/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Værkstedsbesøg
Fra : Ukendt


Dato : 15-03-04 17:10

hey

Så var jeg nødtvunget til at søge læge til bilen i dag. Den havde lidt
problemer med temperaturen.
Øv den havde kun 250g R134a tilbage hvor der skal være 740g. Er vist 2½ år
siden den fik efterfyldt sidst men da manglede der kun 50g.
En læksøgning gav intet resultat så den fik bare tømt det hele og fyldt nyt
på......
Gruer for hvad sådan en operation mon koster, det tog en halv time i det
hele.

--
Tom

Unofficial FORD site Denmark
http://members.tripod.com/FORD_DK




 
 
Niels Bengaard (15-03-2004)
Kommentar
Fra : Niels Bengaard


Dato : 15-03-04 17:18

> Så var jeg nødtvunget til at søge læge til bilen i dag. Den havde lidt
> problemer med temperaturen.
> Øv den havde kun 250g R134a tilbage hvor der skal være 740g. Er vist 2½ år
> siden den fik efterfyldt sidst men da manglede der kun 50g.
> En læksøgning gav intet resultat så den fik bare tømt det hele og fyldt
nyt
> på......
> Gruer for hvad sådan en operation mon koster, det tog en halv time i det
> hele.

700-1000 kr vil jeg gætte på.
På en halv time kan man ikke lave en grundig lækagesøgning. Det er typisk at
man fylder systemet op og ser om det holder trykket, herved ser man kun
store utætheder. Skal man finde de mindre, skal man have tryk på systemet og
have tilsat spormiddel, og så lyser man med en UV lampe indtil man får øje
på noget selvlysende olieagtigt. Det er ikke unormalt at man kan risikere at
skulle efterfylde systemet årligt, da de mindre utætheder sjældent findes.

Niels



Morten S (15-03-2004)
Kommentar
Fra : Morten S


Dato : 15-03-04 18:35

> 700-1000 kr vil jeg gætte på.
> På en halv time kan man ikke lave en grundig lækagesøgning. Det er typisk
at
> man fylder systemet op og ser om det holder trykket, herved ser man kun
> store utætheder. Skal man finde de mindre, skal man have tryk på systemet
og
> have tilsat spormiddel, og så lyser man med en UV lampe indtil man får øje
> på noget selvlysende olieagtigt. Det er ikke unormalt at man kan risikere
at
> skulle efterfylde systemet årligt, da de mindre utætheder sjældent findes.

....ellers kan man bare bruge lidt tid med en almindelig lækagetester... Den
kan "sniffe" kølemidler... Men det er vist ikke særligt brugt indenfor
autobrancen, da de måske helst vil sælge sporemiddel?!?!?
Nogen gange kan man være uheldig, at den olie som indenholder
spectroline(som sporemidlet hedder), er vasker væk... SÅ er det jo liiidt
svært at finde.
Man skal også lige huske, at anlæget skal ha´ en del køretimer, før
sporemidlet er blandet ordentligt med olien i systemet, så evt utætheder kan
ses med lampen...

Morten



Niels Bengaard (15-03-2004)
Kommentar
Fra : Niels Bengaard


Dato : 15-03-04 18:43

> ...ellers kan man bare bruge lidt tid med en almindelig lækagetester...
Den
> kan "sniffe" kølemidler...

R134a kan ikke sniffes som de ældre kølmidler kunne, derfor bruger man
sporstof.

Nils



Morten S (15-03-2004)
Kommentar
Fra : Morten S


Dato : 15-03-04 19:06


> R134a kan ikke sniffes som de ældre kølmidler kunne, derfor bruger man
> sporstof.

Det går da ellers meget godt, når jeg bruger min "Bacharach Informant2". Den
kan "sniffe" CFC/HCFC/HFC + propan/butan.
Den virkede da i sidste uge da jeg fandt et hul, på et anlæg med R134a.

R134a(tetrafluoroethan) er et HFC kølemiddel.

