ang. "diasshow"
Fra : Elle

Dato : 15-03-04 12:43

Hej - jeg har en opgave, hvor en del billeder skal afvikles som et diasshow
(som i gamle dage). Det skal brændes på DVD og stå og køre på et tv.

Hvilket er det bedste program, hvis det skal laves på både mac og pc. Til
mac vil jeg sikkert foretrække imovie, men pc...?

Ja, jeg ved godt, at spørgsmålet skal stilles i en anden ng, men I er så
kloge her

Hilsen Elle

Fra : Morten

Dato : 15-03-04 13:24

On 2004-03-15 12:42:32 +0100, Elle <elle@get2net.dk> said:

> Ja, jeg ved godt, at spørgsmålet skal stilles i en anden ng, men I er så
> kloge her

Brug et DVD authering program der kan brænde billeder ned en almindelig
DVD-R som kan afspilles på enhver computer eller DVD videoafspiller.
iPhoto/iDVD kan
klare opgaven, men et profprogram er muligvis et bedre valg.

--
Morten Reippuert Knudsen

PowerMac G5: 1.6GHz, 1.25GB RAM, 80GB Disk, 8x DVD+/-RW, Bluetooth
mus + tastatur, FX5200 Ultra, iSight & Lacie Photon18Vision (TFT).

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 15-03-04 23:55

Hej Elle

Elle wrote:
> [...]
>
> Hvilket er det bedste program, hvis det skal laves på både mac og pc. Til
> mac vil jeg sikkert foretrække imovie, men pc...?

Hvorfor ikke vælge QuickTime Pro? - QuickTime fines jo til både Mac og
PC... Og brænd CD'en i ISO9660, så burde begge plaforme endda kunne læse
den uden problemer...

En anden løsning er at lave det i PowerPoint og så lægge en PP Viewer
til både Mac og Win på CD'en og brænd den i ISO9660 i Toast Titanium med
'Autorun' markeret...

> Ja, jeg ved godt, at spørgsmålet skal stilles i en anden ng, men I er så
> kloge her

Hvorfor dog det? - det er da særdeles Mac relevant også

mvh. Erik Richard
<KMLDenmark"NO"@netscape.net>

Fra : Morten

Dato : 16-03-04 11:10

Erik Richard Sørensen <NOSPAM@nospam.dk> wrote:

> Hvorfor ikke vælge QuickTime Pro? - QuickTime fines jo til både Mac og
> PC... Og brænd CD'en i ISO9660, så burde begge plaforme endda kunne læse
> den uden problemer...

duer ikke på en almindelig DVD afspiller, og på en PC skal man
installere 3. parts SW.

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 21-03-04 00:26

> en PP Viewer
> til både Mac

Det findes ikke.

--
Mvh Martin
| mailto://mb(snabel-a)talent.dk | AIM://mbredthauer |

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 21-03-04 16:04

Hej Martin

Det ved den søde grød det gør! PowerPoint Viewer er en integreret del
helt tilbage til Windows 98. Og jeg har en PowerPoint Viewer 4, samt en
PowerPoint Viewer 98 til Mac. Der findes endda en udv. til Mac OS
7.5.x-9.2.2, der gør, at man kan bruge PPViewer 4 til at vise PP98
diasshows med. - Den hedder'PowerPoint 4-8 Extension'. og hvis den ikke
er på Versiontracker, så er den formentlig på MacTopia Download på M$'s
sites.

mvh. Erik Richard

<KMLDenmark"NO"@netscape.net>

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 22-03-04 00:54

> Det ved den søde grød det gør! PowerPoint Viewer er en integreret del
> helt tilbage til Windows 98.

Jeg ved godt det findes til windows. Det var mac versionen jeg ikke
kendte til.

> [...]
> diasshows med. - Den hedder'PowerPoint 4-8 Extension'. og hvis den ikke
> er på Versiontracker, så er den formentlig på MacTopia Download på M$'s

Hvorfor skulle man patche Viewer 4 når man bare kan downloade Viewer 98
til 7.5-9.x?

http://www.microsoft.com/downloads/details.aspx?FamilyID=e25cb1e5-209c-4
a58-b283-23e84b616477&displaylang=en

Men det ser ikke ud til at der findes en version til OS X!?

Iflg. dette site er PowerPoints filformat mellem versioner dog så ens at
man kan bruge Viewer 98 i classic til at se powerpoint præsentationer
fra nyeste Officepakke.

http://www.cde.state.co.us/utility/msodocs.htm (nederst på siden)

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 22-03-04 03:11

Hej Martin

Martin Bredthauer wrote:

> Jeg ved godt det findes til windows. Det var mac versionen jeg ikke
> kendte til.

Såvidt jeg har kunnet se på MS Download Center, så er Mac versionerne
faktisk kommet før Windows versionerne...

> Hvorfor skulle man patche Viewer 4 når man bare kan downloade Viewer 98
> til 7.5-9.x?

Man 'patcher' ikke vieweren. - man udvider den til også at kunne læse 98
PP filer. Og grunden til, at man måske vælger den løsning, kan godt
være, fordi man sidder med en gl. PowerBook, der ikke kan trække en
Office 98, men nok en Office 4.2. Og så kan PPVieweren jo udvides, så
man kan åbne PP8 filer og kopiere dem over i PP4. - Jeg så i øvrigt på
MmSDC, at der også findes en modsat konverter, der kan åbne PP4 filer i
PP8...

> http://www.microsoft.com/downloads/details.aspx?FamilyID=e25cb1e5-209c-4
> a58-b283-23e84b616477&displaylang=en
>
> Men det ser ikke ud til at der findes en version til OS X!?

Nej, jeg har heller ikke kunnet finde en sådan.

> Iflg. dette site er PowerPoints filformat mellem versioner dog så ens at
> man kan bruge Viewer 98 i classic til at se powerpoint præsentationer
> [...]

Tja, man kan ihvertfald ikke åbne PP4 filer i PP98 eller omvendt.
Filformatet er helt anderledes mellem MSO4.2.x og MSO98. Det gælder også
på Windows siden, hvor skiftet går ved MSO97 og 2000.

Men du kan sagtens åbne PP8 filer i MSO2001 og omvendt åbne PP9 filer i
PP8, - men ikke i PP4.

mvh. Erik Richard

<KMLDenmark"NO"@netscape.net>

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 16-03-04 21:29

Elle <elle@get2net.dk> wrote:

> [...]
> mac vil jeg sikkert foretrække imovie, men pc...?
>
> Ja, jeg ved godt, at spørgsmålet skal stilles i en anden ng, men I er så

På Mac kan alle oprette pdf-dokumenter. Og de kan åbnes på enhver
platform.

Vælg et hvilket som helst program, hvor det er nemt at indsætte et
billede pr. side.
Vælg en "custom" sidestørrelse, der passer til billederne.
Sæt billederne ind og gem som pdf under udskrivning i OS X.
Så kan man på enhver platform bladre igennem billederne i Acrobat Reader
(som nu hedder Adobe Reader, hvis man har den nyeste version).
Sætter du billederne ind i et Adobe-program, kan du vælge at dokumentet
skal optimeres til screen frem for print.
Disse muligheder står ikke kun åbne i OS X. Det kan lade sig gøre i
ældre Mac OS. Sæt billederne ind i Word, hvis du ikke har andet. Print
til fil og vælg pdf. - Forinden skal du i printervælger have valgt
LaserWriter 8, hvis du ikke bruger den i forvejen.

Venlig hilsen

Ove Steen Smidt

Fra : Morten

Dato : 17-03-04 04:12

On 2004-03-16 21:29:14 +0100, xossmidt@tdcadsl.dk (Ove Steen Smidt) said:

> På Mac kan alle oprette pdf-dokumenter. Og de kan åbnes på enhver
> platform.

kan en DVD afspiller læse afspile PDF filer?

