Trådløstnetværk "Line Of Sight" landkort a~
Fra : Jørgen Mikkelsen

Dato : 14-03-04 22:54

Hej All

Er der nogen som kan fortælle hvor det er muglighed for at få lavet
kort over bakker osv imellem to punkter hvor jeg gerne ville lave en
trådløsforbindelse for at se om der er Line Of Sight

Håber at nogen kan hjælpe mig

Hilsen

Jørgen M.

Ps. for email til mig så fjern 123 i mail adrassen

Fra : Arne Keller

Dato : 15-03-04 09:24

Jørgen Mikkelsen wrote:
> [...]
> kort over bakker osv imellem to punkter hvor jeg gerne ville lave en
> trådløsforbindelse for at se om der er Line Of Sight

Kontakt en lokal landinspektør, de lever blandt andet af at lave sådanne
kort.

--
Arne Keller
Jeg utaler mig på Usenet bare om min egen personlige mening.

Fra : Ukendt

Dato : 15-03-04 16:19

"Arne Keller" <arne@kellernet.org> wrote in message

> Kontakt en lokal landinspektør, de lever blandt andet af at lave sådanne
> kort.

Hvorfor ikke bare stå der hvor man vil have antennen og se om man kan se det
andet punkt ? så der jo line of SIGHT ! :)

Fra : Mads Bahrt

Dato : 15-03-04 17:39

testpersonen wrote:

> Hvorfor ikke bare stå der hvor man vil have antennen og se om man kan se det
> andet punkt ? så der jo line of SIGHT ! :)

Du har delvist ret:
Med de danske regler for tilladt udstråling burde man altid kunne se til
det punkt man skal kommunikere med. Jeg har dog læst om nogle folk i USA
der lavede links over så store afstande at det, kombineret med
almindelig dis, gjorde at de ikke kunne se til målet, men måtte dreje
ind efter en beregnet retning og elevation og dereter fininstille ved
hjælp at et apparat til at aflæse signalstyrke. Dette kan jeg dog
dårligt forestille mig i Danmark, grundet den lavere tilladte udstråling.

MVH
Mads

Fra : Thunderbird [7100]

Dato : 15-03-04 17:40

On Mon, 15 Mar 2004 17:38:32 +0100, Mads Bahrt <mads_bahrt@hotmail.com>
wrote:

> [...]
>hjælp at et apparat til at aflæse signalstyrke. Dette kan jeg dog
>dårligt forestille mig i Danmark, grundet den lavere tilladte udstråling.

Det findes. Det bruges på min nuværende og gamle skole.

Der brugte skolerne et radio link imellem deres 2 bygninger. Og hvoran
de lige har funder LOS er mig en gåde, med mindre at man sætter
masterne/antenneren højt nok op.
Flemming Jacobsen

Fra : Mads Bahrt

Dato : 16-03-04 00:10

Thunderbird [7100] wrote:
> [...]
>
> Der brugte skolerne et radio link imellem deres 2 bygninger. Og hvoran
> de lige har funder LOS er mig en gåde, med mindre at man sætter

Jeg er helt med på at man godt kan lave et radiolink med trådløst
netværksudstyr. Min pointe er blot at radiolinket ikke kan være længere
end at du i hvert fald burde kunne se fra antenne til antenne med
kikkert - længere er det næppe. Og hvis det er længere - er du sikker på
at der er tale om 802.11b/g udstyr, og ikke på en "rigtig"
radiolink-teknologi?

MVH
Mads

Fra : Thunderbird [7100]

Dato : 16-03-04 10:53

On Tue, 16 Mar 2004 00:10:21 +0100, Mads Bahrt <mads_bahrt@hotmail.com>
wrote:

> [...]
>kikkert - længere er det næppe. Og hvis det er længere - er du sikker på
>at der er tale om 802.11b/g udstyr, og ikke på en "rigtig"

Så vidt jeg kan huske så strækker radiolinket sig over 4-5 km. Men ved
så ikke om de stadig kører over 802.11x teknologi eller en decideret
radiolink teknologi.
Flemming Jacobsen

Fra : Arne Keller

Dato : 15-03-04 20:07

testpersonen wrote:
> "Arne Keller" <arne@kellernet.org> wrote in message

> Hvorfor ikke bare stå der hvor man vil have antennen og se om man kan se det
> andet punkt ? så der jo line of SIGHT ! :)

En del har betalt dyre lærepenge for at tro på det du siger

Line of sight har ingenting at gøre med om man kan se fra a til b.

Søg lidt på trådløse net og first fresnell zone
f.eks:
http://huizen.deds.nl/~pa0hoo/helix_wifi/linkbudgetcalc/wlan_budgetcalc.html

Mit første svar er faktisk det rigtige ved lange længder.
Det levende Danmarkskort er et billigt alternativ hvor man selv kan
tælle højdekurver, kortet fortæller dog ingenting med sikkerned og viser
heller ikke højder af bygninger og planter.

Selv ved kortere længder på et par kilometer kan det være _meget_ svært
at se ham som står i den anden ende.

Fra : Jan Bachman

Dato : 15-03-04 20:22

>Line of sight har ingenting at gøre med om man kan se fra a til b.
Jeg skulle lige til at råbe op over den sætning, men lidt søgning på
nettet viser jo at du har ganske ret.

"Visible line of sight" versus "radio line of sight".
Interessant...

Faldt over en artikel om samme emne:
http://www.findarticles.com/cf_dls/m0CMN/n5_v35/20617472/p1/article.jhtml

/Jan

Fra : Arne Keller

Dato : 16-03-04 08:27

Jan Bachman wrote:

> Jeg skulle lige til at råbe op over den sætning, men lidt søgning på
> nettet viser jo at du har ganske ret.

Ja det er en dejlig følelse

> "Visible line of sight" versus "radio line of sight".
> Interessant...
>
> Faldt over en artikel om samme emne:
> http://www.findarticles.com/cf_dls/m0CMN/n5_v35/20617472/p1/article.jhtml

Den beskrivelse passer næsten 100% på hvordan jeg lærte dette, bortset
fra at jeg troede en lille forhindring i fresnell zonen ikke havde
betydning.

Der mangler dog nogle ting:
- det med at forklare kunden at han aligevel ikke fik et trådløst link.
- det med at sætte masten op og fjerne den da det ikke fungerede.
- det med at forklare min chef krediteringen til kunden.
- afskrivning af tidsforbrug, kraftigere antenner osv.

Det er lærepenge som man kan forstå og _husker_ !

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 16-03-04 19:01

> En del har betalt dyre lærepenge for at tro på det du siger
>
> Line of sight har ingenting at gøre med om man kan se fra a til b.
>
> Søg lidt på trådløse net og first fresnell zone

Hvis hvis jeg forstår det rigtigt, så er det jo at antennen skal have frit
udsyn i hele dens synsfelt.. hvis antenne modtager/sender med fx. 80grader,
så er det jo klart der bliver dæmpet en del hvis der ikke er frit forude..
Men hvis antennen af de kraftige med ca. 5grader spredning.. Så må det da
næsten ikke noget at betyde.. Det er vel logisk?

Fra : Arne Keller

Dato : 16-03-04 20:53

Bjarke Hansen wrote:
> [...]
> Men hvis antennen af de kraftige med ca. 5grader spredning.. Så må det da
> næsten ikke noget at betyde.. Det er vel logisk?

Åbenbart ikke.

Det har ingenting med antennens åbning at gøre, mellem de to antenner
skal der være en fri fresnell zone, ellers er der meget stor chance for
at det aldrig kommer til at fungere.