Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Fordele /ulemper ved køb i tyskland
Fra : Jan Pedersen

Dato : 16-03-04 13:00

Hejsa

Jeg overvejer at købe dette kamera

http://www.technikdirekt.de/main/page.xp?pageid={E956B204-9E12-407A-8E3C-7E95D58EC9F9}&SESSIONID=3/D2DRROVX3XCOKSXJN&DS=2&TS=1612551648&type=focus&doctype=article&doctype=techdat&focus=612064&focus=&focuslayout=full2&focuslayout=full2&history=add

Canon Digital Ixus 500

Men hvilke ulemper kan der ved køb i tyskland, vil der være dansk menu på
også videre ? Er prisen ok ?

På forhånd tak

Jan Pedersen
"Cuk@cuk.dk"

Det nemmere at få tilgivelse end tilladelse...

Fra : www.analogfoto.dk / ~

Dato : 16-03-04 14:37

"Jan Pedersen" <cuk@cuk.dk> skrev i en meddelelse

> Men hvilke ulemper kan der ved køb i tyskland, vil der være dansk menu på
> også videre ? Er prisen ok ?

Hej

Der er vel ingen ulemper, du sparer en del penge, og der er fuld garanti på
Canon digitalkameraer købt i tyskland.
Og hvis uhældet er ude, og det går i stykker, sender du det til reparation
her i landet, eller i tyskland, hvor det nok går lidt hurtigere.
Med hensyn til menuerne, så er det de samme, altså der er også en Dansk
menu. Find selv billigste pris og vurder selv hvor meget du sparer.

En Dansk manual, får du nok ikke!

Men når man hører de spørgsmål der ofte stilles her i gruppen, kan man
formode at dem der får en manual, alligevel ikke bruger den

--
Venlig hilsen / Best regards

Fra : emj

Dato : 16-03-04 14:55

On Tue, 16 Mar 2004 14:37:17 +0100, "www.analogfoto.dk / L Langgaard"
<langgaard@klarupnet.dk> wrote:

>En Dansk manual, får du nok ikke!
>
>Men når man hører de spørgsmål der ofte stilles her i gruppen, kan man
>formode at dem der får en manual, alligevel ikke bruger den

))

Hilsen emj

Fra : Jan F.

Dato : 16-03-04 16:00

"www.analogfoto.dk / L Langgaard" <langgaard@klarupnet.dk> skrev i en
meddelelse news:c36vps$c8h$1@news.dansketelecom.com...

> Men når man hører de spørgsmål der ofte stilles her i gruppen, kan man
> formode at dem der får en manual, alligevel ikke bruger den

....eller også har de kun en tysk manual!

Angående spørgsmålenes niveau her i gruppen er det heldigvis op til den
enkelte, om man orker at blive ved med at svare på trivielle og gentagne
spørgsmål, som f.eks. dette her

Jan F.

Fra : Ole Larsen

Dato : 16-03-04 17:22

> [...]
>
> Men når man hører de spørgsmål der ofte stilles her i gruppen, kan man
> formode at dem der får en manual, alligevel ikke bruger den

Rettelse: Kan man forstå, at mange savner en dansk manual.
Og der er faktisk en del ulemper.
Der kan kommen ekstra gebyrer
Det med garantien er tvivlsom
Og hvor vil du gå hen hvis du har et spørgsmål - internetforretningerne er
ofte rene handelsfirmaer uden den ringeste fagkundskab.

--
Mvh, Ole. Fotografiske billeder på:
http://home.tiscali.dk/nordlandsbaad/

---

Fra : Anders Houmark

Dato : 16-03-04 17:44

Ole Larsen wrote:
> [...]
> meddelelse news:c36vps$c8h$1@news.dansketelecom.com...

> Rettelse: Kan man forstå, at mange savner en dansk manual.

Hvilke? Told og moms skal der ikke betales.. Forsendelse ved man hvad koster
før man handler?

