EL ledning af vand.
Fra : Soren M

Dato : 02-03-04 20:25

Hej,

er det muligt at lave en vand EL-ledning ud af fx. 2 vandslanger med + i den
ene og - i den anden på ca. 50 cm. med vand i hvor der er iblandet fx.
forskellige salte så vandet bliver bedre til at lede strømmen, eller er det
måske muligt uden salte ?

mvh
Søren M

Fra : //zigge

Dato : 02-03-04 21:05

"Soren M" <momsendesign@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> ene og - i den anden på ca. 50 cm. med vand i hvor der er iblandet fx.
> forskellige salte så vandet bliver bedre til at lede strømmen,

Ja.

> eller er det måske muligt uden salte ?

Nej

Mvh
//zigge

Fra : Soren M

Dato : 02-03-04 21:44

Hej Zigge,

tak for det hurtige svar,

er det muligt for dig at fortælle mig hvordan jeg gør, eller hvilke salte
jeg skal bruge ?

ved du hvor stor/lille modstanden er i væsken, kan det drive en 220 volt
lyskilde ?

er modstanden meget lille og kommer den i nærheden af kobbers ledningsevne
(kan man se tabeller over det nogen steder ) ?

hvad er konsekvensen af at man bruger vand med kemi i, vil det blive slidt
ned over en periode (som ved en EL-eloksering/galvanisering hvor materialet
flyttes fra katoden til anoden ) ?

bruger man vand til EL-ledninger nogen steder i dag ?

vil væsken blive farvet af saltene og hvilken farve ?

jeg har kikket her for at finde noget og dette er hvad jeg fandt:
http://da.wikipedia.org/wiki/Ledningsevne

venlig hilsen
Søren M

Fra : //zigge

Dato : 03-03-04 00:30

> Hej Zigge,
>
> tak for det hurtige svar,
>
> er det muligt for dig at fortælle mig hvordan jeg gør, eller hvilke salte
> jeg skal bruge ?

De eneste jeg har erfaring med er kobbersulfat, køkkensalt og Kausisk soda.
Kobbersulfat er giftigt, Kausisk soda er meget ætsende...

> ved du hvor stor/lille modstanden er i væsken, kan det drive en 220 volt
> lyskilde ?

Problemet er at der sker en elektrolyse og altså en spaltning af vandet til
ilt og brint, hvilket er ekstremt brandbart (læs eksplosion), jeg har selv
udnyttet dette til at lave en brænder med som kunne svejse Tungsten !

> er modstanden meget lille og kommer den i nærheden af kobbers ledningsevne
> (kan man se tabeller over det nogen steder ) ?

Modstanden er højere end ved kobber.

> [...]
> flyttes fra katoden til anoden ) ?

Ja.

> bruger man vand til EL-ledninger nogen steder i dag ?

Æh jow. Man bruger kun en ledning til hav-kraftkabler, nul-lederen er sådan
set havet. (hvilket selvfølgeligt har fået nogle miljø freaks op af sofaen,
da de køre med adskellige kV)

> vil væsken blive farvet af saltene og hvilken farve ?

Hvis du laver elektroderne af rustfrit stål og laver en blanding af Kausisk
soda og køkkensalt, vil systemet kunne køre uden at elektroderne ædes op.
Ved andre salte (jeg lige kender til) ædes en af elektroderne og vandet
bliver snasket.

Må man spørge om hvad du er ved at lave? Der må findes en nemmere og mere
sikker metode..

Mvh
//zigge

PS: Svar under indlægget så bliver du ikke nakket af netikette-politiet

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 03-03-04 06:54

//zigge skrev:

>Problemet er at der sker en elektrolyse og altså en spaltning af vandet til
>ilt og brint

Det er kun én mulighed. Der er mange andre, afhængig af valget af
salt (eller andre ionformige opløsninger).

>Æh jow. Man bruger kun en ledning til hav-kraftkabler

Hvor?

