Fysik - strid om opgave
Fra : Anders Lund

Dato : 04-03-04 17:45

Jeg har lige været til terminsprøve, i følgende sæt:
http://us.uvm.dk/gymnasie/almen/eksamen/opgaver/sommer03/fysik2003-7-2.pdf

Vi er nogle stykker der har diskuteret løsningen til opgave 6b, altså den
sidste.
Jeg mener det er graf d, fordi strømmen gennem kapacitatoren falder i takt
med at den bliver opladt, men jeg må indrømme at jeg er meget i tvivl.
Er der en der kan hjælpe os?

Anders Lund
Anders@GEDzaim.dk
Fjern geden fra min email adresse

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 04-03-04 18:04

Anders Lund wrote:

> [...]
> Jeg mener det er graf d, fordi strømmen gennem kapacitatoren falder i takt
> med at den bliver opladt, men jeg må indrømme at jeg er meget i tvivl.

Det er korrekt, det er graf (d).

Lige efter at kontakten er sluttet, er ladningen på kapacitoren stadig
nul. Så er spændingen over den nul. Derfor er spændingen over 220 ohms-
resistoren hele de 4,5 V, og amperemateret viser det samme som i spørgs-
mål (a). Efterhånden som kapacitoren bliver ladet op, bliver spændingen
delt mellem de to resistorer, og strømstyrken falder.

Når der er gået uendelig længe, er kapacitoren ladet op i en sådan grad
at spændingen over den (og over den ukendte resistans) er lige så stor
som den ville være hvis man helt rev kapacitoren ud af kredsløbet.
Dette viser hvordan sidste del af spørgsmål (b) beregnes.

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)