Kalk i mit vand - er det sundt?
Fra : Thomas S

Dato : 03-03-04 10:15

Jeg var væk hjemmefra her i weekenden - men jeg havde en kande vand
stående på mit bord, inden jeg tog af sted. Da jeg kom hjem, blev jeg
overrasket over, hvor meget kalk, der havde sat sig på indersiden og
bunden af kanden i løbet af en tre-fire dage. Det var et ganske tykt
lag. Da det stadig stod i vand, var det ikke stivnet, så da jeg kørte en
finger i gennem laget, var det nærmest som at køre fingeren henover en
hylde, der ikke havde fået tørt støv af i adskillige måneder.

Mit spørgsmål er, hvilken form for kalk, det er, der er i vandet? Man
skal jo have et vist kalkindtag, og normalt anbefales mælk, men kan den
kalk der i vandet udfylde en del af kalkindtaget?

Det er for lang tid siden, jeg havde kemi, så jeg kan desværre ikke
huske, præcis hvad kalk er, udover at det er en eller anden
kalcium-forbindelse.

Thomas S

Fra : Thomas S

Dato : 03-03-04 10:29

Thomas S wrote:
> der ikke havde fået tørt støv af i adskillige måneder.

Hm. Det var vist en bornholmsk rest i mit sprog. Tørret stav af,
naturligvis.

Thomas S

Fra : Thomas S

Dato : 03-03-04 10:30

Thomas S wrote:

> Hm. Det var vist en bornholmsk rest i mit sprog. Tørret stav af,
> naturligvis.

Nej! Tørret støv af...

Thomas S

Fra : Lars O.

Dato : 03-03-04 11:30

Thomas S wrote:

> Nej! Tørret støv af...

Hehe...I bornholmere...

Fra : Martin Petersen

Dato : 03-03-04 14:36

Thomas S (erro_estado@hotmail.com) skrev følgende:

> Hm. Det var vist en bornholmsk rest i mit sprog. Tørret stav af,
> naturligvis.

Det er da noget gris! :)

- Martin

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 03-03-04 11:26

Thomas S <erro_estado@hotmail.com> skrev:

> Mit spørgsmål er, hvilken form for kalk, det er, der er i vandet?

Kalk er kalk. Dvs. CaCO3

> Man skal jo have et vist kalkindtag, og normalt anbefales mælk,
> men kan den kalk der i vandet udfylde en del af kalkindtaget?

Ja.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 03-03-04 11:37

Morten Bjergstrøm skrev:
> Kalk er kalk. Dvs. CaCO3
> Ja.

Det vand vi tapper af hanerne her i Hellebæk/Ålsgårde,
er efter min smag noget af det bedste i landet. Men
det kalk, der afsættes i elkedlen og i badeværelset, har
en okker- til rødlig farve, hvilket får mig til at gætte på
at der er andre (gode?) mineraler i.

Er lidt okker og lidt jern ikke også sundt?
--
Med venlig hilsen Herluf Holdt

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 03-03-04 14:21

"Herluf Holdt, 3140" <herlufholdtFJERN@privat.dk> skrev:

> [...]
> det kalk, der afsættes i elkedlen og i badeværelset, har
> en okker- til rødlig farve, hvilket får mig til at gætte på

Det kunne lyde som jern, men kan sikkert også være alt muligt andet.

> Er lidt okker og lidt jern ikke også sundt?

Kroppen har brug for en smule jern. Lidt for meget jern kan kroppen
selv skille sig af med uden problemer men store jernoverskud kan give
alvorlige forgiftninger.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Thomas S

Dato : 03-03-04 14:23

Morten Bjergstrøm wrote:

> Kalk er kalk. Dvs. CaCO3

Ok. Kunne bare huske, at der også er noget, der hedder læsket kalk, men
nu jeg tænker over det, handler det vist blot om, hvor meget vand, der
følger med kalken. Og det giver vel ikke rigtig mening for kalk i vandig
opløsning.

> Ja.

Og opfølgningen er naturligvis: Hvor meget kalk er der så i sådan noget
vandværksvand - og hvor stor en del af det daglige behov kan man dække
af den vej?