/morten



Niels Bengaard (15-03-2004)
Kommentar
Fra : Niels Bengaard


Dato : 15-03-04 20:00

> > R134a kan ikke sniffes som de ældre kølmidler kunne, derfor bruger man
> > sporstof.
>
> Det går da ellers meget godt, når jeg bruger min "Bacharach Informant2".
Den
> kan "sniffe" CFC/HCFC/HFC + propan/butan.
> Den virkede da i sidste uge da jeg fandt et hul, på et anlæg med R134a.
>
> R134a(tetrafluoroethan) er et HFC kølemiddel.

Det har du ret i, men hvorfor bruger man så sporstof?
Jeg mener værkstedet fortalte det var pga. at det ikke kunne sniffes, men de
mente måske bare de ikke havde en sniffer.

Niels



Stein (15-03-2004)
Kommentar
Fra : Stein


Dato : 15-03-04 19:43


"Niels Bengaard" <bengaardFJERNDETTE@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
news:4055eb38$0$134$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> > ...ellers kan man bare bruge lidt tid med en almindelig lækagetester...
> Den
> > kan "sniffe" kølemidler...
>
> R134a kan ikke sniffes som de ældre kølmidler kunne, derfor bruger man
> sporstof.
>
> Nils


sludder mand.vi har sku da lige købt en som kan og den er ret
effektiv.bruges som sidste indsats hvis alt andet ikke giver resultat.

mvh stein.



Ukendt (15-03-2004)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 15-03-04 20:07



> På en halv time kan man ikke lave en grundig lækagesøgning. Det er typisk
at
> man fylder systemet op og ser om det holder trykket, herved ser man kun
> store utætheder. Skal man finde de mindre, skal man have tryk på systemet
og
> have tilsat spormiddel, og så lyser man med en UV lampe indtil man får øje
> på noget selvlysende olieagtigt. Det er ikke unormalt at man kan risikere
at
> skulle efterfylde systemet årligt, da de mindre utætheder sjældent findes.

Han tømte først systemet så flydte han op igen og målte derefter om den
holdt trykket.
Så tog han nogle gule briller på og brugte en blå lampe på en flexslange til
at søge efter lækager. Men han sagde at der ville være svært at finde lækken
da den jo havde 250g i forvejen og derfor ikke var vildt meget utæt.
Jeg må nok indstille mig på at det bare skal efterfyldes en gang hvert år.

--
Tom

Unofficial FORD site Denmark
http://members.tripod.com/FORD_DK



Niels Bengaard (15-03-2004)
Kommentar
Fra : Niels Bengaard


Dato : 15-03-04 22:01

> > På en halv time kan man ikke lave en grundig lækagesøgning. Det er
typisk
> at
> > man fylder systemet op og ser om det holder trykket, herved ser man kun
> > store utætheder. Skal man finde de mindre, skal man have tryk på
systemet
> og
> > have tilsat spormiddel, og så lyser man med en UV lampe indtil man får
øje
> > på noget selvlysende olieagtigt. Det er ikke unormalt at man kan
risikere
> at
> > skulle efterfylde systemet årligt, da de mindre utætheder sjældent
findes.
>
> Han tømte først systemet så flydte han op igen og målte derefter om den
> holdt trykket.
> Så tog han nogle gule briller på og brugte en blå lampe på en flexslange
til
> at søge efter lækager. Men han sagde at der ville være svært at finde
lækken
> da den jo havde 250g i forvejen og derfor ikke var vildt meget utæt.
> Jeg må nok indstille mig på at det bare skal efterfyldes en gang hvert år.

Hvis han har nået det på 30 minutter har han været hurtig. Man suger jo
vacuum på systemet i flere minutter før man fylder på igen.
Mange glemmer at tjekke i kabinen om man kan se sporstof i
ventilationsdyserne, det kan hende at systemet inde i bilen også er utæt.

Niels



Ukendt (16-03-2004)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 16-03-04 08:22



> Hvis han har nået det på 30 minutter har han været hurtig. Man suger jo
> vacuum på systemet i flere minutter før man fylder på igen.
> Mange glemmer at tjekke i kabinen om man kan se sporstof i
> ventilationsdyserne, det kan hende at systemet inde i bilen også er utæt.

Nej han var ikke inde i kabinen for at måle.
Gas-stationen sugte vacum i en 7-8 minutter før den havde det hele ude. Det
tog 5 min at fylde systemet igen.

--
Tom




Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177524
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408681
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste