Familien Molbech - fra Norge?
Fra : Ib Molbech

Dato : 08-03-04 20:10

Hej.

Jeg behøver lidt hjælp til at spore Molbech-familien i Norge.
Jeg har nogle oplysninger, men de kan ikke være rigtige allesammen. Jeg har
forsøgt at søge på folketællingslisterne i Norge - uden held, men den mest
oplagte forklaring er vel, at jeg gør noget forkert.

Af skriftlige, men altså efter min formening, noget usikre kilder
(Hauch-Fausbøll, Th.: Slægtshåndbogen) fremgår det:

Nordmanden og sadelmageren Andreas Jensen, antager familienavnet Molbech,
dør i 1780 i sit 73. år.
Hans far skal også have været sadelmager.
Han har 7 børn hvoraf 4 sønner kendes:

Johan Christian Molbech (1744-1824), professor ved Sorø akademi.

Borger i Christiania Jens Andersen Molbech

Sadelmager på Brageneæs Jørgen Andersen Molbech (ca. 1741-1788). Søn:
Christoffer Scheffer Molbech, han dør i 1791 - 4 år gammel. Datter: Andrea
Elisabeth (1785-1835) var gift med Postmester Hans Olsen i Moss.

Høker i Christiania Hans Anton Molbech død 1786.

Jeg håber på denne måde at få hjælp til en sikker identifikation af Andreas
Jensen (Molbech).

Tak
Ib Molbech

Fra : Bente Aaris

Dato : 08-03-04 22:05

Hej,

"Ib Molbech" <Molbech@stofanet.dk> skrev i melding
> [...]
>
> Høker i Christiania Hans Anton Molbech død 1786.
>
> Jeg håber på denne måde at få hjælp til en sikker identifikation af

Du kan måske bruge denne Andrea Elisabeth Molbech i Onsøe præstegård 1801
(Østfold Fylke =Amt ved Frederikstad) :

http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f10134.wc2&variabel=0&postnr=413&fulle=true&spraak=n

og en Jens Molbech 66 år på Opsloe Hospital 1801 (= Oslo Hospital i
Gamlebyen kaldt Daarekisten):

http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f10241.wc2&variabel=0&postnr=635&fulle=true&spraak=n

Historien om Oslo Hospital:

http://66.102.11.104/search?q=cache:cn7ufCf3A4cJ:www.tidsskriftet.no/pls/lts/pa_lt.visSeksjon%3Fvp_SEKS_ID%3D218254+Oslo+hospital&hl=en&ie=UTF-8

Du kan også forsøge her med en efterlysning:

http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/WebDebatt.exe?slag=listtema&debatt=brukar

Bente Aaris

Fra : Bente Aaris

Dato : 08-03-04 22:20

"Bente Aaris" <benaaris@online.no> skrev i melding
> [...]
>

> Du kan også forsøge her med en efterlysning:

Her er måske en mere, som kan ha med sagen at gøre:

http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f10805.wc2&variabel=0&postnr=1162&fulle=true&spraak=n

Bente Aaris