varmt vand i mad
Fra : Soren M

Dato : 10-03-04 20:35

hej,

Et enkelt spørgsmål - min kæreste og jeg er dybt ueninge omkring spørgsmålet
: Må der bruges varmt til lunkent vand fra hanen, under tilberedningen af et
varmt måltid mad ??

Mvh
Søren

Fra : Søren Christensen

Dato : 10-03-04 20:57

"Soren M" <momsendesign@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
spørgsmålet
> : Må der bruges varmt til lunkent vand fra hanen, under tilberedningen af

Kan ikke se det skulle være et problem hvis det kommer op og koge.
Så bliver baktierier jo slået ihjel...
Bruger altid vand fra den varme hane når jeg skal koge kartofler eller Ris
og lign...

Venligst

Fra : Per A. Hansen

Dato : 11-03-04 15:18

"Søren Christensen" <Soren_HelskovFjernmig@webspeed.dk> skrev i en
meddelelse news:404f7316$0$27454$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...

> [...]
> Så bliver baktierier jo slået ihjel...
> Bruger altid vand fra den varme hane når jeg skal koge kartofler eller Ris

Der er ingen problemer af sundhedsmæssig art ved at benytte
vand fra den varme hane - normalt.
Dog kan der være en vis risiko for udvikling af Legionella-
bakterier ( legionærsyge) i systemer, hvor temperaturen er
under 55 gr. C - men ved kogning bliver de dræbt. Denne risiko er
forøget, hvor man har sænket temperaturen i vandet p.g.a.
energibesparelser. Det ses især ved fjernvarmetilslutninger.

Man skal være opmærksom på, at vandkvaliteten generelt er forringet
siden man fik målere på. Når der spares på vandet bliver der mindre
flow og længere opholdstider i rørene, hvilket forårsager der opløses
flere stoffer i vandet.

Per A. Hansen

Fra : HKJ

Dato : 11-03-04 16:58

"Per A. Hansen" <xper.hansen@get2net.dk> wrote in message

> Der er ingen problemer af sundhedsmæssig art ved at benytte
> vand fra den varme hane - normalt.

Forbruger info er ikke enig med dig:

Vand fra varmtvandshanen bør ikke bruges til kaffe, te og madlavning i
øvrigt. Vandet kan indeholde bakterier, tungmetaller og i sjældne tilfælde
nitrit fra bakterievækst.

Her er resten af teksten:
http://www.fi.dk/mad/hygiejne/hygiejne/vand/

Fra : Bo Jørgensen

Dato : 11-03-04 22:26

"HKJ" <xx.hkj.xx@mailme.dk> wrote in message

> [...]
>
> Vand fra varmtvandshanen bør ikke bruges til kaffe, te og madlavning i
> øvrigt. Vandet kan indeholde bakterier, tungmetaller og i sjældne tilfælde

Ydermere kan visse bakterier danne toxiner der ikke bliver inaktiveret ved
kogning. Så nok slår man bakterierne ihjel ved kogning, men toxinerne
vedbliver i vandet. Derfor brug altid koldt vand til madlavning.

Fra : Søren Christensen

Dato : 13-03-04 09:15

"HKJ" <xx.hkj.xx@mailme.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Vand fra varmtvandshanen bør ikke bruges til kaffe, te og madlavning i
> øvrigt. Vandet kan indeholde bakterier, tungmetaller og i sjældne tilfælde

Så vil jeg vide hvilke bakterier der overlever kogning?!

Venligst

Fra : Per A. Hansen

Dato : 13-03-04 13:52

> [...]

> Vand fra varmtvandshanen bør ikke bruges til kaffe, te og madlavning i
> øvrigt. Vandet kan indeholde bakterier, tungmetaller og i sjældne tilfælde

Hmm. Måske ved forbrugerinfo ikke, at bakterier dræbes ved
kaffe- og tebrygning?
Jeg skrev også "normalt" - men skal da gerne fraråde at anvende
det varme vand direkte til at lave kaffe - som den travle
kollegianer måske kan finde på med Nescafe.

Bakterievækst danner ikke nødvendigvis nitrit - og i givet
fald langt mindre, end der dannes i mundhulen på alle personer.
Også koldt vand indeholder de tungmetaller - men det har jeg
allerede nævnt.

