Johan Frederik Holler (1744-?)
Fra : Eiliv Sørhus

Dato : 12-03-04 12:14

Er det noen som kan hjelpe meg med opplysninger om Johan Frederik Holler
født 1. februar 1744? Vet han var forvalter ved det kongelige glassværk
i Køge og at han var gift med ei som het Wilkens til etternavn. Han var
sønn av Johann Friedrich Holler (ca 1709-1764) og Christiane Neuspitzer
(1718-1787).

Hva vites om hans liv, og hva var fult navn til konen, og hennes
familie. Hadde de noen barn? Var de i Køge hele livet, eller flyttet
dem? Noen som vet noe om når de døde?

All hjelp settes det stor pris på.

Med vennlig hilsen
Eiliv Sørhus

email: slekt@holler.no
For mer om slekten holler: http://www.holler.no

Fra : Steen Thomsen

Dato : 19-03-04 19:11

> [...]
>
> Hva vites om hans liv, og hva var fult navn til konen, og hennes
> familie. Hadde de noen barn? Var de i Køge hele livet, eller flyttet

Næh jeg ved hverken noget om Holler eller om Køge Glasværk, men her er
et par tips:

Der er en serie bøger der hedder

   Dansk Glas <årstal>

Skrevet af Lassen og Schlütter med flere. Den relevante må kunne skaffes
til dit bibliotek, og der står noget om alle glasværkernes historie.

Jeg har aldrig hørt om Køge Glasværk, så jeg gætter på at det har levet
kort.

Glasmagerslægterne er grundigt indgiftet i hinannden, og det er
sandsynligt at nogle af dine folk har været på Holmegårds Glasværk nær
Fensmark nær Næstved. Prøv at kontakte Wolffbrandt, han nedstammer fra
en glasmager. Du finder ham på Dis-Danmark.dk under medlemmer.

Der findes på Holmegårds Glasværk en tyk utrykt samling over alle
glasmagerne, skrevet af A Schlütter. Jeg ved ikke om Wolffbrandt fik tag
i den, men du må gerne bede ham rapportere til mig om det.

--

De bedste hilsner
Steen Thomsen

Steen Thomsen http://www.danbbs.dk/~stst/