> Det med garantien er tvivlsom

Problemet er ikke større end at man kan sende kameraet til Tyskland.
Selvfølgelig vil det tage lidt længere tid end hvis det foregik i Danmark,
men det må man tage med.. Man sparer jo en håndfuld penge samtidig.. Og hvor
ofte er det lige man har problemer med sit kamera? Synes ikke at høre om det
SÅ ofte igen, men ja, det sker da :-/

> Og hvor vil du gå hen hvis du har et spørgsmål -
> internetforretningerne er ofte rene handelsfirmaer uden den ringeste
> fagkundskab.

Jamen denne gruppe er jo perfekt. Kombineret med en god foto-lære-bog (som
kan lånes på biblioteket) hvor man lige sætter sig ind i grundprincipperne
(hvilket man efter min mening bør gøre ligemeget hvor kameraet købes), kan
man selv svare på nogle af de spørgsmål man måtte få, hvis det nu er at det
er det første digitale kamera man køber.

--
Anders Houmark
www.AndersH.dk

Fra : Ole Larsen

Dato : 16-03-04 18:17

"Anders Houmark" <anders@andersh.fjerndette.dk> skrev i en meddelelse

> Hvilke? Told og moms skal der ikke betales.. Forsendelse ved man hvad
koster
> før man handler?

Opgiver du et kontonummer, risikerer du at miste pengene. Benytter du
bankoverførsel koster det ca 80 pr gang

> [...]
hvor
> ofte er det lige man har problemer med sit kamera? Synes ikke at høre om

Og så sker det at dit kamera efter 3 mdr. går i udu. Så skal du sende det
til De i org. emballage, du for længst har smidt ud .
Og så varer det 3 sommerferier, hvor du skal betale porto/forsendelse

> [...]
det
> er det første digitale kamera man køber.

Nej, denne gruppe er ikke perfekt. Som på alle andre grupper er 80 af
oplysningerne formodninger eller personlige oplevelser. Kun i få tilfælde
gives der faktuelle oplysninger.

Fra : ChristianTC

Dato : 16-03-04 18:43

"Ole Larsen" <oleNOSPAMtan@nospam.dk> wrote in
> Nej, denne gruppe er ikke perfekt. Som på alle andre grupper er 80 af
> oplysningerne formodninger eller personlige oplevelser. Kun i få tilfælde
> gives der faktuelle oplysninger.

Her kommer en af de personlige oplevelser som du åbenbart er meget imod
(hvorfor forstår jeg ikke). Jeg skulle købe mit første Digitalkamera og jeg
vidste ikke en disse om det. Derfor gik jeg ind i den lokale fotohandler for
at købe et kamera der, men ekspedienten vidste altså heller ikke nok om
emnet.

Derfor valgte jeg at spørge i dk.fritid.foto gruppen og her har jeg fået alt
det jeg skulle bruge at vide. Grunden til at jeg købte min kamera i tyskland
var også gruppens gode argumenter, og jeg har aldrig haft en mere nem og
hurtig handel. Jeg fik mit kamera ca. 4 dage efter jeg bestilte det i
tyskland og sparede omkring 1000 kr. i forhold til den netbutik hvor jeg
havde tænkt på at købe det, her i Danmark. Mht. til betaling tror jeg altid
den bedste løsning er Visa eller andre plastikkort, og det er sikket at
handle når man bruger det. Så jeg forstå virkelig ikke dine argumenter for
at man skulle være nervøs for at handle over grænsen.

MVH
ChristianTC

Fra : Martin K. R.

Dato : 16-03-04 19:08

"ChristianTC" <christoffertheviking@yahoo.dk> wrote in message

> [...]
> handle når man bruger det. Så jeg forstå virkelig ikke dine argumenter for
> at man skulle være nervøs for at handle over grænsen.