Per A. Hansen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 13-03-04 14:40

Per A. Hansen skrev:

>Hmm. Måske ved forbrugerinfo ikke, at bakterier dræbes ved
>kaffe- og tebrygning?

Hvad med de døde tungmetaller?

>Også koldt vand indeholder de tungmetaller

I samme mængde som varmt?

Og hvad siger du til Ivars beskrivelse af en varmtvandsbeholder
(som jeg har hørt før fra anden side)?

--
Bertel

Fra : Bo Warming

Dato : 13-03-04 18:20

"Bertel Lund Hansen" <nospamius@lundhansen.dk> wrote in message

> Hvad med de døde tungmetaller?

Kviksølv har jeg ofte leget med med mine børn, ude i haven. Det er ret
levende.
Det er de andre tungmetaller der er døde - ikke?

((Tror nogen på at kviksølvdampe fra dråber tabt i laboratoriet har gjort
gamle kemikere sindsyge af kviksølvforgiftning, forresten?)
((Der kan ikke komme mere Hg fra rummets dampe ind i kroppens væv end fra
amalgamplumberne, vel?))

Fra : Per A. Hansen

Dato : 13-03-04 22:58

> Hvad med de døde tungmetaller?

> I samme mængde som varmt?

Det kommer an på hvor længe vandet har stået i røret.
Generelt er vandkvaliteten forringet ved det lavere vandforbrug,
man har opnået ved indførelse af vandmålerne, der har betydet
mindre vandforbrug og tilsvarende større udløb til recipienterne for
grundvand ( havet).
Derfor anbefales det at lade vandet løbe lidt inden man tapper den - efter
længere tid uden forbrug som f.eks. om morgenen.

Varmt vand opløser naturligvis flest stoffer - men har man f.eks. lige
brugt en del varmt vand til f.eks. bad, kan man roligt anvende det til
de nævnte formål - det tager jo lidt tid at opløse diverse stoffer.

> Og hvad siger du til Ivars beskrivelse af en varmtvandsbeholder
> (som jeg har hørt før fra anden side)?

Det største kablitetsproblem ved varmtvandsforsyningen er, at
man i fjernvarmesystemer har nedsat temperaturen til under de
grader, hvor legionella dræbes. Der problem overskygger alle andre.
Legionella triver i lommer med dårlig cirkulation.

Jeg vil dog generelt selv anbefale at bruge af den kolde hane til
konsumformål - specielt hvis man er tilsluttet et fjernvarmesystem -
men det kommer der jo ingen diskussion ud af.

Hvad med gennemløbs-vandvarmere?

Per A. Hansen

Fra : Per A. Hansen

Dato : 16-03-04 11:55

> [...]
>
> Vand fra varmtvandshanen bør ikke bruges til kaffe, te og madlavning i
> øvrigt. Vandet kan indeholde bakterier, tungmetaller og i sjældne tilfælde

Jeg har forgæves ledt efter angivelser af mængder - på
intet sted står der noget om grænseværdier og deres evt.
overskridelse.
Der mangler angivelser af ADI-værdier ( Acceptabel Daglig Indtag) -
hvis mængder ligger under denne værdi, har det ingen sundhedsmæssig
betydning.
Forbrugerinfo lader forbrugere lidt i stikken med deres generelle
anbefaling.

Per A. Hansen

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 15-03-04 08:44

"Per A. Hansen" <xper.hansen@get2net.dk> skrev:

> Det kommer an på hvor længe vandet har stået i røret.
> Generelt er vandkvaliteten forringet ved det lavere vandforbrug,
> man har opnået ved indførelse af vandmålerne,

Vandkvaliteten er ikke blevet forringet.

> der har betydet
> mindre vandforbrug og tilsvarende større udløb til recipienterne
> for
> grundvand ( havet).

Har du overvejet at tage et kig på vandets naturlige kredsløb?

> Derfor anbefales det at lade vandet løbe lidt inden man tapper den
> - efter længere tid uden forbrug som f.eks. om morgenen.

Dette har intet med indførsel af vandmålere at gøre men derimod, at
vandforbruget i sagens natur er lavt om natten med deraf forøgede
opholdstider i rørsystemerne. Det natlige forbrug af vand er ikke
ændret pga. vandmålere.

