Kloakkens liv
Fra : Pettersen; Roald

Dato : 14-03-04 10:49

I sommers havde jeg problemer med at skylle alt ud af et wc.
Det jeg troede var var skidt viste sig at være en lille lysebrun frø,
som bravt kæmpede mod at blive skyllet ud i kloakken.
Jeg fik den hurtigt reddet ud i friheden i et vandhul.

Nu er jeg blevet i tvivl om jeg ikke har gjort frøen en bjørnetjeneste.
Den kom måske fra et lykkeligt tilpasset liv i kloakken.

Er frøer og andet kryb almindeligt i kloakker,
og er de dyr der lever i kloakker specielt tilpassede?

Fra : Laziter [9440]

Dato : 14-03-04 11:22

"Pettersen; Roald" <roald@nomail.invalid> skrev i en meddelelse

> Nu er jeg blevet i tvivl om jeg ikke har gjort frøen en bjørnetjeneste.
> Den kom måske fra et lykkeligt tilpasset liv i kloakken.

Jeg tror nu ikke at den kære lille frø har noget imod at få lidt frisk luft.
Hvis den savner en god kloak skal den nok finde frem til en, der er nok af
dem her i landet.

> Er frøer og andet kryb almindeligt i kloakker,
> og er de dyr der lever i kloakker specielt tilpassede?

Vænnet til kloaker er nok et mere passende udtryk.
Så længe har vi ikke haft kloaker i Danmark at dyrene kan nå at tilpasse
sig, altså set med evolutions øjne.

Mvh
Benjamin

Fra : Pettersen; Roald

Dato : 14-03-04 13:44

Laziter [9440]:
> Hvis den savner en god kloak skal den nok finde frem til en,

Det kan der være noget om.

> Vænnet til kloaker er nok et mere passende udtryk.
> Så længe har vi ikke haft kloaker i Danmark
> at dyrene kan nå at tilpasse sig, altså set med evolutions øjne.

Det er ikke evolution, men invation der var min tanke.
Jeg forestiller mig, at kloakkerne er invaderede af dyr,
som ikke er særligt udbredt i dansk natur iøvrigt,
og altså ikke kan overleve udenfor en kloak.

Måske er frøen en sydligere type,
som ikke kan overvintre på bunden af et isbelagt vandhul,
men har visse fordele under de stabile forhold i en kloak.

Rotter klarer sig, så vidt jeg ved, ikke godt i temperet natur,
hvis de ikke har adgang til unaturlig næring som køkkenaffald o.l.

Fra : Is

Dato : 14-03-04 17:56

"Laziter [9440]" <laziter@NOSPAMgyxi.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Vænnet til kloaker er nok et mere passende udtryk.
> Så længe har vi ikke haft kloaker i Danmark at dyrene kan nå at tilpasse
---

Er det ikke mere fordi de hopper og leder efter fugtige steder, og så er
faldet i en brønd den ikke kan komme op af ??

Frø ?? mener du ikke tudse ??

--
Venlig hilsen
Erik Isager

Fra : Pettersen; Roald

Dato : 14-03-04 20:49

Is:
> Er det ikke mere fordi de hopper og leder efter fugtige steder,
> og så er faldet i en brønd den ikke kan komme op af ??

Det var også min umiddelbare tanke.

> Frø ?? mener du ikke tudse ??

Det var bestemt en frø. Jeg kender godt tudser.
Den var glat, spidssnudet, slank og en dygtig svømmer.
Den klarede flere forsøg på udskylning.
Den var næsten ensfarvet lysebrun, nærmest glasagtig,
noget som senere fik mig på tanken,
at den måske havde levet længe i kloakkens mørke.

Fra : Is

Dato : 14-03-04 20:57

> [...]
> Den var næsten ensfarvet lysebrun, nærmest glasagtig,
> noget som senere fik mig på tanken,
> at den måske havde levet længe i kloakkens mørke.

Undskyld !!

--
Venlig hilsen
Erik Isager

Fra : Pettersen; Roald

Dato : 14-03-04 21:32

Is:

> Undskyld !!

Ingen grund til at undskylde,
det var da nogen meget relevante bemærkninger.
Dem vil jeg da takke dig for.
Jeg beklager meget hvis jeg udtrykker jeg mig lidt for hårdt,
det skyldes måske at jeg selv begynder at tvivle.
Jeg er slet ikke ekspert på tudser/frøer,
men jeg har da set eksemplarer af begge slags.

Endnu engang tak for dine overvejelser.

Fra : Is

Dato : 14-03-04 22:16

> [...]
> det skyldes måske at jeg selv begynder at tvivle.
> Jeg er slet ikke ekspert på tudser/frøer,
> men jeg har da set eksemplarer af begge slags.

Selv tak !

åhh, der skal mere til før jeg føler mig trådt på !

Det er jo svært på forhånd at vide hvormeget spørgeren ved ?

--
Venlig hilsen
Erik Isager

Fra : Bo Warming

Dato : 14-03-04 20:25

"Pettersen; Roald" <roald@nomail.invalid> wrote in message
> [...]
>
> Er frøer og andet kryb almindeligt i kloakker,
> og er de dyr der lever i kloakker specielt tilpassede?

Det siges at New Orleans i 1800-tallet havde så primitivt et kloaksystem,
at krokodiller fra Missisipifloden kunne gå op og fange fisk eller rotter,
men i moderne storbykloakker er der vist kun rotter og forrådnelsesbakterier
fra lorten. Hvis frøer eller skruptudser forvildede sig ind i en kloak ville
de nok blive spist af rotterne - og hvilken frømad er der at finde i mørkt
vand? Frøer og tudser er del af et økosystem med grønalger og planter.

Fra : Pettersen; Roald

Dato : 14-03-04 21:06

Bo Warming:
> - og hvilken frømad er der at finde i mørkt vand?
> Frøer og tudser er del af et økosystem med grønalger og planter.

og insekter (tudser spiser vist endog regneorme og snegle).