understregning af billedlinks i Mozilla/IE
Fra : Jorgen Peter Kjeldse~

Dato : 15-03-04 23:37

Ja, undskyld, så er der igen noget jeg ikke forstår!

Jeg havde lige lært, at det var smart at sætte standardmode i !Doctype, og
jeg skulle lige til at gøre det på alle mine sider, men fik så et nyt
problem! Så sætter Mozilla pludselig understregning under alle billedlinks,
og det er jeg ikke interesseret i!
Problemet er velsagtens at mit stylesheet definerer, at links understreges,
men det ønsker jeg stadig, at *tekst*-links skal!
I modsætning til Mozilla sætter IE ikke streg under grafik med links!
Hvilken browser gør det rigtigt? - og hvad skal jeg gøre for at få Mozilla
til at lade være med at understrege billeder? Det ser ikke smart ud!
Jeg har søgt løsningsforslag på html.dk, men fandt ikke noget brugbart.

For at I kan se mit problem, har jeg uploadet en lille testside:
http://www.galleritheut.frac.dk/vadehav/slides/test.html

Med venlig hilsen
og på forhånd tak til dem som gider kigge på det!
--
Jørgen Peter Kjeldsen,
amatørwebdesigner

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 15-03-04 23:59

"Jorgen Peter Kjeldsen" <admin@prinzapolka.dk> skrev

> [...]
> men det ønsker jeg stadig, at *tekst*-links skal!
> I modsætning til Mozilla sætter IE ikke streg under grafik med links!

Det er Mozilla, der gør det rigtige (læs: det, du har defineret i css)

> - og hvad skal jeg gøre for at få Mozilla
> til at lade være med at understrege billeder? Det ser ikke smart ud!

Du skal først fjerne den generelle understregning af links i din css.
Derefter laver du dette i css:

img{
border:none
}
a.tekst:link, a.tekst:active, a.tekst:visited{
tekst-decoration:underline;
}
a.tekst:hover{
color:definer_en_anden_farve_end_defaultværdien;
}

Derefter skal du i html lave dine tekstlinks sådan:

<a class="tekst" href="foo.htm">Foo</a>

Erik Ginnerskov
http://hjem.get2net.dk/egin

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 16-03-04 00:29

"Erik Ginnerskov" <egin@spam.invalid> skrev :

> [...]
>}
>a.tekst:hover{
>color:definer_en_anden_farve_end_defaultværdien;

Nu har jirgen jo defineret fire forskellige ting på a, så det må
skulle skrives hver for sig.

Og så skal Jorgen ændre rækkefølgen tiæ
link
visited
hover
active, da ellers ikke vil blive vist korrekt.

>Derefter skal du i html lave dine tekstlinks sådan:
>
><a class="tekst" href="foo.htm">Foo</a>

Så kommer der jo ikke link på billedet, som det er ønsket (vil
jeg regne med).

Men selvf. har du fat i det rigtige, brug text-decoration: none
på links og så sætte understregning på tekst.

Enten med inline eller i en class.

--
Knud

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 16-03-04 01:18

"Knud Gert Ellentoft" <ellentoft@mail.tele.invalid> skrev

> Og så skal Jorgen ændre rækkefølgen tiæ
> link
> visited
> hover
> active, da ellers ikke vil blive vist korrekt.

Det ville være rigtigt, hvis de fire tilstande skulle defineres hver for
sig. Men skal kun hover være anderledes end de andre (sådan, som jeg viste),
er den af mig viste rækkefølge god nok

Erik Ginnerskov
http://hjem.get2net.dk/egin

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 16-03-04 01:23

> [...]

>sig. Men skal kun hover være anderledes end de andre (sådan, som jeg viste),

Jorgen havde lige netop fire forskellige definitioner.
--
Knud

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 16-03-04 09:01

"Knud Gert Ellentoft" <ellentoft@mail.tele.invalid> skrev

> Jorgen havde lige netop fire forskellige definitioner.

Det havde jeg så bare ikke kigget efter. Jeg gav en besvarelse ud fra det,
der stod direkte i hans indlæg. Jeg beklager min dovenskab.

Erik Ginnerskov
http://hjem.get2net.dk/egin

Fra : Jorgen Peter Kjeldse~

Dato : 16-03-04 15:03

Til Knud og Erik!

takker jer begge dybt (og bukker) for tid og energi til at hjælpe!
Går nu i gang med at korrigere mine fejl på alle siderne...

venlig hilsen
Jørgen Peter Kjeldsen

Fra : Jorgen Peter Kjeldse~

Dato : 16-03-04 15:01

> Men selvf. har du fat i det rigtige, brug text-decoration: none
> på links og så sætte understregning på tekst.
> Enten med inline eller i en class.

TAK, det var det der slog hovedet på sømmet!
Pokkers at det skal være så besværligt, nu skal jeg til at tilføje sådan en
class på alle mine tekst-links!
Men jeg kunne jo bare have lært det ordentligt fra starten.

Endnu en gang en stor tak for hjælpen!

vh
Jørgen Peter Kjeldsen

Fra : Lobais

Dato : 17-03-04 19:49

Mon, 15 Mar 2004 23:36:45 +0100. skrev Jorgen Peter Kjeldsen:

> Jeg har søgt løsningsforslag på html.dk, men fandt ikke noget brugbart.
Kan du ikke bare skrive "a:hover img { border:none; text-decoration:none; }"?

--
Thomas
- "Videnskab uden religion er lam,