Uløslig gåde
Fra : Allan D. Pedersen.

Dato : 04-03-04 16:45

er der nogen der kan forklare denne gåde?
----
3 mænd går ind på et motel. De køber et værelse som koster 30 kr. Da de har
pakket ud beder motelejeren piccoloen at give dem 5 kr. tilbage. Da han ikke
kan dele 5 kr. ud til 3 personer, giver han dem i stedet 1,- hver (3,- i
alt) og beholder de sidste 2. Nu har de betalt 9,- hver. 9*3 = 27. Hvis man
lægger de sidste 2,- oveni de 27 giver det kun 29.
Hvor er den sidste krone??

Fra : Sven Nielsen

Dato : 04-03-04 16:58

In article <40474f0d$0$1630$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>,
grillbiller@hotmail.com says...

> [...]
> alt) og beholder de sidste 2. Nu har de betalt 9,- hver. 9*3 = 27. Hvis man
> lægger de sidste 2,- oveni de 27 giver det kun 29.

Gæsterne har betalt 9 kr. hver og værten har modtaget 30 kr minus 3 kr
(som han giver tilbage) = 27 kr. Det er der ikke meget gåde i.

Med venlig hilsen Sven.

Fra : Ukendt

Dato : 04-03-04 16:57

"Allan D. Pedersen." <grillbiller@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
man
> lægger de sidste 2,- oveni de 27 giver det kun 29.

De tre mænd skulle kun betale 25 kr. for deres værelse. Piccoloen snød dem,
så de kom til at betale 27 kr. Da piccoloen selv har 2 kr. i lommen, stemmer
regnskabet.

Tina

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 04-03-04 17:41

Allan D. Pedersen. skrev:

>er der nogen der kan forklare denne gåde?

Ja. Der blandes tal der ikke har noget med hinanden at gøre.
Gåden svarer til denne her:

4kr. + 3 kr. giver 7 kr., men 2*3 kr. giver 6 kr.. Hvor er den
sidste krone blevet af?

> [...]
>alt) og beholder de sidste 2. Nu har de betalt 9,- hver. 9*3 = 27. Hvis man
>lægger de sidste 2,- oveni de 27 giver det kun 29.

Man kan ikke lægge de to oveni de 27. De 27 kr. er penge som de
har betalt. Piccoloens 2 kr. er en del deraf.

--
Bertel

Fra : Jens Axel Søgaard

Dato : 04-03-04 20:28

Allan D. Pedersen. wrote:
> [...]
> alt) og beholder de sidste 2. Nu har de betalt 9,- hver. 9*3 = 27. Hvis man
> lægger de sidste 2,- oveni de 27 giver det kun 29.

Det er en klassisk gåde. Løsningen er allerede givet her i tråden,
så for at forlænge morskaben er her en bonusopgave:

Forklar, hvorfor hotellet er så billigt?

--
Jens Axel Søgaard,
som heller ikke kan finde det sidste 2,718281828... .

Fra : Ivar

Dato : 04-03-04 20:46

Jens Axel Søgaard skrev:

> Det er en klassisk gåde. Løsningen er allerede givet her i tråden,
> så for at forlænge morskaben er her en bonusopgave:
>
> Forklar, hvorfor hotellet er så billigt?

Fordi det er en klassisk gåde!

Ivar Magnusson

Fra : Jens Axel Søgaard

Dato : 04-03-04 22:28

Ivar wrote:

> Fordi det er en klassisk gåde!

Det godtager jeg som en halv forklaring.

--
Jens Axel Søgaard

Fra : Jan Larsen

Dato : 05-03-04 13:04

Hmmmmm..
3 mænd på samme værelse!!

Jan Larsen

Fra : Peter Weis

Dato : 08-03-04 21:59

"Jan Larsen" <lyngesFJERN@mail.dk> wrote in message
> Hmmmmm..
> 3 mænd på samme værelse!!

De lejede det kun ½ time.

mvh
Peter

Fra : Jan Larsen

Dato : 09-03-04 21:33

LOL*

jan

Fra : Johnny

Dato : 05-03-04 13:19

"Jens Axel Søgaard" <usenet@jasoegaard.dk> skrev i en meddelelse

> Det godtager jeg som en halv forklaring.

Med klassisk skal der vel forstås at den er gammel - i "gamle dage" kostede
tingene ikke så meget...

Fra : Jens Axel Søgaard

Dato : 05-03-04 17:18

Johnny wrote:

> Med klassisk skal der vel forstås at den er gammel - i "gamle dage" kostede
> tingene ikke så meget...

Ja. Hvordan så originaludgaven af gåden ud?

--
Jens Axel Søgaard

Fra : Rune Zedeler

Dato : 05-03-04 18:56

Jens Axel Søgaard wrote:

> Ja. Hvordan så originaludgaven af gåden ud?

Ah, de betalte med daler i stedet for kroner. Og da 1 daler = 2 kroner
har vi: En halv forklaring.

-Rune

Fra : Jens Axel Søgaard

Dato : 05-03-04 21:07

Rune Zedeler wrote:

> Ah, de betalte med daler i stedet for kroner. Og da 1 daler = 2 kroner
> har vi: En halv forklaring.

Det var det jeg tænkte på - altså andre møntenheder. På engelsk
hedder gåden "The Missing Dollar". Det bringer prisen på
hotelværelset op på 30 dollar. I nutidspriser er det stadig
rørende billigt, men mon ikke man ved at gå tilstrækkelig langt
tilbage kan finde matchende priser?

--
Jens Axel Søgaard

Fra : Ivar

Dato : 05-03-04 19:22

Jens Axel Søgaard skrev:

> Ja. Hvordan så originaludgaven af gåden ud?

Hvis gåden er klassisk, skulle man mene at det _er_
originaludgaven.

Ivar Magnusson