Kørsel med Campingvogn
Fra : Jens

Dato : 15-03-04 20:57

Hej

Nu ved jeg at der er mindst een lastbilschauffør der jævnligt læser denne
gruppe så her er mit spg.:

Når jeg om sommeren triller sydpå med min campingvogn efter bilen, er jeg jo
af flere grunde nødt til at holde et adstadigt tempo der ligner det
lastbilerne køre med. Ud af lige vej og også opad de fleste bakker overhaler
jeg faktisk de fleste lastbiler idet jeg sniger mig op på ca. 90-95 km/t,
men så snart det går nedad sagtner jeg farten lidt idet en campingvogn har
det med at blive ustabil når der ikke trækkes så meget i den, så derfor
falder jeg ned på 80 km/t - og nu overhaler lastbilerne mig idet de
formodentlig har klampen i bund både op og nedad bakke. Jeg kan på den måde
overhale/blive overhalet af den samme lastbil måske 10 gange på en dag ned
gennem Tyskland.

Jeg er nu bange for at chaufføren har lagt mærke til mig og frygter at han
passer mig op på den næste rasteplads og giver mig en "overhaling" fordi jeg
genere hans kørsel

Har jeg noget at "frygte" ?

Mvh

"Campisten"

Fra : Idé-Sign

Dato : 16-03-04 08:19

> [...]
> det med at blive ustabil når der ikke trækkes så meget i den, så derfor
> falder jeg ned på 80 km/t - og nu overhaler lastbilerne mig idet de

Hej "Campist",

Nu skriver du ikke hvor stor en campingvogn eller hvor lille en bil du kører
i, men du kører godt nok meget langsomt....

Hvis bilens vægt og motorkraft er passende til den campingvogn du har med,
så er der da absolut ingen problemer i at køre 100 km/t.

Jeg har selv kørt på campingferie i mange år, og mange gange hele vejen til
Solkysten i Spanien med en campingvogn. Det er ingen sag hvis det hele er
afstemt efter hinanden og vægten er fordelt rigtigt så du har et stabilt
vogntog at køre med.

MVH Søren

Fra : Peter Schroeder

Dato : 16-03-04 09:31

"Idé-Sign" skrev
> Hvis bilens vægt og motorkraft er passende til den campingvogn du har med,
> så er der da absolut ingen problemer i at køre 100 km/t.

Eller 130. Det er kun et spørgsmål om bødens størrelse.

Peter Schrøder
peterschATvip.cybercity.dk
replace AT with @ to reply

Fra : Ukendt

Dato : 16-03-04 09:37

> Eller 130. Det er kun et spørgsmål om bødens størrelse.

Eller 200 km/t - bare der er kræfter nok.... ikke..?

--
/ Jan W Nielsen

Fra : Mogens...

Dato : 16-03-04 19:15

On Tue, 16 Mar 2004 09:36:59 +0100, "Jan W Nielsen" <intet svar>
wrote:

>Eller 200 km/t - bare der er kræfter nok.... ikke..?

Jeg bryder mig faktisk ikke om at køre meget mere end en 130-140
stykker. Det er ret ubehageligt, IMO...
(ukontrolabel)

/Mogens

Fra : Ukendt

Dato : 18-03-04 00:49

> Jeg bryder mig faktisk ikke om at køre meget mere end en 130-140
> stykker. Det er ret ubehageligt, IMO...
> (ukontrolabel)

Mit indlæg var også ment sarkastisk.

Når man har set en lille trailer kaste rundt med en personvogn, kan man
måske synes, det lyder en anelse åndssvagt at køre så hurtigt med en
campingvogn.

--
/Jan W Nielsen

Fra : anders majland

Dato : 16-03-04 13:10

> Jeg er nu bange for at chaufføren har lagt mærke til mig og frygter
> at han passer mig op på den næste rasteplads og giver mig en
> "overhaling" fordi jeg genere hans kørsel

Nok mere for ham i den "hurtige" bmw/audi/mercedes der kom med 250+km/t
og måtte klodse bremserne fordi du trak ud til en overhaling med
90-95km/t .... Jeg har hørt nogle historier om store bøder til danskere
der ikke har orienteret sig ordenligt - men jeg ved ikke om det er mere
end historier....

Hvor meget vil det forlænge din rejsetid bare at blive i køen af
lastbiler på lige stræk og opad bakke med de ~90km/t der vist er
standard for store vogntog ?

