Elektriker-varmepude uden elektricitet
Fra : Bo Warming

Dato : 15-03-04 20:43

Hos kæden "Din aktive elektriker" kan købes for 100 kr en varmepude med
bælte,

Den er af klar plastik indeholdende cirka to liter vandig væske, tror jeg,
og indeholder i væsken en møntstor chips-holdig dims, som man bukker med
fingerne og så dannes uklar krystal-grød, der når 54 grader og holder denne
temperatur cirka en time.

Efter hundred ganges brug skal puden koges og kan så igen.

Efter nogle hundred ganges brug kan den ikke mere.

Hvilke stoffer mon er i den?
Hvordan påvirker chips-dimsen krystallisationsproceserne og hvordan kan de
danne varme så længe??

Har man myoser er det nok god symptomlindring - og der står den er god at
have med til fodboldkamp! (fordi man fryser EET BESTEMT STED mens man er til
fodbold??)

--
Bo Warming
Bjelkes Alle 46, 2200 København N

Fra : Vidal

Dato : 15-03-04 21:09

"Bo Warming" <ELTZNXFXSMII@spammotel.com> skrev i en meddelelse

> Efter hundred ganges brug skal puden koges og kan så igen.

Skal den ikke koges hver gang?

Venlig hilsen

Villy Dalsgaard

Fra : Ulrik Smed

Dato : 15-03-04 21:43

Vidal wrote:
> "Bo Warming" <ELTZNXFXSMII@spammotel.com> skrev i en meddelelse

> Skal den ikke koges hver gang?

Jo.

--
Ulrik Smed,
Denmark, Aarhus

Fra : Bo Warming

Dato : 16-03-04 09:39

"Vidal" <vidal@webspeed.dk> wrote in message
> "Bo Warming" <ELTZNXFXSMII@spammotel.com> skrev i en meddelelse

> Skal den ikke koges hver gang?

Tak for at du ikke råber BW kan ej LÆSE
Sagen er at OBH kan ikke skrive forståelgt og jeg havde lige sat mig på den
nyindkøbte MOBILVARMEPUDE da jeg skrev
Da jeg idag tar den op og vil genbruge er den stiv af krystalgrød og jeg kan
næsten ikke finde og endnu mindre bøje metalchip"mønten" - og så læser jeg
tryksag igen og indser at de jo ganske rigtig mente det som min ven Vidal
formoder.

At krystaldannelse udvikler varme i visse tilfælde, lissom krystalopløsning
af is+salt/CaCl2 udvikler kulde, er forståeligt nok

Men hvad gør metalchip mønten idet den knækkes - udspyr et kim eller
inducerer kimdannelse ved elektromagnetisk fjernvirkning?

Fra : Regnar Simonsen

Dato : 15-03-04 21:11

BW
> Hvilke stoffer mon er i den?

Overmættet opløsning af natriumacetat

> Hvordan påvirker chips-dimsen krystallisationsproceserne og hvordan kan de
> danne varme så længe??

Når man klikser metaldimsen, dannes en trykbølge, der lokalt komprimerer
opløsningen, så saltet fælder ud.

> og hvordan kan dedanne varme så længe??

Opløsningen har en stor varmekapacitet.

--
Hilsen
Regnar Simonsen

Fra : Bo Warming

Dato : 16-03-04 10:13

"Regnar Simonsen" <relisiremovethis@tiscali.dk> wrote in message
> BW
>
> Overmættet opløsning af natriumacetat

> Når man klikser metaldimsen, dannes en trykbølge, der lokalt komprimerer
> opløsningen, så saltet fælder ud.

Altså rent mekanisk giver klikket i metallet en lyd, der virker som et
krstallilsationsinducerende KIM?
Hvorfor kalder de så metalmønten for CHIP

> Opløsningen har en stor varmekapacitet.

Jeg troede rent vand havde den størst tænkelige?

Fra : Vidal

Dato : 16-03-04 11:09

> "Regnar Simonsen" <relisiremovethis@tiscali.dk> wrote in message

> Jeg troede rent vand havde den størst tænkelige?

