"Carlsen" <carlsens@webspeed.dk> skrev i en meddelelse
news:4048a9d4$0$27363$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> Hej NG...
>
> En (nogle) af mine elever (9. klasse) vil gerne have noget om
> andengradsligninger. Jeg vil gerne gøre det mere relevant med opgaver fra
> hverdagen så det ikke "kun" er opgaver uden tekst - nogen som har forslag
> hertil??
>
> -LC
>
Han/hun (de) skal da lære fysik! Bevægelsesligninger i konstant tyngdefelt.
De kan selv formulere opgaverne:
Med hvilken hastighed rammer naboens puddelhund jorden, hvis du taber den
fra 1. sal, fra taget, fra et fly, henholdsvis på jorden, på mars, på månen
osv.? Hvor langt tid tager det? Hvad hvis man hjælper på vej med et
nedadrettet puf osv.
Nu dyrker han/hun (de) jo nok ikke sport(!), men ellers er der jo også
inspiration at hente dér: Hvad var hastigheden af den fodbold der ramte Ole
i hovedet i frikvarteret, hvis vi antager at Leif skød den 20 meter op i
luften først?
....hvis jeg kaster Pia's mobiltelefon vandret ud af vinduet med 10 m/s her
fra 1. sal, hvornår (og måske også hvor) rammer den så vejen?
Hjemmeopgave: Find ud af hvor lang tid der ville gå før den ramte jorden
hvis jeg kastede den vandret ud med 100 m/s i stedet for 10 m/s
Hjemmeopgave: Formulér 20 opgaver hver, Peter du finder også ud af hvad
tyngdeaccelerationen er på alle planeterne og Ulla, find ud af hvor hurtigt
bolden bevæger sig ved straffespark/kast i professionel fodbold, håndbold,
basketball, baseball osv.
Næste hjemmeopgave: Regn disse 560 opgaver
Mvh. Morten