> Varmt vand opløser naturligvis flest stoffer - men har man f.eks.
> lige brugt en del varmt vand til f.eks. bad, kan man roligt
> anvende det til de nævnte formål

Man bør ikke bruge varmt vand til madlavning. Så er den såmænd ikke
længere. Årsagerne er givet i andre indlæg.

> Det største kablitetsproblem ved varmtvandsforsyningen er, at
> man i fjernvarmesystemer har nedsat temperaturen til under de
> grader, hvor legionella dræbes.

Det er ikke korrekt. Du kan få oplyst temperaturen på
fjernvarmevandet hos det lokale energiselskab.

I København er fremløbstemperaturen om sommeren fra 73 til 85 grader
celsius. Om vinteren 10-20 grader højere.
http://www.ke.dk/portal/page?_pageid=55,79142&_dad=portal&_schema=PORTAL

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Per A. Hansen

Dato : 15-03-04 11:00

> Vandkvaliteten er ikke blevet forringet.

Jo - og jeg har tidligere givet dig dokumentationen, som stammer
fra direkte målinger.

> Har du overvejet at tage et kig på vandets naturlige kredsløb?

Jeg nøjes ikke med ar overveje - jeg har gjort det forlængst.
Og skal gerne oplyse lidt om forholdet.
Hvis der spares 1000 tons vand pumpes der en tilsvarende
mængde mindre op - det håber jeg ikke du er uenig i ?
Der giver en ekstra udledning til recipienterne på 1000 tons -
end hvis forbruget havde været 1000 t større.
( Loven om massens bevarelse)

> Man bør ikke bruge varmt vand til madlavning. Så er den såmænd ikke
> længere. Årsagerne er givet i andre indlæg.

Der er ingen fejl i den formulering, der er givet ovenfor.
Jeg har blot nuanceret problemstillingen - det afhænger af
forholdene. I mit eksempel er der ingen forskel overhovedet.
Er der tale om fjernvarmesystemer er jeg enig.

> Det er ikke korrekt. Du kan få oplyst temperaturen på
> fjernvarmevandet hos det lokale energiselskab.

Jeg har ingen behov for at få oplyst den aktuelle temperatur.
Jeg henholder mig udelukkende til, hvad der fortælles fra
fjernvarmeværkernes side - de har målt en forringet vandkvalitet
p.g.a. mindre vandforbrug, der giver længere opholdstid i
rørene, hvorved der opløses flere stoffer.
Jeg er noget forundret over, at du så standhaftigt afviser
resultaterne af foretagne målinger af vandkvaliteten, som jeg
endda i en anden tråd har dokumenteret med en henvisning til
en artikel i "Ingeniøren"
( jeg undlader at nævne din misforståelse af lovne om
opløselighedsproduktet, da den ikke er faldet i denne gruppe)

Per A. Hansen

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 15-03-04 11:42

> Jo - og jeg har tidligere givet dig dokumentationen, som stammer
> fra direkte målinger.

Det er muligt. Har du en henvisning?

> [...]
> Der giver en ekstra udledning til recipienterne på 1000 tons -
> end hvis forbruget havde været 1000 t større.

Sådan kan du ikke regne. Det er ikke givet, at det oppumpede vand ville
være endt i havet eller i vandløb. Ydermere er det uproblematisk at
lede grundvand ud i havmiljøet. Det er rent faktisk en del af det
naturlige kredsløb for vandet. Et kredsløb som mennesket griber ind i
ved oppumning af store mængder Grundvand, der bla. kan medføre sænket
vandstand i søer og vandløb.

> Der er ingen fejl i den formulering, der er givet ovenfor.

Jo. Det varme vand er ikke blevet (væsentligt) bedre efter et varmt
bad. Der kan fortsat være både bakterier og tungmetaller.

> Jeg har ingen behov for at få oplyst den aktuelle temperatur.

Det har du når du påstår, at temperaturen i fjernvarmeanlæg ligger
under den temperatur, der skal til for at hindre Legionellavækst. Som
det fremgår af den henvisning jeg har givet ligget temperaturen i
fremløbet på fjernvarmeanlæg over den temperatur, der hindre Legionella
vækst.

http://www.aakv.dk/Vand/legionella.html

> ( jeg undlader at nævne din misforståelse af lovne om
> opløselighedsproduktet, da den ikke er faldet i denne gruppe)

Endnu en gang. Det er dig og ikke mig, der har misforstået noget i den
forbindelse.

