Min farmor Bertelsen
Fra : Flemming Svendsen

Dato : 13-03-04 15:50

Hvem har set min farmor, Dagmar Kristiane Mariane Bertelsen? - - Som oftest
uden h.
f .21. nov 1872 i Århus domsogn -

Herefter forsvinder hun fra hjemmet, men kommer hjem for at blive døbt 16.
Okt. 1881! Ca. ti år senere!

Jeg kan ikke finde hende i Århus i hjemmet herefter, men hun dukker op i
København i Mathæus kirke den 15. Dec. 1895 hvor hun og min farfar bliver
viet.

Hun døde ung, så min far kunne intet fortælle.

Hun optræder ikke i Plejebarnsprotokollen på Erhvervsarkivet.

Skulle een og anden være stødt på hende, er jeg meget lydhør.
Hilsen og på forhånd tak.
Flemming Svendsen, Korsør

Fra : Kurt Hansen

Dato : 13-03-04 17:45

Sat, 13 Mar 2004 15:49:33 +0100, skrev Flemming Svendsen:

>Hvem har set min farmor, Dagmar Kristiane Mariane Bertelsen?
[cut Elly]
>Hun optræder ikke i Plejebarnsprotokollen på Erhvervsarkivet.

Hallo!!!! Plejebarnsprotokollen? Den må du vist fortælle lidt mere om.

Venlig hilsen
Kurt Hansen
kurt/snabel-a/towle/punktum/dk

Fra : Flemming Svendsen

Dato : 13-03-04 20:38

> Hallo!!!! Plejebarnsprotokollen? Den må du vist fortælle lidt mere om.
>
> Venlig hilsen
> Kurt Hansen
> kurt/snabel-a/towle/punktum/dk
__________
Måske jeg ikke husker det rette navn for denne protokol, men på
erhvervsarkivet ligger faktisk en protokol for plejesager i Århus- til fri
gennemlæsning.
F.S.
:::::::::::::

Fra : Lars J. Helbo

Dato : 13-03-04 23:57

On Sat, 13 Mar 2004 15:49:33 +0100, "Flemming Svendsen"
<zeus2FJERN@FJERNmail.dk> wrote:

>Hvem har set min farmor, Dagmar Kristiane Mariane Bertelsen? - - Som oftest
>uden h.
>f .21. nov 1872 i Århus domsogn -

Det er ikke den 6-årige her?

Aarhus, Hasle, Aarhus Købstad, 1880
70, 498/vestergade
Lars Christian Berthelsen, 35, Gift, Snedkerm., Samsø, Husfader,
Lutheran, M
Jensine Berthelsen Født Baes, 40, Gift, Skanderborg, Husmoder,
Lutheran, K
Marie Nielsine Vilhelmine Bertelsen, 11, Ugift, Aarhus, Deres Datter,
Lutheran, K
Carl Christian Frederik Bertelsen, 9, Ugift, Aarhus, Deres Søn,
Lutheran, M
Dagmar Josephine Frederikke Bertelsen, 6, Ugift, Aarhus, Deres Datter,
Lutheran, K
Niels Bertelsen, 4, Ugift, Aarhus, Deres Søn, Lutheran, M
Viktor Emanuel Bertelsen, 1, Ugift, Aarhus, Deres Søn, Lutheran, M
--
Lars J. Helbo
lars@helbo.org

Fra : Flemming Svendsen

Dato : 14-03-04 01:56

"Lars J. Helbo" <lars@helbo.org> skrev i en meddelelse
> Det er ikke den 6-årige her?
> Dagmar Josephine Frederikke Bertelsen, 6, Ugift, Aarhus, Deres Datter,
> Lutheran, K
> --

> Lars J. Helbo
> lars@helbo.org
> www.helbo.org
> www.genealogy.dk
*****************************
Tak for et forsøg, men nej, det er en søster som jeg også flere gange har
taget fejl af.

Sidste:

Jeg har netop fundet et ungdomsfoto af min farmor, hun kunne godt være ca.
14 år, taget på Vesterbro udi Kjøbenhavn, så måske er det herovre på øen
hun skal støves op.
Hilsen
Flemming Svendsen, Korsør.

Fra : mia gerdrup

Dato : 14-03-04 11:46

Når jeg læser historien om din farmor, og hendes tidlige død, funderer
jeg lidt over hvad hun døde af? Hvad siger kirkebogen om det?

Kan det være sådan, at hun har haft en sygdom, som har gjort at hun
har haft ophold på hospital/institution eller lign??

Blot en tanke,

mvh
mia

Fra : Flemming Svendsen

Dato : 14-03-04 13:22

"mia gerdrup" <gerdrup@12mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Kan det være sådan, at hun har haft en sygdom, som har gjort at hun
> har haft ophold på hospital/institution eller lign??

----------
Tak for en venlig tanke!
Min farmor døde da min far var 13 år. - - - men inden da havde hun sat 10
børn i verden.
Jo, hun døde af brystkræft, men om hun var indlagt? - - - Aner det ikke. Min
far nåede jeg ikke at spørge.
Tidlig og tidlig - - det er jo som man tager det, men for min far var det
jo tidligt. Hun var 54 år.
Det siger lidt om at vi skal huske at spørge inden det er for sent
Hilsen Flemming Svendsen.

Fra : Anni Skov Christense~

Dato : 14-03-04 14:49

"Flemming Svendsen" <zeus2FJERN@FJERNmail.dk> wrote in message

> [...]
> Flemming Svendsen, Korsør.
>
> Mon hendes far eller mor har haft en barnløs søskende i København som har
lånt din farmor. Jeg har indtryk af, at det var ret almindeligt forekommende
på den tid, og dine oldeforældre havde jo nok af børn ?

Hilsen
Anni Skov Christensen

Fra : Flemming Svendsen

Dato : 14-03-04 19:32

> [...]
forekommende
> på den tid, og dine oldeforældre havde jo nok af børn ?

Kære Anni skov Christensen.
En rigtig fornuftig tanke som jeg vil undersøge.
Jo, der var ufatteligt mange børn på begge sider som jeg slet ikke har haft
tid at følge op, og når min influenza er jaget på porten vil jeg tage fat i
problemet.
Tak for idéen.
Flemming Svendsen, Korsør.