Det har noget at gøre med den varme, der frigives ved
faseskiftet. Og altså modsat, hvormegen energi, der
skal bruges for at få den til at gå fra fast til flydende.

Venlig hilsen

Villy Dalsgaard

Fra : Bo Warming

Dato : 16-03-04 18:25

> [...]
> faseskiftet. Og altså modsat, hvormegen energi, der
> skal bruges for at få den til at gå fra fast til flydende.

Jeg troede at de små og tæt tiltrukne HOH molekyler havde BÅDE verdens
største varmekapacitet, altså energibehov pr grad temperaturændring OG den
største smelte og fordampningsvarme.

Er der virkelig undtagelse fra den regel - som er et argument for at liv
uden vand er umuligt.

Man oplever at mobilvarmepuden har fantastisk varme men den overmættede
NaOOCCH3 + HOH opløsning tror jeg blot FØLES SOM OM den er vinder i ethvert
kapløb, fordi man sjældent oplever så pludselig en opvarmning i et næsten
fast stof

Brugsanvisningen siger at man ikke må lægge den i mikrobølgeovnen.
Det ville ellers være dejlig let.
Mon ikke firmaet er bange for erstatningssager hvis man giver den så meget
varme at posen springer og natriumacetatopløsningen løber ud og skolder -
skolder cirka så meget som andet kogende vand?
Jeg vil mikrobølge den om en uges tid, hvis ikke nogen har argumenter imod?

Fra : Peter Jensen

Dato : 17-03-04 00:00

Bo Warming wrote:

> Jeg troede at de små og tæt tiltrukne HOH molekyler havde BÅDE verdens
> største varmekapacitet, altså energibehov pr grad temperaturændring OG
> den største smelte og fordampningsvarme.

Og hvad så? Vand er ikke interessant her, da faseskiftet er ved 0
grader. Opløsningen i varmeposerne fryser ved ca. 50 grader (eller hvad
det nu var). Derfor stiger temperaturen dertil når den underafkølede
væske bliver "forstyrret".

> Er der virkelig undtagelse fra den regel - som er et argument for at
> liv uden vand er umuligt.

Dét har jeg godt nok aldrig set brugt som argument i den debat. Det er
i det hele taget en lang og hård debat, som nok må vente på en anden
tråd.

> [...]
> overmættede NaOOCCH3 + HOH opløsning tror jeg blot FØLES SOM OM den er
> vinder i ethvert kapløb, fordi man sjældent oplever så pludselig en

Jeg har svært ved at gennemskue hvad din pointe her er. Kunne du evt.
prøve at forklare det med mindre knudrede sætninger?

> [...]
> erstatningssager hvis man giver den så meget varme at posen springer
> og natriumacetatopløsningen løber ud og skolder - skolder cirka så

Det ville da være uforsvarligt ikke at have advarslen, hvis det netop
kan resultere i sprængte poser. Om deres motivation så er frygt for
sagsanlæg eller bare god moral har intet at sige her.

> Jeg vil mikrobølge den om en uges tid, hvis ikke nogen har argumenter
> imod?

For det første ville jeg være betænkelig ved at putte en metalskive (som
jo er en del af anordningen) ind i en mikrobølgeovn. Uheldige
refleksioner kan få din magnetron til at brænde af, hvorefter ovnen nok
ikke er meget værd.

Dernæst kunne det tænkes at der vil blive induceret strømme i
metalskiven (igen, alt efter hvor uheldigt den bliver ramt), hvilket
måske kunne påvirke væsken eller posen som den ligger op ad.

Så er der også det faktum at mikrobølger kan varme *meget* lokalt,
hvilket i værste fald kan føre til hurtig dannelse af bobler, med deraf
følgende trykstigning.

Det er også tænkeligt at posen i sig selv er af et materiale der
absorberer mikrobølger. Konsekvenserne vil være åbenlyse.