--
Anders dot Majland at jyde dot dk
email address in header is not valid

Fra : Peter Schroeder

Dato : 16-03-04 15:38

"anders majland" skrev
> Hvor meget vil det forlænge din rejsetid bare at blive i køen af
> lastbiler på lige stræk og opad bakke med de ~90km/t der vist er
> standard for store vogntog ?

Du har vist aldrig ligget bag en sættevogn op ad
Kasselbakkerne? Vi taler 15 - 20km/t i først gear.
En familiejapser kan snildt trække en cv op med
80 - 90km/t. Det er kun ned ad bakke lastbilerne
ruller hurtigere.
Det er i øvrigt kun de helt hjernedøde tyskere der
kører så stærkt på 2 sporede veje. Men dem er der så
nogle stykker af....

Fra : Henrik B.

Dato : 16-03-04 21:11

Peter Schroeder wrote:
:: Du har vist aldrig ligget bag en sættevogn op ad
:: Kasselbakkerne? Vi taler 15 - 20km/t i først gear.

Du kører da vist ikke lastbil.

M.v.h.

Fra : Peter Schroeder

Dato : 17-03-04 08:08

"Henrik B." skrev
> Du kører da vist ikke lastbil.

Næeh... Men jeg antager da at speedometeret viser
det samme på person- og lastbiler?
Hvis det ikke er tilfældet, forklarer det et par ting
for mig...

Fra : Henrik B.

Dato : 18-03-04 00:47

Peter Schroeder wrote:
:: Næeh... Men jeg antager da at speedometeret viser
:: det samme på person- og lastbiler?

Nope. Personbiler har oftest en del fejlvisning. En lastbils speedo er
kalibreret og derfor 99% nøjagtig.

M.v.h.

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 17-03-04 17:39

Henrik B. wrote:

> Du kører da vist ikke lastbil.

De gange jeg har været den vej over (det er snart blevet til en del gange
efterhånden), har der altid været minimum 2 - 3 stykker lastvogne, som har
kørt ekstremt langsomt op ad bakkerne.
Det skal så nok lige nævnes at det jo er over en strækning på 400 - 500 km.
Det er som regel nogle af de østeuropæiske truckere, som ikke har så godt
materiel som f.eks. tyskerne og danskerne har.
Jeg har dog også set nyere større lastvognstog med problemer, men det har
måske mere været en fejl "40" der har været årsag til det

Og jo, jeg kører også selv lastvogn en gang i mellem

Per
www.perbeer.ninja.dk

Fra : Henrik B.

Dato : 18-03-04 00:46

Per Beer Hansen wrote:
::::: Kasselbakkerne? Vi taler 15 - 20km/t i først gear.
:::
::: Du kører da vist ikke lastbil.
::
:: De gange jeg har været den vej over (det er snart blevet til en del
:: gange efterhånden), har der altid været minimum 2 - 3 stykker
:: lastvogne, som har kørt ekstremt langsomt op ad bakkerne.

Humlen er at man ikke kører 15 - 20 km/t i første gear på en lastbil.

M.v.h.

Fra : Jakob Jeppesen

Dato : 18-03-04 10:46

"Henrik B." <saab@tdcadsl_nospam_.dk> wrote in message news:4058e33c$0$214$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> [...]
> :: lastvogne, som har kørt ekstremt langsomt op ad bakkerne.
>
> Humlen er at man ikke kører 15 - 20 km/t i første gear på en lastbil.

Hvilket der heller ikke er nogen der har skrevet

/Jakob

Fra : Henrik B.

Dato : 18-03-04 12:35

Jakob Jeppesen wrote:
[...]

Citat Peter Schroeder: "Vi taler 15 - 20km/t i først gear."

M.v.h.

Fra : Peter Schroeder

Dato : 18-03-04 13:19

"Henrik B."skrev
> Citat Peter Schroeder: "Vi taler 15 - 20km/t i først gear."

Nåeh...det var dét du mente
_Jeg_ kører omkring 15 - 20km/t i første gear
(familiejapser, du ved?)
Hvad gear en lastbil kører i med samme fart har
jeg ingen anelse om.

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 18-03-04 11:34

Henrik B. wrote:

> Humlen er at man ikke kører 15 - 20 km/t i første gear på en lastbil.

Det kan man nu sagtens komme ud for, specielt i de lidt mindre lastbiler,
hvor der f.eks. kun er 5 gear.

Per
www.perbeer.ninja.dk

Fra : Jens

Dato : 16-03-04 18:18

meddelelse news:c36qu5$8s3$1@sunsite.dk...