--
Bertel

Fra : Soren M

Dato : 03-03-04 08:19

> [...]
>

> Mvh
> //zigge
>
> PS: Svar under indlægget så bliver du ikke nakket af netikette-politiet

tak for svaret,

hvad skal man gøre uden nyhedsgrupper, man bliver næsten høj af at man bare
smider et spørgsmål ud på nettet og så sidder der seriøse mennesker og giver
sig tid til at svare på det man har på hjertet ? det går jo også begge veje
og jeg svarer da også på spørgsmål selv (bare i andre grupper)

jeg er lampedesigner du kan se mine designs her www.momsendesign.com og jeg
har bare nogle ideer i retning af at lave en gennemsigtig lampe uden synlige
ledninger og det kræver jo et andet medie end metal til fremføring af
strømmen.

Du skriver:
> [...]
> soda og køkkensalt, vil systemet kunne køre uden at elektroderne ædes op.
> Ved andre salte (jeg lige kender til) ædes en af elektroderne og vandet

hvis jeg laver denne blanding vil jeg så undgå at der dannes gasser ?
hvis der dannes gasser hvad vil der ske hvis det er et lukket rum med kun
plads til vandet ?
er det muligt at lave en opstilling som ikke frembringer gasser ?

venlig hilsen
Søren

Fra : Martin Larsen

Dato : 03-03-04 10:12

"Soren M" <momsendesign@hotmail.com> skrev i en meddelelse news:%Ff1c.224$zV7.217@news.get2net.dk...

> [...]
> ledninger og det kræver jo et andet medie end metal til fremføring af

Så ville jeg lave en svag forsølvning af glasset og køre
med en meget høj spænding for at undgå varme.

Mvh
Martin

Fra : Soren M

Dato : 03-03-04 22:41

> [...]
> >
> Så ville jeg lave en svag forsølvning af glasset og køre
> med en meget høj spænding for at undgå varme.

Hej Martin,

vil der kunne løbe 220 volt i en svag forsølving ?

hvad mener du med en svag forsølvning er det en pådampning af sølv, eller er
der nadre måder ?

mvh

Søren

Fra : Martin Larsen

Dato : 04-03-04 10:03

"Soren M" <momsendesign@hotmail.com> skrev i en meddelelse news:fis1c.1557$7E.987@news.get2net.dk...

> vil der kunne løbe 220 volt i en svag forsølving ?

Ja, det er strømmen der er afgørende for opvarmningen, som
igen afhænger af hvor tykt laget er og overfladen.

Måske kan det lad så gøre med en elsparepære.

> hvad mener du med en svag forsølvning er det en pådampning af sølv, eller er
> der nadre måder ?

Man kan også udfælde sølv fra en væske som opvarmes. Jeg
husker ikke lige hvilken - jeg mener sølvet er komplekstbundet i
opløsningen.

Mvh
Martin

Fra : Soren M

Dato : 07-03-04 14:59

> [...]
> >
> Man kan også udfælde sølv fra en væske som opvarmes. Jeg
> husker ikke lige hvilken - jeg mener sølvet er komplekstbundet i

Hej Martin,

det lyder spænnende, med de der vædsker som kan gøre forskellige ting
specielt i mit projekt nogen gange ville jeg ønske at jeg var blevet
noget mere ingeniør agtigt end møbeldesigner.

mvh
Søren

Fra : //zigge

Dato : 03-03-04 22:02

> [...]
> plads til vandet ?
> er det muligt at lave en opstilling som ikke frembringer gasser ?

Hvis du bruger opstillingen med salt/kausisk soda opnår du en opstilling jeg
har brugt netop til at fremstille den ret reaktive brint/ilt blanding (læs
eksplosion). Ideen i blandingen er at den kausiske soda forhindre at
køkkensaltet (NaCl) spaltes til natrium og klor, og at elektroderne ikke
fortæres pga. den kausiske soda... Spørg mig ikke hvorfor - jeg fik
oplysningen af en kemiker der hjalp mig med detaljerne til min
"vandsvejser". Den brændende gas er mere end 3000 grader varm...

Jeg tror ikke at der er nogen vej gennem problemet med elektrolyse når du
sender strøm igennem, og dog. Gasserne dannes ved elektroderne, så måske kan
man bruge en eller anden eksotisk elektrode og undgå "problemet".

En anden løsning som måske kunne komme på tale i din lampe, er lysledere.
F.eks. glas er jo næsten usynligt under vand og en lysleder af den rigtige
type kan bære op til 1 kW lyseffekt!

