Lorentz Christophersen Fitz - bedste gæt..~
Fra : Jens M. Jensen

Dato : 01-03-04 19:36

Hej!

Jeg har modtaget mange gode henvendelser om Lorentz (se tråd 24. februar) og
har nu forsøgt at samle de forskellige løse ender og få has på forvirringen.
Det har ført til de nedenstående overvejelser og til sidst en "konklusion".
Jeg har anonymiseret de kilder som ikke er egentlige dokumenter. Det er
muligvis unødvendigt, men dermed lægges med sikkerhed ingen noget til last.
Kilderne er kendte.

Jeg vil blive glad hvis nogen kan/vil/gider pege på fejl og svagheder -
eller det modsatte

Mvh. Jens Møller Jensen,
Toftlund

----------

Lorentz Christophersen Fitz

FØDSEL:

Forskellige kilder angiver hhv. Sindal, ca. 1707 eller Sindal 1727 eller
Fladstrand ca. 1707.

Sindal: Hovedparten af tilgængelige angivelser har tilsyneladende deres
udspring i LDS og indike-rer "Sindal ABT 1707". En enkelt kilde, ligeledes
med basis i LDS, indikerer Sindal 1727.
Begge angivelse er kontrolleret i kirkebogen for Sindal i årene omkring
angivelserne, og der er ind-til videre ikke fundet belæg for nogen af disse
angivelser

Fladstrand: Én kilde angiver Fladstrand ABT 1707. Dette er endnu ikke
verificeret, men er ikke usandsynligt - Lorentz bosætter sig i 1763 i
Fladstrand.

Det er fra forskellig side angivet som muligt, at Lorentz enten var hvervet
soldat fra Tyskland, og at hans fødsel således skal søges der, eller at hans
far var det .

Én kilde angiver, at faderen muligvis stammede fra Tyskland, og at hans navn
muligvis var Christopher Fitz. Det har ikke indtil videre været muligt (på
nettet) at lokalisere en Christopher Fitz som passer ind i de øvrige
oplysninger.

Valget af navne til Lorentz' børn kan understøtte en evt. tysk oprindelse,
idet de var delvist "tysk-klingende".

Én kilde angiver som mulig fader Christopher Enevoldsen. Dette stemmer med
en ind-førsel i KB Torslev Sogn, 11. dec. 1706. Fødselsår 1706 stemmer
yderligere overens med at Lorentz i KB Sindal ved sin be-gravelse 1. januar
1770 angives at være 63 år gammel.

ÆGTESKABER:

Lorentz var med sikkerhed gift 2 gg. og formodentlig 3, nemlig med

1) Marie (f. 1711 - d. ?) (ikke verificeret)
Gift: År og sted ukendt

Børn i ægteskabet:

muligvis Friederich, 1735,
muligvis Mikkel, 1741

2) Else Nielsdatter (alt. Thomasdatter ?) (f. ? - d. dec. 1762)
Gift: Volstrup, 17 sept. 1758

To kilder angiver uafhængigt Elses efternavn Nielsdatter, men andre kilder
angiver Thomasdatter. Lorentz' efterfølgende hustru hedder Thomasdatter, og
der kan være tale om navneforvirring eller - ikke usandsynligt - søstre ?

Børn i ægteskabet:

Lorents (1756, St. Grønheden, Volstrup sogn, før ægteskab)

Bemærk: Én kilde angiver med reference til KB 8. december 1756 Kirsten
Sørensdatter, tjenestepige på Sæbygaard, som moder til Lorents. Én anden
refererer uden kildeangivelse Else Nielsdatter som moder til Lorents.

Pejter Christian (1759, Volstrup sogn)
Marie (1760, Volstrup sogn)
Maren (1761)

3) Kirsten Thomisdatter Sinding (16.01.1728 ? - 1802)

Fødsel:

Én kilde angiver Fladstrand, 16. januar 1728, forældre: Thomas Sinding og
Birthe Christensdatter. (Kilden angiver at Thomas Sinding var soldat.)
Én anden kilde angiver Sindal, 11. november 1736, forældre: Thomes Jensen og
Ma-ren Christensdatter

Fladstrand KB angiver Kirstens navn som Kirsten Thomisdatter Sinding, og det
er således overvejende sandsynligt, at den korrekte angivelse er Fladstrand,
16. januar 1728.

Gift: Fladstrand, juni 1763

I kirkebogen for Fladstrand juni 1763 står følgende noteret: "
Under-Constabel Lo-rentz Christophersen Fitz og Kirsten Thomisdatter
Sinding".

