Motorveje og spøgelsesbilister
Fra : Morten Qvistgaard

Dato : 12-03-04 16:59

Jeg sidder og er i gang med et teknologiprojekt, på min HTX uddannelse,
angående trafiksikkerhed på motorveje.
Jeg søger nogle eventuelle løsningsforslag til problemet med
spøgelsesbilister.
Gerne nogle offentlige kilder så jeg kan henvise til det i min rapport.

--
Morten Qvistgaard

Fra : Søren Søndergaard

Dato : 12-03-04 18:33

"Morten Qvistgaard" <morten@superq.dk> wrote in message
> [...]
> spøgelsesbilister.
> Gerne nogle offentlige kilder så jeg kan henvise til det i min rapport.

Har netop læst en rapport fra 'Havarikommissionen for Vejtrafikulykker' som
analyserer trafikulykker på motorvejene, ud fra hvilken man må vurdere at
det ikke ved fokusering på spøgelsesbilister at man gør motorvejene sikrere.

Læse den på

http://www.hvu.dk/pdf/07korr_HVUrapp2.pdf

Som jeg ser det er det langt mere interessant helt specifikt at sætte kendte
meget problematiske trafikkanter under kontrol.
Den med fradømmelse duer ikke da der fortsat er behov for transport.

Bøder opdragende effekt 'glemmes' af ruskørere af enhver art.
Desuden skal man jo også afveje risiko mod effektivitet, og her er vi nok
mange som betragter en del af fartbøderne som en trafikafgift.

MVH
Søren

Fra : Christian S

Dato : 13-03-04 02:27

> [...]
> spøgelsesbilister.
> Gerne nogle offentlige kilder så jeg kan henvise til det i min rapport.

Hejsa..
Der var noget oppe og vende om at sætte "knive" eller skarpe ting op ved
afkørslerne
Altså nogle klapfælder som lægger sig ned når man kører over dem den rigtige
vej
Men sønderriver dækkene når man kører den forkerte vej.
Det er jo en effektiv stopper uden det koster vildt meget.
Hvor man kan finde noget om det på nettet ved jeg ikke.
Mvh
Christian S

Fra : PM

Dato : 13-03-04 17:11

Christian S wrote:
> [...]
> Det er jo en effektiv stopper uden det koster vildt meget.
> Hvor man kan finde noget om det på nettet ved jeg ikke.

Nu er det ikke alle afkørsler der er afmærket lige godt og fænomener som
tåge og sne kan virke distraherende på hvorvidt man har valgt den rette
bane.

Man kan lave nogle asfaltpølser på tværs, med en afstand der tillader
ambulancer at passere uden bump

---------- ----------- ------------------ Market med hvide striber

Eller zebrastribe alle opkørsler med reflekterende maling
Ved godt de dækkes ved snevejr

Et asfaltlag, hvor dækkene synger eller rumler kunne osse være en farbar vej

Opsætte standere som de ses på motorvejen med reflekser der vender MOD
kørselsretningen med røde reflekser på begge sider.

De spøgelsesbilister jeg har læst om er vist alle ældre personer, men er
IKKE sikker, og så er problemet ret så afgrænset. Men er problemet stort,
fortjener det opmærksomhed med følgende omkostninger.

PM

Fra : Preben Andersen

Dato : 15-03-04 16:06

"PM" <ps98@Zteliamail.dk> wrote in message news:c2vbrh$bvp$1@sunsite.dk...

> De spøgelsesbilister jeg har læst om er vist alle ældre personer, men er
> IKKE sikker, og så er problemet ret så afgrænset. Men er problemet stort,
> fortjener det opmærksomhed med følgende omkostninger.

Der er et par kategorier, som ikke "fanges" ved dine forslag:
Dem, som vender bilen på motorvejen og begynder at køre i den forkerte
retning, og
dem, som med vilje kører den forkerte vej for at begå selvmord.

mvh
Preben

Fra : Rasmus Neckelmann

Dato : 15-03-04 14:34

Christian S wrote:
> [...]
> Men sønderriver dækkene når man kører den forkerte vej.
> Det er jo en effektiv stopper uden det koster vildt meget.

Jeg glæder mig til den dag jeg kommer kørende på min motorcykel, og der
pludselig sætter sig sådan nogle "knive" i mit fordæk... :) Så er der i
hvert fald en god risoko for at jeg splatter, men det er selvfølgelig bedre
end jeg slår andre ihjel med mig.
Ikke fordi jeg har nogle planer om at køre imod trafikken på en motorvej,
men vil bare lige pointere at der findes andre trafikanter end bilister. ;)

--
mvh Rasmus Neckelmann

Fra : Preben Andersen

Dato : 15-03-04 16:01

"Rasmus Neckelmann" <mullen@mailme.dk> wrote in message

> [...]
> men vil bare lige pointere at der findes andre trafikanter end bilister.
;)

Og hvad så? Skal de stoppes eller ej?
Du har ret i, at det er bedre at du "splatter" end at uskyldige gør det.

mvh
Preben

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 15-03-04 16:20

Preben Andersen skrev:

>Og hvad så? Skal de stoppes eller ej?
>Du har ret i, at det er bedre at du "splatter" end at uskyldige gør det.

Så er løsningen simpel: Alle biler udstyres med bazooka, og så er
det bare at pløkke spøgelsesbilisterne ned ved første øjekast.
Det fanger også dem der vender på motorvejen.

