Gl. karakterskala Ug ==> Tg
Fra : BENT J?RGENSEN

Dato : 14-03-04 22:53

Hej er der en der kan hjælpe mig med at fortolke
Jeg er ved at sammenfatte nogle ord om fortiden til læsning i fremtiden,
hvordan kan jeg efter 13 skalaen beskrive:
"godt" og "Mgodt" eller "Ugodt"
Meget gerne hele skalaen da emnet sikkert har almen interesse.
Med venlig hilsen
Bent
bjoe@e-box.dk

Fra : Kurt Hansen

Dato : 14-03-04 23:17

14 Mar 2004 13:52:59 -0800, skrev BENT J?RGENSEN:

> [...]
>hvordan kan jeg efter 13 skalaen beskrive:
> "godt" og "Mgodt" eller "Ugodt"
>Meget gerne hele skalaen da emnet sikkert har almen interesse.

Jeg forstår ikke helt spørgsmålet. Beskrivelsen af de enkelte trin på
13-skalaen finder du bl.a. her:
http://www.sdu.dk/Nat/Chem/educ/13-skala.html

Den gamle skala (ug, mg o.s.v.) hed "Ørsteds skala", så prøv at Google
lidt efter det.

Venlig hilsen
Kurt Hansen
kurt/snabel-a/towle/punktum/dk

Fra : aafe

Dato : 14-03-04 23:19

On 14 Mar 2004 13:52:59 -0800, BJOE@e-box.dk (BENT J?RGENSEN) wrote:

> [...]
>hvordan kan jeg efter 13 skalaen beskrive:
> "godt" og "Mgodt" eller "Ugodt"
>Meget gerne hele skalaen da emnet sikkert har almen interesse.

ug   13: For den usædvanlig selvstændige og udmærkede præstation
ug-   11: For den udmærkede og selvstændige præstation
mg+   10: For den udmærkede, men noget rutineprægede præstation
mg   09: For den gode præstation, der ligger lidt over middel
mg-   08: For den middelgode præstation
g+   07: For den ret jævne præstation, der ligger lidt under middel
g   06: For den netop acceptable præstation
g-   05: For den usikre og ikke tilfredsstillende præstation
tg   03: For den meget usikre, meget mangelfulde og
utilfredsstillende præstation
slet   00: For den helt uantagelige præstation

ug   =    ualmindelig godt
ug-   =   ualmindelig godt med en pil nedad
mg+   =   meget godt med en pil opad
mg   =   meget godt
mg-   =   meget godt med en pil nedad - standard præstationen
g+   =   godt med en pil opad
g   =   godt
g-   =   godt med en pil nedad
tg   =   ?
slet   =   dumpet

mvh
Arne

Fra : aafe

Dato : 14-03-04 23:31

On Sun, 14 Mar 2004 23:18:32 +0100, aafe wrote:

> [...]
>tg   03: For den meget usikre, meget mangelfulde og
>utilfredsstillende præstation
>slet   00: For den helt uantagelige præstation

Her skal det måske lige bemærkes, at jeg har gengivet den gamle skala
som den blev brugt hvor jeg gik i skole i sin tid, men under g- havde
den oprindelige skala - før 1943 - egentlig flere trin end tg og slet,
nemlig: tg+ tg tg- mådeligt+ mådeligt mådeligt- slet+ slet

Den modificerede skala - fra min tid - blev brugt fra 1943 til 1963.

mvh
Arne

Fra : Jens M. Jensen

Dato : 15-03-04 01:59

aafe <intet@svar.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:r6m9505p1dljrq8r830l3m77h47cth1229@4ax.com...

> [...]
> mg+ = meget godt med en pil opad
> mg = meget godt
> mg- = meget godt med en pil nedad - standard præstationen

tg = tåleligt godt

mvh. Jens Møller Jensen

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 15-03-04 17:07

Jens M. Jensen skrev:
> tg = tåleligt godt

Nixen.

tg = temmelig godt

--
Med venlig hilsen Herluf Holdt

Fra : aafe

Dato : 15-03-04 17:49

On Mon, 15 Mar 2004 01:59:29 +0100, "Jens M. Jensen" wrote:

>tg = tåleligt godt

Fint - jeg rendte ellers rundt med en opfattelse af, at det betød
"temmelig godt", men det matcher ikke så godt med den betydning vi i
dag lægger i ordet "temmelig". Der lyder "tåleligt" straks mere
plausibelt.

med venlig hilsen
Arne

Fra : Kurt Hansen

Dato : 15-03-04 20:51

Mon, 15 Mar 2004 01:59:29 +0100, skrev Jens M. Jensen:

>tg = tåleligt godt

Ikke ifølge dansk sprognævn. Se <http://www.dsn.dk/nfs/2003-4.htm> i
afsnittet "Rigtigt kort" og underrubrikken "Udgåede forkortelser".