Børn i ægteskabet:

Thomas (1764, Sindal)
Mathias (1766, Sindal)
Christian (1767, Sindal)
Jacob (1769, Sindal)
Birgethe (1770, Sindal, efter Lorentz' død)

DØD:

Lorentz dør i Sindal, formodentlig den 30. december 1769, og han begraves
den 1. januar 1770. Kirkebogen i Sindal har følgende:

1770 1. Jan. (begr.) Lorents Fitz i Bolleholt. 63 år.

og det er således sandsynligt, at Lorentz er født i 1706. I Baggesvogns
godspapirer står i skiftet efter Lorentz i 1770 (fol. 367) følgende:

"Fæstere: 30.dec 1769, Lorentz Fitz, Bolleholt.
1) ægteskab Else Thomasdatter,
2) ægteskab Kirsten Thomasdatter.
Børn: Friedrick, 34, musikantor i Horsens, Mikkel, 20, Peder, 10, Marie, 9,
Maren, 8, Mathias, 3½ og Christian 2½"

Én kilde angiver at der i et ekstrakt af skiftet står:

Skifte 30-12-1769 fol. 367:
Lorentz Fitz i Bolleholt; E: Kirsten Thomasdatter B: Peder 10, Marie 9,
Maren 8, Ma-thias 3½, Christian 2½
Af forrige ægteskab med Else Thomasdatter B: Frederik 34 musikanter i
Horsens, Mikkel 28.

Skiftet findes på Landsarkivet i Viborg og på film i Rigsarkivet.

Der optræder altså børn udover de allerede kendte, nemlig Friedrick (1735)
og Mikkel (1742). Disse to er enten født udenfor ægteskab, eventuelt af Else
som Lorentz gifter sig med i 1758, eller i det formodede ægteskab med Marie.
Men ikke som angivet i skiftet i ægteskabet med Else.

ØVRIGT:

Fra forskellige kilder er følgende sammenstykket:

Lorentz var først først Constabel, senere skytte på Sæbygård og endelig
skytte og skovfoged på Baggesvogn i Sindal sogn. Her var han bl. a.
indblandet i en sag med en krybskytte han havde skudt. I Baggesvogns
godsarkiv på LA i Viborg findes hele sagen. Lorentz blev frikendt.

Mellem 1756 og 1760 findes Lorentz i Volstrup sogn, muligvis hele tiden i
St. Grønheden, sammen med hustruen Else. I 1756 var Lorentz skytte på
Sæbygaard. Fra 1764 er Lorentz og hustruen Kirsten Thomisdatter i Sindal
sogn og knyttet til Baggesvogn. I 1769 (30. dec.) er de i godsets arkiver
registrede som fæstede Bolleholt.

Fra en kilde er det i øvrigt oplyst, at Fitz (Fits, Fitch etc) har
betydningen søn af". Navnet Christophersen Fitz får da betydningen søn af
Christopher svarende til Fitz-Christopher etc., som kendes fra anden side
(men ikke i denne sag)

KONKLUSION:

Som det fremgår er der i adskillige forhold forvirring med hensyn til navne,
årstal, steder, giftermål etc. På baggrund af de samlede oplysninger synes
følgende at være den mest sandsynlige sammenhæng:

Lorentz Christophersen Fitz,

f. 11/12 1706, Torslev sogn - d. 1/1 1770, Bolleholt, Sindal

Fader: Christopher Enevoldsen f. 1683 - d. 1757

Hustruer:

1) Marie
Børn:
Friederich, 1735,
Mikkel, 1741

2) Else Nielsdatter (g. 1758)
Børn:
Pejter Christian, 1759,
Marie, 1760
Maren, 1761

3) Kirsten Thomisdatter Sinding (g. 1763)
Børn:
Thomas, 1764
Mathias, 1766
Christian, 1767
Jacob, 1769
Birgethe 1770

Udenfor ægteskab:

1) med Kirsten Sørensdatter
Børn:
Lorents, 1756,

____________

Personal web-site: http://hjem.get2net.dk/jensmjensen E-mail:
jens.m.jensen@get2net.dk

The contents of this e-mail is confidential and is the property of Jens
Møller Jensen. The contents are intended solely for the party considered by
the owner as the rightful receiver. If you are not the rightful receiver of
this e-mail, or if you have reason to believe that you are not the rightful
receiver of this e-mail, you must immediately notify Jens Møller Jensen by
return e-mail. The use in any form of the contents of this e-mail by any
unrightful receiver per the above definition is prohibited.

