Ny hvalp og arbejde
Fra : Thomas Mikkelsen

Dato : 15-03-04 11:30

Hej NG

Vi er et par der går og overvejer at anskaffe os en Golden Retriever hvalp,
men en af vores store bekymringer er at vi begge arbejder fra 8 til 16:30.
Dvs. i dette tidrum vil hunden komme til at være alene. Jeg vil muligvis
kunne komme hjem til den i middags pausen nogle af dagene, men dette kan jeg
ikke regne med.
Vores spørgsmål til dette "ekspertpanel" er så, vil dette kunne lade sig
gøre (kan hunden holde til det) eller skal vi vente til en af os kan gå
hjemme hos den?

M.v.h.

Thomas Mikkelsen

Fra : Holm

Dato : 15-03-04 12:30

"Thomas Mikkelsen" <thmhome@removethisworldonline.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Vores spørgsmål til dette "ekspertpanel" er så, vil dette kunne lade sig
> gøre (kan hunden holde til det) eller skal vi vente til en af os kan gå

Hej Thomas

Har I haft hund før ?
Hvis ikke så vil jeg absolut råde jer til at vente med at anskaffe hunden ,
ihverfald indtil en af jer har en længere ferie , gerne et par uger .

Man kan godt vænne en hund til at være alene , men det er meget synd for en
hvalp at gå så længe , og det vil sikkert tage jer lang tid at få den renlig
..
Der er så mange ting man skal gøre sig fuldstændig klart inden man anskaffer
sig en hund .
Det kan virkelig være noget af en prøvelse at komme hjem efter en lang
arbejdsdag , og finde dele af huset spoleret og tisset på .., man skal
beslutte om man er klar til at tackle alle disse ting der følger med en hund
,...uden at man bliver vred over det ..
Hvis man er et tålmodigt menneske og hvis man er fuldstændig klar over hvad
det indebærer at have en hvalp/hund og hvis man kan bære over med , Måske ,
ødelagte ting og klatter/tis på gulvet ...så kan det godt lade sig gøre , og
glæden ved at have en hund er virkelig stor ..men kun hvis man har
overskuddet og tålmodigheden...hver dag !

Held og lykke med beslutningen .

Venlig hilsen Holm

Fra : Thomas Mikkelsen

Dato : 15-03-04 13:10

Hej Holm

Jeg er selv vokset op med hunde af labrador/retriever racerne, Så jeg kender
godt hundene og deres sind. Men med de hunde har der altid været nogen
hjemme, eller de har kun været alene i 2-4 timer som små, derfor ville jeg
meget gerne have andres erfaringer/meninger om at lade en Golden Retriever
hvalp gå hjemme en hel arbejdsdag, inden vi besluttede os for at anskaffe os
en.
Jeg føler selv at det er meget lang tid for sådan en ny hund, men hvis andre
har erfaringer/meninger de vil dele vil jeg meget gerne høre dem.

Thomas Mikkelsen

Fra : JSC

Dato : 15-03-04 15:37

> [...]

> Vores spørgsmål til dette "ekspertpanel" er så, vil dette kunne lade sig
> gøre (kan hunden holde til det) eller skal vi vente til en af os kan gå

Det kan godt lade sig gøre...

Prøv at se om i kan vente med at få hvalpen til den er 10 uger og så start
med 2 ugers ferie, sammen med den.... Det gjorde vi med vores Flatcoat, uden
problemer. Den var faktisk renlig fra de 12 uger....

Mvh.
Jørgen

Fra : Pwh

Dato : 15-03-04 19:27

Thomas Mikkelsen wrote:
> [...]
> Jeg vil muligvis kunne komme hjem til den i middags pausen nogle af
> dagene, men dette kan jeg ikke regne med.

Jeg synes at 8 1/2 time er længe for en hvalp at skulle holde sig, har du
ikke mulighed for at lave en hundegård som den kan rende ud i når du ikke er hjemme.
Jeg har nogle gode triks til hvordan du nemt kan lave en udgang hvis du har hus,
og at indhegne et stykke have må da værer det mindste problem, hvis du da bor i hus
Jeg gjorde selv det da jeg fik hvalp at jeg tog hjem og holdt frokost hos Tyson til han
var en 4-5 mndr gammel. Og han var altså noget tissetrængende efter de 4 timer
hvor han havde været alene hjemme. Nu kan han 2 år gammel uden problemer værer
hjemme 10-11 timer, han har så også fuld adgang til hele haven og hele huset nu.

/Jens

Fra : Thomas Mikkelsen

Dato : 16-03-04 11:13

> [...]
har hus,
> og at indhegne et stykke have må da værer det mindste problem, hvis du da

Vi har hus så jeg er meget interesseret i at høre dine ideer. Og det er ikke
noget problem at indhegne en del af haven, problemet ligger nok i mest i at
lave "hul" i huset

> [...]
værer
> hjemme 10-11 timer, han har så også fuld adgang til hele haven og hele

Så lyder det jo ikke helt urealistisk, slet ikke hvis jeg har mulighed for
at kunne komme hjem til den til middag.