Tg betød "temmelig godt".

Fra : aafe

Dato : 15-03-04 20:57

On Mon, 15 Mar 2004 20:50:57 +0100, Kurt Hansen wrote:

>Tg betød "temmelig godt".

Men, det var jo ikke temmelig godt. Tværtimod var det jo temmelig
dårligt

Jeg tror at brugen/betydningen af ordet "temmelig" må have undergået
en forandring i tidens løb, og derfor synes egentlig at ordet
"tålelig" er et bedre valg i vor tid

med venlig hilsen

Arne

Fra : dannebrog

Dato : 15-03-04 23:30

Absolut. Temmelig betyder ret, idet ret også har ændret betydning, dog
opad - i hvertfald i ungt slang.

Det her brød er ret godt, betyder, at det er fantastisk.

Temmelig godt er ret godt, altså ikke så godt, som man kunne ønske sig, men
dumpet kan der på den anden side heller i være tale om.

Der er forskel på, hvad man forventede; min mors forældre forventede, at hun
havde ug'er omtrent hele vejen igennem. Hun skulle helst være nr. 1 - til
nød nr. 2 i klassen, meeeen noget andet er de tg'er hun fik i tysk....

Nå, men ug svarer bestemt ikke til 13. Snarere til 10 eller 10 pil opad.
Sådan som jeg har forstået det....

--
Ulrich Alster Klug
København - Denmark

http://www.dk-yeoman.dk
dannebrog@dk-yeoman.dk

Fra : Michael Lund

Dato : 14-03-04 23:21

Dette er hentet fra undervisningsministerets hjemmeside, hvorpå der må kan
hentes mere af interesse.
http://pub.uvm.dk/2004/eksamener/4.html

Ørsteds skala har 16 trin: ug(-), mg(±), g(±), tg(±), mdl(±), slet(+). Heraf
svarer de 9 trin til karakterer under bestågrænsen, dvs. fra g- og nedefter.
Den er desuden konstrueret således, at karakterer under bestågrænsen indgår
med væsentlig større vægt i beregning af gennemsnittet end karakterer over
bestågrænsen. For eksempel er gennemsnittet af ug og slet karakteren mdl.
I 1943 blev det forsøgt at rette op på disse forhold blandt andet ved at
fjerne karaktererne mdl- og slet+ samt tildele nye talværdier til de enkelte
karakterer ved gennemsnitsberegningen. Tendensen til "opadglidning"i brugen
af skalaen, således at de mange lave karakterer ikke blev benyttet,
fortsatte på trods af denne justering.

Dette - at skalaen ikke blev benyttet fuldt ud - var hovedårsagen til, at
den blev afskaffet i 1963.

Mvh.

Michael Lund

Fra : Jens M. Jensen

Dato : 17-03-04 00:58

Michael Lund <miclu@mail.dk> skrev i en nyhedsmeddelelse:
> Ørsteds skala har 16 trin: ug(-), mg(±), g(±), tg(±), mdl(±), slet(+).

Jeg tror faktisk der var en ret liberal - eller skiftende ? - brug af
karakterangivelser. Jeg har mine forældres karakterblade fra deres
lærereksamener fra Silkeborg Seminarium (ja-ja, de var lærere begge to, lige
som den forrige generation i familien havde en del lærere. Og den forrige
igen ... osv. tilbage til en Søren Peter Møller (f. Nielsen) på Eskær Hede
og Rimmerne i Vendsyssel omkring 1870 - altså et vist materiale at tage af
.

I mine forældres karakterblade fra 1953 og -54 bruges ikke '...+' og
'...-' -karakterer, men derimod '...x' og '...?' kaldet henholdsvis
'...kryds' og '...spørs'. Med den nomenklatur var rækken altså ug, ug?, ugx,
mg, mg?, mgx, g, g? ... osv. som så i øvrigt blev regnet om til et antal
point, som igen blev til en kvotient, som så endelig blev regnet om til én
hovedkarakter!

mvh. Jens Møller Jensen
Toftlund

Fra : Helmer Christiansen

Dato : 14-03-04 23:43

"BENT J?RGENSEN" <BJOE@e-box.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> hvordan kan jeg efter 13 skalaen beskrive:
> "godt" og "Mgodt" eller "Ugodt"
> Meget gerne hele skalaen da emnet sikkert har almen interesse.

