Christen Bentsen Schaaning og Nils Grimsso~
Fra : Anita Saervold Johan~

Dato : 01-03-04 11:04

Hei

Begge disse prestene skal komme fra Skåne (tilhørte Danmarkt før freden
i Roskilde februar 1658).

Christen Bentsen Schaaning er født ca 1611 og døde før 2. okt. 1679 på
Avaldsnes, Karmøy, Hordaland, Norge.

Nils Grimsson Skaaning aner jeg ikke når er født men han dør i 1563
(Trolig på Stord hvor han er sogneprest).

Noen som har noen ideer om hvem som kan være foreldrene til disse??

mvh
Anita Saervold Johannessen

http://www.look.no/anita/slekt

Fra : Anita Saervold Johan~

Dato : 01-03-04 11:22

Anita Saervold Johannessen wrote:
Flere opplysning om Christen;

Christirnus Benedicti Scanus ble tatt opp som student 1/7 1630, ukjent
sted. Han var skipsprest før han kom til Karmøy og ble sogneprest for
Avaldsnes i 1637.

mvh
Anita S. Johannessen

Fra : Arne Feldborg

Dato : 01-03-04 12:21

Anita Saervold Johannessen <news@look.no> skrev Mon, 01 Mar 2004
11:03:45 +0100

>Begge disse prestene skal komme fra Skåne (tilhørte Danmarkt før freden
>i Roskilde februar 1658).

Nu er der jo givetvis mange fra Skåne der senere har antaget navnet
Skaaning, så jeg ved ikke hvor meget dette hjælper. Jeg bemærker dog at
navnet Bentsen optræder, men dog lidt senere end det du har fat i.

Engang i slutningen af 1600 tallet dukker Peder Bentsen Skaaning op i
Sdr. Felding / Assing området i Vestjylland og etablerer sig som stude-
og hosekræmmer. I 1691 rejser han tilbage til sit fødesogn Kvistofte i
Skaane og beder sognepræsten dér bekræfte hans oprindelse. Heraf fremgår
det bla.:

X--------------------------------
.....paa Sognets Vegne, vidner og bekræfter, at Peder Bentsen, som dette
viser, er barnefødt her i Qvistofte Sogn og Volager By, der man skrev
1664, af ærlige, meget christelige og gudfrygtige Ægteforældre.

Hans Fader er den ærlige, velagte og beskedelige Dannemand Bendt
Nielsen. Moderen den ærlige og gudfrygtige Hustru Kirstine Olufsdatter.

Hos hvilke sine kære Forældre han har været, indtil saa længe den
beklagelige og fortærende Krigslue her i Landet var optændt, af hvilken
mange Huse osv. osv.
X---------------------------------------
Underskrevet af Niels Riman, Evangelietjener til Quistoft og Glumsløf,
samt en række sognemænd.

Den gunstige Læser Lykke og Salighed!

Anno 1691, den 5. Søndag efter Trinitatis fremkom ærlig og
velagte Karl Peder Bentsen for mig uværdige Guds Ords Tjener til
Qvistofte og Glumsløfs Menigheder og samtlige Sognemænd af Qvistofte
Sogn begærendes et sandfærdigt Sognevindne om sin ærlige Fødsel,
chistelige Levneds Fremdragelse, den Stund han her i Riget og hos sine
kære Forældre var, hvilken hans skikkelige Begæring vi ikke haver kunde
nægte, men paa hele Sognets Vegne, vidner og bekræfter, at Peder

--
mvh, A:\Feldborg

Folketælllinger Hammerum og Bølling herreder, kirkebøger Hammerum herred