> [...]
>
> Hvor meget vil det forlænge din rejsetid bare at blive i køen af
> lastbiler på lige stræk og opad bakke med de ~90km/t der vist er

Nu gik mit spg ikke just på hvor stærkt en 6 cyl Audi kan trække en 1000 kg
CV - jeg vil tro at jeg kan passere de 150 km/t hvis ellers CV'en holder sig
på vejen.

Næ - spg gik på om lastbilerne føler sig cikaneret af at jeg overhalder dem
10 gange mellem Hamburg og Kassel. Hvad de andre billister mener om os med
campingvogne behøver jeg ikke at spørge om - det kan aflæses på den
langefinger de stikker i vejeret når jeg er trukket ind igen efter at have
overhalet en lastbil og de endelig kan overhale.

Jeg kan faktisk fortælle at kørsel med CV ned gennem Europa er meget mere
afslappende end kørsel uden. Hvor har jeg tit set hvordan billisterne sidder
med fråde om munden af arrigskab fordi de ikke kan komme til at køre mindst
160 km/t hele vejen. Vi andre med CV holder et adstadigt tempo (vi kan/må jo
ikke andet) og får os et stykke citronmåne og en kop kaffe i inderbanen
(nogen gange når der er kø-dannelser, "inderhaler" vi dem med fråde om
munden i yderbanen )

Jens

Fra : anders majland

Dato : 16-03-04 20:11

> Næ - spg gik på om lastbilerne føler sig cikaneret af at jeg
> overhalder dem 10 gange mellem Hamburg og Kassel.

Hvis lastbilernes hastighed virkelig ikke er større end 20km/t som Peter
skriver kan jeg ikke se noget forkert i at passere dem. Jeg fik bare det
indtryk at det drejede sig om en væsenligt mindre forskel - men der er
også nogle år siden jeg har været sydpå i bil.

Jeg læste måske fejlagtigt at du med 90-95km/t netop har fart nok til at
overhale dem, mens du med 80 bliver overhalet ad dem på vej nedad
bakke..

> Jeg kan faktisk fortælle at kørsel med CV ned gennem Europa er meget
> mere afslappende end kørsel uden.

Jeg har endnu ikke selv prøvet det. Det sydligste jeg har været i bil
har de sidste par vist være Bünde der ligger ~100km syd for Hannover.
Det er vist først syd derfor der for alvor bliver bakket. Men jeg
erindrer en tur til det gamle juguslavien hvor den stakkels Citroen BX
måtte ned i 3. gear for at slæbe far, mor, 3 børn med villatelt og
surfbræt.... Jeg kender da også nogen der hvert år tager campingvognen
med til 3 ugers ferie i sydfrankrig, italien og deromkring

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 17-03-04 16:33

On Mon, 15 Mar 2004 20:56:54 +0100, "Jens" <mugarbeNOSPAM@webspeed.dk>
wrote:

> [...]
>passer mig op på den næste rasteplads og giver mig en "overhaling" fordi jeg

Næh, så længe der er tale om kørsel på motorvej, så sker der nok ikke
dig noget.

Kommer vi nu frem til de store rastepladser, og du har okkuperet en
p-plads til et vogntog, enten for at drikke kaffe, eller for at sove,
så er du "in the deep shit".

Myndighederne har jo pålagt os at vi SKAL hvile på bestemte tider, og
kan man så ikke finde en p-plads at gøre det på, så bliver man gram i
hu.

Straffen vi typisk bestå i en vis aktivitet blandt nogle chauffører
der rokerer rundt på nogle vogntog, og lige pludseligt er du sjovt nok
omgivet af lastbiler der alle er udstyret med larmende og osende
kølemaskiner.

Er vi ude på landevejen, skal din kørsel være målrettet, og ikke bære
præg af sight-seeing, da mulighederne for overhaling der er næsten
ikke eksisterende.

I modsætning til et mobil-home har du jo muligheden for at koble fra,
og køre almindelig bil når det passer dig.

Læg iøvrigt mærke til hvor mange steder nede i Europa der er sat
spærringer op, så det er umuligt for campingvogne at komme ind.

I er ikke så populære så det gør noget rundt omkring. I bruger
for få penge, og har som regel en helvedes masse støjende børn med.

Hvornår ved du at lastbilchaufføren er blevet sur på dig?

Det er han når han er ved at overhale dig og pludseligt trækker en
halv meter til venstre. Ved en nogenlunde hastighed giver det et
velsignet vacuum, og det slinger det kan frembringe i sådan en
pap-hænger kan man jo kigge på i timevis. *LOL*

God ferie.

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Jens

Dato : 17-03-04 16:46

> Kommer vi nu frem til de store rastepladser, og du har okkuperet en
> p-plads til et vogntog, enten for at drikke kaffe, eller for at sove,
> så er du "in the deep shit".

