Viden om biler
Fra : Rasmus Bang Olesen

Dato : 08-03-04 19:11

Hej,

Jeg står og skal konstruere de drivende dele til en mindre racerbil.
Differentialet er på plads, det samme er kæde og kædehjul. Men nu står jeg
og skal til at kigge på trækakslerne og kadangled - er der nogen herinde der
kan henvise til steder på nettet eller bøger som kan anvendes på dette
område?

Der tænkes hovedsageligt på mekanikken og udregninger omkring trækakslerne -
der kan specificeres hvis det ønskes, men hvis nogen kan hjælpe på dette
grundlag, så ville det være belejligt!

-Rasmus

Fra : //zigge

Dato : 08-03-04 22:11

"Rasmus Bang Olesen" <Rasmus@betxpert.com> skrev i en meddelelse
> [...]
der
> kan henvise til steder på nettet eller bøger som kan anvendes på dette

Jeg kender ikke lige nogle gode steder...

> Der tænkes hovedsageligt på mekanikken og udregninger omkring
trækakslerne -
> der kan specificeres hvis det ønskes, men hvis nogen kan hjælpe på dette
> grundlag, så ville det være belejligt!

.... Men der er en super god bog, der er skrevet af Rolof og Matek:
Mashinelemente. Den er godt nok på tysk, men selv med mit ubetydelige 6-tals
tysk, har jeg haft ufatteligt meget glæde af den igennem tiden. Der står
uddybende omkring alle typer maskinelementer, gear, tandhjul, aksler,
udbøjning ved rotation osv osv.

En anden lidt mindre grundig bog, men mere let spiselig, er selvfølgeligt
Maskinståbi, som findes på alle biblioteker og er til at købe brugt for
rimelige penge.

Et godt sted på nettet at spørge til råds, er på ingienørens hjemmeside:
www.ing.dk hvor der er masser af artikler og et godt og aktivt forum.

Mvh
//zigge

PS: Du dokumentere vel hele projektet og smider et link i dk.fritid.bil når
du er færdig?

Fra : Rasmus Bang Olesen

Dato : 08-03-04 22:58

> PS: Du dokumentere vel hele projektet og smider et link i dk.fritid.bil
når
> du er færdig?

Yes, det bliver dokumenteret - det er et større basis-projekt på Aalborg
Universitet - men ind til videre er der ikke meget at berette, men jeg
smider en note her i tråden når der er noget værd at fortælle om!

Tak for anbefalingen af bøgerne, den ene har jeg allerede, men vil forsøgte
at finde den anden!

-Rasmus

Fra : //zigge

Dato : 09-03-04 00:13

> Yes, det bliver dokumenteret - det er et større basis-projekt på Aalborg
> Universitet - men ind til videre er der ikke meget at berette, men jeg
> smider en note her i tråden når der er noget værd at fortælle om!

Er det jer der har haft den lille "ting" af elektrikkerrør stående ude på
gangen?

Mvh
//zigge

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 09-03-04 20:54

//zigge wrote:
-snip-
> [...]
> står uddybende omkring alle typer maskinelementer, gear, tandhjul, aksler,

Du mener vel bogen "Maschinelemente" af Decker? Du kan finde den her:
http://www.pensum.dk/robot.php?searchstring=3-446-21525-5&searchtype=3

Jeg forstår ikke hvorfor du skriver Rolof og Matek? Kan du give mig et ISBN
så jeg kan se hvad det er for en bog du tilsyneladende snakker om, som har
samme titel?

-snip-
> PS: Du dokumentere vel hele projektet og smider et link i dk.fritid.bil
> når du er færdig?

Ja! Smid lige et link her i gruppen når der sker noget spændende i projektet

mvh.
Martin Jørgensen

Fra : //zigge

Dato : 09-03-04 23:09

"Martin Jørgensen" <unoder.spam@jay.spam.net> skrev i en meddelelse

> Jeg forstår ikke hvorfor du skriver Rolof og Matek? Kan du give mig et
ISBN
> så jeg kan se hvad det er for en bog du tilsyneladende snakker om, som har
> samme titel?

ISBN 3-528-54028-1

Mvh
//zigge

Fra : //zigge

Dato : 09-03-04 23:12

Jen tror nu at det er den samme bog, men min er altså 15 gammel - det er
måske forklaringen?

Mvh
//zigge

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 10-03-04 19:22

//zigge wrote:

> Jen tror nu at det er den samme bog, men min er altså 15 gammel - det er
> måske forklaringen?

Ja... Og så er der nok en gut som hedder "Decker" som har overtaget bogen og
videreudviklet den, måske?

Jeg kunne ikke finde et forsidebillede af din bog så jeg kunne sammenligne,
men iøvrigt giver jeg dig ret i at det er en super god bog som bliver
flittigt brugt...

mvh.
Martin Jørgensen

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 09-03-04 20:56

Rasmus Bang Olesen wrote:
-snip-
> Der tænkes hovedsageligt på mekanikken og udregninger omkring trækakslerne
> - der kan specificeres hvis det ønskes, men hvis nogen kan hjælpe på dette
> grundlag, så ville det være belejligt!

Du bliver nok nødt at spørge lidt mere konkret, hvad du vil have hjælp
til... Lidt illustrationer af hvad du gerne vil beregne og så skal der nok
komme noget hjælp her i gruppen, tror jeg... Trækakslerne siger du? Du må
have nogle oplysninger om drejningsmoment og belastninger osv...

Ellers er ing.dk sikkert også udmærket. Syntes bare at der er for meget
politik der, til at jeg gider at følge med i deres debatter...

mvh.
Martin Jørgensen