En tekstramme på Undervisningsministeriets hjemmeside har en historik om
indførelsen af 13-skalaen (http://pub.uvm.dk/2004/eksamener/4.html):

[...]

Efter afskaffelsen af 13-kriteriet (1989) er dumpegrænsen efter 13-skalaen
6,0.

Så "godt" = 6,0

---
Helmer Christiansen

Fra : Anni Skov Christense~

Dato : 15-03-04 15:39

"Helmer Christiansen" <helmer.christiansen@FJERNDETTEoncable.dk> wrote in
message news:4054e00f$0$27460$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> [...]
>
> ---
> Helmer Christiansen
>
> Man kan ikke direkte oversætte, da ug kunne gives for en præstation hvor
man kunne bogens tekst udenad. Man behøvede ingen selvstændige tanker for at
få ug. Bl. a. derfor blev den nye skala indført hvorefter eftertanke og
ekstraviden kunne belønnes. Der blev sagt, at der var gået inflation i høje
karakterer. Jeg er selv blevet bedømt efter begge skalaer, og de første år
lå man meget fast på at klassernes gennemsnit ikke måtte overstige 8 som var
blevet vedtaget som gennemsnitskarakter. Senere gik der vist lige så meget
inflation i 13skalaen som i den gamle. lærerne ville jo ikke være skyld i at
kun meget få kunne opnå de gennemsnit der forlangtes for at komme til
videregående uddannelser
Venlig hilsen
Anni Skov Christensen

Fra : Ove Kühn

Dato : 15-03-04 20:35

Der hvor jeg i mellemskole opererede man med både positive og negative
karakterer. "Slet" var således -23.
Ove Kühn
"Anni Skov Christensen" <ascslet@christensen.mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
at
> kun meget få kunne opnå de gennemsnit der forlangtes for at komme til

---

Fra : dannebrog

Dato : 15-03-04 23:39

Ja, men Ørstedskalaen og ug-skalaen, eller hvad den rettelig måtte hedde, er
to forskelige ting, sådan set. De benævnelser, vi ser i kirkebøgerne ved
konfirmationen har intet med Ørsted-skalaen at gøre, selvom der efter
skolernes indførelse i 1814 hurtigt kom system i bevævnelserne ved
karaktergivningen.

Desuden fandtes også en 6-skala; den blev både min oldefar bedømt efter ved
realeksamen og ved den lille og den udvidede maskinisteksamen. Og også min
morfar, da han tog mellemskole og realeksamenerne (født 1901).

Og jeg giver helt klart Anni ret. UG er hvad den perfekte, men dog kun
reproducerende elev måtte kunne forventes at kunne præstere. At kunne
anvende det indlærte stof på den måde, man idag lægger så stor vægt på,
indgik vist ikke meget.... Og kunne ikke honoreres.

6 er beståelseskriteriet for en eksamens gennemsnit, d.v.s. at 5 (vist også
03?) og 6-taller akcepteres, hvis bare gennemsnittet er 6 eller derover.

At have adgangsbegrænsing fastast efter opnået karaktergennemsnit ved
ungdomsuddannelserne giver ingen mening, da en bestået elev burde kunne
gennemføre enhver af de uddannelser, som ungdomsuddannelsen berettiger
til....

Endelig har jeg oplevet, at et enkelt fag, da jeg læst til Ha-m
(civiløkonomi) blot bedømtes med bestået / ikke bestået, der blev ikke givet
karakterer efter 13-skalaen...

--
Ulrich Alster Klug
København - Denmark

http://www.dk-yeoman.dk
dannebrog@dk-yeoman.dk

Fra : Kurt Hansen

Dato : 16-03-04 07:16

Mon, 15 Mar 2004 23:38:44 +0100, skrev dannebrog:

>Desuden fandtes også en 6-skala; den blev både min oldefar bedømt efter ved
>realeksamen og ved den lille og den udvidede maskinisteksamen. Og også min
>morfar, da han tog mellemskole og realeksamenerne (født 1901).