Endelig har vi den farligste mulighed: Hvis man giver posen for meget
tid i ovnen risikerer man overophedning af væsken. Denne væske er netop
så "ren" at den er velegnet til underafkøling, men det gør også at den
nemt overophedes, og netop mikrobølgeovne er gode til at overophede
vand. Forestil dig at posen kommer ud af ovnen og ser brugbar ud, men i
samme øjeblik den bliver rystet en lille smule bliver en pæn mængde af
væsken omdannet til damp. Ikke et pænt syn ...

Jeg skal ikke stoppe dine forsøg, da jeg egentligt godt kunne tænke mig
at vide hvad der sker, men jeg har ikke lyst til at sætte min egen ovn
eller mit helbred på spil. Hvis du pludseligt holder op med at skrive
på Usenet om en uges tid, så vil jeg antage at mindst en af mine teorier
holdt vand

--
PeKaJe

Art is a jealous mistress.
      -- Ralph Waldo Emerson

Fra : Regnar Simonsen

Dato : 17-03-04 20:55

Peter Jensen
> [...]
> grader. Opløsningen i varmeposerne fryser ved ca. 50 grader (eller hvad
> det nu var). Derfor stiger temperaturen dertil når den underafkølede

Man kan ikke bruge udtrykket "fryse", da dette betyder en faseovergang fra
flydende til fast form.
Kemisk : X (l) -> X (s)
f.eks. fra vand til is, eller fra flydende ethansyre til fast ethansyre.

I stedet udfælder saltet.
Kemisk : X (aq) -> X (s)

Af samme grund er opløsningen ikke underafkølet, men overmættet.
Hvad sluttemperaturen ender med afhænger af :
1. Entalpiændringen ved processen (angivet i kJ/mol)
2. Koncentrationen af stoffet - temperaturændringen bliver større, jo større
natriumacetatkoncentrationen er.

Bo W :
den største smelte og fordampningsvarme.

Det passer heller ikke. F.eks. har flydende ammoniak (ved stuetemperatur) en
større specifik varmekapacitet end vand.

--
Hilsen
Regnar Simonsen

Fra : Bo Warming

Dato : 18-03-04 00:44

> [...]
en
> større specifik varmekapacitet end vand.

Det lyder logisk at NH3 har lige så extreme hydrogenbindinger - er der andre
der kan konkurere med brint mht energi-skiftets størrelse ved faseforandring
eller ved en grads opvarmning?
Er natriumacetathydratet mere extremt end vand?

Jeg har aldrig tænkt over at NH3 kunne eksistere ved stuetemperatur - ved du
hvor stort overtryk, det kræver?

Hvis væsken var inde i paintballs, ville det så ikke være en vidunderlig
ufarlig målrettet tåregas for politi imod autonome (hvis ikke demo sker i
stormvejr)

Fra : Jeppe Madsen

Dato : 18-03-04 13:51

Regnar Simonsen wrote:
> [...]
> 1. Entalpiændringen ved processen (angivet i kJ/mol)
> 2. Koncentrationen af stoffet - temperaturændringen bliver større, jo

Det er lidt mere komplekst end som så(efter lige at have slået det op,
jvf tidligere post): Stoffet der krystalliserer er natriumacetat
trihydrat. Dette stof dekomponerer ved 58 grader celsius til en
opløsning af natriumacetat og vand, det vil sige at kompleksforbindelsen
ikke eksisterer over denne temperatur.
Ved aktivering af posen dannes denne forbindelse, der er energetisk
fordelagtig. Derudover fås et bidrag grundet dannelsen af krystaller.

> Bo W :

Næh, varmekapacitet afhænger af antallet af frihedsgrader i systemet. Jo
flere, jo højere. _Specifik_ varmekapacitet er afhængig af stoffets
molekylmasse, derved har vand en fordel, da det er et let molekyle.
Brint har en større specifik varmekapacitet, svjh, et gram fylder
selvfølgelig også en del...
_Molær_ varmekapacitet er en helt anden historie...