Så længe jeg ikke holder på en p-plads der udelukkende er forbeholdt
lastbiler, kan I vel hoppe og danse så meget I vil. Der er mange
rastepladser hvor der er markeret p-plads til "campingvogne OG lastbiler".

> [...]
> velsignet vacuum, og det slinger det kan frembringe i sådan en
> pap-hænger kan man jo kigge på i timevis. *LOL*

Ja og det ser jo specielt festligt ud når den ulykkelige campist mister
herredømmet over bilen og drøner igennem autoværnet og campingvognen
splintres i 1000 stykke - så har det været en rigtig god dag for
lastbilschauføren !!!!

Jens

Fra : phk

Dato : 17-03-04 19:58

"Jens" <mugarbeNOSPAM@webspeed.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
måde
> overhale/blive overhalet af den samme lastbil måske 10 gange på en dag ned

Kan du mærke dit vogntog bliver ustabil når du kører nedad?

Hvordan mærker du det?

--
Per, Esbjerg

Fra : Jens

Dato : 17-03-04 20:32

> Kan du mærke dit vogntog bliver ustabil når du kører nedad?
>
> Hvordan mærker du det?
>
> --
> Per, Esbjerg

Jeg har nu en ganske tung bil (1400 kg egenvægt) og en ikke så tung CV (max
1200 kg) så med 4 personer i bilen og lidt oppakning i bilen er bilen jo
klart tungere end CV'en, men alligevel kan jeg (især før jeg fik en
stabilisator på) klart mærke at CV'en hænger mere løst efter bilen hvis
hastigheden ned af Kasselbakkerne komer ret meget over de 80 km/t. Med
stabilisator, betyder det ikke ret meget, men uden kan man både mærke på
bilen og se i bakspejlet at CV begynder at slingre en lille smule. Jeg har
ikke prøvet om den ender med at vælte (!) idet jeg jo i stedet tager farten
lidt af og må somme tider ligefrem gearer ned for at bremse.Jeg kører nok
ikke med et alt for stort kugletryk, det er ikke mere end jeg kan løfte
CV'en - så max 50 kg vil jeg tro.

Jens

Fra : phk

Dato : 18-03-04 13:39

> [...]
> lidt af og må somme tider ligefrem gearer ned for at bremse.Jeg kører nok
> ikke med et alt for stort kugletryk, det er ikke mere end jeg kan løfte

Hvilken bil er det?
Hvis du har et stort udhæng (fra bagaksel til krog) er det medvirkende til
at løfte forhjulene hvis kugletrykket er for stort. Det ser imidlertid ikke
ud til at være problemet her.

Du skal have de tunge ting i bilen. Fortelt, campingbord, teltstænger,
læsestof m.m. De skal læsses så langt frem i bagagerummet så muligt.

De resterende tunge ting skal helst læsses omkring akslen på campingvognen
nede i bunden. Tøj m.m. kan du godt lade konen proppe i skabene øverst oppe
:)

En anden årsag kan være at kugletrykket ikke er stort nok. Når du kommer op
i fart trykker vinden temmelig meget på campingvognen, og ved højere fart
løfter du campingvognen ved hjælp af vinden - kugletrykket forsvinder.
Sammen med kugletrykket forsvinder trykket på baghjulene - vogntøjet bliver
igen ustabil. Der er altså 2 muligheder for fejllæsning her.

Du skal checke at krogen er sat på i den rigtige højde - campingvognen skal
stå vandret når den er prosset på. Nogle (få) biler er monteret med forkert
kuglehøjde.

Fjedrene på bilen har meget at sige - især bagfjedrene. Helst skal de være
upåvirkede af at også bilen får en hel del mere at slæbe med når man kører
på ferie.

De symptomer du nævner er netop symptomer på forkert belæsning. En ulykke
har sjældent en årsag - et ustabilt vogntog udsat for gearskifte på toppen
af en bakke med en lastbil på højre side og en hurtigkørende lastbilhøj
kassevogn på vej langs gelænderet på motorvejen kan give så mange samlede
problemer at du kommer i slyng. Du skal kunne køre 100+ uden at mærke nogen
form for slinger i dit vogntog.

Du kan også lige checke dækkene på din campingvogn - bedst er varevognsdæk,
som er stivere i karkassen end almindelige dæk. Det samlede vogntog har det
også bedst med lavprofildæk på bilen - det kan du forklare konen, så giver
hun nok lov til at købe alu´er ;)

--
Per, Esbjerg