den 10.ende planet
Fra : Spangkuk

Dato : 15-03-04 20:54

...hvordan i alvernden kan den rykke hele den viden,
vi har om universet....??

Hvis den har været ukendt indtil nu, hvordan kan
dens kræfter og "mulige" eksistens komme som en
overrakelse for dem der studerer himmel-legememerne ?

Spang

Fra : Regnar Simonsen

Dato : 15-03-04 21:13

> ..hvordan i alvernden kan den rykke hele den viden, vi har om
universet....??

Det gør den heller ikke

> Hvis den har været ukendt indtil nu, hvordan kan
> dens kræfter og "mulige" eksistens komme som en overrakelse for dem der
studerer himmel-legememerne ?

Det er ikke en overraskelse for astronomer; men du mener måske astrologer ?

--
Hilsen
Regnar Simonsen

Fra : Peter Makholm

Dato : 15-03-04 21:18

"Spangkuk" <hrmfkekgh@tiyestkt.øå> writes:

> ..hvordan i alvernden kan den rykke hele den viden,
> vi har om universet....??

Det er noget diskuteret om Pluto og de nye objekter bør kaldes
planeter.

Der er den seneste tid opdaget en række større objekter ude i Plutos
afstand. Det drejer sig om Sedna opdaget i November sidste år, Quaoar
opdaget i 2002 og 2004DW opdaget i Februar i år. De er alle noget
mindre end Pluto, men alle større end asteroiden Ceres. De minder mere
om asteroider end om planeter.

Der er opdaget og klasificeret over 800 objekter i den afstand fra
solen og kaldes under et for Kupier belt objects (KBOs) eller
trans-neptunske objekter (TNOs), hvoraf 200DW, Quaoar, Charon (Plutos
'måne') og Pluto er de største.

--
Peter Makholm | There are 10 kinds of people. Those who count in
peter@makholm.net | binary and those who don't

Fra : Martin Kristensen

Dato : 16-03-04 15:35

"Peter Makholm" <peter@makholm.net> wrote in message

> Det er noget diskuteret om Pluto og de nye objekter bør kaldes
> planeter.

Vi skal bare definere at en planet skal være mindst 2000 km i diameter.
Så er Pluto en planet, mens alle de andre nyopdagede objekter ikke er.

--
Venlig hilsen
Martin Kristensen

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 16-03-04 17:46

Martin Kristensen wrote:

> Vi skal bare definere at en planet skal være mindst 2000 km i diameter.
> Så er Pluto en planet, mens alle de andre nyopdagede objekter ikke er.

Det er da en ret arbitrær definition.

Hvad med de måner (Månen, Io, Europa, Ganymedes, Callisto, Titan,
Triton) der også er større end 2000 km? Og hvad med de endnu uopdagede
trans-neptunske legemer der formentlig overstiger 2000 km i diameter?

Én af opdagerne af det nye himmellegeme argumenterer for at Pluto ikke
bør være en planet, se
http://www.gps.caltech.edu/~mbrown/sedna/
(»What is the definition of a planet?«)

På den anden side mener en anden af dem at ingen rigtig ønsker at
degradere Pluto fra at være planet, se
http://www.gps.caltech.edu/~chad/2004dw/
(»Just what is a planet, anyway?«)

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Martin Kristensen

Dato : 17-03-04 02:29

"Jeppe Stig Nielsen" <mail@jeppesn.dk> wrote in message

> Det er da en ret arbitrær definition.

Ja, men et eller andet sted må man jo sætte grænsen, for ellers er alle
asteroider, kometer og småsten, der kredser om solen, planeter.

> Hvad med de måner (Månen, Io, Europa, Ganymedes, Callisto, Titan,
> Triton) der også er større end 2000 km?

De er måner, og derfor ikke planeter.

> Og hvad med de endnu uopdagede
> trans-neptunske legemer der formentlig overstiger 2000 km i diameter?

Hvis der er nogen, der er lige så store som Pluto, eller større, må vi
selvsagt klassificere dem som planeter, hvis Pluto skal blive ved med at
være en planet.