Thomas S

Fra : Henning Makholm

Dato : 03-03-04 15:17

Scripsit Thomas S <erro_estado@hotmail.com>

> Ok. Kunne bare huske, at der også er noget, der hedder læsket kalk,
> men nu jeg tænker over det, handler det vist blot om, hvor meget vand,
> der følger med kalken.

Nej.

"Kalk" i sig selv er altid CaCO3.

"Brændt kalk", CaO, får man ved at varme kalk op, så det spaltes i CaO og CO2.

"Læsket kalk", Ca(OH)2 får man ved at lade brændt kalk reagere med vand.

Ved kontakt med luft hærder læsket kalk efterhånden ved at optage CO2
og afgive vanddamp, så det bliver til almindelig kalk igen.

--
Henning Makholm "Det er jo svært at vide noget når man ikke ved det, ikke?"

Fra : Thomas S

Dato : 03-03-04 15:54

Henning Makholm wrote:

> [...]
>
> Ved kontakt med luft hærder læsket kalk efterhånden ved at optage CO2
> og afgive vanddamp, så det bliver til almindelig kalk igen.

Ok. Tak for opklaring.

Tænk at jeg virkelig har glemt alt det. I gymnasiet var jeg ellers på
besøg hos Symbiosen i Kalundborg i forbindelse med kemi på højt niveau.
Her fik vi blandt andet et besøg på Gyproc, der laver gipsplade o.l., og
der tror jeg nok, vi lærte alt det der. Men den slags fortaber sig
åbenbart i tågerne, når man aldrig får brug for at bruge det.

Thomas S

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 03-03-04 16:43

Thomas S wrote:

> Tænk at jeg virkelig har glemt alt det.

Det vigtigste er vel at kunne huske hvad calciumcarbonat, calciumoxid
og calciumhydroxid er. Alle trivialnavnene er jo ikke for hvide men-
nesker at huske (undtagen evt. botanikere).

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Thomas S

Dato : 03-03-04 16:56

Jeppe Stig Nielsen wrote:

> Det vigtigste er vel at kunne huske hvad calciumcarbonat, calciumoxid
> og calciumhydroxid er. Alle trivialnavnene er jo ikke for hvide men-
> nesker at huske (undtagen evt. botanikere).

Tjah, både og. Dine eksempler kunne jeg nok stadig udlede formlen for,
men det ville jo stadig ikke hjælpe mig meget, da jeg jo ikke kunne
huske, hvordan kalk forholdt sig til dem. Men jeg vidste jo godt, at
kalk var sundt og var i vandværksvand og mælk - og her havde det så
været rart, om jeg havde kunnet huske, hvad kalk betød. Jeg har ikke til
daglig brug for de systematiske navne, da jeg ikke beskæftiger mig med kemi.

Thomas S

Fra : Thomas S

Dato : 03-03-04 16:23

Thomas S wrote:

> Og opfølgningen er naturligvis: Hvor meget kalk er der så i sådan noget
> vandværksvand - og hvor stor en del af det daglige behov kan man dække
> af den vej?

Nu fandt jeg selv følgende:
Fra en bekendtgørelse om vand fra vandværker:
Calcium.
(Ca++) er en af vandets hårdhedsdannere.
Indholdet bør ikke overstige 200 mg/l.
(http://www.svenstrupvand.dk/bekendtgoerelse.htm)

Og fra netdoktor:
Hvem har brug for calciumtilskud?

Langt de fleste danske børn og voksne får rigeligt
alcium, fordi de har et stort indtag af mejeriprodukter.
Danskerne indtager 600-1400 milligram calcium per dag.
http://www.netdoktor.dk/vitaminer/calcium.htm
Andetsteds står der, at anbefalet daglig dosis for voksne er 800 mg.

Det må vel næsten betyde, at hvis man bor et sted med højt indhold af
kalk i vand fra vandværket, så kan man rent faktisk ved at drikke en
liter eller to fra vandhanen får dækket en betragteligt del af sit
indtag herigennem. Lyder det helt tosset? Det overrasker i hvert fald mig...

Thomas S

Fra : Per A. Hansen

Dato : 03-03-04 18:02

"Thomas S" <erro_estado@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> nu jeg tænker over det, handler det vist blot om, hvor meget vand, der
> følger med kalken. Og det giver vel ikke rigtig mening for kalk i vandig

Læsket kalk får man ved at hælde vand på brændt kalk - CaO
Derved dannes den vandopløselige kalciumhydroxid ( Ca(OH)2. )
I tørre form kaldes den melkalk eller hydratkalk.
Det er ikke den form, man finder i hårdt vand.