Jeg må i øvrigt opfordre dig til at stoppe enhver form form citatfusk i
forbindelse med mine indlæg fremover. Du har efterhånden gjort dig
skyldig i lidt for hyppige tilfælde af fejlcitater og fejlreferater af
mine indlæg, hvilket ikke er acceptabelt.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Per A. Hansen

Dato : 16-03-04 11:49

> Det er muligt. Har du en henvisning?
'
Jeg skal gerne gentage tidligere argumenter:

"Indsigt - Ingeniøren fr. d. 3.7.98"
Titel:"Drikkevand forurenes i dine rør"
Format 2 sider i tabloidformat.

Endvidere kan jeg henvise til flere tilfælde, der er refereret i
diverse medier. Der er ikke tale om tungmetaller alene -
der opløses også organiske stoffer.
Den største fare er legionella, som har fået bedre vilkår efter af
man har sparet på fremløbstemperaturen p.g.a. energibesparelser.

Det er ikke overranskende, at lille flow opløser flere stoffer.
Dels opholder vandet sig længere tid i rørene - men der sker også en
opvarmning, der forøger opløsningsevnen.

På intet sted har jeg nævnt det som et større problem.
Der er tale om så små mængder, at der ikke er nogen
sundhedsmæssigt problem.
Det er der normalt heller ikke ved at bruge det varme vand
til madlavning ( selv om det er en uskik).
De ting, der vænes på linket vedrørende dioxin og nitrit udmærker sig
ved, at de intet står om mængderne.

> [...]
> naturlige kredsløb for vandet. Et kredsløb som mennesket griber ind i
> ved oppumning af store mængder Grundvand, der bla. kan medføre sænket

Jo, man kan sagtens regne sådan - loven om massernes bevarelse
er god nok. Det gør ikke nogen stor forskel at spare på vandet her i
landet, hvor nedbøren er større end fordampning+oppumpning.

> Jo. Det varme vand er ikke blevet (væsentligt) bedre efter et varmt
> bad. Der kan fortsat være både bakterier og tungmetaller.

Det er korrekt, hvis det gælder de større fjernvarmesystemer o. lign.
Men det gælder ikke for de anlæg, som findes i de private hjem.
Her skylles evt. tungmetaller ud i det varme bad - og her er ingen
problemer med bakterer, der forresten dør under tilberedningen.

> [...]
> det fremgår af den henvisning jeg har givet ligget temperaturen i
> fremløbet på fjernvarmeanlæg over den temperatur, der hindre Legionella

Det burde den gøre, men desværre har en del værker prøvet at spare energi
ved at sænke temperaturen.
Miljøchef Carsten Raad Petersen fra Hvidovre Kommune, har udtalt:
["at resultater peger så entydigt på, at vandkvaliteten i vores
varmtvandsanlæg ikke er tilfredsstillende.
Vi ved, at problemet ligger i driften af varmtvandssystemerne, og derfor må
vi allerede nu opfordre alle
ansvarlige til at få checket driften af deres varmtvandsanlæg igennem og
sørge for at de anbefalede temperaturer
i vejledningen overholdes, siger han."]

Det er det sidste punkt, der er problemet.

> Endnu en gang. Det er dig og ikke mig, der har misforstået noget i den
> forbindelse.

Nej -
dels stiger opløselighedsproduktet når temperaturen stiger -
dels er det uden betydning sålænge vandet i rørene ikke er mættede.
Opløsningen sker efter en S-formet kurve - ligevægten opnås måske ikke
før flere måneder efter.
Derfor er det irrelevant at bruge som argument for, at der ikke opløses
flere stoffer ved længere opholdstid i rørene, som du postulerede i
mange indlæg.

> [...]
> skyldig i lidt for hyppige tilfælde af fejlcitater og fejlreferater af
> mine indlæg, hvilket ikke er acceptabelt.

[Jeg har som altid fuld dokumentation - jeg har en del indlæg fra din side,
hvor
du totalt afviste, at der opløster flere stoffer ved længere opholdstid i
rørene. Der er altså hverken tale om fejlcitater eller -referater - jeg har
det
hele på harddisken.
Hvis du er blevet overbevist om, at du tidligere har taget fejl er det i
orden, men det er ikke acceptabelt at du ikke vil vedstå egne tidligere
meninger.Det er fint at ændre opfattelse, men ikke at påstå man har ret
i begge modstridende påstande.]