> den største smelte og fordampningsvarme.
Næppe...Smeltevarmen er ikke imponerende. Afhænger primært af de
bindinger der skal brydes og hydrogenbindinger vinder ikke...

> Det passer heller ikke. F.eks. har flydende ammoniak (ved
stuetemperatur) en
> større specifik varmekapacitet end vand.

....ikke ifølge mine data...det ville ellers give mening i relation til
ovst...

Fra : Regnar Simonsen

Dato : 18-03-04 14:43

Jeppe Madsen
> [...]
> trihydrat. Dette stof dekomponerer ved 58 grader celsius til en
> opløsning af natriumacetat og vand, det vil sige at kompleksforbindelsen

Stoffet dekomponerer kun, hvis man opvarmer de faste krystaller. I posen
opvarmes de mens, de befinder sig i vand til kogepunktet, hvorved de opløses
(det er således ligegyldigt, at der frigives lidt krystalvand ved
processen). Ved afkøling igen udfælder de ikke automatisk - opløsningen
bliver overmættet.
Når metaldimsen bøjes med et knæk, dannes en chokfront (min formodning), der
lokalt komprimerer opløsningen, og således trigger udfældningen.
Temperaturen når normalt op på 40-50 grader.

> ...ikke ifølge mine data...det ville ellers give mening

Jeg refererer fra databogen i fysik og kemi :
NH3 : c = 4770 J/(kg·K) (flydende NH3 ved 20°C, tryk 857 kPa)
H2O : c = 4180 J(kg·K)

--
Hilsen
Regnar Simonsen

Fra : Vidal

Dato : 16-03-04 15:43

"Bo Warming" <ELTZNXFXSMII@spammotel.com> skrev i en meddelelse

> Altså rent mekanisk giver klikket i metallet en lyd, der virker som et
> krstallilsationsinducerende KIM?
> Hvorfor kalder de så metalmønten for CHIP

En pludselig inspiration:

Hvis du nu kombinerede varmepuden med dit transportable
toilet, kunne det måske være en god og varm fornemmelse
at slippe sin afføring, når man var ude at løbe langrend.

Men om det er nok til at udløse 'klikket' ved jeg ikke.

Venlig hilsen

Villy Dalsgaard

Fra : Bo Warming

Dato : 16-03-04 18:04

"Vidal" <vidal@webspeed.dk> wrote in message
> "Bo Warming" <ELTZNXFXSMII@spammotel.com> skrev i en meddelelse

> En pludselig inspiration:

Hvis lyd kan virke som krystallisations-kim - i stil med at en lavine
udløses af lyd ? - så er der næppe noget elektronik i den ""chip"", og de
har blot navngivet den chip fordi der er et kort og heftigt "in"-ord.

> Hvis du nu kombinerede varmepuden med dit transportable
> toilet, kunne det måske være en god og varm fornemmelse
> at slippe sin afføring, når man var ude at løbe langrend.

Mit tilbage-til-naturen projekt er ikke så åndsforsnosket som da konger
fandt på at de ville sidde ophøjet i en toiletstol mens de udtømte deres
afføring

Og da kejserebsnyklær-undersåtter kopierede blindt, hvad de toneangivende
rige gør, så fik vi toilettet - der blev et prestigebetonet
hygiejnetempelrum, som blev disktretionsaflukke - så nu sidder man og læser
Anders And på toilettet, for at være i fred for familien. Og så har du ret i
at en god varm pude kan gøre læseoplevelsen ekstra hyggelig...

Men mine eksperimenter som tidligere gik på at få lorten indtørret og derved
lugtløs i forbindelse med urin(landbrugets gylleproblemer var mit emne), går
nu på at adskille de to, og lort lavet i marmeladeglas og sat ud i haven
mens det var vinterkoldt, presser jeg nu mellem avissider så det tynde lag
lufttøres i en afkrog af haven til tørhed og dermed lugtløshed.At lort har
fået frost, nedsætter visse gæringer og lugtdannelser.