Per A. Hansen

Fra : Søren Sjørup

Dato : 03-03-04 17:11

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 03-03-04 22:01

> Ok. Kunne bare huske, at der også er noget, der hedder læsket
> kalk,
> men nu jeg tænker over det, handler det vist blot om, hvor
> meget vand, der følger med kalken.

Læsket kalk og brændt kalk er lidt uheldige trivialnavne for Ca(OH)2 og
CaO og har som som sådan ikke noget med vandindholdet at gøre.

> Og opfølgningen er naturligvis: Hvor meget kalk er der så i sådan
> noget vandværksvand - og hvor stor en del af det daglige behov kan
> man dække af den vej?

Det er meget afhængig af, hvor i landet du bor.

På Bornholm er vandet vist middelhårdt svarende til 8-11 grader dH
1 grad dH er ækvivalent med 10 mg CaO pr. liter. Hvis det antages, at
hele bidraget til hårdheden stammer fra CaCO3, så vil der i vandet være
ca. 179 mg CaCO3 pr. liter.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 03-03-04 22:02

Jeppe Stig Nielsen <mail@jeppesn.dk> skrev:

> Det vigtigste er vel at kunne huske hvad calciumcarbonat, calciumoxid
> og calciumhydroxid er. Alle trivialnavnene er jo ikke for hvide men-
> nesker at huske (undtagen evt. botanikere).

Men desværre ofte uhyre vigtigt

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 03-03-04 22:06

Søren Sjørup <zoren@diku.dk> skrev:

> Jeg ved meget lidt om kemi, men mener engang at have læst at
> mennesker optager meget lidt af den kalk der er i vand ift. fx.
> mælk. Kan kalken i vandet have en ladning der gør den svær at
> optage?

Der er noget med optagelse af kalk, der ikke er helt simpel. Jeg ved
bla. at der er et ph.d projekt fra Odense Universitet, hvor optagelsen
af kalk fra kalktabletter er blevet undersøgt, hvor resultatet var, at
mange af tabletterne på markedet var virkningsløse eller næsten
virkningsløse fordi kalken stort set ikke blev optaget i kroppen.

Jeg er ikke ret meget inde i det men mener bla. at D-vitamin er en
forudsætning for en effektiv optagelse af kalk i kroppen.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Bo Warming

Dato : 04-03-04 06:27

"Morten Bjergstrøm" <nospam01@miljokemi.dk> wrote in message

> [...]
>
> Jeg er ikke ret meget inde i det men mener bla. at D-vitamin er en
> forudsætning for en effektiv optagelse af kalk i kroppen.

Calciumjonkoncentrationen i drikkevand er oftest så lille at den lige så
godt kunne være opstået fra læsket eller brændt kalk , der var blevet
neutraliseret af luftens kuldioxid

Om man optager kalk er ikke kun et spørgsmål om D-vitamin men også om
kroppen mangler kalk, og rachitis - engelsk syge - med deforme knogler, var
slet ikke om for lidt mineral eller vitamin, men en immunsygdom som ofte
optrådte hos de meget underernærede husmandssønner før 1900 og som
overfladiske mejerigtige vitamin-propagandister løj til at handle om at "der
er kalk i ost".

Fra : Per A. Hansen

Dato : 03-03-04 17:59

"Thomas S" <erro_estado@hotmail.com> skrev i en meddelelse

-klip-
> Mit spørgsmål er, hvilken form for kalk, det er, der er i vandet? Man
> skal jo have et vist kalkindtag, og normalt anbefales mælk, men kan den
> kalk der i vandet udfylde en del af kalkindtaget?

I vand er det ikke en speciel forbindelse - calcium fiindes nemlig i
form af calciumioner - Ca++
Hovedparten af de tilhørende anioner er sikkert carbonationer ( CO3--),
og en del sulfationer ( SO4--). Forholdet mellem dem kan findes ved en
analyse.
Aflejringerne er en blanding af calciumsulfat ( gips) og calciumcarbonat
(kalk)

Per A. Hansen