Kemiske stoffer?
Fra : Morten Thor

Dato : 03-03-04 22:54

Hej.

Jeg har et lidt spøjst spørgsmål.

Jeg er ved at skrive en lille Sci-Fi historie, og vil hører om nogen kender
et eller flere "giftige" stoffer.

Der hvor stoffet kommer ind, er at en kæmpe is meteor, der skal indeholde
stoffet, kommer ind i jordens atmosfære.

Den skal så frigive stoffet, enten fordi meteoren smelter på vej ned, eller
ender i havet og frigiver det.

Det kunne være godt, hvis der var et stof, der i sig selv var ufarlig, men
udviklede sig til en meget farlig gas eller andet, ved enten høj varme,
kontakt med ilt eller vand, og så spredes igennem atmosfæren til hele
jorden.

Stoffet skal dog være så giftigt at det i de rette mængder, skal kunne slå
alt liv på landjorden og i havet ihjel.

Er der nogen derude der har nogle gode forslag, og gider at hjælpe mig?

På forhånd tak for hjælpen

Med venlig hilsen

Morten Thor

******* Hjemmebio: www.thornet.dk *******

Ved mail fjern "remove"

Fra : Michael Berg

Dato : 04-03-04 01:21

Hej Morten!

Man kunne forestille sig at pågældende meteor rummede aminosyrer, der havde
en muterende effekt på en eksisterende og iøvrigt harmløs bakterie eller
virus. Hvis man fx. kunne fjerne al plankton fra havet så ville det have
nogle meget alvorlige konsekvenser for alt liv på jorden.

Eller hvad med en virus der omsætter O2 til CO2 og dermed forårsager massive
ændringer i klimaet ... nåeh nej, den kan du ikke bruge, det er vi jo i
forvejen godt igang med

Mvh Michael

Fra : Kristian Damm Jensen

Dato : 04-03-04 08:29

Morten Thor" <thor"remove wrote:
> [...]
>
> Stoffet skal dog være så giftigt at det i de rette mængder, skal
> kunne slå alt liv på landjorden og i havet ihjel.

Hvor hurtigt skal forgiftning ske? Skal der være tale om en egentlig
forgiftning, eller kan du bruge en (i forhold til en cyankaliumforgiftning)
langsom nedbrydning af en af de grundlæggende balancer i naturen; med samme
slutresultat?

Der må være tale om relativt [1] små mængder af stoffet, hvis ikke
meteornedslaget i sig selv skal være problemet. Det peger i sig selv i
retning af, at langsom forgiftning af alt liv, eller en nedbrydning af
kredsløbsbalancen vil være det mest realistiske scenarie.

[1] Relativt til den samlede mængde vand i verdenshavene.

--
Kristian Damm Jensen damm (at) ofir (dot) dk
While the rest of the human race are descended from monkeys, redheads

Fra : Morten Thor

Dato : 04-03-04 18:47

> [...]
> Kristian Damm Jensen damm (at) ofir (dot) dk
> While the rest of the human race are descended from monkeys, redheads

Hej,

Meteoren er ikke helt tilfældig, den bliver styret af nogle rumvæsner, der
efter at alle er døde på jorden, vil overtage planeten.
Så spørgsmålet er, om de gider at vente på en langsom proces.

Meteoren når aldrig at slå ned, så det er mere tanken, der skal virke
skræmmende. Og da der er fiktion, behøves det ikke at være 100% korrekt,
bare det lyder lidt spændene.

Morten.

Fra : Jeppe Madsen

Dato : 04-03-04 19:23

Morten Thor wrote:

> [...]
>
>Meteoren når aldrig at slå ned, så det er mere tanken, der skal virke
>skræmmende. Og da der er fiktion, behøves det ikke at være 100% korrekt,

En superkatalysator, der får atmosfærens ilt til at reagere med
atmosfærens nitrogen og danner nitrøse gasser og ultimativt syreregn? På
den måde kan meteoren være af passende størrelse, samtidig med at
økobalancen forskydes tilpas til at nakke det meste liv på jorden. Hvis
nu rumvæsenerne har en metabolisme der gør at de indånder nitrøse gasser
i stedet for ilt, er det jo at slå to fluer med eet smæk!

Fra : FILIP RAVN

Dato : 06-03-04 17:20

Hvad med at det bare er en meteor der er ca. 30 km i diameter. Den vil have
så stor kraft som flere tusinde Hiroshima bomber, der ved en kolision vil
lave en flodbølge 5 km høj, der vil pasere hen over jordoverfladen 2-3 gange
inden den vil være gået i ro. Samtidig vil den også lave et stort hul i de
tektoniske kontinental-plader så der opstår en MEGA vulkan som spyr aske og
lava op, og der vil komme en formørkelse af hele atmosfæren i nogle år.
Derved vil livet på jorden have meget svært ved at overleve. Temperature vil
falde til langt under frysepunktet og alle der ikke druknede ved flodbølgen
ville dø af kulde.

Filip