugeot. Bla. boblede lakken, heldigvis var der rustgennemtæringsgarantien,
men de GRRRRR kom til at lakere bilen i andre farver end den oprindelige
var. 3 gange ialt, og ingen bil i reserve, da de ikke havde nogen... GRRRRR!
Trods mange klager, fik vi ikke andet end et "godt" tilbud på en ny
Peugeot.. Og det var vi ikke til! Bilen begyndte en dag at vise at der var
noget galt med det elektriske, computeren. Det kunne de heller ikke finde ud
af, og det viste sig til sidst at det var noget helt andet... GRRRRRR! Da de
havde indbrud i deres biler, blev vores gennem-tæsket af tyvene, og vi fik
stadig INGEN bil at køre i, trods at det var vores ferie! De havde jo ikke
flere biler på "lageret"... GRRRRR!

Det gør at man bliver noget harm på Peugoet. Bilen er idag 2½ år gammel og
vi er sååååååååååååå trætte af Peogeut!!!! Derfor betyder garantierne noget
for os, da vi har været ude for så meget i de få år vi har haft Peugeot!

Fra : Mr. Mogens Knudsen, ~

Dato : 16-03-04 22:12

On Tue, 16 Mar 2004 21:58:36 +0100, "Ann Nielsen" <annn@adslhome.dk>
wrote:

>Derfor betyder garantierne noget for os, da vi har været
>ude for så meget i de få år vi har haft Peugeot!

Forståeligt - det lød ikke godt. Min broder kører i sin 3. Peugeot,
idet bilen passer ham godt. Ruster ikke og er billig i drift (P406)

/Mogens

Fra : C. Caspersen

Dato : 16-03-04 22:16

> [...]

noget
> for os, da vi har været ude for så meget i de få år vi har haft Peugeot!

Nemlig !

/Caspersen

Fra : C. Caspersen

Dato : 16-03-04 22:14

"Mogens..." <dkfritidbilSLET@DETTEe-mail.dk> skrev i en meddelelse

> Antal års garanti vil jo aldrig være et element/parameter i mit
> bilvalg. Jeg kigger på helt andre forhold.

Ja, men nu drejer det her sig jo ikke om dig, men om spørgeren.

/Caspersen

Fra : Mr. Mogens Knudsen, ~

Dato : 16-03-04 22:17

On Tue, 16 Mar 2004 22:14:13 +0100, "C. Caspersen"
<cmccas@fjerndettesol.dk> wrote:

>Ja, men nu drejer det her sig jo ikke om dig, men om spørgeren.

Jeg svarer blot på tiltale!

/Mogens

Fra : Henrik B.

Dato : 16-03-04 20:17

Ann Nielsen wrote:
:: Hejsa.
::
[...]

Ingen tvivl dér: Toyota Avensis 1,8.

M.v.h.

Fra : Peter G C

Dato : 17-03-04 18:04

"Henrik B." <saab@tdcadsl_nospam_.dk> skrev i en meddelelse

[klip]

> Ingen tvivl dér: Toyota Avensis 1,8.

Sagde Toyota-bilsælgeren.....igen

/Peter

--
http://www.grauslund.com/

Fra : Henrik B.

Dato : 18-03-04 00:32

Peter G C wrote:
::
::: Ingen tvivl dér: Toyota Avensis 1,8.
::
:: Sagde Toyota-bilsælgeren.....igen

Måske en reelt alternativ var på sin plads, i stedet for dit pladder.

M.v.h.
Jeg sælger ikke Toyota'er....

Fra : Ukendt

Dato : 18-03-04 00:43

> Jeg sælger ikke Toyota'er....

Hva så..?..

--
/Jan W Nielsen

Fra : Henrik B.

Dato : 18-03-04 00:55

Jan W. Nielsen wrote:
::: Jeg sælger ikke Toyota'er....
::
:: Hva så..?..

Jeg kører lastbil...

M.v.h.

Fra : jan@stevns.net

Dato : 18-03-04 07:35

"Henrik B." <saab@tdcadsl_nospam_.dk> skrev :

>Jeg sælger ikke Toyota'er....

det er de fleste (undtagen WV sælgeren) klar over ;)

Fra : Kim Kristensen

Dato : 16-03-04 23:14

> [...]
> på, at der er nogle der har nogle dårlige erfaringer med deres nye biler.

Jeg kan da godt at i med jeres Peugeot-historie ikke tør skyde en masse
penge i en igen, selv om jeg ikke mener at det er en gennemsnitsoplevelse
med mærket.

Jeg mener at garantien på 12 års fabriksgaranti mod gennemtæring er mindre
vigtig, en bil bør ifølge de vise mænd altid efterbehandles i Danmark. Pava
giver eksempelvis både mulighed for 12 års garanti hvis bilen bliver
behandlet inden 48 måneder første gang, og levetidsgaranti hvis det første
gang sker inden bilen er 24 måneder gammel. Desuden er nogle af de
producenter med den lange nul huller garanti ligeglade med rust, så længe
der bare ikke er hul. Det mærke jeg selv køre har ikke den lange garanti mod
rust, men den kan jeg jo købe for et mindre beløb i forhold til et bilbudget
nå den alligevel skal efterbehandles. Men de har 3 års lakgaranti, eller
garanti mod overfladekorrosion som de også kalder det. Ikke at jeg har noget
mod Ford, deres garantier var bare lette at finde informationer på. De har
12 års rustgaranti, ja det skriver de som man behøver at få garanti for at
en bil ruster. De har også en garanti på karosseri og lakeringsarbejde efter
udbedring af en karosseriskade, så der er først garanti mod
overfladekorrosion efter i selv eller et forsikringsselskab har punget ud
men ikke på den originale lak. Garanti og reklamationsret på biler kan du se
her http://www.fdm.dk/public/omfdm/presse/pres_vis.asp?ID=201 og her
http://www.fdm.dk/presse/pdf/garantier.pdf men ikke det med rust og lak, der
må du nok surfe lidt rundt.

Den nyeste bil jeg har er fra 97 så erfaring omkring nye biler kan jeg
desværre ikke bidrage med, og heldigvis heller ikke nogle dårlige.

Med venlig hilsen Kim

Fra : C. Caspersen

Dato : 17-03-04 09:43

"Kim Kristensen" <kim01@kristen_nospam_sen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg kan da godt at i med jeres Peugeot-historie ikke tør skyde en masse
> penge i en igen, selv om jeg ikke mener at det er en gennemsnitsoplevelse
> med mærket.

Jeg kan nu også roligt tilslutte mig deres historie.

/Caspersen

Fra : Kim Kristensen

Dato : 17-03-04 12:54

"cmccas@0x50a10f95.abnxx5.adsl-dhcp.tele.dk" <mailto:cmccas@fjerndettesol.dk>
skrev i en meddelelse
"Re: Bil-jungle!"

> "Kim Kristensen" <kim01@kristen_nospam_sen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
>
> Jeg kan nu også roligt tilslutte mig deres historie.
>
> /Caspersen

Jeg har ikke selv en Peugeot, men så udbredt som mærket er kan man jo dårlig undgå
ikke at kende nogen som har en og dem jeg kender er rimeligt tilfredse. Men
forhandleren har vist her også gjort sit for at gøre en dårlig oplevelse rigtig
dårlig, så det er jo ikke kun bilen "skyld".