Boldleg, er det en stressfactor ???
Fra : Pwh

Dato : 15-03-04 19:50

Jeg blev idag belært af en dame hvis mening jeg normalt respekterer
om at det at lege med bold med sin hund skulle værer en dårlig ide
fordi at det virkede stressende på hunden.
Er der nogen meninger om det, leger i bold/pind med jeres hunde,
eller har man fundet ud af at det faktisk ikke er godt for hunden.

/Jens (der leger meget bold med Tyson)

Fra : Jimmy

Dato : 15-03-04 20:32

"Pwh" <deterikkegodtatvide@tdcadsl.dk> wrote in message
> [...]
> Er der nogen meninger om det, leger i bold/pind med jeres hunde,
> eller har man fundet ud af at det faktisk ikke er godt for hunden.

Den adfærdspsykolog vi havde ude sagde det samme til os.
Hun begrundede det med at bolden/pinden var et bytte og hunden kunne aldrig
gøre det godt nok, for byttet blev jo hele tiden levende og skulle hentes.

Hun nævnte også at pivedyr var stressende, for de kan jo stort set heller
ikke dræbes.

Men hey - alt med måde.

Jeg finder pindeliderlige mærkelige, da de kun vil lege med pinde og er 100%
ligeglade med andre hunde og menneske. Det betegnes vist også som en psykisk
lidelse nogen steder.

Jeg begrænser det, så jeg ikke leger så meget bold/pind med Tyson, da jeg
nødig vil have en hund der ikke kan andet.

Mvh
Jimmy

Fra : Louise Viborg

Dato : 15-03-04 20:54

On Mon, 15 Mar 2004 20:31:31 +0100, "Jimmy"
<nyhedsgruppe2001@FJERN.yahoo.co.uk> wrote:

>Hun nævnte også at pivedyr var stressende, for de kan jo stort set heller
>ikke dræbes.

Jo, det kan de godt. Vores hund er ikke to sekunder om at bide hul i
et pivedyr, og så er den død

Mvh. Louise

Fra : simon leth jensen

Dato : 16-03-04 20:28

Hej Ng

Ja det er en stress faktor bold/pind især for jagt og hyrde hunde.
Man skal også tænke på at det er hårdt for hunden og dens led. En hund tager
det ikke med ro når den løber efter en pind.Min hund er begyndt at halte og
vi tror at det er pga. bolden fordi hun altid bruger højre bagben til at
støtte på ved lød og vending.
Hilsen tina

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 21-03-04 05:19

On Tue, 16 Mar 2004 20:28:20 +0100, "simon leth jensen"
<simon.leth.jensen@mail.dk> wrote:

> [...]
>vi tror at det er pga. bolden fordi hun altid bruger højre bagben til at

det problem har jeg også haft det er vist meget hårdt for de små
knogler i poterne, hvis man kaster bold eller pinde skal det være på
en jævn græsmark har jeg fundet ud af

HUNDELOVEN
§ 3. I byer og områder med bymæssig bebyggelse er det forbudt at lade hunde færdes på gader, veje, stier eller pladser m.v., der er åbne for almindelig færdsel, uden at de enten føres i bånd eller er i følge med en person, som har fuldt herredømme over dem.

Fra : fam. Ager

Dato : 15-03-04 21:08

"Pwh" <deterikkegodtatvide@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Er der nogen meninger om det, leger i bold/pind med jeres hunde,
> eller har man fundet ud af at det faktisk ikke er godt for hunden.

Hej og yes, det KAN være/blive en stressfaktor for nogle hunde. Visse racer
har større risiko for at erhverve det, bla. schæfer, labrador,boxer, og
blandinger af disse, det gælder om at stoppe legen, inden hunden "kammer
over" og det bliver en besættelse for den.
MVH. Marie.

---
T-man

Fra : Martin Larsen

Dato : 15-03-04 21:40

> [...]
> Er der nogen meninger om det, leger i bold/pind med jeres hunde,
> eller har man fundet ud af at det faktisk ikke er godt for hunden.

