Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
kritik . .
Fra : Kenny Jensen

Dato : 15-03-04 21:13

Lidt billeder fra Thailand og Vietnam.
Et enkelt eller to er der lavet auto levels på i phtoshop, men resten er
bevist beholdt org. for at bevare den tåge der var da billedet blev taget.

Hvad synes i

http://www.legebarnet.dk/fotokritik/foto.htm

Fra : Jens Bruun

Dato : 15-03-04 21:15

"Kenny Jensen" <Kenny206s16@hotmail.com> wrote in message

> Lidt billeder fra Thailand

Pang Nga?

--
-Jens B.

(Øv, mangler stadig at få mit 1D Mark II, så ingen nye billeder)

Fra : Kenny Jensen

Dato : 17-03-04 20:32

> Pang Nga?
´
Nej, men hvor kan jeg desværre ikke sige da kæresten har været lidt rundt
omkring i 3 uger

Fra : max

Dato : 16-03-04 01:16

"Kenny Jensen"
> [...]
> bevist beholdt org. for at bevare den tåge der var da billedet blev taget.

Fra toppen:

1) Du skulle have drejet kameraet mod venstre og fokuseret
på de personer der var tættere på og som lavede noget interessant,
så havde du også kunne undgå det store område af brunt vand.

2) Det ville være mere interessant hvis man kunne se ansigtet,
beskæring fra toppen.

3) Det er ikke godt der vokser fødder ud af hovedet. Hvis han
ingen arme har så lad os se stumperne, er det det det handler om?

4) Hvis lyset ikke er med een er der ikke så meget at gøre ved det,
men en stærkere komposition gør altid billeder mere se værdige.

5) Mangler komposition, lys og hvad laver hun?

6) De fisker - et sekund senere og nettet havde været mere interessant,
Baggrunden er meget dårlig, en anden vinkel, der mangler godt lys,
beskær evt. top og bund -meget-

7) Et lille skridt til venstre eller højre og du kunne måske
have undgået lygtepælene,

8) Beskær lidt mere i siderne og lidt mindre i bunden

9) ---

Alle billederne er flade og kedelige i farverne, nogle kunne se
bedre ud i s/h, men generelt er det ikke så godt, de ser knipsede
ud lettere uengageret, de mangler komposition og ide.
Alle billederne er taget på halvdistancen, prøv at variere lidt, tele
og vidvinkel, tæt på langt fra. Et smil ind imellem, snak med dem
du fotograferer, på danske er ok bare du gir noget af dig selv,
så sker det helt af sig selv. -max-

Fra : News

Dato : 16-03-04 08:06

"max" <ma22x@hotmail.com> skrev i en meddelelse
<snip>
> [...]
> og vidvinkel, tæt på langt fra. Et smil ind imellem, snak med dem
> du fotograferer, på danske er ok bare du gir noget af dig selv,

Til Max
Jeg synes din kritik er dejlig konstruktiv
og grundig, som jeg (vi?) amatører kan lære en hel del af,
lad os få lidt mere af den slags.
Mange tak

Peter

Fra : ab

Dato : 16-03-04 11:40

"max" <ma22x@hotmail.com> skrev bl.a. i en meddelelse

> [...]
> ingen arme har så lad os se stumperne, er det det det handler om?
>
> 7) Et lille skridt til venstre eller højre og du kunne måske

Plump og plask - ville det måske have sagt. Mange gode bemærkninger, men jeg
mener nu nok, at vi skal lade være med at "digte videre" på viste
resultater - der bliver let tale om et helt andet foto. Sidder fotografen
bag ved "skibsføreren" er det unægteligt lidt vanskeligt at få ansigtet
med - med mindre ... Lygtepælene synes jeg ikke distraherer, og er vel
en del af miljøet, men den generelle "opstramning" er da helt OK.

ab

Fra : max

Dato : 16-03-04 14:59

"ab"

> [...]
> med - med mindre ... Lygtepælene synes jeg ikke distraherer, og er vel
> en del af miljøet, men den generelle "opstramning" er da helt OK.