--
Bertel

Fra : Preben Andersen

Dato : 15-03-04 16:31

"Bertel Lund Hansen" <nospamius@lundhansen.dk> wrote in message

> Så er løsningen simpel: Alle biler udstyres med bazooka, og så er
> det bare at pløkke spøgelsesbilisterne ned ved første øjekast.
> Det fanger også dem der vender på motorvejen.

Det var kreativt, men nu går det jo heldigvis ikke altid så galt, mange når
at vende tilbage til rigtig retning, inden der sker ulykker.
Men hvis der skal "splattes", er det da bedre, det går ud over
spøgelsesbilisten end uskyldige mennesker. Det kan du vel ikke være uenig i?

mvh
Preben

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 16-03-04 17:25

Preben Andersen skrev:

>Men hvis der skal "splattes", er det da bedre, det går ud over
>spøgelsesbilisten end uskyldige mennesker. Det kan du vel ikke være uenig i?

Det er sådan en slags fang modstanderen-argument.

Jeg mener slet ikke at nogen skal plattes, og jeg tror ikke på at
man kan sætte dødsfælder op som kun 'skyldige' går i.

--
Bertel

Fra : Preben Andersen

Dato : 16-03-04 18:24

> Det er sådan en slags fang modstanderen-argument.

Ja en gang imellem gør det ondt at tage stilling, men lad da bare være ,
hvis du ikke er mandfolk nok til det.

> Jeg mener slet ikke at nogen skal plattes, og jeg tror ikke på at
> man kan sætte dødsfælder op som kun 'skyldige' går i.

Der var ikke tale om dødsfælder, men om en anordning, som stopper trafik,
som kører i den forkerte retning. At der så måske er en tåbe, som kører
vanvittig stærkt over anordningen og derved skader sig selv, er jo bare
ærgerligt. Det gør det jo stadig ikke til en dødsfælde. Et almindeligt,
hastighedsbegrænsende bump på vejen kan jo også medføre alvorlige uheld,
hvis man kører over det med 100 km./t. Kalder du det en dødsfælde?

Jeg mener heller ikke, nogen skal splattes, og da slet ikke de helt
sagesløse, som overholder loven.
Jeg mener til gengæld, at man med alle midler skal stoppe dem, som bringer
andres liv og helbred i fare, uanset det sker ved et uheld eller med fuldt
overlæg. Hvis det skulle medføre skade på dem, som ikke overholder loven, så
lad det være sådan.

mvh
Preben

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 16-03-04 19:37

Preben Andersen skrev:

>Ja en gang imellem gør det ondt at tage stilling, men lad da bare være ,
>hvis du ikke er mandfolk nok til det.

Sikke da noget sludder. Man bliver ikke mindre mandfolk af at
undlade at tage stilling til et spørgsmål som man finder
irrelevant - uanset at andre måtte have en anden opfattelse af
relevansen.

>Der var ikke tale om dødsfælder

Ikke? Der blev skrevet:

> [...]
>afkørslerne
>Altså nogle klapfælder som lægger sig ned når man kører over dem den rigtige

Det vil jeg kalde dødsfælder dordi man risikerer at slå nogen
ihjel

>At der så måske er en tåbe, som kører vanvittig stærkt over
>anordningen og derved skader sig selv, er jo bare ærgerligt.

Den holdning ligger ikke til grund for den øvrige lovgivning. Der
findes enda ikke så få love der skal forhindre folk i at slå sig
selv ihjel selv om de endda gerne vil.

--
Bertel

Fra : Peter Jensen

Dato : 17-03-04 16:14

Bertel Lund Hansen wrote:

> Det vil jeg kalde dødsfælder dordi man risikerer at slå nogen ihjel

Er du overhovedet klar over hvad den anordning indebærer? Der er tale
om nogle få cm høje knive der river dækkene op når man kører den
forkerte vej over dem. Det er samme slags der benyttes i mange
parkeringshuse. Er det også dødsfælder? Det ville desuden være helt
uforsvarligt at køre meget hurtigt end 20-30 km/t når man svinger, og
ved så lave hastigheder tvivler jeg stærkt på at en punktering vil få
dødelig udgang, selv på motorcykel.

--
PeKaJe

Alexander Graham Bell is alive and well in New York, and still waiting
for a dial tone.

Fra : Søren Mors

Dato : 15-03-04 22:04

Rasmus Neckelmann wrote:

> [...]
> men vil bare lige pointere at der findes andre trafikanter end bilister. ;)

Hvis du kører bare nogenlunde rimeligt skulle farten vel være så tilpas
lav når du lige er svinget ned på afkørslen at du skulle kunne overleve.
Det bliver måske ikke sjovt, men det er der så ikke noget at gøre ved.

Søren Mors

Fra : Leif Neland

Dato : 13-03-04 18:44

Morten Qvistgaard wrote:
> [...]
> spøgelsesbilister.
> Gerne nogle offentlige kilder så jeg kan henvise til det i min

Det skulle også med success være forsøgt at sætte lyssignaler op, der viser
konstant rødt. Det har de ofte mere eller mindre senile personer lært pr
rygmarv, at man ikke kører forbi.
At køre over for rødt er ofte en bevidst handling.
Undtagen, da jeg gjorde det, fordi jeg var koncentreret om det næste signal,
og derfor kørte over for et rødt lys ved en fodgængerovergang.
Og så alligevel bevidst, fordi man ikke foretager en katastrofeopbremsning
med en hest i traileren, hvis der ikke er nogen tværgående trafik.

Leif