Jeg må også påtale, at du i dette indlæg har prøvet at dreje det i en
anden retning, end det jeg tidligere har skrevet.

Per A. Hansen

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 16-03-04 12:37

> '
> Jeg skal gerne gentage tidligere argumenter:

Som er blevet skudt i sænk for 3 år siden.

> [...]
> Den største fare er legionella, som har fået bedre vilkår efter af
> man har sparet på fremløbstemperaturen p.g.a. energibesparelser.

Det er forkert Per. Jeg har henvist dig til hjemmesider, der viser
hvorfor.

> Det er ikke overranskende, at lille flow opløser flere stoffer.
> Dels opholder vandet sig længere tid i rørene - men der sker også
> en opvarmning, der forøger opløsningsevnen.

Så simpelt er tingene ikke og det er her jeg har forklaret dig, at
opløseligheden af tungmetallerne er meget lav og det er et
åbent spørgsmål, hvorvidt der vil opløses mest i stillestående vand
eller vand i bevægelse.

> På intet sted har jeg nævnt det som et større problem.
> Der er tale om så små mængder, at der ikke er nogen
> sundhedsmæssigt problem.

Flere tungmetaller har en tendens til at ophobe sig i kroppen så også
her tager du fejl.

> Det er der normalt heller ikke ved at bruge det varme vand
> til madlavning ( selv om det er en uskik).

Det er forkert og du taler i mod enhver ekspertviden på området.

> De ting, der vænes på linket vedrørende dioxin og nitrit udmærker
> sig ved, at de intet står om mængderne.

Vænes?

> Jo, man kan sagtens regne sådan

Nej det kan du ikke. Det er en meningsløs beregning som jeg ikke kan
se, hvad du vil opnå ved og som tyder på, at du ikke har kendskab til
vandets naturlige kredsløb.

> - loven om massernes bevarelse
> er god nok. Det gør ikke nogen stor forskel at spare på vandet her
> i landet, hvor nedbøren er større end fordampning+oppumpning.

Det er heller ikke korrekt. Blandt andet er det ikke alle steder i DK,
at der dannes mere nyt grundvand end der forbruges så alene her er der
et problem på sigt. Ydermere dannes grundvand ikke i det øjeblik det
regner men er en proces, der tager mange år.

> Det er korrekt, hvis det gælder de større fjernvarmesystemer o.
> lign. Men det gælder ikke for de anlæg, som findes i de private
> hjem.

Du kan ikke bruge folks private fejlindstillinger af deres
varmtvandsanlæg til de generelle konklusioner du fremsætter.

> Nej -
> dels stiger opløselighedsproduktet når temperaturen stiger -
> dels er det uden betydning sålænge vandet i rørene ikke er
> mættede.

Det er ikke uden betydning. Din kemiske viden lader meget tilbage at
ønske.

> Opløsningen sker efter en S-formet kurve

Så enkelt er tingene slet ikke.

> [...]
> Derfor er det irrelevant at bruge som argument for, at der ikke
> opløses flere stoffer ved længere opholdstid i rørene, som du

Du har fortsat ikke forstået hvad jeg forklarede dig dengang og dine
fordrejninger af hvad der er blevet skrevet er dybt uacceptable og
noget du øjeblikkeligt skal ophøre med.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 16-03-04 12:42

http://www.dvn.dk/Viden/anal.htm
http://www.juelsminde.dk/page186.asp

> Der mangler angivelser af ADI-værdier ( Acceptabel Daglig Indtag)
> - hvis mængder ligger under denne værdi, har det ingen
> sundhedsmæssig betydning.

Der mangler ingenting. En angivelse alene i forbindelse med vandindtag
er meningsløs eftersom det er det totale daglige indtag fra alle
fødevarer, der er interessant

> Forbrugerinfo lader forbrugere lidt i stikken med deres generelle
> anbefaling.

