Ydre - indre planeter - Mars
Fra : Terkel Pedersen

Dato : 03-03-04 14:52

Vil gerne spørge gruppen:

Er der vaklen med hensyn til betegnelsen ydre/indre planet,
når det gælder Mars?

Jeg har lige læst en fagbog til børn om Jupiter -
dansk forfatter, hvor den (Jupiter) betegnes som
den første ydre planet. Jeg ville mene, at Mars er
den første ydre planet.

Det kan jo være en simpel fejl i bogen, men
påstanden gentages, så jeg ville
lige høre, om der er noget om snakken.

--
vh. tp

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 03-03-04 15:35

Terkel Pedersen skriver:

> [...]
> dansk forfatter, hvor den (Jupiter) betegnes som
> den første ydre planet. Jeg ville mene, at Mars er

Så er du gal på den, da Mars har en fast overflade, ligesom Jorden,
Venus og ?Hvad er det nuden hedder?

Hvor de yder plantere med undtagelse af Pluto.
ikke har en fast overflade.

Fra : Brian Lund

Dato : 03-03-04 16:12

> Så er du gal på den, da Mars har en fast overflade, ligesom Jorden,
> Venus og ?Hvad er det nuden hedder?

Merkur?

> Hvor de yder plantere med undtagelse af Pluto.
> ikke har en fast overflade.

Er definitionen af ydre og indre planeter ikke om de ligger før eller efter
et asteroide-bælte derude et sted?

Brian

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 03-03-04 16:34

Brian Lund skrev:
> Er definitionen af ydre og indre planeter ikke om de ligger før
> eller efter et asteroide-bælte derude et sted?

Jo. Det siger i hvert fald "The Macmillan Dictionary
of Astronomy". Den kalder også "inner planets" for
"the terrestrial planets".

Før jeg slog det op, troede jeg faktisk at man mente
ydre og indre i forhold til Jorden.

--
Med venlig hilsen Herluf Holdt

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 03-03-04 17:44

Brian Lund skrev:

>Er definitionen af ydre og indre planeter ikke om de ligger før eller efter
>et asteroide-bælte derude et sted?

Peter Ole Kvints 'oplysninger' skal tages med et ton salt.

--
Bertel

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 03-03-04 16:39

Terkel Pedersen wrote:

> [...]
> dansk forfatter, hvor den (Jupiter) betegnes som
> den første ydre planet. Jeg ville mene, at Mars er

Det er almindeligt at gruppere de fire inderste planeter (Merkur, Venus
Jorden og Mars) i én kategori, og de fire yderste planeter (Jupiter,
Saturn, Uranus og Neptun) i en anden. De fire i den første gruppe er
alle ret små og lavet af tunge grundstoffer, mens de fire i den anden
alle er kæmpeplaneter af lette gasser.

Spørgsmålet er så hvad man skal kalde de to grupper. Jeg har set folk
om Jupiter-Neptun. Din bog kalder dem sikkert bare indre og ydre
planeter.

Hvis man bruger »ydre planet« i en anden betydning, nemlig i betydningen
»planet der ligger uden for Jordens bane«, er det klart at Mars bliver
den første sådanne »ydre planet«. Men det er jo en lidt geo-chauvinis-
tisk måde at opdele planeterne på.

PS! Asteroiderne (»småplaneterne«) samt himmellegemer uden for Neptuns
bane, herunder Pluto (der kaldes en planet) falder ikke ind under denne
opdeling i terrestriske og jovianske planeter. Om Pluto-lignende
objekter der dog ikke kaldes planeter, kan du læse på
http://www.gps.caltech.edu/~chad/2004dw/

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Steen

Dato : 03-03-04 16:48

Jeppe Stig Nielsen wrote:

> [...]
> at Mars bliver den første sådanne »ydre planet«. Men det er jo en
> lidt geo-chauvinis- tisk måde at opdele planeterne på.

Men ikke desto mindre praktisk, når man har med baner i solsystemet at gøre.
Hvis vi antager den "geo-chauvinistiske" opdeling, så er Merkur og Venus
indre planeter, mens Mars, Jupiter, Saturn, Uranus, Neptun og Pluto ydre
planeter. Læg mærke til, at hvis vi opdeler planeterne på denne måde, hører
Jorden hverken til de indre eller de ydre planeter.

Med denne opdeling ses det, at mens indre planeter aldrig kan komme i
opposition, har de både en øvre og en nedre konjunktion. De har også en
største østlige og største vestlige elongation; egenskaber, de ydre planeter
ikke har.

Skal man rejse til de indre planeter, skal man forlade Jorden ad en
afgangsasymptote, der er modsat rettet Jordens bevægelsesretning om Solen,
mens man skal forlade Jorden ad en afgangsasymptote, der har samme retning
som Jordens bevægelsesretning om Solen, hvis man skal rejse til ydre
planeter.

Mvh Steen

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 03-03-04 17:50

Steen wrote:

> Men ikke desto mindre praktisk, når man har med baner i solsystemet at gøre.

Ja.

Jeg kan se at siden
http://seds.lpl.arizona.edu/nineplanets/nineplanets/overview.html#classification
men jeg er ikke klar over om disse betegnelser er standard. Jeg véd
heller ikke hvordan de oversættes til dansk.

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 03-03-04 18:10

Jeppe Stig Nielsen wrote:

> [...]
> men jeg er ikke klar over om disse betegnelser er standard. Jeg véd
> heller ikke hvordan de oversættes til dansk.

Jeg glemte at siden er oversat til dansk ... Se selv på
http://www.systime.dk/cd/orbit/deniplaneter/nineplanets/overview.html#classification

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Martin Larsen

Dato : 03-03-04 18:52

"Jeppe Stig Nielsen" <mail@jeppesn.dk> skrev i en meddelelse news:40461176.35B34606@jeppesn.dk...

> Jeg glemte at siden er oversat til dansk ... Se selv på
> http://www.systime.dk/cd/orbit/deniplaneter/nineplanets/overview.html#classification

Hos "Rundetaarn"
http://www.rundetaarn.dk/dansk/observatorium/mars.htm
hedder det: "Mars er den fjerde planet fra Solen og den sidste af de
indre stenplaneter, her tæt på den varme Sol kunne kun stenarter fortætte
og danne planeter."

Mvh
Martin

Fra : Terkel Pedersen

Dato : 03-03-04 17:28

> Er der vaklen med hensyn til betegnelsen ydre/indre planet,
> når det gælder Mars?

Jeg har nu fået slået op i en anden -
populærvidenskabelig astronomibog, redigeret at
Henrik og Hele Stub, hvor de skriver:

"De planeter, som har baner uden for Jordens bane,
kaldes for ydre planeter."

Men i samme bog henregnes Mars til "Det indre solsystem"

Sådan kan man så også skelne.

- i øvrigt tak for svarene.

--
vh tp.

Fra : Terkel Pedersen

Dato : 04-03-04 16:45

"Terkel Pedersen" <terkelp@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

Lige for at slutte den af.

Jeg har nu set en håndfuld bøger igennem for at se,
hvad de skriver om Mars som indre eller ydre planet.

De fleste regner Mars med til de indre planeter,
men der er dog ikke fuldstændig eninghed.

Henry Nørgaard skriver i sin bog
"Stjernehimlen" fra 1987, side 22:

"De planeter, der har baner om Solen, som ligger
længere ude end Jordens, kaldes for de ydre planeter."

--
vh tp.