medalje for druknedes redning
Fra : Jørgen Petersen

Dato : 04-03-04 17:54

Hej i gruppen

Hans Jensen Søskov reddede to drenge fra at drukne, det var den 29 dec 1889.
Han fik få måneder efter fik denne medalje, vistnok efter drengenes far som
indstillede ham.

mit spørgsmål til gruppen er, hvor kan jeg få flere oplysninger om denne
redning af drengene,
og skulle Hans Jensen Søskov indsende levnedsbeskrivelse til ordenskapitlet,
som dannebromænd og Riddere skulle gøre ?

håber der er nogen som kan hjælpe...

Venlig Hilsen
Jørgen Petersen
Vejle

Fra : Poul Erik Jensen

Dato : 05-03-04 02:00

"Jørgen Petersen" <jp@smaf.dk> skrev i en meddelelse

> Hans Jensen Søskov
> 29 dec 1889.

"Heltemedallie"

Ikke mange oplysninger, men rigeligt til at søge flere af i tidens
aviser, der enten findes lokalt (hvor reddet?) eller på
http://www.statsbiblioteket.dk der ligger i Århus, eller på film i
avislæsesalen i det kgl. bibliotek (Diamanten).

> som dannebromænd og Riddere

Næppe. For det var jo en påskønnelse for snarrådig indsats - men det
blev man vist ikke slået til ridder af (?)

--
Poul Erik Jensen - www.genealog.dk - www.skolekammeraten.dk
Emnelinien må tilføjes [1234] ved direkte svar for at passere spamcheck.

Heldigvis er alle lidt klogere end alle de andre!

Fra : Hans Poulsen

Dato : 05-03-04 02:03

"Jørgen Petersen" <jp@smaf.dk> wrote in message news:<c27m9j$4a6$1@news.net.uni-c.dk>...
> [...]
> og skulle Hans Jensen Søskov indsende levnedsbeskrivelse til ordenskapitlet,
> som dannebromænd og Riddere skulle gøre ?

Du er så heldig, at du kender datoen for redningsdåden.
Hvis du også kender stedet, er du næsten i mål. Da skal
du blot læse avisen eller aviserne, der udkom det pågæl-
dende sted. Spørg eventuelt på dit lokale bibliotek, hvor-
dan du får fat i den eller de aviser.

Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Fra : Bodil Madsen

Dato : 05-03-04 08:49

Hans Jensen Søskov er nævnt i bogen: om "De Kongelige Danske Ridderordener"
.. Min bog mangler både titel på ryggen samt de første 18 sider, så jeg
kender ikke den nøjagtige titel på bogen.Jeg mener den er fra 1903.
Oplysningerne om Hans Jensen Søskov er: f. 7.juni 1844, Jerlev pr. Vejle,
boelsmand og snedker, M.f.D.R. 17. marts 1890, (Jens Andersen Søskov,
Johanne Andersdatter),v. 28. juli 1894 t. Karen Jensen, f. 2.jan.1850.
Der er et ovalt portræt af ham.
Da man er i besiddelse af ovennævnte oplysninger, så er der måske indsendt
en levnedsbeskrivelse. Du kan da skrive til Ordenskapitlet og spørge.
med venlig hilsen
Bodil Madsen

Fra : aafe

Dato : 05-03-04 17:52

On Fri, 5 Mar 2004 08:48:53 +0100, "Bodil Madsen" wrote:

>Da man er i besiddelse af ovennævnte oplysninger, så er der måske indsendt
>en levnedsbeskrivelse. Du kan da skrive til Ordenskapitlet og spørge.

Du henviser til det Personalhistoriske Festskrift udgivet i anledning
af Hans Majestæt Kong Christian den Niendes 40aarige
Regeringsjubilæum, på foranstaltning af Oberstlieutenant H. F.
Grandjean og redigeret af Johannes Madsen. Udgivet København MCMIII på
Christiansens Forlag. Centraltrykkeriet.

Det oplyses i værkets indledning, at de biografiske oplysninger er
indhentet direkte fra de i værket omhandlede personer, eller fra
disses nærmeste familie.

Flere tidligere henvendelser fra forskellige personer til
Ordenskapitlet (vedr. Dannebrogsmænd), vides at have været
resultatsløse, hvilket vel også kunne forudses, idet værkets
bibliografiske oplysninger - som nævnt - blev indhentet ved direkte
henvendelse til de i værket omtalte personer.

mvh
Arne

Fra : Bodil Madsen

Dato : 06-03-04 00:42

Jeg har fået svar fra Ordenskapitlet vedr. min oldefar, der som veteran fra
1864 blev Dannebrogsmand i 1926. Jeg fik fotokopi af hans indsendte
levnedsbeskrivelse. Den gav mig nogle gode oplysninger.
De resultatløse henvendelser vedr. levnedsbeskrivelser skyldes måske at de
gik tabt ved Christiansborgs brand i 1884.
med venlig hilsen
Bodil Madsen

Fra : Jørgen Petersen

Dato : 05-03-04 09:29

Tak for jeres svar..