Nej Per det gør Forbrugerinformationen ikke. Forbrugerinformationen
kommer med en vejledning som du formentligt er en af uhyre få mennesker
på denne jord er uenig i.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Carsten Troelsgaard

Dato : 10-03-04 22:54

> [...]
spørgsmålet
> : Må der bruges varmt til lunkent vand fra hanen, under tilberedningen af

Jeg husker en gammel advarsel om, at varmt vand indeholdt/indeholder
dioxin - så det kan være en god grund til ikke at bruge det i madlavning. Om
det stadigvæk forholder sig sådan ved jeg ikke - med nutidig viden om dioxin
lyder det som lidt af en skrøne.

Carsten

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 11-03-04 12:52

> [...]

> spørgsmålet
> : Må der bruges varmt til lunkent vand fra hanen, under
> : tilberedningen af et varmt måltid mad ??

Du bør ikke bruge det varme vand fra hanen til noget du vil spise. Det
varme vand kan indeholde tungmetaller som ikke fjernes ved kogning.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : martin

Dato : 11-03-04 14:40

"Morten Bjergstrøm" <nospam01@miljokemi.dk> wrote in message

> Du bør ikke bruge det varme vand fra hanen til noget du vil spise. Det
> varme vand kan indeholde tungmetaller som ikke fjernes ved kogning.

hvorfra kommer de tungmetaller og hvorfor er de ikke i den kolde hane ??

Martin

Fra : Ole Back

Dato : 11-03-04 15:06

"martin" <martin@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> hvorfra kommer de tungmetaller og hvorfor er de ikke i den kolde hane ??

Det det varme vand bliver oplagret i en (varmtvands-)beholder, hvilket det
kolde vand ikke gør.
For at forhindre at tanken ruster, kan man f.eks. placere en zink-stang i
tanken - denne vil så blive angrebet i stedet for jernet (iflg.
spændingsrækken), og der kan (vil) blive frigivet zinkioner i vandet.

Om dette er den eneste årsag, og om man har fundet andre metoder/metaller
til at forhindre rust ved jeg ikke.

Fra : martin

Dato : 12-03-04 08:04

"Ole Back" <outlooktrap@niffux.org> wrote in message
> [...]
> spændingsrækken), og der kan (vil) blive frigivet zinkioner i vandet.
>
> Om dette er den eneste årsag, og om man har fundet andre metoder/metaller

Så hvis man brugte en gennemstrømnings vand-varmer vill
det vare ok ?

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 12-03-04 16:19

martin skrev:

[Om at bruge vand fra den varme hane i maden:]

> Så hvis man brugte en gennemstrømnings vand-varmer vill
>det vare ok ?

Hvis man sørger for at tappe den smule af først der har stået og
lumret i rørene, så er det lige så godt som at bruge koldt vand.

Det er den lange periode som varmt vand står i en
opsamlingsbeholder der giver basis for bakterie- og algevækst.

--
Bertel

Fra : Peter Loumann

Dato : 12-03-04 16:57

"martin" <martin@hotmail.com> skrev:

>Så hvis man brugte en gennemstrømnings vand-varmer vill
>det vare ok ?

Det er jeg ikke sikker på. Gennemstrømningsrøret er vist af kobber.
Det er nok tænkeligt at opvarmningen der kunne frigøre kobberpartikler
til vandet og de er vist moderat giftige?

http://pedalo.dk/thailand/

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 12-03-04 18:27

Peter Loumann skrev:

>Det er jeg ikke sikker på. Gennemstrømningsrøret er vist af kobber.
>Det er nok tænkeligt at opvarmningen der kunne frigøre kobberpartikler
>til vandet og de er vist moderat giftige?

Jo, men mængden vil vel være minimal fordi vandet strømmer så
hurtigt.

--
Bertel

Fra : Verner Olsen

Dato : 13-03-04 13:24

On Fri, 12 Mar 2004 16:56:42 +0100, Peter Loumann <me@privacy.net>
wrote:

>Det er jeg ikke sikker på. Gennemstrømningsrøret er vist af kobber.
>Det er nok tænkeligt at opvarmningen der kunne frigøre kobberpartikler
>til vandet og de er vist moderat giftige?

Man bør altså straks holde op med at bruge sine dyrt indkøbte "gourmet
kobberpander/-gryder"??
(As in: Aaarh - Kan det nu osse passe?

Verner

Fra : Peter Loumann

Dato : 13-03-04 16:13

Verner Olsen <here@nowhere.invalid> skrev:

>kobberpartikler til vandet og de er vist moderat giftige?