Thomas Mikkelsen

Fra : Pwh

Dato : 16-03-04 17:59

Thomas Mikkelsen wrote:

> Vi har hus så jeg er meget interesseret i at høre dine ideer. Og det
> er ikke noget problem at indhegne en del af haven, problemet ligger
> nok i mest i at lave "hul" i huset

Jamen så burde det værer til at have med at gører, jeg bor selv i et hus
med kælder der ligger 2/3 under jorden. Jeg gjorde så det at jeg simpelthen
fjernede et kældervindue og sætte en 12mm krydsfinerplade i i stedet for ruden.
I den plade satte jeg så en hundelem fra Harald Nyborg (ca 300kr) og lavede
en slidske af træ op til hundelemmen. På den måde undgik jeg at lave vold på huset,
det er jo bare at sætte ruden i igen hvis jeg skal flytte eller hunden ikke havde
kunnet styrer alt den frihed. Hvordan det kan laves nemmest i dit hus kan jeg
jo ikke komme med et godt bud på, men er der et vindue du kan undværer
er den en nem og billig fidus at udskifte det med en træplade.

> Så lyder det jo ikke helt urealistisk, slet ikke hvis jeg har
> mulighed for at kunne komme hjem til den til middag.

Næh, men du skrev jo at du ikke kunne værer sikker på at have den mulighed,
jeg havde en klar aftale med mit firma om at jeg tog hjem i frokosten og så
blev en time længere om aftenen, min chef er heldigvis hundemenneske
Men den der med at tage hjem midt på dagen er faktisk også et tveægget sværd,
du skal jo tænke på at du så skal forlade hunden 2 gange på en dag, så jeg holdt
op med det så snart at jeg vurderede at Tyson godt kunne holde sig hele dagen.
Jeg tror ikke at hunde psykisk registrerer om du er væk 5 eller 8 timer.

/Jens

Fra : Allan

Dato : 15-03-04 22:37

> [...]
> Vores spørgsmål til dette "ekspertpanel" er så, vil dette kunne lade sig
> gøre (kan hunden holde til det) eller skal vi vente til en af os kan gå

Hej

Står i samme sistuation som jer, og har også postet samme spørgsmål i
gruppen for et stykke tid siden. Jeg kan lige summere lidt op, på alle de
svar jeg fik.
Samtlige svar går på, at hunden sagtens kan være alene hjemme, så længe man
være er 100% obs på at beskæftige hunden, når man er kommet hjem (de fleste
hundeejere har jo et 8-16 job). Det skulle jo ikke være et problem, men husk
nu, at så er det ikke bare lige at tilbringe et par timer til byen og shoppe
osv. på vej hjem fra arbejde. Det er lige hjem
Alle også enige om, at når man anskaffer sig en hund, er det være bedst at
gøre det f.eks. i starten af sommerferien, så I hele tiden er der for
hvalpen, de første uger.

Så vi må hellere lytte til "de kloge hoveder" der har erfaringen.

Held og lykke med det.

/Allan

Fra : Thomas Mikkelsen

Dato : 16-03-04 10:50

> [...]
shoppe
> osv. på vej hjem fra arbejde. Det er lige hjem

Ja, der er jo ingen grund til at trække pinen længere ud end højest
nødvendigt.

> Alle også enige om, at når man anskaffer sig en hund, er det være bedst at
> gøre det f.eks. i starten af sommerferien, så I hele tiden er der for
> hvalpen, de første uger.

Det er nok meget godt at prøve at planlægge noget ferie når man får den,
både for at den kan lære os at kende, men vi kan lave den at kende.

> Så vi må hellere lytte til "de kloge hoveder" der har erfaringen.

Ja det er rart at der er nogen der ved noget, og at de også vil dele det
med os andre!

Thomas Mikkelsen

Fra : Brian Olesen

Dato : 15-03-04 23:24

Hejsa Thomas
Det bedste I kan gøre er at få den optil en ferie.
Så er der ro omkring den og I har tid til at give den en god start på livet.

Mvh. Brian

Fra : qfha

Dato : 18-03-04 22:10

"Thomas Mikkelsen" skrev d. 15-03-04 11:30 dette indlæg :
> [...]
sig
> gøre (kan hunden holde til det) eller skal vi vente til en af os kan

---------
En hvalp kan ikke være alene i så mange timer, som du selv godt ved. Det
er ok, hvis du kan komme hjem i frokostpausen. Kan du ikke få lavet en
aftale med en eller anden, som kan lufte hunden de dage du ikke selv
kan. Det vil også godt at have en i baghånden, hvis I skal ud en aften
o.lign. Når du får den 8 uger gl. hvalp hjem, vil det være en god idee,
at have fri i nogle dage, så du får tid til at lære den at være alene.
Der vil være lidt utilfredshed og brok det første stykke tid. Husk det
er en hundebaby, som har brug for tryghed, og alting skal læres.

http://www.kandu.dk/