En anden mulighed er snedig brug af optik, ved at placere pæren i bunden af
lampen...

En tredje mulighed er overførsel af strømmen ved induktion - hvilket godt
nok er ret ineffektivt, men ladsiggørligt.

Der er for mange ukendte faltorer til at komme med bedre løsninger uden at
kende dine designkrav og dets begrænsninger.

Mvh
//zigge

Fra : Jeppe Madsen

Dato : 04-03-04 10:36

> [...]
>ledninger og det kræver jo et andet medie end metal til fremføring af

Man anvender tin-dopet indium oxid som gennemsigtig leder i forbindelse
med blandt andet flydende krystal displays og solceller. Har tæt på
metallisk ledningsevne og anvendes som belægning på glasset. Søg
eventuelt på ITO eller "transparent conductor"

Mvh
Jeppe

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 03-03-04 07:01

Bertel Lund Hansen <nospamius@lundhansen.dk> skrev:

> Det er kun én mulighed. Der er mange andre, afhængig af valget af
> salt (eller andre ionformige opløsninger).

> Hvor?

Mellem Jylland og Norge.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 03-03-04 08:29

Morten Bjergstrøm skrev:

> Mellem Jylland og Norge.

Og Sjælland/Falster - Tyskland. Det hedder "Kontek"-forbindelsen.
Der er 400 kV jævnstrøm fra Bjæverskov til Rostock. Med en pol
i vandet i Køge Bugt.
--
Med venlig hilsen Herluf Holdt

Fra : Soren M

Dato : 07-03-04 14:56

"Herluf Holdt, 3140" <herlufholdtFJERN@privat.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> --
> Med venlig hilsen Herluf Holdt
> Nysgerrige Amatører - gør Verden sjovere

Hej Herluf,

Det lyder spænnende med det der kabel men hvad nu hvis der går hul på det
under vandet løber strømmen så ikke "lige" ind der ?

mvh
Søren

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 07-03-04 15:44

Soren M skrev:

> Hej Herluf,
> Det lyder spænnende med det der kabel men hvad nu hvis der går
> hul på det under vandet løber strømmen så ikke "lige" ind der ?

Æhhh... "går hul på" ... så bliver det nok mørkt og stille på
Sjælland. Men jeg ved ingenting. Jeg er bare "den nysgerrige
amatør" med nogle gode opslagsværker. Desuden bor jeg tæt
ved den store transformatorstation i Saunte, hvor 400 kV-
*veksel*strømsforbindelsen til Sverige bliver ført i kabel under
Øresund.

For få år siden sejlede et fragtskib henover denne ledning med
et slæbende anker. Kabelbruddet kostede elselskabet flere
måneders arbejde med at udbedre skaden. Jeg så dengang
at kablerne var omgivet af olie under tryk. Men har endnu ikke
helt forstået hvorfor det er sådan - (vist noget med køling).

Men dit spørgsmål om brud på 400 kV *jævn*strømskabler,
håber jeg at andre kan besvare bedre end jeg.

--
Med venlig hilsen Herluf Holdt
- godt at du ikke har den slags

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 02-03-04 22:11

Soren M skrev:

> [...]
>forskellige salte så vandet bliver bedre til at lede strømmen, eller er det

Du skal ikke bare tage alle mulige svar for gode varer. Det kan
godt lade sig gøre at få strømmen til at løbe gennem saltvand,
men der vil sandsynligvis opstå elektrolyse så nogle af stofferne
spaltes, og det kan nemt give nogle ubehagelige gasser. Hvis du
f.eks. bruger køkkensalt, vil der produceres ren klor. Når der
ikke er mere stof at spalte, går processen i stå.

--
Bertel

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 03-03-04 00:11

Bertel Lund Hansen wrote:

> [...]
> f.eks. bruger køkkensalt, vil der produceres ren klor. Når der
> ikke er mere stof at spalte, går processen i stå.

Det er jeg enig i, men måske har det betydning at Søren muligvis
tænker på vekselstrøm (230 V)?

Jeg skal helt klart fraråde at man eksperimenterer med vand og
elinstallationer i hjemmet. Men man kan jo lege med et lille batteri,
det er nok ikke så farligt.

