hvor arkiveres søforklaringer?
Fra : Per Helge Seglsten

Dato : 11-03-04 10:00

I 1903 måtte skipet Oscar II søke nødhavn på Azorene etter nesten å ha
gått ned under en voldsom orkan i Atlanterhavet, på vei til New York
fra København (via Göteborg, Oslo og Kristiansand). Oscar II ble seilt
til Glasgow for reparasjoner, og her ble det også holdt sjøforklaring
4. mars 1903. Sjøforklaringen er referert i Dansk Søulykke-statistik,
men jeg skulle gjerne ha sett originaldokumentene. Er det noen som vet
hvilke dokumenter som vil være bevart fra sjøforklaringen?

Fra : Ole Bech Knudsen

Dato : 12-03-04 21:02

Sø- og Handelsretten i København tog sig blandt andet af søforklaringer.
Rettens arkiv findes på Landsarkivet for Sjælland m.m. i København.
Der er afleveret søforhørs- og søforklaringsprotokoller 1862-1951, alle med
alfabetisk navneregister.
Herudover findes der løse bilag til sagerne.
Mvh.
Ole Bech Knudsen

Fra : Per Helge Seglsten

Dato : 17-03-04 09:42