Hvordan udvinder man insolin at grisse mil~
Fra : Astrup

Dato : 11-03-04 20:53

Hey folkens!

Jeg overvejer at lave et projekt om insolin hvor jeg så vil prøve og udvinde
det fra en grisse milt. Jeg er godt klar over at det ikke foregår ved denne
metode længere men det kunne være yderst interessant at gøre det på den
gammeldages måde.
Har prøvet og søge på insolin på google med det er bare sådan en gang snak
man får. Er der nogle der kan henvise til (helst dansk) links eller en god
bog der går i dybden med emnet. Vi taler her om htx 3. år. På et fagligt
højt sprog.

Håber der er nogle der ude der kan hjælpe mig.

Med venlig hilsen Aske Astrup

Fra : sph

Dato : 11-03-04 21:28

"Astrup" <mr_bean007@ofir.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> højt sprog.
>
> Håber der er nogle der ude der kan hjælpe mig.

Du mener vel grise pancreas (bugspytkirtel), hvor insulin jo syntetiseres.
Et gæt kunne være, at du skal søge efter en metode til adskillelse af
proteiner ud fra molekylevægt og evt. elektrokemiske forhold. Udfra kendskab
til insulins molekylevægt mm. (som jeg ikke kender) skulle det være muligt
at isolere insulin v.h.a. f.eks. elektroforese.

Fra : Bo Warming

Dato : 12-03-04 05:41

"sph" <sph@sph.dk> wrote in message

> [...]
> til insulins molekylevægt mm. (som jeg ikke kender) skulle det være muligt
> at isolere insulin v.h.a. f.eks. elektroforese.

I min barndom boede jeg nær Insulinfabrik NOVO på Fasanvej-Hillerødgade og
der stank på de dage hvor de ved vandige ekstraktioner opkoncentrerede
insulin fra bugskytkirtel-slagteaffaldet

Kan kromatografi virkelig idag bruges til produktioner af TONS af et stof?

Nu er gensplejsede bakterier vel slagtedyrene som leverer noget
insulinholdigt biomasse der er lettere at klemme godterne ud af,og som kan
kemisk modificeres efter oprensning.

Fra : Astrup

Dato : 11-03-04 21:35

Ups..

Har også erfaret at det hjælper at søge på insulin og ikke insolin...
Sorry..
Har i stadig noget at tilføje så bare kom med det.. :)

Fra : Henrik Schmidt

Dato : 13-03-04 10:36

> [...]
> Sorry..
> Har i stadig noget at tilføje så bare kom med det.. :)

Spændende projekt. Jeg fandt dette link:
http://www.clinchem.org/cgi/content/full/48/12/2270
Jeg vil foreslå dig at kontakte Novo Nordisk.

Mvh,
Henrik Schmidt

Fra : Astrup

Dato : 15-03-04 20:49