På Struer Tekniske Skole blev der brugt en skala der gik fra +7 til
-5. Jeg ved det, for jeg fik -5 i metalurgi da jeg gik der i
begyndelsen af 70'erne

Fra : Poul F. Andersen

Dato : 16-03-04 08:46

"Kurt Hansen" <kurt@FJERNDETTEtowle.dk> skrev i en meddelelse
> Mon, 15 Mar 2004 23:38:44 +0100, skrev dannebrog:

> På Struer Tekniske Skole blev der brugt en skala der gik fra +7 til
> -5. Jeg ved det, for jeg fik -5 i metalurgi da jeg gik der i
> begyndelsen af 70'erne

Jamen det var da helt fortjent Kurt -
du kan jo ikke engang stave til metallurgi )

Venligst
Poul F. Andersen

Fra : Ebbe Hansen

Dato : 16-03-04 11:25

On Tue, 16 Mar 2004 08:45:40 +0100, "Poul F. Andersen"
<paogba@oncable.dk> wrote:

>Jamen det var da helt fortjent Kurt -
>du kan jo ikke engang stave til metallurgi )
>
>Venligst
>Poul F. Andersen

Og hvad med den røvfuld vi fik hver 14 dag ?
trak den ned,-undtaget i bukserne
mvh Ebbe

Fra : Kurt Hansen

Dato : 16-03-04 11:46

Tue, 16 Mar 2004 08:45:40 +0100, skrev Poul F. Andersen:

>"Kurt Hansen" <kurt@FJERNDETTEtowle.dk> skrev i en meddelelse

>Jamen det var da helt fortjent Kurt -
>du kan jo ikke engang stave til metallurgi )

Hæ, hæ, ja min fortrængningsevne er formidabel

Fra : Bjarne Nørskov Saack

Dato : 17-03-04 12:49

In article <887963d4.0403141352.15da811b@posting.google.com>, BJOE@e-
box.dk says...

> Meget gerne hele skalaen da emnet sikkert har almen interesse.

Du kan læse om Østeds-skala på http://www.saack.dk/ord_oe.shtml, der kan
du også se hvilke værdier de enkelte karakterer havde.

* mvh *
* Bjarne Nørskov Saack *
* www.saack.dk *

Fra : Bjarne Nørskov Saack

Dato : 17-03-04 12:52

In article <MPG.1ac259a38f543a9a98968e@news.tele2adsl.dk>,
bjarneSLET@DETTE.saack.dk says...

> Du kan læse om Østeds-skala på http://www.saack.dk/ord_oe.shtml, der kan

Nå ikke lige UG i stavning. Der skulle have stået Ørsteds-skala.

* mvh *
* Bjarne Nørskov Saack *
* www.saack.dk *

Fra : Poul F. Andersen

Dato : 17-03-04 18:45

"Bjarne Nørskov Saack" <bjarneSLET@DETTE.saack.dk> skrev i en meddelelse
> In article <MPG.1ac259a38f543a9a98968e@news.tele2adsl.dk>,
> bjarneSLET@DETTE.saack.dk says...

> Nå ikke lige UG i stavning. Der skulle have stået Ørsteds-skala.

Det er jeg da lidt ked af
Hvis du mener, at Ørsted har lavet skalaen,
så hedder det Ørsteds skala, uden bindestreg.
Vi bor jo ikke i England ( endnu).

Forresten hedder du [Såk] eller [Sak] til efternavn?

Venligst
Poul F. Andersen

Fra : Bjarne Nørskov Saack

Dato : 17-03-04 19:10

In article <40588e9e$0$203$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>,
paogba@oncable.dk says...

> Forresten hedder du [Såk] eller [Sak] til efternavn?

Vi udtaler det Sak. Men om det er rigtigt er jo ikke til at vide, jeg
ved ikke hvordan det udtales i Tyskland, hvor det stammer fra.

* mvh *
* Bjarne Nørskov Saack *
* www.saack.dk *

Fra : Poul F. Andersen

Dato : 17-03-04 19:44

> In article <40588e9e$0$203$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>,
> paogba@oncable.dk says...

Du undlod at svare på første del af mit indlæg.
Hvorfor?

PFA

Fra : Bjarne Nørskov Saack

Dato : 17-03-04 19:56

In article <40589c66$0$241$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>,
paogba@oncable.dk says...

> Du undlod at svare på første del af mit indlæg.
> Hvorfor?

Jeg betragtede ikke lige første del som et spørgsmål, men det er ganske
rigtigt gamle H.C. Ørsted der fandt på skalaen. Uden bindestreg

* mvh *
* Bjarne Nørskov Saack *
* www.saack.dk *

Fra : Otto Chr. Thygesen

Dato : 17-03-04 14:45

> [...]