Hejsa Jens & Tyson

Jeg kender et par hunde hvor det er blevet til en besættelse for dem at leg
bold. Den ene er "så langt ude" at vhis man er i haven med den kommer den
hele tiden med en bold, eller hvis der ikke er en bold så komemr den med en
stump gren eller en grankogle eller hvad sopm helst der kan kastes. Den
enden hund er delvis blevet kurreret ved at alt hvad der hedder kaste
legetøj er blevet taget fra den. Så jo ndet må siges at kunne blive en
stress ting for visse hunde.

Mvh Martin

Fra : Jimmy

Dato : 15-03-04 21:57

"Martin Larsen" <martin0larsen@mail.dk> wrote in message

> [...]
en
> stump gren eller en grankogle eller hvad sopm helst der kan kastes.

Ja det er helt hjernedødt. I parken hvor jeg går er der en der tager en
tennisketcher med for at kunne tilfredsstille hundens ekstreme boldbehov!

> Den
> enden hund er delvis blevet kurreret ved at alt hvad der hedder kaste
> legetøj er blevet taget fra den. Så jo ndet må siges at kunne blive en
> stress ting for visse hunde.

Anede ikke at man kunne kurere dem, når de først var blevet vanvittige.

Var det en stor kamp at få den afvænnet?

mvh
Jimmy

Fra : Martin Larsen

Dato : 15-03-04 22:10

> [...]
>
> Anede ikke at man kunne kurere dem, når de først var blevet vanvittige.
>
> Var det en stor kamp at få den afvænnet?

Det er har taget lidt tid( 4-6 mdr vil jeg tro), den er stadig meget glad
for at lege med bold eller pind men det er ikke på samme måde en besættelse
for den mere.

MArtin
'

Fra : Brian Olesen

Dato : 15-03-04 23:30

Hejsa Martin
steriotyp adfærd er ikke nødvendigvis det samme som stress.

Brian

Fra : Allan

Dato : 15-03-04 22:27

> [...]
> Er der nogen meninger om det, leger i bold/pind med jeres hunde,
> eller har man fundet ud af at det faktisk ikke er godt for hunden.

Hvis ikke "kaste ting" leg er så god en idé, hvilken slags leg, anbefaler I
så?

/Allan, som ikke har hund (endnu

Fra : KennelKipler

Dato : 17-03-04 08:27

"Allan" skrev d. 15-03-04 22:27 dette indlæg :

Hej Allan.

Der er mange ting man kan lave med sin hund, og det de bedst kan lide er
at blive brugt.
Man kan gå spor med sin hund, lære den at apportere. Søge indenfor et
felt. Løse små praktiske opgaver i hjemmet. Såsom at hente posten, eller
andre ting. Rydde op:))
Hvis man er kreativ nok er der næsten ingen grænser, og hunden ser det
som leg, hvis man bruger gode blide metoder til indlæring f.eks en
klikker.

Bolde behøver ikke kun være et onde. Man kan jo netop lære hunden at
spille fodbold og score mål, eller parre en farvet fold med en anden
bestemt ting.
Men bare at kaste bold det stresser meget ofte hunden.
Jeg har selv en pindeidiot af en hund, og det skal vi arbejde lidt på
her i forårs-og sommermånederne.

MVH Marie.
www.kiplers.dk

http://www.kandu.dk/

Fra : Brian Olesen

Dato : 15-03-04 23:29

Hejsa Jens
Boldmotivation eller boldleg som du betegner det er ganske fornuftig som
belønning, så det hele ikke behøver være godbidder og rosende ord alene.

Men damen har iogforsig ret når hun påstår at det kan stresse hunden.

Jeg tror, at hvis man selv er afslappet med det og ikke overdriver det, så
er det mere sundt end usundt. Jagt i den fri natur er jo også stressende på
de fritlevende hunde men jeg tror sgu de nyder det alligevel.

Men alt med måde. en times boldleg om dagen er i hvert fald alt for meget.
*ggg* Men laver du et indkald, hvor du belønner med bolden så har I begge
haft en god oplevelse.

