Hjælp ønskes til tydning af utydelig tekst
Fra : aafe

Dato : 11-03-04 23:04

http://hjem.get2net.dk/arne.eckmann/opslag.gif har jeg lagt en
svært læselig fødsel/dåbsindførsel fra Elling Sogn i Hjørring Amt i
1780.

arkivalieronline har hele siden placeret under Kirkebøger, Hjørring
Amt, Elling Sogn, perioden 1758-1818 opslag 54.

Herunder gengiver jeg lige hvad jeg selv mener at have tydet, med
spørgsmålstegn for ord jeg ikke kunne tyde.

Jeg kan endvidere oplyse, at det barn der døbes, ved folketællingen i
1787 er plejebarn hos en Søren axelsen i Strandby. Og, eftersom der
også nævnes noget med en møller i dåbsindførslen, kan jeg oplyse at
der lå/ligger en vandmølle (Mariendal Mølle) ved Ellinggård.

Elling Kirkebog 1780
Maÿ 7de Døbt et u æg
=te Barn af Strandbÿe
? : Marie Kirstine
? Moderen Zidsel
Jensdatter. Faderen
Schack Pedersen
Fadderne: ?
Axelsen af Strandbÿe
? ?møller af Elling
=gaard ? Karl ?
Lerbech Thomas Jespersen
? paa [Staden]?, og Johanne
? paa Ellinggrd.

mvh
Arne

Fra : aafe

Dato : 12-03-04 00:47

On Thu, 11 Mar 2004 23:04:00 +0100, aafe wrote:

>? paa [Staden]?, og Johanne

tyder jeg nu som:

? paa Heden, og Johanne

mvh
Arne

Fra : Bodil Madsen

Dato : 12-03-04 07:53

Et lille forsøg som kan hjælpe på vej.
navnlig Marie Kirstine (ne står på næste linie)
måske Peder Steegemøller
måske Willads Kudsk
Thomas Jespersens hustru
mvh
Bodil Madsen

Fra : aafe

Dato : 12-03-04 14:44

On Fri, 12 Mar 2004 07:52:54 +0100, "Bodil Madsen" wrote:

>Et lille forsøg som kan hjælpe på vej.
>navnlig Marie Kirstine (ne står på næste linie)
>måske Peder Steegemøller
>måske Willads Kudsk
>Thomas Jespersens hustru
Tak for hjælpen!
Ved FT i 1787, er en Villads Jørgensen kusk på Lerbech, så det passer
jo fint. Og i samme FT bor der en Thomas Jespersen på Heden i hus no.
7, hvilket igen kan passe med "7de Hus paa Heden". I KIP udgaven af
samme FT, er hhv. en Søren Jørgensen og en Christen Thomsen på
Ellinggård betegnet som Vindmøller. Men, der skal det nok lige tages i
betragtning, at møllen på Ellinggård, er en vandmølle (og i
arkivalieronline versionen af FT 1787, læser jeg nu også Søren
Jørgensens betegnelse som vandmøller, og ikke vindmøller). Måske der i
slutningen af 17hundredetallet både har været vand og vindmølle på
Ellinggård? Findes der mon en ældre betegnelse for en mølletype, der
kan passe med Steegemølle?

Jeg synes det første fornavn under faddere ligner noget i retning af
Grete (men jeg kan ikke finde en Grete Axelsen andetsteds). Axelsen er
i FT 1787 = Christen, Erik, Jens, Lars, Michel og Søren. Ved FT 1787
er det barn der her døbes blevet plejebarn hos Søren Axelsen.

Vedr. det udtrykket [nemlig], er der tale om et fast udtryk, hvori der
tilsyneladende indgår et "d", og det "d" passer ikke rigtig med
"nemlig".

Elling Kirkebog 1780
Maÿ 7de Døbt et u æg
=te Barn af Strandbÿe
[nemlig]?: Marie Kirsti
ne Moderen Zidsel
Jensdatter. Faderen
Schack Pedersen
Fadderne: [Erik]?
Axelsen af Strandbÿe
[Steege]?møller af Elling
=gaard Willads Kudsk i
Lerbech Thomas Jespersen
[7de hus]? paa Heden, og Johanne
[Peders]?datter paa Ellinggrd.

Med venlig hilsen
Arne

Fra : Bodil Madsen

Dato : 12-03-04 20:29

Stegemøller er et slægtsnavn, derfor gættede jeg på det. Ved at søge på
Google kommer der mange. Navnets oprindelse kender jeg ikke.

Fra : aafe

Dato : 12-03-04 22:01

On Fri, 12 Mar 2004 20:29:09 +0100, "Bodil Madsen" wrote:

>Stegemøller er et slægtsnavn, derfor gættede jeg på det. Ved at søge på
>Google kommer der mange. Navnets oprindelse kender jeg ikke.

Jeg synes også det er relevant gæt, ligesom jeg også er opmærksom på,
at jeg måske er så fokuseret på Ellinggårds vandmølle, at jeg stirrer
mig blind på den mulighed.

Men, jeg har søgt på Ste*gemøller i KIP's FT 1887 for amterne,
Hjørring, Thisted, Ringkøbing, Viborg, Randers, Århus og Skanderborg,
uden der fremkom så meget som een eneste Stegemølleer ;-(

mvh
Arne

Fra : Kaj Ahlburg

Dato : 12-03-04 21:08

On Fri, 12 Mar 2004 14:44:00 +0100, aafe <intet@svar.dk> wrote:

> [...]
>
>Vedr. det udtrykket [nemlig], er der tale om et fast udtryk, hvori der
>tilsyneladende indgår et "d", og det "d" passer ikke rigtig med

Der står Søren Axelsen.

Hilsen Kaj Ahlburg i Ry.

PS.
Jeg er den formastelige, der har skrevet Vindmøller
Prøv at se
http://www.rootsweb.com/~dnkcbind/Elling-Tolne-MosbjergFT87/41.jpg
Jeg synes faktisk, at der står Vandmøller første gang, men Vindmøller
anden gang. Hvad mener du?

Fra : aafe

Dato : 12-03-04 21:49

On Fri, 12 Mar 2004 21:08:03 +0100, Kaj Ahlburg wrote:

>Der står Søren Axelsen.

Tak skal du have Kaj!

>Jeg er den formastelige, der har skrevet Vindmøller

Nej, jeg synes nu ikke der er noget formasteligt i det. Men, den
nuværende mølle ved Ellinggård, er jo da en vandmølle.

>Prøv at se
>http://www.rootsweb.com/~dnkcbind/Elling-Tolne-MosbjergFT87/41.jpg
>Jeg synes faktisk, at der står Vandmøller første gang, men Vindmøller
>anden gang. Hvad mener du?

Jamen, jeg mener også der står Vandmøller ved den første person, og
Vindmøller ved den næste. Det andet bogstav i den første persons
betegnelse er både breddere og rundere end det andet bogstav i den
næste persons betegnelse - og så er der jo også en prik over det
sidstnævnte bogstav.

mvh
Arne