Ordenskapitlet henviser til "selskabet for druknes redning" ikke om hvor det
er, heller ingen adresse bliver oplyst

Med hensyn til aviser er der kun ganske lidt omtalt, nemlig i Vejle amts
folkeblad og Vejle amts avis.

Jeg vil jo mene at oplysningerne om selve redningen af disse to børn, skulle
sendes til, ja, hvor hen ?
skulle der ikke optages et forhør ?

Hvor nogen skulle læse det og bedømme denne redning, om det var en medalje
værd.
Jeg har iøvrift også set i Vejle amts arkiv, bevillinger i Journalsagerne
efter, der var nu heller ikke meget.

Venlig Hilsen
Jørgen P.

Fra : dannebrog

Dato : 05-03-04 09:42

Arkivet fra Selskabet for druknedes redning kan muligvis findes på
Rigsarkivet. Der findes en registratur over 'private institutioner' - ellers
kunne man prøve i foreningsarkiver på landsarkivet.

Selve tildelingen af medaljen er sikkert sket ved kgl. resolution. Jeg ville
gætte på, at det var sket gennem indenrigsministeriet, men jeg ved det ikke.
Spørg i vejledningen på Rigsarkivet.

Der må nemlig været sket en indberetning til et kontor i den centrale
administration, som så har indstillet Hans Jensen Søskov.

M.v.h.

Ulrich

--
Ulrich Alster Klug
København - Denmark

http://www.dk-yeoman.dk
dannebrog@dk-yeoman.dk

Fra : aafe

Dato : 05-03-04 19:38

On Fri, 5 Mar 2004 09:28:32 +0100, "Jørgen Petersen" wrote:

>Ordenskapitlet henviser til "selskabet for druknes redning" ikke om hvor det
>er, heller ingen adresse bliver oplyst

Men, "Selskabet for Druknedes og andre Skindødes Redning" eksisterer
vel ikke længere under dette navn.

Hvis du ikke desto mindre går til http://www.danmark.dk og skriver
sådan noget som "druknedes redning" i søgefeltet, får du der en
henvisning til:
http://www.danmark.dk/myndighed.asp?page=orgenh&objno=1190205

Hvilket igen beløber sig til *Redningsmedailleselskabet* med flg.
oplysninger:

Redningsmedailleselskabet har til formål at hjælpe sine gamle,
trængende, ordinære medlemmer og deres enker samt at støtte efterladte
efter personer, der ved redningsforsøg har mistet livet. Selskabet
optager som medlemmer personer, der har modtaget _Medaljen for ædel
dåd, Medaljen for druknedes redning, Ingbøl-Pokalen_ eller en
udenlandsk redningsmedalje.

Postadresse: Grækenlandsvej 103
2300 København S

Telefon: 32 97 19 85

Hendes Majestæt Dronningen, Protektor
Gunnar Laursen, Formand

>Jeg vil jo mene at oplysningerne om selve redningen af disse to børn, skulle
>sendes til, ja, hvor hen ?

Det ses omtalt nogle steder, at redningsmanden M/K eller andre sendte
et brev til direktionen for Selskabet for Druknedes og andre Skindødes
Redning, og berettede om redningsdåden, samt anmodede om at komme i
betragtning til at få tildelt medaljen.

>skulle der ikke optages et forhør ?

Tjah, det fremgår der intet om, men mon ikke en skriftlig beretning
eller en samtale var tilstrækkeligt.

>Hvor nogen skulle læse det og bedømme denne redning, om det var en medalje
>værd.

Det var jo i første omgang Direktionen for Selskabet for Druknedes og
andre Skindødes Redning, der vel så har videresendt en indstilling til
rette instans.

mvh
Arne

Fra : Flemming Svendsen

Dato : 06-03-04 08:43

> Men, "Selskabet for Druknedes og andre Skindødes Redning" eksisterer
> vel ikke længere under dette navn.
********
Næhhhh, det kan jeg da _levende_ forestille mig,
er man først druknet er der vel intet at redde ?
Eller . . ) ??
Flemming.

Fra : aafe

Dato : 06-03-04 09:36

On Sat, 6 Mar 2004 08:43:13 +0100, "Flemming Svendsen" wrote:

>Næhhhh, det kan jeg da _levende_ forestille mig,
>er man først druknet er der vel intet at redde ?

Jeg holdt mig jo til den officielle benævnelse, der - efter min mening
- er knapt så morsom som "druknes redning".

Men, hvis de endnu ikke var helt druknede, kan man så kalde dem
fordrukne ?

mvh
Arne

Fra : Toke Nørby

Dato : 05-03-04 17:46

"Jørgen Petersen" <jp@smaf.dk> wrote:

Hej Jørgen,

Hvis du finder ud af noget, fx om de forskellige tildelinger, har jeg
fem postfolk, der har fået denne medalje uden at andet er opgivet. Jeg
vil morderlig gerne have yderligere og konkrete oplysninger om disse
etatsfolks heltedåd!

Da jeg samler på oplysninger (primært ansættelsesoplysninger) om
postetatsfolk 1624-1927, vil jeg være interesseret i at få denne
krølle med på de fem gæve personer.

PFT!
--
Mvh Toke