Hjælp til Latin
Fra : Poul-Erik Sørensen

Dato : 08-03-04 14:19

Ved en af vore aner står følgende

(For året 1791)

Dom 5.p. Post - kan nogen sige mig noget om datoen.

Mv.
Poul-Erik Sørensen

Fra : Bodil Madsen

Dato : 08-03-04 16:22

Vi skal have noget mere af teksten. Det du har skrevet er blot 5. søndag
efter. Men efter hvad? Der kan være tale om 5. søndag efter helligtrekonger
= 6. februar, fastelavn = 10. april, påske = 29. maj, trinitatis = 24.
juli.
mvh
Bodil Madsen

Fra : Poul-Erik Sørensen

Dato : 08-03-04 22:53

Hej Bodil,
tak for dit hurtige svar. Jeg vil i morgen (tirsdag) prøve at lave et scan
af kirkebogen og lægge et links her på siden. Det kunne jo være at jeg har
læst helt forkert.
Mv.
Poul-Erik Sørensen

Fra : Bodil Madsen

Dato : 09-03-04 08:05

En god hjælp til at finde datoerne for søndage og helligdage, er bogen
"Calender for Aarene fra 601 til 2200" af R. W. Bauer. Populært kaldet
Bauers kalender. Jo, jeg ved godt at der ligger noget lignende på nettet,
men om det er helt så fyldestgørende ved jeg ikke. Jeg bruger bogen, som jeg
købte for en del år siden.

Fra : Poul-Erik Sørensen

Dato : 09-03-04 12:56

Hej Bodil,

Dine noter er taget med, men hvis du lige vil se på denne adresse hvor jeg
har lagt et scan. www.kokkedal-ik.dk/dart/scan/index.htm

Fra : Heino

Dato : 09-03-04 13:08

Hej Poul-Erik

Jeg læser det som: "Dom: 5. p: Pasc:"

Det må betyde "Dominica 5 post Paschates" altså 5. Søndag efter Påske
som i 1791 er 29. maj.

Med venlig hilsen

Heino Rost-Nielsen

Fra : Bodil Madsen

Dato : 09-03-04 19:22

Jeg er enig med Heino Rost-Nielsen.
mvh
Bodil Madsen

Fra : Peter Ravn Rasmussen

Dato : 10-03-04 09:32

Ikke for at være en "mig-også" type, men sådan læser jeg det også...

- Peter Ravn Rasmussen

Fra : Poul-Erik Sørensen

Dato : 09-03-04 23:24

Jeg er bare så glad for dette forum. Hurtige tilbage meldinger, Takker for
hjælpen.
Mv.
Poul-Erik Sørensen