Jeg er enig og jeg kan supplere med personlige erfaringer:

1. Jeg har ikke brug for dansk manual.
2. Jeg ved hvad jeg vil have og hvordan man bruger det. Jeg ulejliger aldrig
lokale butikker med spørgsmål.
3. Det tager længere tid at sende et kamera til reparation i Danmark end i
Tyskland. Forklaringen jeg fik var, at man typisk i DK brugte et
fælles-skandinavisk værksted (typisk i Sverige), og der sendte man kun ting
til på en fast ugedag
4. Prisbesparelsen opvejer så rigeligt evt. bankgebyrer.

Konklusion: før man kender den potentielle købers behov og f.eks. krav om
dansk manual, er det svært at postulere om det ene eller det andet er bedst.

Martin

Fra : max

Dato : 16-03-04 19:12

> koster
>
> Opgiver du et kontonummer, risikerer du at miste pengene. Benytter du
> bankoverførsel koster det ca 80 pr gang

Jeg kan ikke huske at have læst et eneste indlæg her i ng om at folk
har mistet penge - Hvis det var sket var det nok kommet frem..

> [...]
> til De i org. emballage, du for længst har smidt ud .
> Og så varer det 3 sommerferier, hvor du skal betale porto/forsendelse

Det er noget forfærdeligt sludder, jeg får mit Fuji repareret i Tyskland
på en uge incl. forsendelse, hvis jeg afleverer det til Fuji Danmark, blir
det sendt til Norge, tvivler på de kan gøre det hurtigere.. Hvis jeg afleverer
det i en butik, går det videre til Fuji danmark som sender det videre til
værkstedet i Norge - iihh ja det er maget bedre.

> det
>
> Nej, denne gruppe er ikke perfekt. Som på alle andre grupper er 80 af
> oplysningerne formodninger eller personlige oplevelser. Kun i få tilfælde
> gives der faktuelle oplysninger.

Det er sandt - Du kan være med til at gøre det bedre.. Men der er
også en del indlæg om at fotohandleren har sagt bla bla.. sludder og vrøvl..
-max-

Fra : Jens Bruun

Dato : 16-03-04 19:33

"Ole Larsen" <oleNOSPAMtan@nospam.dk> wrote in message

> Opgiver du et kontonummer, risikerer du at miste pengene.

Hvorfor og hvordan?

> Og så sker det at dit kamera efter 3 mdr. går i udu. Så skal du sende det
> til De i org. emballage, du for længst har smidt ud .

Hvorfor skal det være i original emballage og hvorfor skulle man smide den
væk?

> Og så varer det 3 sommerferier,

Lyder lidt som mine erfaringer med danske fotoforretninger.

> hvor du skal betale porto/forsendelse

Kun den ene vej, og med en god besparelse på det oprindelige køb er der
noget at give af.

> Nej, denne gruppe er ikke perfekt.

Nope. Perfektion findes ikke, med mindre man er religiøs.

> Som på alle andre grupper er 80 af
> oplysningerne formodninger eller personlige oplevelser.

Ja, og det er jo netop ofte folks personlige erfaringer og oplevelser med
dette og hint, der oftest efterspørgses.

> Kun i få tilfælde
> gives der faktuelle oplysninger.

Kun i få tilfælde findes "faktuelle" oplysninger, og disse er som regel
ligegyldige detaljer. Nævn mig ét eksempel på et diskussionsemne fra denne
gruppe, hvor der findes faktuelle oplysninger, der ikke kan debatteres.

--
-Jens B.

(Øv, mangler stadig at få mit 1D Mark II, så ingen nye billeder)

Fra : Anders Houmark

Dato : 16-03-04 21:30

Ole Larsen wrote:

Der er allerede kommet mange svar. Grunden til jeg også lige svarer er, at
jeg ikke synes nedenstående er forklaret ordentligt.