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 01-03-04 23:05

"Jens M. Jensen" <jens.m.jensen@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
last.
> Kilderne er kendte.
>
> Jeg vil blive glad hvis nogen kan/vil/gider pege på fejl og svagheder -

Det eneste, jeg vil påpege, er, at når LDS angiver "ABT", så er der
tale om en teknisk beregnet dato/år - ud fra andre kilder og så har
man regnet baglæns.
Du kan ikke regne med stedsangivelsen som sådan, det er rent gætteri.

Mhv.Bodil.

Fra : K. Thidemann

Dato : 01-03-04 23:16

On Mon, 1 Mar 2004 19:35:54 +0100, "Jens M. Jensen"
<jens.m.jensen@get2net.dk> wrote:

> [...]
>årstal, steder, giftermål etc. På baggrund af de samlede oplysninger synes
>følgende at være den mest sandsynlige sammenhæng:

Hej Jens

Hvordan du arbejder som slægtsforsker er op til dig - men jeg kan
bestemt ikke fårstå, du ikke selv går i gang med at kontrollere de
mange kilder du har samlet.

Med venlig hilsen
Ketty Thidemann

Fra : Jens M. Jensen

Dato : 02-03-04 08:49

Hej Ketty,

du har helt ret, at i den sidste ende er der kun én vej frem, nemlig selv at
kontrollere kilderne. Det er bestemt også planen, men for mig er det også et
spørgsmål om både øvelse og metode:

- hvordan kan man metodisk korrekt indsnævre det antal kilder som det er
nødvendigt at efterkontrollere ?

m.a.o. evt. identificere de afgørende kilder, i stedet for at skulle slavisk
igennem alting. Det er ideen, om den holder vil vise sig. Hvad "korrekt
metode" angår mener jeg ikke der med, at nogle gør det "forkert" - kun at
man rent akademisk-videnskabeligt har nogle generelle mål for, om en metode
er "holdbar", og det er det jeg leger lidt med. Der er langt igen

mvh. Jens Møller Jensen

K. Thidemann <k.thidemannFJERNDETTE@stofanet.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:16d740ledidnll87rsf4erv6cvoasf3d98@4ax.com...

Fra : Knud Vejlgaard

Dato : 02-03-04 16:07

Hej Jens
Ja, han er unægtelig en besværlig herre, vores fælles Lorentz Fitz. Jeg har
i løbet af vinteren fundet følgende:

Hustru nr. 1 kan jeg ikke hjælpe med.

I Volstrup kirkebog 1756
Døbt 8. december 1756, Skytten på Sæbygaard Lorentz Fitz og Kirsten
Sofrensdatter fra L. Tofterup deres uægte barn, LORENTZ.
(De blev ikke gift)

Hustru nr. 2
Volstrup kirkebog 1758
Lorentz Fitz fra Sæbygaard og Else Nielsdatter fra Store Grønheden.
Trolovet 2. september 1758
Copuleret 17. oktober 1758 i Volstrup kirke
Else Nielsdatter døde 1762 og blev begravet 5. december 1762 i Volstrup.

21. maj 1730 døbt Niels Thomasøns og Maren Jensdatters barn af Solsbech,
ELSE

Deres børn, hvoraf jeg har fundet to er født i Volstrup,
PEITER ´CHRISTIAN, døbt 11. februar 1759 i Volstrup
MARIE, døbt 7. maj 1760 i Volstrup.

Hustru nr. 3
Fladstrand kirkebog 1763
Juni 1763, trolovet Underconstabel Lorentz Christophersen Fitz og Kirsten
Thomisdatter Sinding.
Ægteviet 25. oktober 1763 i Fladstrand kirke.

Ligeledes i Fladstrand kirkebog 1728
Eodem die 1728 (16. januar) døbt et barn ved navn Kirsten
Forældre: Thomas Sinding og Birte Christensdatter.

Deres børn, er født på Bolleholt en fæstegård under Baggesvogn gods i Sindal
sogn:
Ægtebarn THOMAS døbt 24. juni 1764 i Sindal kirke.
Ægtebarn MATHIAS døbt 5. marts 1766 i Sindal kirke.
Ægtebarn CHRISTIAN døbt 15. juli 1767 i Sindal kirke.
Ægtebarn JACOB døbt 8. marts 1769 i Sindal kirke.
Birgithe som er vores stammoder derefter kender vi jo oplysningerne om.

Hvad angår Lorentz Fitz kender jeg hans ophav, men det fremgår jo af
ovenstående at han har levet og boet omkring Sæby og måske som soldat ved
fortet i Fladstrand har mødt Kirsten som blev hans 3. kone og derefter er
flyttet til Sindal sogn.
Det var så blot et lille bidrag til "mysteriet"

Venlig hilsen
Knud Vejlgaard