>hvordan kan jeg efter 13 skalaen beskrive:
> "godt" og "Mgodt" eller "Ugodt"
>Meget gerne hele skalaen da emnet sikkert har almen interesse.

Nedenstående værdier for de forskellige karakterer er taget fra mit
mellemskole eksamensbevis fra 1942 samt fra mit studentereksamensbevis
fra 1945. De tre tal ud for en karakter er adskilt med " | ".
Første tal er værdier, som anvendes ved udregning af års og
eksamenskarakterer på grundlag af særkarakterer og er ens for 1942 g
1945.
Andet tal er tallene, som anvendes ved beregning af gennemsnitstal for
års og eksamenskarakterer i 1942, tredie tal er samme tal, som de
anvendtes i 1945

ug 6 | 8 | 15
ug- 5 2/3 | 7 2/3 | 14 2/3
mg+ 5 1/3 | 7 1/3 | 14 1/3
mg 5 | 7 | 14
mg- 4 2/3 | 6 1/3 | 13 1/3
g+ 4 1/3 | 5 2/3 | 12 2/3
g 4 | 5 | 12
g- 3 2/3 | 3 2/3 | 10 2/3
tg+ 3 1/3 | 2 1/3 | 9 1/3
tg 3 | 1 | 8
tg- 2 2/3 | -1 1/3 | 5 1/3
mdl+ 2 1/3´| -4 1/3 | 2 2/3
mdl 2 | -7 | 0
mdl- 1 2/3 | -12 1/3 | udgået
slet+ 1 1/3 | -17 2/3 | udgået
slet 1 | -23 | -16

I 1955 gjalt den i 1942 anvendte skala fortsat ved afgangseksamen fra
Polyteknisk Læreanstalt.

M.v.h.
O.C.

Fra : Mogens Jørgensen

Dato : 19-03-04 14:10

Lige en efternøler mht. karakterer (efter hukommelsen - ingen garanti for
detaljerne):

I 1960 flyttede jeg til Hørsholm og kom på den lokale kommuneskole. Der blev
anvendt denne femtrins-skala:

ST - Særdeles tilfredsstillende
MT - Meget tilfredsstillende
T - Tilfredsstillende
KT - Knap tilfredsstillende
IT - Ikke tilfredsstillende

Iflg. flere indlæg kom 13-skalaen i 1963, og det passer meget godt med, at
skalaen her kun blev brugt i nogle få år.

Så sent som i 1968 reddede jeg mig mg+ i gennemsnit på handelsskolen (for
lige at få lejlighed til at prale af det), så den gamle skala har da holdt
ved i nogle år - i hvert fald ude i samfundet.

Mogens Jørgensen

Fra : Poul Erik Kjærgaard ~

Dato : 19-03-04 17:43

Ved opslag i min gamle karakterbog ser jeg at ved årsprøven 1943 i 1. m har
jeg fået et gennemsnit på 14,12 = mg og såvidt jeg husker var ug = 15.
Poul E. Larsen

---

Fra : jensaxel

Dato : 20-03-04 22:18

Da jeg gik ud af gymnasiet i 1964 brugte vi stadig Ørsteds skala:
UG=15
UG-=14 2/3
mg+=14 1/3
mg=14 hvor mg var den gode middelkarakter. Herfra gik det ned med 2/3 pr
karakter.
Så blev det dårligere.
mg-= 13 1/3
g+=12 2/3
g= 12
Herfra gik det ned med 4/3 pr karakter.
g-=10 2/3
tg+= 9 1/3
tg=8, så gik det ned med 8/3 pr karakter.
tg-=5 1/3
mdl+=2 2/3
mdl=0
for at ende med
slet= -16.
Dumpegrænsen kan jeg ikke huske, den var et heltal, måske 11.
Slet har jeg aldrig set brugt, men på det toårige gymnasiekursus, jeg gik
på, skulle man op i samtlige fag bortset fra oldtidshistorie, som vi havde
afsluttet efter første år, og der blev hele skalaen brugt uden nåde.
Jeg har set en student, der var i dårlig fysisk form, og som derfor til
eksamen bare ville slå en kolbøtte, der totalt mislykkedes, få et mdl=0.
mvh
jensaxel

Fra : Bjarne Nørskov Saack

Dato : 25-03-04 07:54

In article <887963d4.0403141352.15da811b@posting.google.com>, BJOE@e-
box.dk says...

Berlingske Tidende har idag en artikel om Ørsteds Skala
http://www.berlingske.dk/kultur/artikel:aid=422306

* mvh *
* Bjarne Nørskov Saack *
* www.saack.dk *