> Opgiver du et kontonummer, risikerer du at miste pengene. Benytter du
> bankoverførsel koster det ca 80 pr gang

Jeg vil aldrig være bange for at handle med Visa kort (eller Dankort her i
DK). Man kan ikke miste pengene. Hvis der bliver trukket penge på
Visa/Dankortet, uden at man modtager sine varer, så skal man blot henvende
sig i sin bank og underskrive en ærklæring om, at man ikke har modtaget
nogen ydelse/vare for pengene, og så bliver pengene tilbage betalt, og
derefter er det en sag mellem banken og den som har hævet pengene.

Så vidt jeg kan se koster det heller ikke noget at overføre penge fra sin
egen konto til en konto i Tyskland, ikke hvis man bruger en netbank, f.eks.
SkandiaBanken.dk

> Og så sker det at dit kamera efter 3 mdr. går i udu. Så skal du
> sende det til De i org. emballage, du for længst har smidt ud .
> Og så varer det 3 sommerferier, hvor du skal betale porto/forsendelse

Ikke for at være en Rasmus-modsat, men jeg har rent faktisk gemt den
originale emballage. Når / hvis jeg skal af med kameraet er det rart at
have, jeg synes at det tildels beviser, at man er en person som er gået op i
at behandle sit udstyr godt.

> Nej, denne gruppe er ikke perfekt. Som på alle andre grupper er 80 af
> oplysningerne formodninger eller personlige oplevelser. Kun i få
> tilfælde gives der faktuelle oplysninger.

OK denne gruppe er ikke perfekt. Internettet er "perfekt".. Ved hjælp af
søgninger osv. kan jeg finde ud af mere end fotohandleren og den danske
manual ved - lynhurtigt.

Til mange kamera er der vel også kun en kort manual med på dansk? Jeg fik
selv med dansk manual (købte i Danmark, besparelsen var kun på 300 ved køb i
Tyskland), og den vil jeg skyde til at være omkring 1/4 størrelse af den
fulde manual (som ligger på en CD)

Fra : max

Dato : 16-03-04 18:59

"Ole Larsen"
> L Langgaard"

> Rettelse: Kan man forstå, at mange savner en dansk manual
> Og der er faktisk en del ulemper.

Sikke noget sludder.

> Der kan kommen ekstra gebyrer

Du lyder som en bitter mand - Gebyrer??

> Det med garantien er tvivlsom

Hehe - dine motiver er tvivlsomme..

> Og hvor vil du gå hen hvis du har et spørgsmål - internetforretningerne er
> ofte rene handelsfirmaer uden den ringeste fagkundskab.

Der er mange meget kloge mennesker her i ng, som gerne står
på hovedet for at hjælpe - du er bare ikke een af dem.

> --
> Mvh, Ole. Fotografiske billeder på:

Undskyld Ole men dine udsagn kan jeg ikke tage alvorligt,
hvis du har haft dårlige oplevelser, syns jeg du skal dele dem
med os andre - jeg er altid klar til at lytte til fornuftig snak, og
hvis jeg kan hjælpe så gør jeg det. -max-

Fra : Benny Mortensen

Dato : 16-03-04 18:44

> [...]
> Jan Pedersen
> "Cuk@cuk.dk"
>
> Det nemmere at få tilgivelse end tilladelse...

Hej Jan

Bortset fra Tysk manual, og måske lidt bøvl med garantien, som jeg alligevel
ikke vil råde nogen til at bruge i DK, hvis de har deres Canon kær. Så er
der vel ikke rigtigt nogle.
Det skulle da lige være bevidstheden om, at man var med til at udhule det
Danske samfund, og med til at udrydde de lokale forretninger.

M.V.H.....Benny..

Fra : Wagner

Dato : 16-03-04 19:22

Jeg har netop købt et Canon Ixus 430 hos en internetbutik i Tyskland.
(Intron Media Checkpoint)

Jeg brugte denne side:

http://www.preissuchmaschine.de/psm_frontend/main.asp
og fandt det billigste sted.