>Man bør altså straks holde op med at bruge sine dyrt indkøbte "gourmet
>kobberpander/-gryder"??

Mig bekendt er alle kobberpander og -gryder coated indvendig, vist
oftest med tin.

http://pedalo.dk/thailand/

Fra : Henning Præstegaard

Dato : 13-03-04 22:13

Verner Olsen wrote:
> Man bør altså straks holde op med at bruge sine dyrt indkøbte "gourmet
> kobberpander/-gryder"??
> (As in: Aaarh - Kan det nu osse passe?

Ja! Hvis din gryder og pander er lavet af kobber er de belagt med tin. Hvis
der går hul på tinnet skal gryden kasseres eller omfortinnes. Men dine
gryder er nu nok af rustfaststål med en kobberbund.

mvh
Henning

Fra : Verner Olsen

Dato : 15-03-04 16:56

On Sat, 13 Mar 2004 22:12:31 +0100, "Henning Præstegaard"
<onkelhenning@virker.ikke> wrote:

>Ja! Hvis din gryder og pander er lavet af kobber er de belagt med tin. Hvis
>der går hul på tinnet skal gryden kasseres eller omfortinnes. Men dine

Hmmm.... Jeg var ellers sikker på, at man (ihvertfald tidligere) kunne
få gryder og paner i rent kobber.... Det er nok bare aldren der
begynder at trykke

>gryder er nu nok af rustfaststål med en kobberbund.

Nope - De er af "ganske almindeligt" rustfrit stål med "sandwich-bund"

>Henning

Verner

Fra : Tim Christensen

Dato : 16-03-04 17:08

Verner Olsen wrote:

> Hmmm.... Jeg var ellers sikker på, at man (ihvertfald tidligere) kunne
> få gryder og paner i rent kobber.... Det er nok bare aldren der
> begynder at trykke

Ja, i gamle dage kunne man gryder og panner i rent kobber. Men det var
før man indså hvor skadelige tungmetaller er.

Mvh

Tim

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 11-03-04 23:16

martin skrev:

>hvorfra kommer de tungmetaller og hvorfor er de ikke i den kolde hane ??

Det er der sikkert også, men blot i så ringe mængde at det kan
negligeres. Generelt foregår kemiske processer langsommere ved en
lavere temperatur, og det er i hvert fald tilfældet når vand skal
virke ætsende.

--
Bertel

Fra : Verner Olsen

Dato : 11-03-04 17:45

On 11 Mar 2004 11:52:24 GMT, "Morten Bjergstrøm"

>Du bør ikke bruge det varme vand fra hanen til noget du vil spise. Det
>varme vand kan indeholde tungmetaller som ikke fjernes ved kogning.

Jeg kommer til at tænke på:

Mit varme vand kommer fra en varmeveksler som er placeret ca. "7
rørmeter" fra min hane... Altså - det er er ganske almindeligt koldt
drikkevand, som opvarmes umiddelbart før brugen. og der står ikke
noget "gammelt vand" i rørene (det bliver skyllet ud så det bliver
ordentligt varmt.)

Hvor er det så lige det kan gå galt i forhold til tungmetaller,
bakterier, dioxiner etc. etc.????

(Og nej, jeg bruger aldrig selv "det varme vand" til madlavning

Verner

Fra : Martin Larsen

Dato : 11-03-04 17:55

"Verner Olsen" <here@nowhere.invalid> skrev i en meddelelse news:eg5150t6ndlvqn9s7ou3fehoq7t8e928b2@4ax.com...

> [...]
> drikkevand, som opvarmes umiddelbart før brugen. og der står ikke
> noget "gammelt vand" i rørene (det bliver skyllet ud så det bliver

I det tilfælde er der intet problem.

Mvh
Martin

Fra : Per A. Hansen

Dato : 14-03-04 11:45

> [...]
> ordentligt varmt.)
> Hvor er det så lige det kan gå galt i forhold til tungmetaller,

Ingen problemer. Det var denne ganske almindelige situation, der fik mig
til at gå ind i debatten - de generelle retningslinier passer ikke under
alle forhold.

> (Og nej, jeg bruger aldrig selv "det varme vand" til madlavning

Det gør min kone heller ikke. Jeg bruger det til at koge kartofler - det
sparer en del strøm.

Per A. Hansen