Hjælp til et enkelt ord!
Fra : Toke Nørby

Dato : 11-03-04 09:06

Kære Venner,

Tag venligst et kig på
http://www.norbyhus.dk/misc/suhr.jpg
(billedfil på 60 Kb) som er et uddrag af et brev fra Lotte Guldberg i
Ribe til Jørgen la Cour i Odder. Brevet er dateret 29. november 1797.
Teksten er som følger:

.... een anden meget ubehagelig nyehed er at vor Postmester som i nogen
Tiid har været meget Sinsyg og ganske uden ??? gik i Søndags Aften ud
af sit Huus uden nogens vidende. Der er bleven søgdt efter ham siden -
man har endnu ikke funden ham, man meener at han har druknet sig."

Det manglende ord "???" læser jeg som "forselv", men jeg er ikke helt
klar over betydningen. ODDS siger, at det betyder "betegnelse for
jeget i en tænkt tidligere eksistens". Kan "forselv" (hvis jeg har
ordet korrekt) betyde "uden tanke for sig selv" - eller hur?

På forhånd tak for hjælpen!
--
Mvh Toke
http://www.norbyhus.dk/

Fra : Flemming Svendsen

Dato : 11-03-04 16:32

Også jeg læser det som 'for selv'.
Måske menes der at han er gået hjemmefra uden at være sig selv.
"> På forhånd tak for hjælpen!

Fra : Poul Erik Jørgensen

Dato : 11-03-04 20:39

"Flemming Svendsen" <zeus2FJERN@FJERNmail.dk> skrev i en meddelelse
> Også jeg læser det som 'for selv'.
> Måske menes der at han er gået hjemmefra uden at være sig selv.

Det må være meningen.
Kalkar http://www.hist.uib.no/kalkar/ kender ikke udtrykket - jeg har i
hvert fald ikke kunnet finde det.
En lidt kættersk tanke: Mon der er glemt et ord, så der skulle stå: "ganske
uden for *sig* selv"?

Et nogenlunde lignende udtryk er kendt fra tysk "außer sich" = ude af sig
selv.

Poul Erik Jørgensen
--
Remove NNN from my e-mail address when replying.
Enlevez NNN de mon adresse électronique pour me répondre.

Fra : Toke Nørby

Dato : 11-03-04 22:39

Kære Flemming og Poul

Det lyder rigtigt, at der sandsynligvis er glemt et ord! Under alle
omstændigheder har han sikkert været ved siden af _sig_ selv, så den
bruger jeg!

Tak for hjælpen!

>Et nogenlunde lignende udtryk er kendt fra tysk "außer sich" = ude af sig
>selv.

Ja, det kan være, at hun har tænkt på det, da hun skrev sit brev.
--
Mvh Toke
http://www.norbyhus.dk/

Fra : Bjarne Damsgaard

Dato : 11-03-04 23:01

On Thu, 11 Mar 2004 09:05:55 +0100, Toke Nørby
<Toke.Norby@Norbyhus.dk> wrote:

> [...]
>jeget i en tænkt tidligere eksistens". Kan "forselv" (hvis jeg har
>ordet korrekt) betyde "uden tanke for sig selv" - eller hur?

Ordet forselv optræder i et digt af A.W. Schack von Staffeldt: "Til
den natlige Sangerinde" fra 1808. Digtet finder du her:
http://www.kalliope.org/digt.pl?longdid=staffeldt2001052501
Så ordet blev brugt på det tidspunkt.

Om du så bliver meget klogere af digtet, det er en anden sag...

mvh
Bjarne Damsgaard

Fra : Toke Nørby

Dato : 12-03-04 17:11

Bjarne Damsgaard <bjarne@fjerndette_damsg.dk> wrote:

...snip

>Ordet forselv optræder i et digt af A.W. Schack von Staffeldt: "Til
>den natlige Sangerinde" fra 1808. Digtet finder du her:
> [...]

Tak, Bjarne. ODDS henviser til digtet, og jeg kendte det ikke.men

>Om du så bliver meget klogere af digtet, det er en anden sag...

Jeg tror, at jeg gør. Det må betyde at "man ikke er sig selv" - være
ved siden af sig selv. Det er i hvert fald en mulig fortolkning - tak
for hjælpen.
--
Mvh Toke
http://www.norbyhus.dk/