Og hvad jeg laver af nyt p.t. placerer jeg blot i de skyggefulde afkroge af
haven, og så dybt nær kold jord og uden ventilation, at der ikke behøves
muld over for at opnå lugtløshed ved at det gærer færdigt, som i en
septiktank.
Christianias muldtoiletter er alt for komplicerede og bøvlede. Jeg går
efter noget enkelt.Der er nogle problemer vedr de varme måneder,
juli-august, som jeg ikke fik løst sidste sommer men håber på et
forskningsmæssigt gennembrud dette år
Om nogen kan bruge mine erfaringer til noget, vil tiden vise.
En vigtig pointe er at ignorere tabuer.
Og finde ny praktiske veje, så inkontinente gamle ikke oplever et problem,
men forstår at der er mange løsninger og man behøver ikke stavre fra seng
til toilet mange gange om natten, hvis man har brug for det.. Rette
marmeladeglas kan gøre det nemt og lugtløst at klare step-one i sengen.

Vedr lystbåde, der nu ifølge loven skal investere 10000 kr vedr deres
toiletforhold, har jeg andre løsninger som jeg skrev om i forgårs på
dk.politik.

Fra : Jeppe Madsen

Dato : 17-03-04 22:29

Regnar Simonsen wrote:

>BW

>Overmættet opløsning af natriumacetat

Egentlig ikke. Natriumacetattrihydrat er en veldefineret forbindelse med
smp 58 grader C. Den underafkøles nemt, men opløsningen kan ikke siges
at være overmættet, da det blot er ovst salt der er smeltet.

>Når man klikser metaldimsen, dannes en trykbølge, der lokalt komprimerer
>opløsningen, så saltet fælder ud.

Igen, ikke udfældning men krystallisation. Frysning om man vil.

>Opløsningen har en stor varmekapacitet.
>
>--
>Hilsen
>Regnar Simonsen

....og den polykrystallinske masse kan kun komme af med varmen på
overfladen.

Mvh
Jeppe

Fra : Regnar Simonsen

Dato : 18-03-04 15:00

Jeppe Madsen
> Egentlig ikke. Natriumacetattrihydrat er en veldefineret forbindelse med
> smp 58 grader C. Den underafkøles nemt, men opløsningen kan ikke siges
> at være overmættet, da det blot er ovst salt der er smeltet.

Dette afhænger af hvorledes blandingen er præpareret.
Et standardforsøg er :
250 gram natriumacetat, trihydrat opløses i 85 mL vand ved opvarmning til
100°C.
Saltet opløses altså - dvs. natriumioner og acetationer bevæger sig mellem
vandmolekylerne. Denne tilstand bevares, når opløsningen afkøles til
stuetemperatur. Egentlig burde krystallerne fælde ud i de 85 mL vand. Da
dette ikke sker, siges opløsningen at være overmættet.
Jeg formoder, at de varmeposer, man kan købe, er lavet efter samme princip;
dvs. de ikke blot indeholder det faste natriumacetat, som smelter ved 58°C.
Jeg har selv nogle poser, og jeg synes ikke at indholdet i den faste
tilstand ligner normale natriumacetatkrystaller - det ligner snarere de
opløsninger med natriumacetat, jeg har stående - disse ser også faste ud; de
kan f.eks. vendes på hovedet, uden at vandet løber fra; dvs. det tilsatte
vand er indlejret i krystallen (dog ikke som trihydrat).

--
Hilsen
Regnar Simonsen

Fra : Bo Warming

Dato : 18-03-04 16:09

> [...]
> kan f.eks. vendes på hovedet, uden at vandet løber fra; dvs. det tilsatte
> vand er indlejret i krystallen (dog ikke som trihydrat).

Hvorfor sir brugsanvisning at genopladning i mikrobølgeovn ikke bør ske?

Hvis nu posen vejer 1000 gram og så meget vand tager 12 minutter at nå
kogepunktet i min ovn, og jeg starter med at give den 6 min og så 6 min mere
og så 6 min mere, indtil den er klar - det kan jeg vel ikke risikere noget
ved?

At koge litervis af vand i gryde, er for bøvlet.

Fra : Jeppe Madsen

Dato : 18-03-04 17:13

> [...]
>ved?
>
>At koge litervis af vand i gryde, er for bøvlet.

Salte vil typisk absorbere mikrobølger hurtigere, grundet den højere
grad af ladningsforskydning. Jo mere mobile, jo større absorption, det
vil sige at jo højere temperaturen er, jo bedre vil de absorbere. Skulle
absorptionen være lav ved stuetemperatur, vil det koordinerede vand
absorbere og ved temperaturforøgelsen vil absorptionene stige og dermed
hastigheden for opvarmningen. Da varmeledningen formodentlig er lav i
det polykrystallinske materiale, vil overfladen blive varm, mens det
indre kun langsomt varmes op. Derudover er hastigheden hvormed
krystaller smelter forholdsvis langsom i forhold til opvarmningen.
På et tidspunkt vil vandet fordampe og posen sprække.
Så hvis du insisterer skal du nok give lav effekt og jævnligt tage den
ud og lade systemet komme i ligevægt. 1 min til en start og derefter
prøv der frem. Jeg tager ikke ansvaret hvis du får en syrligt lugtende
mikrobølgeovn
Om det er nemmere ved jeg ikke...
mvh
Jeppe

Fra : Bo Warming

Dato : 18-03-04 19:07

"Jeppe Madsen" <pjm@symbiona.ki.ku.dk> wrote in message

> [...]
> ud og lade systemet komme i ligevægt. 1 min til en start og derefter
> prøv der frem. Jeg tager ikke ansvaret hvis du får en syrligt lugtende

Tak for gode begrundelser for ikke at lege med mikrobølgeovnen!

Ansvar kan du aldrig få , juridisk, og kun hvis du udtrykte den optimisme
som jeg udtrykte tidligere, idet jeg gættede, kunne du få en anelse moralsk
medansvar.

Fra : Bo Warming

Dato : 19-03-04 02:18

> [...]

> ud og lade systemet komme i ligevægt. 1 min til en start og derefter
> prøv der frem. Jeg tager ikke ansvaret hvis du får en syrligt lugtende

Uanset at jeg er imponeret af dit ræsonement, der taler for at firmaet har
ret i at advare mod mikrobølgeovn-genopladning af mobilvarmepuden, så vil
jeg godt indgå et væddemål om at den i det mindste kan ske i ovnen, hvis
puden flyder i eller er nedsænket i dobbelt rumfang vand i en plastskål

Evt et væddemål om at man kan smide den direkte ind og på svageste varme
opnå genopladning.

Surt kommer ovnen ikke til at lugte - NaAc er svagt basisk.

Jeg vil dog vente til efter jeg i sommerferien har demonstreret den sjove
100kr-gadget for sommergæster - men jeg tror kun at
mikrobølgeovn-genopladning er farlig hvis man giver så meget varme at posen
sprænger ved kogning

Fra : Jeppe Madsen

Dato : 19-03-04 09:17

Bo Warming wrote:

> [...]
>jeg godt indgå et væddemål om at den i det mindste kan ske i ovnen, hvis
>puden flyder i eller er nedsænket i dobbelt rumfang vand i en plastskål

Det tror jeg også, man skal blot finde en procedure så den ikke bliver
lokalt for varm. Et stort volumen vand udenom skærmer sikkert
tilstrækkeligt.

>Evt et væddemål om at man kan smide den direkte ind og på svageste varme
>opnå genopladning.

Vil jeg heller ikke vædde om. Prøvede noget lignende på en tidligere
arbejdsplads og nogen gange holdt de da.

>Surt kommer ovnen ikke til at lugte - NaAc er svagt basisk.

Ja, og svage baser indstiller sig i en ligevægt med de korresponderende
syrer ved spor af vand. Min erfaring er, at brudte poser har en svag
lugt af eddikesyre.

Fra : Peter Weis

Dato : 19-03-04 12:59

"Bo Warming" <ELTZNXFXSMII@spammotel.com> wrote:

> [...]
> jeg godt indgå et væddemål om at den i det mindste kan ske i ovnen, hvis
> puden flyder i eller er nedsænket i dobbelt rumfang vand i en plastskål

Så skal du nok specificere hvilken ovn det skal anvendes.
Vores ovn har laveste temperatur omkring 35 grader, og det er næppe
tilstrækkeligt.

Peter

Fra : Bo Warming

Dato : 19-03-04 18:43

"Peter Weis" <p.weis@email.dk.slet> wrote in message

> Så skal du nok specificere hvilken ovn det skal anvendes.
> Vores ovn har laveste temperatur omkring 35 grader, og det er næppe
> tilstrækkeligt.

Temperatur i mikrobølgeovn afhænger vel især af hvor længe man bliver ved at
opvarme med 100 grader som max for vand.

Første gang jeg genopladede mobilvarmepude var med en gryde med nogle liter
vand, og det var bøvlet at holde øje med, men næste gang brugte jeg 1,8 W
hurtigkoger og det var bekvemt.
Det er mindste billigste mikrobølgeovn jeg har.

Om nogle måneder vil jeg prøve at genoplade pr mikrolgeovn, først med vand
omkring, men måske det også kan ske uden. Fx varme 5 minutter og føle, varme
5 min og føle.

Hvis jeg opnår lokal overopvarming og sprængning af posen,så er det jo
ugiftigt, og kommer næppe til at lugte af HOOCCH3, for
smørsyresaltopløsninger lugter ikke meget af den intense ubehagelige
smørsyre.

At bevise at advarsler mod utraditionel smart opvarming med mikrobølgeovn ER
UBERETTIGET er der sport i - og 100 kr taber jeg kun, hvis det går galt.

Fra : Regnar Simonsen

Dato : 20-03-04 08:52

BW :
> [...]
> ugiftigt, og kommer næppe til at lugte af HOOCCH3, for
> smørsyresaltopløsninger lugter ikke meget af den intense ubehagelige

CH3COOH = ethansyre
C3H7COOH = smørsyre = butansyre

--
Hilsen
Regnar Simonsen

Fra : Bo Warming

Dato : 20-03-04 15:11

> BW :
> smørsyre.
>
> CH3COOH = ethansyre
> C3H7COOH = smørsyre = butansyre

Jeg skrev først NaAc og rettede til syren - derfor spejlvendt ifl
UPAK(hvordan er det det staves?)

Formlen er god nok - spørgsmålet er om de ppm af anjon er er på syreform
kan give LUGT AF SYRE??

Fra : Jeppe Madsen

Dato : 18-03-04 17:06

Regnar Simonsen wrote:

> [...]
>kan f.eks. vendes på hovedet, uden at vandet løber fra; dvs. det tilsatte
>vand er indlejret i krystallen (dog ikke som trihydrat).

Det er utvivlsomt et glimrende forsøg og her er der utvivlsomt tale om
overmættede opløsninger.
Men nu gik spørgsmålet på de kommercielle poser, og her er der tale om
underafkølede smelter, mener jeg. Og mindst en producent er åbenbart enig:
http://thermo-pad.com/how.htm
howstuffworks er lidt mere uklar, da de åbenbart taler om begge dele, de
fokuserer dog på underafkøling og ikke overmætning:
http://www.howstuffworks.com/question290.htm

Jeg hælder til at producenten har en ide om, hvad der sker, omend det
selvfølgelig ikke er sikkert.
Det er efterhånden noget pernittent dette her, antageligvis vil der være
en beskeden energimæssig fordel ved en af de to processer, hvilket kan
beregnes udfra diverse termodynamiske data, hvis nogen skulle have tid.

Forskellen i udseende kan lige så vel skyldes morphologien af de dannede
krystaller...

mvh
Jeppe