Hoho - det ville være billedet!! Ryggen af chaufføren er et
klassisk billede, jeg er sikker på vi alle har et liggende, som
vi er helt vilde med, eller hvad.
Jeg ved ikke hvad du mener med digter videre, jeg kan ikke se
hvad billedet af drengen handler om, så jeg spørger.
Med mindre jeg skal fotografere lygte pæle prøver jeg så vidt
muligt at undgå dem, men det handler mere om at være bevist
om hvad der sker i baggrunden baggrunden når man fotograferer.
-max-

Fra : PJ

Dato : 16-03-04 17:10

"ab" <ab_ab@SPAMFILTERc.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
vel
> en del af miljøet, men den generelle "opstramning" er da helt OK.

Jeg synes kritikken fra max er meget lærerig, da han beskriver hvad der
kunne være bedre,
dvs. man som amatør bliver klar over hvilke ting der kunne være gjort
bedre,
det er sjældent at man på det "perfekte" billede kan se/lære hvad der er
skåret væk eller ville være på motivet som dermed hvad der kunne have
ødelagt oplevelsen af det "perfekte" billede.

Peter

Fra : Peter Loumann

Dato : 16-03-04 23:14

"max" <ma22x@hotmail.com> skrev:

>1) Du skulle have drejet kameraet mod venstre og fokuseret
>på de personer der var tættere på og som lavede noget interessant,
>så havde du også kunne undgå det store område af brunt vand.

Svært, det havde givet modlys. Jeg var der ikke, men den slags
situationer giver tit ikke fotografen meget tid.

>2) Det ville være mere interessant hvis man kunne se ansigtet,
>beskæring fra toppen.

Nej, jeg synes det er bedre end mit tilsvarende

http://pedalo.dk/thailand/nord/ping02.html

der opfylder dit ønske. Kennys er meget enkelt og velkomponeret, også
i farverne.

>7) Et lille skridt til venstre eller højre og du kunne måske
>have undgået lygtepælene,

Det synes jeg ikke han skulle, det ville have gjort billedet
kedeligere. Her får vi noget kontrast i motivet, ligesom i landet. Men
jeg havde også gerne set bedre kontakt med kvinden - et eksempel:

http://pedalo.dk/thailand/bjergstammer/lisu3.html

http://pedalo.dk/thailand/

Fra : max

Dato : 17-03-04 10:07

"Peter Loumann"
> [...]
> kedeligere. Her får vi noget kontrast i motivet, ligesom i landet. Men
> jeg havde også gerne set bedre kontakt med kvinden - et eksempel:

Er det ikke lidt synd for Kenny at i syns det er mere interessant
at lave kritik på kritiken.. Hvis du vil ha' kritik på dine billeder,
så gør jeg gerne det i en anden tråd - Kenny har bedt om kritik
her og jeg har givet min så godt jeg formår. -max-

Fra : Peter Loumann

Dato : 17-03-04 10:46

"max" <ma22x3@hotmail.com> skrev:

> [...]

>så gør jeg gerne det i en anden tråd - Kenny har bedt om kritik
>her og jeg har givet min så godt jeg formår.

Dit svar forundrer mig. Mine bemærkninger angik i høj grad Kennys
fotos, dialogformen er almindelig og givtig. Jeg vil ikke specielt
have kritik af mine to eksempler, men modstilling af fotos med
(næsten) samme motiv og genre kan være en fin vinkel. Jeg er ikke i
tvivl om at du kritiserer så godt du formår. Det gør jeg også.

Min forundring bliver større af at jeg med respekt har set din direkte
og kontante form for kritik.

http://pedalo.dk/thailand/

Fra : Kenny Jensen

Dato : 17-03-04 20:59

"max" <ma22x3@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> så gør jeg gerne det i en anden tråd - Kenny har bedt om kritik
> her og jeg har givet min så godt jeg formår. -max-

Det er helt fint for mig, alle har jo sine meninger. Det er måske nemmere at
tage udgangpunkt i din kritik til sin egen "mod" kritik.

