Problem med frames og xhtml
Fra : Flare

Dato : 14-03-04 23:10

I know know. Frames sux. Men det er en opgave til skolen.

Der skal skrives en strict / transitional og en framset.

altså med doctype:
<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Frameset//EN"
"http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-frameset.dtd">

Men da jeg jo ikke må angive det ene eller det andet som som frameborder
etc. skal jeg vel styre det med css fx. i et inline style tag. Men hvirdan
faen gør jeg? Css ser ud til at prelle af på frameset tagged.

Hvordan får jeg sat frameborder = 0 og noresize til true på en valid måde?
Det må sgu da kunne lade sig gøre når der findes en doctype til det.

Mvh
Anders Jacobsen

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 15-03-04 01:01

"Flare" <nomail@sorry.dk> skrev

> Hvordan får jeg sat frameborder = 0 og noresize til true på en valid måde?
> Det må sgu da kunne lade sig gøre når der findes en doctype til det.

www.hjemmesideskolen.dk/html/frameset.asp

Erik Ginnerskov
http://hjem.get2net.dk/egin

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 15-03-04 01:15

"Erik Ginnerskov" <egin@spam.invalid> skrev :

> www.hjemmesideskolen.dk/html/frameset.asp

Problemet er bare, at der bruges ikke-valid kode og det er det
spørgeren forsøger at undgå at bruge.

F.eks. kan man ikke med valid kode lave et frameset, hvor border
ikke er synlig.
--
Knud

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 15-03-04 01:20

"Knud Gert Ellentoft" <ellentoft@mail.tele.invalid> skrev

> Problemet er bare, at der bruges ikke-valid kode og det er det
> spørgeren forsøger at undgå at bruge.
>
> F.eks. kan man ikke med valid kode lave et frameset, hvor border
> ikke er synlig.

Mig bekendt er koden valid nok - jeg har godt nok ikke forsøgt at validere
den som xhtml 1.0 frameset, kun html 4.01 frameset.

Det giver bare ikke en helt usynlig border mellem de enkelte frames, der
kommer en tynd hvid streg. Men der kommer ikke den sædvanlige 3D-agtige kant
mellem de enkelte frames.

Men hvis siden ellers er hvid, ser man ikke border.

Erik Ginnerskov
http://hjem.get2net.dk/egin

Fra : Flare

Dato : 15-03-04 02:04

> Problemet er bare, at der bruges ikke-valid kode og det er det
> spørgeren forsøger at undgå at bruge.

Det kan validere så længe man ikke sætter frameborder på frameset men blot
på selve frame taggene

> F.eks. kan man ikke med valid kode lave et frameset, hvor border
> ikke er synlig.

Og det resultet præcis i den vide streg langs borderkanten....på min fine
pastelbrune baggrund...Så jeg må forsvarer mit valg at afvige fra Xhtml
Frameset validering på et punkt med gode argumenter i baghånden.

Mvh
Anders

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 15-03-04 10:39

Knud Gert Ellentoft skrev:

> Problemet er bare, at der bruges ikke-valid kode

Hvor? Erik har glemt at lukke <title> korrekt (der står </> i
stedet for </title>), men resten af koden validerer fint.

> F.eks. kan man ikke med valid kode lave et frameset, hvor border
> ikke er synlig.

Både frameborder og noresize er gyldige parametre i (x)html
frameset. Problemet med den synlige frameborder er kun aktuelt hvis
man benytter en anden baggrundsfarve end hvid (eller hvis man
benytter baggrundsbilleder der skal støde helt sammen).
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 15-03-04 14:21

Jens Gyldenkærne Clausen <jens@gyros.invalid> skrev :

>Hvor? Erik har glemt at lukke <title> korrekt (der står </> i
>stedet for </title>), men resten af koden validerer fint.

Jeg huskede forkert, hvilket jeg beklager.
--
Knud

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 16-03-04 00:45

"Jens Gyldenkærne Clausen" <jens@gyros.invalid> skrev

> Hvor? Erik har glemt at lukke <title> korrekt (der står </> i
> stedet for </title>), men resten af koden validerer fint.

En smutter, jeg har overset. Jeg iler med at rette.

Erik Ginnerskov
http://hjem.get2net.dk/egin

Fra : Christian

Dato : 15-03-04 07:36

Flare wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> I know know. Frames sux. Men det er en opgave til skolen.

Fordi det er noget til skolen kan det da godt laves ordentligt?! Prøv at
læse denne artikel:http://www.html.dk/artikler/00001/ der er en teknikker
med og uden serverside. Og JavaScript er alt at foretrække fremfor frames,
det er i hvert fald min mening.

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Flare

Dato : 15-03-04 10:28

> Fordi det er noget til skolen kan det da godt laves ordentligt?!

Enig. Men opgaven gik ud på at lave en verison med XHTML Strict,
Transitional og en udgave med frames...Så er der ligsom ikke meget ved
serverside teknologier...Desværer

Mvh
Anders