solfanger (ikke elektrisk) effekt i dk
Fra : Jakob Nielsen

Dato : 09-03-04 15:46

Jeg sidder og prøver at finde ud af hvor meget man egentlig får ud af et
solfangeranlæg i danmark. Jeg kan dog ikke finde nogen videre interesante
tabeller eller formeler for det.
Hvad jeg søger er egentlig en angivelse af energiudnyttelsesgraden for
standard solvarmepaneler, samt soleffekten en gennemsnitsdag i årets tolv
måneder. Jeg går rent naivt ud fra at effekten af panelernes hældning
udelukkende afhænger af cos(panelets vinkel i forhold til linien mod solen).

Kan nogen her sige noget klog om solpaneler, eller henvise mig til en site
der har nogle af de søgte informationer? Jeg har endnu kun fundet salgsgas,
og løse beregninger for at så og så mange m^2 paneler kan give en hustand af
den og den størelse varmt vand).