Pi dag
Fra : Martin Larsen

Dato : 09-03-04 21:08

Så er det pi-dag på søndag. Bliver det mon
fejret i DK (af andre end mig)?
http://www.winternet.com/~mchristi/piday.html
http://en.wikipedia.org/wiki/Pi_Day

Mvh
Martin

Fra : Ole Andersen

Dato : 09-03-04 21:07

Martin Larsen wrote:

> Så er det pi-dag på søndag.

14/3?

Nej, så hellere holde mig til 22/7.

--
Ole Andersen, Copenhagen, DK * http://palnatoke.org *
Thesis #76: We've got some ideas for you too: some new tools we need,

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 10-03-04 01:11

Ole Andersen skrev:
> 14/3?
> Nej, så hellere holde mig til 22/7.

Vi holder pi-dag *hver* dag her i 3,14. Ålsgårde
--
'rluf - pispotter

Fra : Johnny

Dato : 11-03-04 07:56

> Vi holder pi-dag *hver* dag her i 3,14. Ålsgårde

Jeg bor i nummer 314, så burde jeg også holde det hver dag :)

Fra : Martin Kristensen

Dato : 10-03-04 04:11

"Martin Larsen" <mlarsen@post7.tele.dk> wrote in message

> Så er det pi-dag på søndag. Bliver det mon
> fejret i DK (af andre end mig)?
> http://www.winternet.com/~mchristi/piday.html
> http://en.wikipedia.org/wiki/Pi_Day

Ja, der er kæmpe folkefest landet rundt, som ikke lader det kommende
royale bryllup noget tilbage at ønske. ;)

Apropos pi - var der ikke noget med, at der engang var et eller andet
land, der vedtog at pi=4? Eller er det bare en vandrehistorie?

--
Venlig hilsen
Martin Kristensen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 10-03-04 04:57

Martin Kristensen skrev:

>Apropos pi - var der ikke noget med, at der engang var et eller andet
>land, der vedtog at pi=4? Eller er det bare en vandrehistorie?

Det er forkert, men dog baseret på virkelige hændelser. I en af
de amerikanske stater tog en matematiklærer patent på PI. Han
angav nogle forkerte beregninger der kunne føre til flere
forskellige resultater, men vist ikke til 4. Han tilbød mod et
vederlag at skoler skulle kunne få lov at benytte hans tal. Et
forslag derom passerede første behandling i en eller anden
instans, men blev så leet ud i anden omgang.

Men det var såmænd også imponerende at det kunne lade sig gøre.

--
Bertel

Fra : Hans J. Jensen

Dato : 10-03-04 07:42

"Martin Kristensen" wrote:
> Apropos pi - var der ikke noget med, at der engang var et eller andet
> land, der vedtog at pi=4? Eller er det bare en vandrehistorie?

Der var vist noget med staten Indiana i USA som i 1897 satte en "lovlig"
værdi af pi i en lov.

(se bl.a. http://students.bath.ac.uk/ma2ajf/facts.htm)

Fra : FePe

Dato : 10-03-04 10:36

Martin Larsen wrote:

> Så er det pi-dag på søndag. Bliver det mon
> fejret i DK (af andre end mig)?
> http://www.winternet.com/~mchristi/piday.html
> http://en.wikipedia.org/wiki/Pi_Day

Der er åbenbart også noget, der hedder mol-dag. Fx.
http://chem.lapeer.org/chem1docs/MolDayCeleb.html
Og Programmer's Day. http://en.wikipedia.org/wiki/Programmer's_day

Mvh. FePe.
--
Lægerne anbefaler: at man ser mindst 14 timers Simpsons hver dag.

Fra : Torben Ægidius Mogen~

Dato : 10-03-04 13:09

"Martin Larsen" <mlarsen@post7.tele.dk> writes:

> Så er det pi-dag på søndag. Bliver det mon
> fejret i DK (af andre end mig)?

Datoen 14/3 duer kun for amerikanere og andre, der sætter måneden før
dagen. Så herhjemme må vi vel bruge 22/7 (som også er mere præcist
end 3.14). Men begge dele er jo ret grove approksimaktioner. Min
yndlingspitilnærmelsesbrøk er 113\355, men det passer ikke med nogen
datoer.

   Torben

Fra : Ukendt

Dato : 10-03-04 15:04

Torben Ægidius Mogensen wrote:
> Min
> yndlingspitilnærmelsesbrøk er 113\355, men det passer ikke med nogen
> datoer.

355 / 113 er nu en del bedre

Fra : Torben Ægidius Mogen~

Dato : 10-03-04 15:14

"Uffe Kousgaard" <look_at_www.routeware.dk> writes:

> 355 / 113 er nu en del bedre

Det var også hvad jeg skrev (læg mærke til hvad vej brøkstregen
vender). Jeg foretrækker at skrive tallet som 113\355 i.s.f. 355/113,
da førstnævnte er nemmere at huske (skriv 113355 og sæt en "\" i
midten).

   Torben

Fra : Ukendt

Dato : 10-03-04 16:17

Jeg så godt din bagvendte brøkstreg og anvendte derfor en smiley.

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 10-03-04 18:45

> [...]
> vender). Jeg foretrækker at skrive tallet som 113\355 i.s.f. 355/113,
> da førstnævnte er nemmere at huske (skriv 113355 og sæt en "\" i

Cool nok, bare folk ikke tror \ betegner en anden operation, fx ville

http://mathworld.wolfram.com/IntegerDivision.html

få folk til at tro at 113\355 var lig med 0.

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : ibenkh

Dato : 03-05-04 21:20

> Datoen 14/3 duer kun for amerikanere og andre, der sætter måneden før
dagen.

Hvordan skulle det blive til en appr. af pi?

http://www.kandu.dk/

Fra : Jens Axel Søgaard

Dato : 03-05-04 21:25

ibenkh wrote:

> dagen.
>
> Hvordan skulle det blive til en appr. af pi?

Amerikanerne skriver måneden først, så det bliver 3.14.

--
Jens Axel Søgaard

Fra : ibenkh

Dato : 03-05-04 21:46

Der var jeg så lige hurtig nok til at skrive...
3.14 er nok den mest kendte appr. til pi
Sorry...

http://www.kandu.dk/