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 03-03-04 06:50

Jeppe Stig Nielsen skrev:

>Det er jeg enig i, men måske har det betydning at Søren muligvis
>tænker på vekselstrøm (230 V)?

Hvis jeg husker ret, sker der også elektrolysefænomener ved
vekselstrøm, men meget mindre naturligvis. Husker jeg fejl?

--
Bertel

Fra : //zigge

Dato : 03-03-04 07:41

> Hvis jeg husker ret, sker der også elektrolysefænomener ved
> vekselstrøm, men meget mindre naturligvis. Husker jeg fejl?

Nej det er rigtigt nok.

Mvh
//zigge

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 03-03-04 16:20

Bertel Lund Hansen wrote:

> Hvis jeg husker ret, sker der også elektrolysefænomener ved
> vekselstrøm, men meget mindre naturligvis. Husker jeg fejl?

Sikkert ikke. I de perioder hvor strømmen løber én vej, skulle man tro
at der skete en vis elektrolyse ved elektroderne. Selvom elektroderne
kort efter bytter rolle, kan denne elektrolyse vel ikke »omgøres«. Jeg
gætter på at du husker ret.

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Soren M

Dato : 03-03-04 22:14

"Jeppe Stig Nielsen" <mail@jeppesn.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Jeppe Stig Nielsen <URL:http://jeppesn.dk/>. «
>
> "Je n'ai pas eu besoin de cette hypothèse (I had no need of that

Det bliver mere og mere spænnende

venlig hilsen
Søren Momsen

Fra : Soren M

Dato : 03-03-04 08:25

> [...]
> Jeppe Stig Nielsen <URL:http://jeppesn.dk/>. «
>
> "Je n'ai pas eu besoin de cette hypothèse (I had no need of that

Hej Jeppe Stig Nielsen,

tak for svaret, det er netop en lampe jeg forsøger at indsamle oplysninger
til hvis det overhovedet kan lade sig gøre, og ja den skal køre på 220 volt
så der er jo en sikkerhedsrisiko men det må kunne løses.

hvis du vil se mine designs indtil nu så er de her: www.momsendesign.com

Venlig hilsen
Søren Momsen

Fra : Henning Makholm

Dato : 03-03-04 09:59

Scripsit "Soren M" <momsendesign@hotmail.com>

> tak for svaret, det er netop en lampe jeg forsøger at indsamle oplysninger
> til hvis det overhovedet kan lade sig gøre,

Hvis du nu forsøger at forklare hvad det er du ønsker at opnå, i
stedet for at lægge dig fast på en delløsning og fokusere snævert på
den, får du sikkert bedre hjælp.

--
Henning Makholm "What has it got in its pocketses?"

Fra : Soren M

Dato : 03-03-04 12:06

> [...]
>
> Hvis du nu forsøger at forklare hvad det er du ønsker at opnå, i
> stedet for at lægge dig fast på en delløsning og fokusere snævert på

Hej Henning,

tak for guiding

det jeg godt kunne tænke mig at lave er en lampe uden synlige ledninger og
helst gennemsigtig (derfor vand) som ledninger.

venlig hilsen
Søren M
www.momsendesign.com

Fra : HKJ

Dato : 03-03-04 18:01

"Soren M" <momsendesign@hotmail.com> wrote in message

> det jeg godt kunne tænke mig at lave er en lampe uden synlige ledninger og
> helst gennemsigtig (derfor vand) som ledninger.

Prøv at kigge på elforruder til biler. Der er indfældet tråde i ruden, men
de er næsten usynlige.

Fra : Soren M

Dato : 03-03-04 22:16

"HKJ" <xx.hkj.xx@mailme.dk> skrev i en meddelelse

> "Soren M" <momsendesign@hotmail.com> wrote in message

> Prøv at kigge på elforruder til biler. Der er indfældet tråde i ruden, men
> de er næsten usynlige.

hej HJK,

ja der er sat tråde i bilruder men kan de mon trække en strøm på 220 wolt så
den kan trække en alm. glødepære ?

venlig hilsen
Søren

Fra : HKJ

Dato : 03-03-04 22:30

> ja der er sat tråde i bilruder men kan de mon trække en strøm på 220 wolt

> den kan trække en alm. glødepære ?