> [...]
> (»What is the definition of a planet?«)
>
> På den anden side mener en anden af dem at ingen rigtig ønsker at

Jeg synes man skulle vente med eventuelle deklassificeringer til hele
Kuiper-bæltet, Oort-skyen, og hvad der ellers befinder sig i de ydre
regioner af solsystemet er kortlagt lidt grundigere.

--
Venlig hilsen
Martin Kristensen

Fra : Martin Larsen

Dato : 15-03-04 21:36

"Spangkuk" <hrmfkekgh@tiyestkt.øå> skrev i en meddelelse news:c351jn$f8l$1@news.cybercity.dk...

> ..hvordan i alvernden kan den rykke hele den viden,
> vi har om universet....??

Journalister...

Man har endnu ikke helt afgjort om det er et Kuiperbælteobjekt
(som 400 andre der er fundet på det seneste) eller en planet.
Spørg mig ikke hvad forskellen er - nogle mener at Pluto ikke
er en planet.

Mvh
Martin

Fra : Carlsen

Dato : 16-03-04 05:52

>- nogle mener at Pluto ikke
> er en planet.

Hvorfor? - er den for lille? Er en planet ikke defineret som "noget" der
kredser omkring solen, eller er det ikke bare sådan lige til at definere en
planet??

-LC

Fra : Peter Makholm

Dato : 16-03-04 07:32

"Carlsen" <carlsens@webspeed.dk> writes:

> Hvorfor? - er den for lille? Er en planet ikke defineret som "noget" der
> kredser omkring solen, eller er det ikke bare sådan lige til at definere en
> planet??

Det er ikke lige sådan til at definere. Vi vil gerne have en
definition der gør Merkur, Mars, Jorden, Venus, Saturn, Jupiter,
Uranus og Neptun til planeter uden at alle asteroiderne Kupier
belt-objekterne og alle mulige kometer skal betragtes som planeter.

Spørgsmålet er om Pluto skal have lov at være en planet per tradition
eller fordi den *er* speciel i forhold til andre KBO'er eller om den
bare skal betragtes på linje med de andre KBO'er.

--
Peter Makholm | Perhaps that late-night surfing is not such a
peter@makholm.net | waste of time after all: it is just the web

Fra : Michael Knudsen

Dato : 16-03-04 12:53

"Peter Makholm" <peter@makholm.net> skrev i en meddelelse

> [...]
> eller fordi den *er* speciel i forhold til andre KBO'er eller om den
> bare skal betragtes på linje med de andre KBO'er.

Lidt mere om emnet

Michael

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 16-03-04 14:23

Michael Knudsen wrote:

> Lidt mere om emnet

Hvis man vil læse på dansk, er det oplagt at prøve http://www.tycho.dk/
og http://rummet.dk/ . Begge har links fra forsiden.

Internationalt er der naturligvis masser af steder at kigge.

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Christian Vinter

Dato : 16-03-04 18:07

Martin Larsen wrote:

> Spørg mig ikke hvad forskellen er - nogle mener at Pluto ikke
> er en planet.

En af mine kammerater siger (nedladende), at det bare er en botanisk
diskussion. Som at diskutere, om "slyngplanten er en rodfrugt eller en
subgruppe af tornekratfamilien".

Det er med andre ord en diskussion, der ikke bidrager med andet end at
vedhæfte et ord på en dims: det siger ikke nødvendigvis noget om dimsen og
ikke noget om ordet. Man skulle hellere bruge sine kræfter på at undersøge,
hvorfor den er, som den er, og hvorfor den er, hvor den er.

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 17-03-04 14:25

Christian Vinter wrote:

> En af mine kammerater siger (nedladende), at det bare er en botanisk
> diskussion.

Det har han jo ret i.

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Pongo

Dato : 17-03-04 20:25

Jeppe Stig Nielsen wrote:

> Det har han jo ret i.

Er det dog ikke lidt fordomsfuldt overfor botanikerne ?
Det antydes vel at botanik udelukkende er en diciplin, hvorunder man
anbringer ting i kasser.
/Klaus