Varmeledende væske...
Fra : Laziter [9440]

Dato : 10-03-04 02:07

Hejsa

Til noget køling af computer leder jeg efter en væske der kan optage varme
hurtigt men også komme af med den igen hurtigt.
Grunden til at jeg spørger, er at jeg vil undgå vand for der må da findes
andre alternativer?

Mvh
Benjamin

Fra : Jesper Sørensen

Dato : 10-03-04 08:07

Laziter [9440] wrote:
> [...]
> hurtigt men også komme af med den igen hurtigt.
> Grunden til at jeg spørger, er at jeg vil undgå vand for der må da findes

sprit.

JS

Fra : Ole Stigaard

Dato : 10-03-04 10:16

On Wed, 10 Mar 2004 08:06:53 +0100, Jesper Sørensen
<s961595@studentSLET.dtu.dk> wrote:

> sprit.

Bang!

Hvor varm er det, overfladen på en moderne processor bliver ved normal
drift? 80-120 grader er ikke ualmindeligt.
Hvad er kogepunktet for sprit... Selv om den kølende væske ikke når
temperaturen for det kølede er det vist mildest talt betænkeligt at
anbefale at benytte en væske som udvikler eksplosive gasser omkring den
tilsigtede driftstemperatur.

Ole S

Fra : Ulrik Smed

Dato : 10-03-04 10:22

Ole Stigaard wrote:

> Bang!
>
> Hvor varm er det, overfladen på en moderne processor bliver ved
normal
> drift? 80-120 grader er ikke ualmindeligt.

Arhh, det er vist lidt overdrevet. Min AMD går ned hvis den
bliver ret meget over 50 grader. Man holder helst temperaturen på
under 40. Og er man overclocking-nørd skal den helst ned omkring
frysepunktet! Men OK, jeg ville nok heller ikke være alt
for tryg ved at ha' sprit i sådan et kredsløb.

--
Ulrik Smed,
Denmark, Aarhus

Fra : Brian Lund

Dato : 10-03-04 16:27

> [...]
> frysepunktet! Men OK, jeg ville nok heller ikke være alt
> for tryg ved at ha' sprit i sådan et kredsløb.

Nye AMD CPUer (Athlon, Duron XP osv.) dør ved 85~90° lidt efter model...

Min kører stabilt ved 70° fuld last (Lydløs luftkøling).

Sprit koger iøvrigt ved 67°C mener jeg, men se på google...

Brian

Fra : Laziter [9440]

Dato : 10-03-04 10:29

"Ole Stigaard" <stigardNOSPAM@NOSPAM.dk> skrev i en meddelelse

> sprit.

>Bang!

>Hvor varm er det, overfladen på en moderne processor bliver ved normal
>drift? 80-120 grader er ikke ualmindeligt.

På min CPU er overflade temp. 44-50 grader alt efter hvad jeg laver.
Jeg benytter i øjeblikket en standard aluminiums køleprofil, og skulle den
ved et uheld falde af ryger temp. op på ca. 400 grader i løbet af meget kort
tid, og CPU brænder selvfølgelig af ved dette..

> [...]
>temperaturen for det kølede er det vist mildest talt betænkeligt at
>anbefale at benytte en væske som udvikler eksplosive gasser omkring den

Ja tak, jeg tror nok at familen får sig en gevaldig overraskelse hvis
computeren pludseligt eksploderer

Hvad med en eller anden væske med metal indhold?
Metal leder da varmen, men kan det komme hurtigt nok af med det igen?

Mvh
Benjamin

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 10-03-04 12:28

"Laziter [9440]" wrote:

> Hvad med en eller anden væske med metal indhold?
> Metal leder da varmen, men kan det komme hurtigt nok af med det igen?

Det rene metal kviksølv er flydende, og dets varmeledningsevne er høj:
8,2 W/(K·m).

Stoffet er meget farligt for sundheden og miljøet.

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Kristian Damm Jensen

Dato : 10-03-04 11:11

Ole Stigaard wrote:

> Bang!
>
> Hvor varm er det, overfladen på en moderne processor bliver ved normal
> drift? 80-120 grader er ikke ualmindeligt.
> Hvad er kogepunktet for sprit...

Kogepunktet er uinteressant. Hvad der er interessant er at sprit allerede
ved 12 grader C afgiver brændbare dampe. Ved den temperatur er det dog
næppe tilstrækkelig meget til at man kan holde en brand ved lige.

Sprit selvantænder når det er opvarmet til 425 grader C.

<http://www.brandinfo.dk/sider/videnom/Brand_lex.html>

Check.

--
Kristian Damm Jensen damm (at) ofir (dot) dk
Yesterday is history, tomorrow is mystery and today is a gift. --

Fra : Pondus [4291]

Dato : 10-03-04 17:11

"Laziter [9440]" <laziter@NOSPAMgyxi.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> hurtigt men også komme af med den igen hurtigt.
> Grunden til at jeg spørger, er at jeg vil undgå vand for der må da findes

på de radarer som jeg arbejder med er højspændingstanken fyldt med noget
vand.
Det er ikke elektrisk ledende, men hvor godt det er til at transportere
varme ved jeg ikke.

mvh
kuno

Fra : Ulrik Smed

Dato : 10-03-04 17:54

Pondus [4291] wrote:

> [...]
med
> noget vand.
> Det er ikke elektrisk ledende, men hvor godt det er til at

Jeg tror faktisk det er svært at finde noget bedre end vand, hvis
man ikke skal over i noget eksotisk, som kviksølv eller flydende
natrium. Ok, flydende natrium virker vist kun over ca. 100
grader, så det er ikke så sjovt til en CPU.

Hvad med nogle af de der legeringer der smelter ved nærmest
stuetemperatur? Hvad består de egentlig af?

--
Ulrik Smed,
Denmark, Aarhus

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 10-03-04 18:06

Ulrik Smed wrote:

> Jeg tror faktisk det er svært at finde noget bedre end vand, hvis
> man ikke skal over i noget eksotisk, som kviksølv [...]

Vand har en meget høj varmekapacitet, men en lille varmekunduktivitet.
Med fx kviksølv er det lige omvendt.

Der er stor forskel på varmekapacitet (»varmefylde«) og varmekonduk-
tivitet (varmeledningsevne).

Når varmetransporten foregår ved at væsken pumpes rundt imellem det
varme reservoir og det kolde reservoir, er det varme*kapaciteten* der
er vigtigst. Derfor er vand så ideelt til mange køleformål, samt som
væske til radiatorer og meget andet: Vand har verdensrekord i varme-
kapacitet.

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Jakob M

Dato : 10-03-04 21:57

> [...]
> varme hurtigt men også komme af med den igen hurtigt.
> Grunden til at jeg spørger, er at jeg vil undgå vand for der må da

Hvad er der galt med vand ?. Vand har den højeste varmekapacitet af alle
væsker, og er derfor ideelt.

Mvh
Jakob

--