Jeg fik umiddelbart efter bestilling ordrebekræftelse pr.mail.
Varen ankom pr. efterkrav med transportfirmaet UPS 4 dage efter bestilling.
Brugsanvisningen er på tysk, det skal du være klar over,
men menuen i kameraet sættes let op til dansk.
Alt i alt et problemfrit køb og et kamera der tager kanongode billeder.

Wagner

Fra : Jens Bruun

Dato : 16-03-04 19:36

"Jan Pedersen" <cuk@cuk.dk> wrote in message

> Men hvilke ulemper kan der ved køb i tyskland,

Stort set ingen.

> vil der være dansk menu på
> også videre ?

Oftest.

> Er prisen ok ?

Oftest. Den er i 99,99% af tilfældende (meget) lavere end i DK.

Fra : Hans Kruse

Dato : 16-03-04 20:14

Jeg har handlet en del i Tyskland, men altid hvor jeg kunne betale med
kreditkort. Med mindre man kender forretningen og stoler på den, så vil jeg
ikke anbefale at sende pengene og håbe på at varen kommer. Med kreditkort er
man beskyttet af de normale betingelser for kreditkort betalinger.

Ved køb i Tyskland er prisen præcist som man ser den ved afsluttende handle
incl. forsendel etc. Der kommer ikke ekstra moms eller andre gebyrer på, da
vi er indenfor EU! Det betyder også at når man har en kvittering med sig kan
man roligt rejse ind og ud af Danmark til resten af verden uden at risikere
at bliver fortoldet, når man kommer tilbage.

Jeg har købt guld CDR'er hos http://www.feurio.de/ (24 karat, 100 års
levetid, ca. 1euro per styk), renseudstyr til CMOS rensning på min Canon 10D
hos http://www.micro-tools.com/. Disse to forretningen sendte det bestilte
indenfor få dage præcist, som forventet.

Jeg har købt min Canon 10D, Sigma 15-30mm, Sigma 50mm macro, Canon 28-135mm
IS (solgt igen) og Canon 70-200mm f/4 L, samt et Minolta Dimage IV
filmscanner hos www.technikdirekt.de. Udover ventetid forsi varen var i
restordre er denne forretning meget professionel, har call center, hvor
personalet taler engelsk, man kan kommunikere med e-mail, som besvares (!).
Varen kommer levet som forventet og ingen problemer. Garantikort er ikke
stemplet ved ankomst af varen.

Jeg har måske været uheldig, da jeg har haft to garantisager ud af disse
køb.

1) På min Canon 10D gik lukkeren efter ca. 4000 billeder. Fejlen blev
repareret hos Canons serviceværksted i Danmark (PW Service) uden vrøvl og
uden at garantikortet skulle være stemplet. Jeg kunne selv aflevere kameraet
og fik venlig behandling og det var lavet i løbet af nogle få dage.

2) Min Sigma macrolinse have vrøvl med blænden. Jeg ringede til Sigma's
serviceværksted i Danmark (Fovitech) og spurgte om fremgangsmåde. De krævede
stemplet garantibevis, hvilket jeg fik ved at sende dette til Technikdirekt
og i løbet af få dage fik jeg det tilbage. Herefter blev linsen lavet uden
problem (det var en dårlig lodning) og nu fungere den igen.

Specielt mit Canon udstyr er der sparet mange penge på ved køb i Tyskland.
Garanti har jeg som nævnt ikke haft problemer med. Der er kun tysk manual
med, men det er jo ikke noget problem, da man kan downloaded en engelsk
herfra http://www.powershot.com/powershot2/customer/manual.html. Jeg købte
en Canon blitz 420EX shos digital4U i Danmark via www.edbpriser.dk før jeg
havde prøvet at handle i Tyskland og den kom såmænd også ned tysk manual
fordi de åbenbart køber varen i Tyskland og videresælger den i Danmark!

Så min anbefaling er klar!

--
Kind Regards,
Hans Kruse