Strømmen vil sansynligvis ikke være et problem, om ikke andet, så kan der
lægges flere tråde i parallel.

Men om det kan laves på en lovlig og forsvarlig måde, kan jeg ikke vurdere.

PS: Læg mærke til at jeg skrev FORruder, i dem jeg har set, har trådene
været mere diskrete i forruderne end i bagruderne.

Fra : HKJ

Dato : 03-03-04 22:41

"HKJ" <xx.hkj.xx@mailme.dk> wrote in message
> så
>
> Strømmen vil sansynligvis ikke være et problem, om ikke andet, så kan der
> lægges flere tråde i parallel.

4 meter Ø0.3 mm jerntråd vil ikke give problemer ved en 60 watt pære.
Rent teknisk vil de 4 meter tråd have cirka 5 ohm og der vil gå tabt lidt
over 1 volt i dem, dvs istedet for 230 volt får pæren 229 volt.

Jeg har ikke lige tallen for rustfri stål, men vil gætte på at de ligger
forholdsvis tæt på samme værdi.

Fra : Soren M

Dato : 03-03-04 22:46

> [...]
>
> PS: Læg mærke til at jeg skrev FORruder, i dem jeg har set, har trådene
> været mere diskrete i forruderne end i bagruderne.

Hej HKJ,

nååh ja dem har set brugt til dioder der er inden i mellem to stykker glas,
men jeg havde mine tvivl om det er lovligt at trække 220 volt igennem dem
men måske er det lovligt hvis man laver en masse af dem så de ligger spredt
og derved næsten usynlige, så de til sammen får det kvadrart som loven
foreskriver.

mvh
Søren

Fra : Henning Makholm

Dato : 03-03-04 18:32

Scripsit "Soren M" <momsendesign@hotmail.com>

> det jeg godt kunne tænke mig at lave er en lampe uden synlige ledninger og
> helst gennemsigtig (derfor vand) som ledninger.

Hvad skal udsende lys? Hvordan undgår du at pæren (eller hvad det nu
er) falder ned i bunden af lampen?

--
Henning Makholm "Er det det med pingvinen?"

Fra : Soren M

Dato : 03-03-04 22:19

> Scripsit "Soren M" <momsendesign@hotmail.com>

> Hvad skal udsende lys? Hvordan undgår du at pæren (eller hvad det nu
> [...]

ved ikke hvad det med pingvinen er?

lyskilden skal være en alm. fx. 60 watt glødelampe. som i en lampe med
pliceret skærm.

og man undgår at pæren falder ned i lampen ved at have propper i toppen af
lampefoden (røret).

mvh
Søren

Fra : //zigge

Dato : 04-03-04 02:15

> lyskilden skal være en alm. fx. 60 watt glødelampe. som i en lampe med
> pliceret skærm.
>
> og man undgår at pæren falder ned i lampen ved at have propper i toppen af
> lampefoden (røret).

Nååe - Jeg ved ikke om det bliver for klumpet, men hvad med at placere
lyskilden i lampefoden og fokucere den op mod en reflektor eller den
plicerede skærm?
Selv et 220V, 500W halog-rør/pære fylder ikke meget... og med den rigtige
afskærmning af pæren vil man kun se en lille spalte i bunden af glasrøret,
hvis fokuspunktet ligger lige i spalten behøver den ikke være mere end nogle
få tiendedele milimeter bred.

Mvh
//zigge

Fra : Soren M

Dato : 04-03-04 09:00

> [...]
> afskærmning af pæren vil man kun se en lille spalte i bunden af glasrøret,
> hvis fokuspunktet ligger lige i spalten behøver den ikke være mere end

Hej Z,

det kan man godt men der vil gå en del energi til spilde inde i reflektoren.

og hvad er ideen med at placere den dernede, det er der jo allerede nogen
der har gjort?

mvh
Søren

Fra : Henning Makholm

Dato : 04-03-04 09:51

Scripsit "Soren M" <momsendesign@hotmail.com>

> og man undgår at pæren falder ned i lampen ved at have propper i toppen af
> lampefoden (røret).

Så skjul ledningerne i "lampefoden (røret)".

--
Henning Makholm "We can hope that this serious deficiency will be
remedied in the final version of BibTeX, 1.0, which is