Mvh. Brian

Fra : Jeannette Svensson

Dato : 15-03-04 23:46

Hej

Jeg har også før i tiden kastet bold med min gamle hund, men fandt
også ud af det var yderst stressende hvis man altså ikke lærte at
stresse hunden ned igen med afstressende øvelser eller massage mv..

Bold leg kan være en stress faktor og pinde ville jeg ALDRIG kaste med
da de kan komme alvorligt tilskade ved pinden ender i hals eller gane.

Dog kan bold leg være positivt hvis man har en hund der skal "tændes"
op på et eller andet, men igen skal man jo huske at stresse den ned
igen..

En anden ting jeg også tit ser er ejere der kaster bolde i en
uendelighed på dårligt underlag, i frost f.eks. knoldede græsmarker
hvor de har stor sandsynlighed for at træde forkert, ligesom vi jo
ville gøre hvis vi skulle løbe på den type underlag, tænker man slet
ikke på den slags ting når man lader hunden spurte efter en bold?

Jeg ville ikke selv løbe på underlag hvor jeg ikke var rimelig sikker
på at jeg kunne undgå en skade...hunden er enorm god til at skjule en
smerte og kompensere for dette og desværre opdager man det oftest når
der er sket større og varige skader..

Mange hilsener

Jeannette Svensson/..asko
www.lemanszone.dk/jeannette

Fra : Pia J

Dato : 16-03-04 08:33

"Jeannette Svensson" <asko1@ofir.dk> wrote in message
> [...]
> også ud af det var yderst stressende hvis man altså ikke lærte at
> stresse hunden ned igen med afstressende øvelser eller massage mv..

Jeg bruger det, at jeg afslutter med at gemme bolden nogen gange istedet for
at kaste, hvorefter hunden bliver sendt ud at søge efter den fx i højt græs
hvor han ikke kan se den. Efter et par vellykkede søg smider han sig selv
ned et sted med sit trofæ mellem forpoterne og puster ud.

Pas dog på med at lade jeres hund beholde en tennisbold som bytte - min
elsker at flå dem, og det slider uhyggeligt meget på deres hjørnetænder.

:Pia

Fra : Jeannette Svensson

Dato : 16-03-04 13:51

Hej igen

Jeg har aldrig brugt tennis bolde men en bold med en snor i, denne
bruges nu kun til at belønne hunden efter en opgave..

Fra : Pwh

Dato : 16-03-04 17:39

Tak for alle jeres input, jeg kan godt se i bakspejlet at det nok
havde fået lov til at tage lidt overhånd med boldleg med Tyson.
Han var faktisk blevet ligeglad med at lege med andre hund vi mødte,
han ville hellere lege bold med mig, så fra idag er han kommet på afvænning
og havde ikke bold med ned på engen. Og sørme om køteren ikke efter et
stykke tid fandt ud af at lege med de andre hunde, han prøvede dog stadig
at lokke mig med pinde, men der er lukket for det varme vand det næste stykke tid
Det er faktisk godt når man får påpeget nogle fejl man uundgåeligt laver engang imellem,
og da i herinde holder med den fornuftige dame, så bøjer jeg mig

/Jens (med Tyson på "en kold tyrker")

Fra : Poul Kaas

Dato : 17-03-04 15:28

> [...]
>Er der nogen meninger om det, leger i bold/pind med jeres hunde,
>eller har man fundet ud af at det faktisk ikke er godt for hunden.

Det er bedre du smider en håndfuld hunde foder på græsset som
hunden skal finde, det bliver den meget træt af, men samtige er
det samme som at går men den i 5 timer.

Du kunne jo og begynde at lægge spor ud, det gør du såsanne
her,man starter med en af stand på ca. 5 meter også for hver
skridt du tage ligger du en godbid og forenden af sporet ligger du
en dejlig ting som hunden godt kan lide, så tage du hunden som er
i snor og vise den den første godbid og stille og roligt går du
med den ud af sporet og roser den meget for hver godbid den finder.

Det er bedre end at lege med kæp.

Hilsen Poul

Ps Du skal selvfølige også Træne Apport, men kun ti minutter om
dage.

Ps hunde