Abekattestreger
Fra : Tommy Bødker-Jensen

Dato : 11-03-04 03:37

Nogle har fremsat den teori at hvis tilstrækkelig mange aber hakkede løs på
skrivemaskiner længe nok, kunne de efterhånden skrive Shakespeares samlede
værker.

Forskere ved Plymouth Universaty i England gav derfor seks aber rådighed
over en computer i en måned. Aberne "fik ikke skrevet et eneste ord",
oplyser 'The New York Times'.

De seks aber i Paignton Zoo i det sydvestlige England "skrev kun rem
tekstsider", fortrinsvis bestående af en masse s'er. I slutningen af
dokumentet skrev aberne nogle få j'er, a'er, l'er og m'er.

Desuden brugte de tastaturet som fællestoilet.

--
MVH,
Tommy Bødker-Jensen

Fra : David Konrad

Dato : 11-03-04 03:51

"Tommy Bødker-Jensen" <viborg_004@hotmail.com> wrote in message
> Nogle har fremsat den teori at hvis tilstrækkelig mange aber hakkede løs

> skrivemaskiner længe nok, kunne de efterhånden skrive Shakespeares samlede
> værker.

Er det ikke noget med en million aber der skriver på en million
skrivemaskiner i en million år? Den holder ikke - det har internettet
forlængst bevist!

)

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 12-03-04 17:19

"Tommy Bødker-Jensen" wrote:

> [...]
>
> Forskere ved Plymouth Universaty i England gav derfor seks aber rådighed
> over en computer i en måned. Aberne "fik ikke skrevet et eneste ord",

Jamen meningen med tankeeksperimentet er jo ikke at sige noget om abers
adfærd, men at undersøge et matematisk/sandsynlighedsteoretisk fænomen.

Hvis nemlig A={1,2,...,n} er en endelig mængde (et »alfabet«), og man
betrager en uendelig følge X1, X2, X3, ... af uafhængige stokastiske
variable der er uniformt fordelt på A, så er sandsynligheden for at en
vilkårligt udvalgt endelig sekvens [a1, a2, ..., an] af bogstaver fra
A forekommer (og gør det uendeligt ofte) et sted i følgen Xi, lig med
1 eller 100 %.

Det er da meningsløst at stille en computer ind til nogle aber.

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Niels L. Ellegaard

Dato : 12-03-04 21:12

Jeppe Stig Nielsen <mail@jeppesn.dk> writes:

> Det er da meningsløst at stille en computer ind til nogle aber.

Det virker lidt meningsløst, men så vidt jeg har forstået studerede
forskerne science technology art research.

The Plymouth experiment was part of the Vivaria Project, which plans
to install computers in zoos across Europe to study differences
between animal and artificial life.
http://www.wired.com/news/culture/0,1284,58790,00.html

VIVARIA is a proposed collaborative project between zoos and local
arts organisations in the UK and Europe, employing the metaphor of the
zoo to examine artificial life forms, creativity and the relationships
between humans, animals and machines. The project works on the premise
that given the historical purpose of the zoo, it is perhaps surprising
that zoos do not include examples of artificial life in their
collections
http://www.vivaria.net/experiments/commissions/

--
Niels L Ellegaard http://dirac.ruc.dk/~gnalle/

Fra : Hasse B. N.

Dato : 13-03-04 17:48

gnalle@ruc.dk (Niels L. Ellegaard) wrote in message news:<7wfzcdq0z0.fsf@dirac.ruc.dk>...

> [...]
> that given the historical purpose of the zoo, it is perhaps surprising
> that zoos do not include examples of artificial life in their

Jeg er enig med Jeppe i at det er meningsløst at sætte aberne til at
skrive Shakespear computeren, det er dog et ret sjovt
tankeeksperiment.

Sandsynligheden for at aberne får held til at "ramme" blot en side af
et kendt værk er meget lille.

Med 28 bogstaver samt mellemrum muligt- altså 29 tegn er
sandsynligheden for en enkelt side rigtig da 5,3*10^-3218 altså meget
lille. 1 mio aber har dermed ssh. 5,3*10^-3212 pr. forsøg. Hvis hver
abe kan overtales til at skive 1 side i minuttet døgnet rundt i 1 mio.
år vil ssh være 2,7*10^-3200 altså stadig meget lille.

Derfor ser det vist ikke ud til at forfattere og andre behøver bekymre
sig for deres jobs. Selv om man satte et computerprogram til at
generere alle disse tekster, ville der stadig være et problem med at
vælge præcis det rigtige ud- der vil jo være mange tekster som var
næsten rigtige.

Venlig hilsen
Hasse B. Nielsen