spildevand
Fra : ChristianTC

Dato : 14-03-04 19:55

Hej NG

Hvordan bestemmer man indholdet af bakterier i spildevand? Mit bud er at når
bakterierne nedbryder næringsstofferne i vandet producere de blandt andet
vand, co2 og næringssalte. Hvis man tager en vandprøve fra et bestemt
vandløb kan man så måle hvor stor en koncentration af næringssalte der er og
dermed bestemme mængden af bakterie. Men jeg er ikke sikker på om den metode
dur.

MVH
Christian

Fra : Bo Warming

Dato : 14-03-04 20:30

"ChristianTC" <christoffertheviking@yahoo.dk> wrote in message
> [...]
og
> dermed bestemme mængden af bakterie. Men jeg er ikke sikker på om den

Klassisk mikrobiel analyse er at fortynde spildevandet passende og sprede
det på en petriskål med boullion-suppe stivnet med agar og hvor der er en
mikrobe, vil der efter dyrkning i varmeskab komme en plet i stil med en
mugplet og så kan antal pr ml i spildevandet beregnes af antal pletter i
petriskålen

Idag findes der hurtige nemme teststrimler for alt, men de er ikke så
nøjagtige

Fra : Dennis Falkenstrøm

Dato : 15-03-04 07:03

On Sun, 14 Mar 2004 19:55:06 +0100, "ChristianTC"
<christoffertheviking@yahoo.dk> wrote:

>Hvordan bestemmer man indholdet af bakterier i spildevand? Mit bud er at når

Hvis du mener antallet.
Kort version:
Udtag prøve.
Fremstil fortyningsrække.
Udså det på forskellige typer dyrkningsmedier (agarplader).
Indsæt dem i inkubator.
Tæl kolonnierne og regn ud hvor mange bakterier der er pr ml.