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 20-03-04 15:57

xossmidt@tdcadsl.dk (Ove Steen Smidt) writes:

> På Mac kan alle oprette pdf-dokumenter. Og de kan åbnes på enhver
> platform.

PDF formatet har iøvrigt en del sjove finesser i PowePoint kaliber,
som bare sjældent bliver brugt. Alle de der sjove glidende overgange
findes.

Jeg rodede engang med det i forbindelse med LaTeX, og var imponeret
over hvor mange facilteter der var, og hvor bøvet min præsentation så
så ud :)
http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 21-03-04 22:42

Thorbjoern Ravn Andersen <thunderbear@bigfoot.com> wrote:

> [...]
>
> Jeg rodede engang med det i forbindelse med LaTeX, og var imponeret
> over hvor mange facilteter der var, og hvor bøvet min præsentation så

Vi må simpeltthen se at få gjort op med det urimeelige fænomen, at
"Powerpoint" i dansk sprogbrug er blevet synonym med præsentation, når
der er så mange andre nemme og brugbare muligheder. Pdf er vel det valg,
som flest er i stand i stand til at modtage.

Venlig hilsen

Ove Steen

Fra : Morten

Dato : 22-03-04 03:04

Ove Steen Smidt <xossmidt@tdcadsl.dk> wrote:

> [...]
> der er så mange andre nemme og brugbare muligheder. Pdf er vel det valg,
> som flest er i stand i stand til at modtage.

korrekt... men det ændrer ikke ved at Elle vil kunne afvikle
"præsentationen" på en ganske almindelig DVD afspiller... og her er
hverken pdf eller powerpoint en brugbar løsning.

Fra : Morten Lind

Dato : 22-03-04 11:21

> [...]

> der er så mange andre nemme og brugbare muligheder. Pdf er vel det valg,
> som flest er i stand i stand til at modtage.

Hørt!
Har op til tre gange på forældremøder i tøsernes skole måtte korrekse
dansklærerne fra at sige: ".......laver en PowerPoint" til at sige:
".....laver en præsentation"

(Godt nok Davids kamp mod Goliat(h)
M.

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 22-03-04 16:23

Morten Lind <fornavnogefternavn@machintoshUDENHINTOSH.com> wrote:

> [...]
> Har op til tre gange på forældremøder i tøsernes skole måtte korrekse
> dansklærerne fra at sige: ".......laver en PowerPoint" til at sige:

Men som bekendt vandt David (1. Sam. 17,31-54).

Venlig hilsen

Ove Steen

Fra : Morten Lind

Dato : 22-03-04 17:41

Ove Steen Smidt <xossmidt@tdcadsl.dk> wrote:

> Men som bekendt vandt David (1. Sam. 17,31-54).
>
> Venlig hilsen
>
> Ove Steen

Nemlig, Ove - så jeg er kry nok - har jo også gået i privat katolsk
drengeskole hele under- og mellemskolen.

Så mon ikke.......??

Mange venlige hilsener
Morten Lind

Fra : Hanne Hertzog

Dato : 22-03-04 19:22

spam_spam_spam@talent.dk (martin bredthauer) writes:

> [...]
>
>--
> Mvh Martin
>| mailto://mb(snabel-a)talent.dk | AIM://mbredthauer |

Jeg har en gang taget dette link ned her fra gruppen her.

MS powerpoint
eller MS powerpointview
http://makeashorterlink.com/?U4FF35046

Jeg har ikke prøvet det, da jeg har Officepakken. men i øvrigt skulle
KeyNote kunne åbne PPS filer, det har jeg set demonstreret.

Hilsen Hanne

Fra : Morten

Dato : 23-03-04 17:25

Hanne Hertzog <hanne@enterpol.dk> wrote:

> Jeg har ikke prøvet det, da jeg har Officepakken. men i øvrigt skulle
> KeyNote kunne åbne PPS filer, det har jeg set demonstreret.

det kan den osse, men ikke på overbevisende vis.