Hvorfor hedder filmen Gothika?
Fra : Rune

Dato : 15-03-04 08:05

Hej.
Efter at have set Gothika (som egentlig er en okay film, dog med en lidt
forhastet slutning), kunne jeg godt tænke mig at vide, hvorfor den egentlig
hedder Gothika?
Jeg troede det blev opklaret i filmen, men næh nej.
Lidt søgning på nettet har ikke givet mig et svar, måske kan en herinde give
mig et?

/Rune

Fra : Sparre

Dato : 15-03-04 08:08

> Efter at have set Gothika (som egentlig er en okay film, dog med en
> lidt forhastet slutning), kunne jeg godt tænke mig at vide, hvorfor
> den egentlig hedder Gothika?

Undrede også mig, og mange anmeldere har haft det samme problem...lidt
underlig film synes jeg..

--
Sparre

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 15-03-04 09:48

Jeg har det på samme måde med en anden film: "Musa the Warrior". Hvorfor
hedder den "Musa", det er der ingen af personerne der hedder i filmen.

Fra : Jens Thomsen

Dato : 15-03-04 10:08

Lars Hoffmann wrote:

> Jeg har det på samme måde med en anden film: "Musa the Warrior".
> Hvorfor hedder den "Musa", det er der ingen af personerne der hedder
> i filmen.

Måske fordi "Musa" betyder "krigeren/ krigerne"?

--
Jens Thomsen
"Art is a sense of magic" - Stan Brakhage

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 15-03-04 10:16

"Jens Thomsen" <nobody@home.dk> escribió

> Måske fordi "Musa" betyder "krigeren/ krigerne"?

Er det et gæt eller noget du ved?

Fra : Jens Thomsen

Dato : 15-03-04 11:10

Lars Hoffmann wrote:

> Er det et gæt eller noget du ved?

"Musa is a Korean word for warrior"
http://www.becksincrediblefilmfest.co.nz/m_musa.html

"Musa the Warrior" er altså dobbeltkonfekt. Den slags ser man fra tid til
anden ved oversættelser af (især) asiatiske titler. Et dansk eksempel på det
samme er "Rashomon - dæmonernes port".

--
Jens Thomsen
"See you later, space cowboy..."

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 15-03-04 11:22

"Jens Thomsen" <nobody@home.dk> escribió

> "Musa is a Korean word for warrior"
> http://www.becksincrediblefilmfest.co.nz/m_musa.html
>
> "Musa the Warrior" er altså dobbeltkonfekt.

Ok, det var nemlig det der undrede mig. Tak for forklaringen.
Med venlig hilsen
Lars Hoffmann

Fra : Mikkel Eide Eriksen

Dato : 15-03-04 10:57

On 2004-03-15 08:04:30 +0100, "Rune" <runeCHIP@CHAPholstvig.dk> said:

> [...]
> Jeg troede det blev opklaret i filmen, men næh nej.
> Lidt søgning på nettet har ikke givet mig et svar, måske kan en herinde

Jeg tror det er et fingeret ord der skal associere til gotisk i den nyere
Amerikanske betydning (sånoget med sort tøj, eyeliner og i bogstaveligste
forstand dødsyg poesi).

mvh
Mikkel Eide Eriksen

Fra : Niels Søndergaard

Dato : 15-03-04 16:47

On Mon, 15 Mar 2004 08:04:30 +0100, "Rune" <runeCHIP@CHAPholstvig.dk>
wrote:

> [...]
>forhastet slutning), kunne jeg godt tænke mig at vide, hvorfor den egentlig

Fordi det er en "gothic" historie. på dansk hedder det vist nok
"rædselsromantik". Det har i hvert fald intet med gotisk stil at gøre.

Mvh
Niels Søndergaard

Fra : Brian Nielsen

Dato : 15-03-04 18:13

"Niels Søndergaard" <ns@post.cybercitypunktumdk> wrote in message

> Fordi det er en "gothic" historie. på dansk hedder det vist nok
> "rædselsromantik". Det har i hvert fald intet med gotisk stil at gøre.

Det lyder også lidt japansk, gør det ikke? Grunden til at jeg får den, måske
fuldstændigt latterlige, tanke, er at det ud fra traileren ser ud som om den
forsøger
at ride med på den "nye" bølge af japanske gysere, hvor der optræder en
mystisk person/gespenst
med håret hængende ned over ansigtet, og syerede bevægelser (puha en lang
sætning med alt for mange kommaer!).
Jeg har ikke selv set filmen, men fik altså den association ud fra
traileren.

/Brian

Fra : Mikael L

Dato : 15-03-04 18:48

"Rune" <runeCHIP@CHAPholstvig.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Jeg troede det blev opklaret i filmen, men næh nej.
> Lidt søgning på nettet har ikke givet mig et svar, måske kan en herinde

http://gothikamovie.warnerbros.com/ Her klikker du på "Enter Flash site" Her
kommer der en menu. Her vælger du About the film og derefter production
notes.

Jeg undrede mig også en del over det. Jeg synes det er en temmligt ringe
film, osm var mere underlig end spændende.

Mikael

Fra : Anders Houmark

Dato : 15-03-04 23:38

Mikael L wrote:

> Jeg undrede mig også en del over det. Jeg synes det er en temmligt
> ringe film, osm var mere underlig end spændende.

Nedenstående indeholder en meget meget lille spoiler, og det har intet med
historien at gøre. En advarsel bør vel alligevel finde sted.

Helt enig.. Og hvad er der med det fængsel, ALT er bare mørkt, gangene er
mørke, kontorene er mørke (helt ærligt, hvem har en bette arkitekt lampe som
eneste belysning på deres kontor? Det virker især underligt når det er
bælgragene mørkt udenfor også.. Og ærlig talt, så bryder jeg mig heller
ikke om Halle Berry, og det er sikkert også det som smitter af på min mening
om filmen.

--
Anders Houmark
www.AndersH.dk

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 16-03-04 02:41

Anders Houmark wrote:

> Helt enig.. Og hvad er der med det fængsel, ALT er bare mørkt, gangene er
> mørke, kontorene er mørke (helt ærligt, hvem har en bette arkitekt lampe som
> eneste belysning på deres kontor?

Nu rammer du en af mine yndlingsaversioner, og noget som totalt kan
ødelægge en spændingsfilm for mig. Hvorfor går personer (potentielle
ofre), der kommer hjem til en mørk lejlighed rundt i flere minutter, før
de tænder lyset? Når jeg kommer hjem til en mørk lejlighed, tænder jeg
sgu lyset med det samme. Også selvom jeg ikke forinden har været udsat
for gruopvækkende oplevelser, hvilket de potentielle ofre ofte har.

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : Mikkel Eide Eriksen

Dato : 16-03-04 15:26

On 2004-03-16 02:41:14 +0100, Kim Ludvigsen <usenet@kimludvigsen.dk> said:
> [...]
> sgu lyset med det samme. Også selvom jeg ikke forinden har været udsat
> for gruopvækkende oplevelser, hvilket de potentielle ofre ofte har.

Det kan jeg med ro i sindet sige at jeg også gør... Jeg har slået mine
stakkels tæer så rigeligt :)

mvh
Mikkel Eide Eriksen

Fra : Morten DH

Dato : 17-03-04 18:09

> [...]
> sgu lyset med det samme. Også selvom jeg ikke forinden har været udsat
> for gruopvækkende oplevelser, hvilket de potentielle ofre ofte har.

Sikkert af samme grund som at gruppen altid skilles i enkeltpersoner og folk
der jages løber op på øverste etage hvor de er sikre på de ikke kan flygte
fra - ses i stort set alle slasherfilm