Hvilke testsæt til måling af vandkvalitet?
Fra : Per Strandhauge

Dato : 26-04-01 16:57

Hej!
Uden at være den store kemiker har jeg selvfølgelig målt på vandet i mit
akvarium ved hjælp af de testsæt, som kan købes hos akvarieforhandleren.

Til bestemmelse af vandets GH har jeg anvendt et testsæt fra Tetra kaldet ”
TetraTest” og også et testsæt fra Sera kaldet ”Test gH”. Begge testsæt
virker på den måde, at der tages 5 ml vandprøve og der tilsættes dråber fra
en prøveflaske indtil man får et farveomslag. Antallet af dråber er så et
udtryk for vandets totalhårdhed.

Til bestemmelse af vandets pH-værdi har jeg anvendt et testsæt kaldet ”
ÅledsTesten”, som virker på den måde, at der tages en 5 ml vandprøve, som
tilsættes 3 dråber fra en prøveflaske og farven af vandet sammenlignes med
en farveskala hvor pH-værdien så kan aflæses. Jeg har også haft brugt
indikatorpapir, som farves og sammenlignes med en farveskala for at få
vandet pH-værdi.

Mine spørgsmål er nu følgende:
Hvilke testsæt er anbefalelsesværdig at bruge til bestemmelse af vandets gH?
Hvilke testsæt er anbefalelsesværdig at bruge til bestemmelse af vandets pH?
Hvilke testsæt er anbefalelsesværdig at bruge til bestemmelse af vandets
nitrat/nitrit indhold?
Er indikatorpapir nøjagtigt nok til pH måling? (Det jeg har måler fra pH 1 –
11)
Kan testsættet blive for gammelt? (Jeg tænker her på indholdet i
prøveflaskerne. På de pakninger jeg har er der ikke angivet nogen sidste
brugsdato)
Hvad bør man som akvarist have som minimum af testsæt? (til selskabsakvariet
i stuen)
Er de føromtalte testsæt gode/nøjagtige/pålidelige nok?

Grunden til mine spørgsmål er at jeg synes at det kan være en jungle at
finde rundt i. En akvarieforhandler vil sælge det ene og en anden noget
andet.
Je’ ka’ itt’ hitte u’ a’ det.

Hilsen Per Strandhauge.

Fra : Soren 'Disky' Reinke

Dato : 26-04-01 17:13

"Per Strandhauge" <per-strh@vip.cybercity.dk> wrote in message
> [...]
> nitrat/nitrit indhold?
> Er indikatorpapir nøjagtigt nok til pH måling? (Det jeg har måler fra pH

Jeg har selv en komplet test kuffert fra Sera, jeg er godt tilfreds med den,
men helt ærlig så bruger jeg den aldrig.

Hvis jeg skulle finde et test sæt idag, ville jeg købe et kombi sæt.

Jeg brugte en overgang nogle test pinde, som målt KH, GH, pH, nitrit, Nitrat
i en måling.
Hvor nøjagtige de er aner jeg ikke, men resultaterne lød fine nok til mig,
og de var ikke ens i mine akvarier

Om man egentligt har brug for det, er vist mere en smags sag .

Personligt synes jeg ikke det er pengene værd til et almindelig akvarie, men
hvis man vil opdrætte kan det til tider være nødvendigt at vide hvorfor man
nu ikke lige kan holde liv i ungerne osv.

--
With many Thanks

Soren ' Disky ' Reinke ICQ #1413069

http://www.disky-design.dk/fish

Now available:
The internets first PLANT SEARCH ENGINE
http://www.disky-design.dk/fish/PlantSearch/PlantSearch.html

Fra : Thomas D. Kryger

Dato : 26-04-01 17:24

"Per Strandhauge" <per-strh@vip.cybercity.dk> wrote in message
> Hej!
[snip]

> [...]
at
> finde rundt i. En akvarieforhandler vil sælge det ene og en anden

Hejsa

Jeg har forsøgt mig med Tetra's 5in1 test-strips.
De tester for:
pH (6,4-8.4)
KH (0-20)
GH 0-16+
Nitrit 0-10 mg/l
Nitrat 0-250 mg/l
Udover det, har jeg også en jerntest og en CO2-test. Disse to er ikke så
vigtige.
Så vidt jeg ved kan både testvæskerne og indikatorpapir blive for
gammelt.

Thomas D. Kryger
www.akvariet.dk
www.akvariemarked.dk

Fra : Soren 'Disky' Reinke

Dato : 26-04-01 17:37

> [...]
> vigtige.
> Så vidt jeg ved kan både testvæskerne og indikatorpapir blive for

Hvis du bor i KBH hvor har du købt dem ?

Jeg gider ikke cyckle helt til flensborg for at få dem jeg havde engang.

Fra : Thomas D. Kryger

Dato : 26-04-01 17:58

"Soren 'Disky' Reinke" <disky@disky-design.ihsyd.dk> wrote in message

> [...]
>
> Soren ' Disky ' Reinke ICQ #1413069
> Remove IHSYD from email address when replying by email
>
> Please visit my Freshwater Aquaria Webpage

De er købt i Roskilde...

Bemærkede også lige at der jo faktisk står udløbsdato på..
Thomas D. Kryger
www.akvariet.dk
www.akvariemarked.dk

Fra : Per Strandhauge

Dato : 30-04-01 12:07

Mange tak for svarene. Jeg vil forsøge at anskaffe mig nogle af Tetra's 5
in1 test-strips som Thomas skriver om. Det lyder til at være den mest enkle
måde at teste sit vand på og vel gode nok til vores brug.
Hilsen Per Strandhauge.