Stedregistrering i Legacy (og andre) - Loc~
Fra : Lars Erik Bryld

Dato : 15-03-04 14:07

Det her er krydspostet fra

http://legacy.genealogi-mors.dk/phpBB2/viewtopic.php?p=40#40

hvor brugerbasen endnu ikke er så stor, så hvis der er erfarne
slægtsprogrambrugere (også af andre programmer), vil jeg gerne høre
nogle bidrag:

Programmet Legacy opererer med to slags data for steder: Locations kan
tilknyttes events, og Addresses kan tilknyttes personer(mailing),
events og repositories. Der lægges i alle tilfælde op til at samme
steddata kan genbruges uden at gøre databasen større. Location-feltet
er en enkelt streng, som man kan skrive i hvad man vil,
Address-felterne er formaterede med felter til vej, by, email,
webside, telefon osv.

Nedenfor følger oplægget fra web-boardet:

> Locations i Legacy gemmes som en lang tekststreng. Geodatabasen
> anvender City, County, State, Country, så det er den anbefalede
> syntaks.
>
> Det er derfort vigtigt, at man lægger en strategi for hvordan man
> indtaster sted/ location. Det er ikke hensigtmæssigt at starte med
> et gårdnavn eller andet, men holde fast i syntaksen Sogn, Herred,
> Amt, Land og så indtaste gårdnavne etc. under adresse under den
> pågældende begivenhed.

Jeg er enig i at man bør starte med sognet - derimod er jeg meget i
tvivl om hvorvidt man behøver at følge geobasens syntaks. Den er i
forvejen meget udetaljeret. Jeg arbejder mest i Sønderjylland, og der
får man blot bynavnet, et par kommaer, og så Sønderjylland.

Dertil kommer, at jeg gerne vil have bynavnet ud på rapporterne og
skærmbillederne, fordi jeg arbejder med ret enslydende navne, som kun
kan holdes ude fra hinanden ved at se nøje på hvilken landsby i sognet
de er fra. Til det brug er det store adressefelt med plads til
tip-4-oldefars 1700-tals emailadresse ikke så hensigtsmæssig.

Derfor har jeg overvejet at omlægge, så jeg har flere versioner af
samme sogn med landsbyen i parentes, f.ex. Sogn (By), Amt, (Land).

Oplysningen om herred bruger jeg yderst sjældent, og indtil videre
forekommer det lidt omsonst at skrive "Danmark" ustandseligt.

Men hvis der gode forslag til hvordan man får det bedste ud af
Address-feltet i Legacy, så hører jeg gerne derom. I øjeblikket synes
jeg kun det rigtigt duer til Arkiv-adresser.

Jeg krydsposter også lige til dk.videnskab.historie.genealogi for
eventuelt input derfra.

Lars Erik Bryld

Fra : Brian Jensen

Dato : 15-03-04 17:06

In article <bfzeklrotyo4.dlg@lebryld.fqdn>, larserik@dadlnet.invalid
says...
> Men hvis der gode forslag til hvordan man får det bedste ud af
> Address-feltet i Legacy, så hører jeg gerne derom. I øjeblikket synes
> jeg kun det rigtigt duer til Arkiv-adresser.

Address feltet i forbindelse med events har jeg indtil nu kun brugt for
personer i nyere tid, hvor jeg kender adressen (gade/vejnavn). Ellers
laver jeg en Residence/Bopæl event, hvor jeg i noter skriver Matrikel
nummer eller andre ledespor jeg har. Under Place skriver jeg de
oplysninger jeg har i formatet: By/Sted, Sogn, Herred, Amt. Indtil
videre har jeg kun taget Land med for begivenheder udenfor Danmark. Men
det regner jeg med at rette på et tidspunkt hvor jeg keder mig Det
er jo bare at gå Master location listen igennem og tilføje det.
Alternativt kan man jo blot sætte det sidste komma, der indikerer, at
det der skulle have stået efter kommaet er Land. På den måde følger man
syntaksen fra Geodatabasen uden at skulle skrive ret meget mere.
Iøvrigt var jeg forbavset over at se at selv den mindste flække på Fyn
er med i geodatabasen. Men det er jo kun dejligt når man, som jeg, har
mange aner fra Fyn.

Mvh
Brian O. Jensen