Fra : Kenny Jensen

Dato : 17-03-04 20:55

"max" <ma22x@hotmail.com> skrev i en meddelelse

Jeg tror jeg glemte lid informationer i mit første inlæg.
Min kæreste har været 3 uger på rundrejse med mit Ixus 400 og jeg har
uploadete de billeder op vi begge synes var bedst.
Det er føste gang hun bruger kameraet, og hun kun en glad ferie fotograf.
Men med Jeres kritik hun/vi jo lære noget til næste gang kameraet er med på
tur.
billederne er beskåret i 10x15 så de er klar til fremkaldelse.

Da jeg ikke selv var med kan jeg kun kort svare for hvorfor billeder ikke
blev taget på en anden måde.

> 1) Du skulle have drejet kameraet mod venstre og fokuseret
> på de personer der var tættere på og som lavede noget interessant,
> så havde du også kunne undgå det store område af brunt vand.

Det kan du have ret i, selv med mindre vand ville man har fået et indtryk af
området og naturen.

> 2) Det ville være mere interessant hvis man kunne se ansigtet,
> beskæring fra toppen.

Helt enig i at noget af toppen kan fjernes, men jeg synes slet ikke det gør
noget at billedet er taget bagfra.
Jeg synes at den blå båd og netop at personen er hele billedet, naturen er
mindre væsenligt lige her.

> 3) Det er ikke godt der vokser fødder ud af hovedet. Hvis han
> ingen arme har så lad os se stumperne, er det det det handler om?

Drengen har arme, men det er taget på et børnehjem for handikappet.
Fødderne synes jeg også selv ødelægger billedet, næste gang må hun skubbe
dem væk inden hun tager et billed :)

> 4) Hvis lyset ikke er med een er der ikke så meget at gøre ved det,
> men en stærkere komposition gør altid billeder mere se værdige.

Billedet er taget på auto

> 5) Mangler komposition, lys og hvad laver hun?

Hvordan får du lys på en mærk dag ?
Hun samler muslinger
Man burde måske have taget billedet når hun kigger op
Er det vigtigt at se hvad hun laver ?

> 6) De fisker - et sekund senere og nettet havde været mere interessant,
> Baggrunden er meget dårlig, en anden vinkel, der mangler godt lys,
> beskær evt. top og bund -meget-

Ja de fisker lidt efter, men er det ikke interessant at nettet er i
bevægelse.
En anden vinkel er svær da kim kæreste selv sejler forbi i en båd.
Enige top og bund skal fjernes, men de er beskåret til fremkaldelse, og jeg
var bange for at kvaliteten blev for dårlig ved at beskære det mere.

> 7) Et lille skridt til venstre eller højre og du kunne måske
> have undgået lygtepælene,

Der er vand på begge sider og damen står på det bredeste sted. Så det er
ikke helt muligt.
Men masterne er vel også en del af billedet, om ikke andet ville du ikek
kunne undgå dem i baggrunden

> 8) Beskær lidt mere i siderne og lidt mindre i bunden

Der er ikke mere i bunden end det du ser, desværre

> [...]
> og vidvinkel, tæt på langt fra. Et smil ind imellem, snak med dem
> du fotograferer, på danske er ok bare du gir noget af dig selv,

Farverne kan der retes op på i photoshop, men det var tåget de fleste dage
og det bør kommer med på billederne så man kan mindes når de tages frem om 5
år.
En del af billederne og nogen andre jeg ikke har uploadet har vi lavet i s/h
da nogen af dem næsten kræver det.

Tak for kritikken
Kenny

Fra : Ole Larsen

Dato : 16-03-04 08:20

"Kenny Jensen" <Kenny206s16@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> bevist beholdt org. for at bevare den tåge der var da billedet blev taget.

En fin stribe turistbilleder, taget når motivet er der. Har svært ved at
finde noget at kritisere.

--
Mvh, Ole. Fotografiske billeder på:
http://home.tiscali.dk/nordlandsbaad/

---

Fra : Mic Holm

Dato : 16-03-04 19:43

> En fin stribe turistbilleder, taget når motivet er der. Har svært ved at
> finde noget at kritisere.

tihi - så kan max vist lige inspirere dig

--M