Konvektion omkring et lodret rør?
Fra : //zigge

Dato : 15-03-04 03:16

Hej.

Jeg tænker på at bygge en luft/vand varmeveksler bestående af lodrette
kobberrør. Jeg vil gerne lave lidt beregninger før jeg køber 4 kilometer
rør, så måske er der en her der kan hjælpe?

Konstruktionen er tænkt som en modstrøms varmeveksler af et antal 2,3m lange
lodrette kobberrør med en diameter på Ø10mm udvendigt og en godstykkelse på
1mm. Rørene placeres cirkulært med en indbyrdes afstand sådan at de ikke
påvirker hinanden og en radius afhængigt af antallet af rør. Som
udgangspunkt vil der være et flow på 250 liter vand/minut gennem
varmeveksleren fordelt ens på alle rørene. Temperaturen på vandet er
afhængig af afkølingen, da det recirkuleres med en påvarmning på 15 - 300
Watt. Den omgivende temperatur er 19 grader ved bunden og 22 grader ved
toppen af varmeveksleren. Varmevekslingen sker ved fri konvektion af den
opstigende luft omkring rørene.

Desværre er det ikkee lykkedes at finde et sted på nettet der giver mig
hjælp til beregningen, så måske er der en her der vil lave beregningen for
mig eller kan pege mig i den rigtige retning? Evt. ved et freeware program,
en god bog eller hjælp med formler og beregninger.

Mvh
//zigge

Fra : Christian

Dato : 15-03-04 12:23

> [...]
> mig eller kan pege mig i den rigtige retning? Evt. ved et freeware program,
> en god bog eller hjælp med formler og beregninger.

Jeg er noget usikker på hvad det er du søger hjælp til. Hvis du
allerede kender dine temperaturer og dit flow, hvad vil du så vide?

Men hvis du selv vil beregne hvad du så end mangler, så prøv
biblioteket. Tag den termodynamikbog du synes ser interessant ud og du
vil finde hvad du søger. Du kan evt. gøre det let for dig selv ved at
tage bøger som grundbogen fra DANVAK eller en ståbi. Det er bøger som
ikke er så dybdegående men levere oplysninger nok til en god
approximeret løsning. Søg under varmeovergang, konvektion,
varmeledning, konduktion og den slags. Du får også brug for nogle
dimensionsløse tal som Nusselt-tal (Nu), Grashoff-tal (Gr),
Prandtl-tal (Pr) som dog kan sættes til ca. 0.7 i dit tilfælde. Og så
skal du lede efter en passende korrelation for varmeovergangstallet
for strømning langs rør. Disse korrelationer som er baseret på
empiriske værdier fås i hobetal, så vær bevidst om at finde et der
passer bedst muligt på til setup. Led feks. i opslagsværker som VDI og
HEDH. Og husk at checke for området korrelationerne gælder i (typisk
dimensioneret udfra hastigheder og temperatur).

Fra : //zigge

Dato : 15-03-04 12:42

"Christian" <allettidersigen@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Jeg er noget usikker på hvad det er du søger hjælp til. Hvis du
> allerede kender dine temperaturer og dit flow, hvad vil du så vide?

Jeg sidder kun med en lille lommebog og der er kun angivet beregninger for
plane flader, men min fornemmelse siger mig at det ikke giver en god
approximation i forhold til et rør af beskeden tykkelse, hvor den opstigende
luft ligesom hjælper sig selv op ad røret... hvis du forstår min mening
Kan man bare regne ud fra overfladen udfoldet?

> Men hvis du selv vil beregne hvad du så end mangler, så prøv
> biblioteket.

Takker for hint'sne, jeg vil ned og lure på biblioteket.

Mvh
//zigge

Fra : Christian

Dato : 15-03-04 15:33

> Kan man bare regne ud fra overfladen udfoldet?

Nix. Som du selv fornemmer så duer det ikke hvis rørets diameter er
lille.

> Takker for hint'sne, jeg vil ned og lure på biblioteket.

Håber at det hjælper.

Husk at give dine vekslerrør finner på, på luft siden. Det øger
effektoverførslen.

Du kan måske bruge andres designs til et start gæt på din
varmeveksler. Feks. en køler fra en bil kunne et godt startpunkt for
dig eller en god gammeldaws kalorifer (sådan en som hænger i gamle
støvede bygninger med et varmtvandsrør tilsluttet og en blæser som
lufter de varme rør). Du kan så når du har luret i DANVAK regne dig
frem til hvad der virker bedst for dig og afprøve virkningsgraden for
forskellige designs.
Og hvis du skal bruge den i frostvejr skal du måske også tænke på
hvordan du vil af-ise den. Nogle køleskabe gør jo det at de vender
flowet i veksleren for at fjerne isen.

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 15-03-04 19:42

//zigge wrote:

> [...]
> kobberrør. Jeg vil gerne lave lidt beregninger før jeg køber 4 kilometer
> rør, så måske er der en her der kan hjælpe?

Jeg kan ikke umiddelbart hjælpe, men projektet lyder spændende så jeg håber
at du evt. vil lægge noget dokumentation ud efterhånden her i gruppen eller
tage nogle digital-kamera billeder eller noget som du vil dele...

Hvad skal varmeveksleren bruges til?

mvh.
Martin Jørgensen

Fra : //zigge

Dato : 16-03-04 10:40

"Martin Jørgensen" <unoder.spam@jay.spam.net> skrev i en meddelelse

> [...]
eller
> tage nogle digital-kamera billeder eller noget som du vil dele...

Varmeveksleren skal bortskaffe spildvarmen fra min PC, ideen er at jeg vil
lave en lille sokkel hvor pumpen sidder i og lade rørvarmeveksleren stå
ovenpå den. Grunden til at jeg vil lave det sådan, er at jeg nu, køre med en
bilkøler som varmeveksler i et meget stort kabinet. Det kræver at jeg har en
blæser på systemet til at trække luften igennem køleren - den vil jeg af
med. Kommer jeg af med køler og pumpe i kabinettet, kan jeg bygge et nyt
kabinet der er meget mindre. Du kan se mit nuværende kabinet på
www.sitecenter.dk/zigge

Mvh
//zigge

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 16-03-04 19:05

//zigge wrote:
-snip-

> [...]
> jeg af med. Kommer jeg af med køler og pumpe i kabinettet, kan jeg bygge
> et nyt kabinet der er meget mindre. Du kan se mit nuværende kabinet på

Det ser avanceret ud...

Og dit CO2-laser-projekt ser godtnok spændende ud. Er det sådan noget du
laver til dagligt eller er det bare "for sjov" som jeg kan se du skriver

Hvis jeg havde godt med plads derhjemme, kan jeg da godt se det sjove i at
lave sådan en

Måske er der nogen virksomheder som du kan sælge dine ideer til?

mvh.
Martin Jørgensen

Fra : //zigge

Dato : 16-03-04 20:00

> [...]
> lave sådan en
>
> Måske er der nogen virksomheder som du kan sælge dine ideer til?

Laseren var kun for sjov, og for at lære lidt mere om lasere og højspænding.

Hvis du kender nogen der kunne være interesserede må du endelig sige til, da
jeg lige er blevet ledig

Mvh
//zigge

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 17-03-04 19:48

//zigge wrote:

> [...]
-snip-
> Hvis du kender nogen der kunne være interesserede må du endelig sige til,
> da jeg lige er blevet ledig

Jeg har fortsat tråden i en privat mail.....

mvh.
Martin Jørgensen