Drilleri
Fra : Hans Jensen

Dato : 07-03-04 23:28

Hej NG. Jeg har altså en opgave her der driller mig lidt.
Jeg har et normalt vægur hvoraf den store viser er 10 cm lang og den lille
er 7 cm lang. Nu skal jeg så bestemme det første tidspunkt efter kl. 16.00
hvor den store viser og den lille viser peger i samme retning...

Nogen ideér?

Fra : Martin Larsen

Dato : 07-03-04 23:55

"Hans Jensen" <hanse@nomail.dk> skrev i en meddelelse news:c2g795$arf$1@news.net.uni-c.dk...
> [...]
> er 7 cm lang. Nu skal jeg så bestemme det første tidspunkt efter kl. 16.00
> hvor den store viser og den lille viser peger i samme retning...

Visernes længde er vist uden betydning. Løs ligningen
x=4/12+x/12 => x=4/11 time efter kl. 4

Mvh
Martin

Fra : Anders Wegge Jakobse~

Dato : 07-03-04 23:52

"Hans" == Hans Jensen <hanse@nomail.dk> writes:

> [...]
> er 7 cm lang. Nu skal jeg så bestemme det første tidspunkt efter kl. 16.00
> hvor den store viser og den lille viser peger i samme retning...

Længden af viserne er ihvertfald ligegyldig.

Du kan opstille 2 funktioner, Vm(t) og Vt(t), der giver vinklen fra
et arbitrært punkt, f. eks. 12:00 for hhv. den store og den lille
viser, og så finde de værdier for t der tilfredsstiller Vm(t) = Vt(t).

Vt(t) må være noget i retning af ((t-720)/720 * 360), hvis du regner
t i minutter, og ellers holder dig i intervallet fra 12:00 til 23:59,
og Vm(t) skulle ikke være det store problem at finde heller.

Og et skud fra hoften siger at det må være 16:22, hvis man kan
tillade sig at afrunde til minutter:

* Den store viser må passere den lille mellem 16:20 (16:00) og 16:25
(17:00)
* Det er ca 1/3 af den store visers vandring.
* 1/3 af de 5 minutter der er på den store visers vandring er
afrundet 2 minutter.

--
/Wegge <http://outside.bakkelygaard.dk/~wegge/>
echo mail: !#^."<>"|tr "<> mail:" dk@wegge

Fra : Is

Dato : 08-03-04 00:04

> [...]
> er 7 cm lang. Nu skal jeg så bestemme det første tidspunkt efter kl. 16.00
> hvor den store viser og den lille viser peger i samme retning...

Spændende !!

Jeg prøvede at lege lidt med nogle formler i et regneark, men er dog ikke
sikker på resultatet.
Men vil dog mene at
Kl. 16:21:48,6 så er de ret tæt !

--
Venlig hilsen
Erik Isager

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 08-03-04 12:06

Hans Jensen wrote:

> [...]
> er 7 cm lang. Nu skal jeg så bestemme det første tidspunkt efter kl. 16.00
> hvor den store viser og den lille viser peger i samme retning...

Visernes længde er uden relevans.

Da viserne hver især bevæger sig med konstant (vinkel)hastighed, må der
være lige lang tid mellem hver begivenhed hvor viserne peger i samme
retning.

Præcis kl. 00.00 og kl. 12.00 peger viserne i samme retning. En simpel
optælling viser at der på disse tolv timer er elleve perioder adskilt
af øjeblikke hvor viserne peger samme vej. Det er disse elleve perioder
der alle er lige lange.

Længden af én periode er så:

(12 timer)/11 = (1 + 1/11) timer = 1,0909090909... timer

eller cirka 1 time, 5 minutter og 27,2727 sekunder.

Første gang efter kl. fire er ved 4+4/11 timer efter midnat.

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Hans Jensen

Dato : 08-03-04 18:19

"Jeppe Stig Nielsen" <mail@jeppesn.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Jeppe Stig Nielsen <URL:http://jeppesn.dk/>. «
>
> "Je n'ai pas eu besoin de cette hypothèse (I had no need of that

ahhh ok, men hvordan får du så dit regnestykke til at passe med at viserne
peger samme retning ved 12.00 og 0.00?

Hans

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 08-03-04 19:01

Hans Jensen skrev i sit indlæg på usenet:

> ahhh ok, men hvordan får du så dit regnestykke til at passe med at
> viserne peger samme retning ved 12.00 og 0.00?

0+0/11 = 0:00

--
Mvh Jan Vestergaard, Kildedalen 27, 3400 Hillerød
Mail: jan@jve.invalid Web: www.jve.dk

Fra : N. Foldager

Dato : 09-03-04 17:37

Hans Jensen:

>ahhh ok, men hvordan får du så dit regnestykke til at passe med at viserne
>peger samme retning ved 12.00 og 0.00?

0 + 0/11 = 0

11 + 11/11 = 12

22 + 22/11 = 24